• 178.414 movies
  • 12.229 shows
  • 34.010 seasons
  • 647.724 actors
  • 9.378.606 votes
Profile

Weertopic

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

De straat stond hier gisteren een tijdje helemaal blank door de hevige regenval.

Naar schatting 15 cm hoog.

De putten waren verstopt met afgevallen bladeren, waardoor het water niet wegkon.

Gelukkig redelijk snel door gemeentewerkers opgelost.

Bij een vriendin, die in een buurgemeente woont, staat de kelder vol water, zo'n dertig cm hoog.

Regenwater komt door de muur naar binnen.

Maar dat is allemaal kinderspel in vergelijking met wat er in België gaande is momenteel.

Overstromingen van ernstige aard.

Hopelijk komt mijn vriendin , die vandaag van Zandvoort naar Frankrijk reist, met een vrachtwagen vol paarden(en haar dochter met een ander transport) er zonder brokken doorheen.

In Zandvoort had ze al dagenlang problemen met de stormachtige wind.

Haar hondjes konden nauwelijks op hun pootjes blijven buiten, sommigen kiepten zelfs gewoon om door de windkracht.

Graag wat rustiger weer 606

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Het lampje van de accu begon telkens te branden toen ik gisteren een lang stuk moest rijden, komt volgens mij ook doordat het water zo hoog stond en je de plannen nu eenmaal niet kon ontwijken. Gevaarlijk, zeker als je met kinderen op weg bent. Een auto voor me had al bijna een ongeluk, rot weer is het ook.

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Brix wrote:

Graag wat rustiger weer 606

Dat hoop ik ook, waarschijnlijk de komende dagen wat rustiger en droger.

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

14 nov 2010 21:13

Nu de sloten vol zijn, kan de winter komen.

door ronald de wildt

Te verwachten weersontwikkkelingen, komende 24 uur

Opvullende lagedruk boven het zuidwesten van Scandinavië beïnvloedt nog een deel van deze periode ons weer.

Aan het systeem verbonden frontale storingen, actueel ten westen van ons land, brengen onstabiliteit. Na passage

van dit front draait de stroming naar het westen en wordt polaire en toenemend stabiele (door druk stijgingen ten zuidwesten)

lucht aangevoerd.

Te verwachten weerbeeld

Komende avond en nacht.

Vanavond nog buien, vooral in de noordwestelijke helft van het land. Later met een wisselende bewolking meest droog.

W wind, eerst tijdelijk tot kracht 7 Bft aan de kust, later 2-5 Bft. De minimale waarden bedragen gemiddeld 5 C.

Maandag.

Wisselende bewolking, met toenemend aandeel van de zon in de loop van de dag vanuit het westen, en meest droog weer.

ZW wind 2-4 Bft en Tmax rond de 9-10 C.

Verdere vooruitzichten.

Via een Scandihoog naar temperaturen iets onder normaal, naar Groenland hoog met flink te koud weer.

Dit lijkt een beetje het spoorboekje voor de 2e helft van deze maand. Op dit moment verloopt november nog zeer zacht,

met ongeveer anderhalve graad boven de norm, maar het 2e deel lijkt uit een totaal ander vaatje te gaan tappen.

Vanaf dinsdag vormt zich boven het westen van Scandinavië in rap tempo stevige hogedruk, met kernwaarden waarschijnlijk

tot 1035 Hpa.

Door blijvende aanwezigheid van lagedruk ten noordwesten, leidt een en ander echter niet tot een noordoostelijke blokkade.

Met een weerbeeld waarin -veel- wolkenvelden en -veel spaarzamere- zonnige periode elkaar afwisselend, blijft het wel

meest droog. Slechts af en toe valt er mogelijk wat lichte regen. De wind komt meest uit richtingen tussen zuid en oost,

dus continentaal, en in deze tijd van het jaar leidt dit al snel tot gematigde temperaturen. Na maxima op dinsdag nog tot

10 C plaatselijk, liggen deze daarna tussen 5-8 C, de minima gaan vanaf dinsdagnacht naar 0-5 C.

Tegen volgend week lijkt lagedruk meer ten zuidwesten van ons gebied te komen. Hogedruk boven Scandinavië is dan

inmiddels boven Rusland aangekomen en heeft geen invloed meer op ons weer. Wel zien we drukstijgingen ten

noordwesten.

Lagedruk ten zuidwesten is weersbepalend en zorgt voor aanhoudende continentale, eerst zuidelijk later meer oostelijke,

aanvoer. Weerbeeld en temperaturen ondergaan nauwelijks een verandering.

Dat wel vanaf begin volgende week.

Drukstijgingen ten westen, op hoogte boven het midden van de Atl. Oceaan, aan de bodem vooral boven Groenland,

zorgen voor een oostwaarts opschuiven van het patroon van komende week.

Dus lagedruk komt in een positie ten noordoosten tot zuidoosten van ons gebied, en hogedruk ten westen.

Daarom aanvoer uit richtingen tussen noord en noordoost waarmee geleidelijk steeds koudere lucht zal worden

aangevoerd. Het gemiddelde van de temperatuur pluimen laat op het einde van de 10-daagse al een daling van de

gemiddelde maxima naar waarden rond de 4 C en algemene lichte vorst in de nacht en ochtend zien. Een toenemend

aantal leden,

waaronder EC oper met de meest fraaie runs, laat het echter in de loop van 3e decade "gewoon" winters worden.

Met temperaturen op zo'n 1500 meter hoogte tussen de -5 en -10 C, dan Tmin -5/0 C en Tmax 0-5 C.

Bijzondere, en mooie ontwikkelingen aanstaande!

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

Door de overvloedige regenval van de laatste tijd stroomt er door het parkje, aan de overkant van mijn woning, nu een overvloedig waterrijke beek.

Jarenlang was het alleen maar een droge bedding, alleen bij soortgelijke regenval (vorig jaar nog even) zwemmen er de eendjes in rond.

Ooit (láng geleden) wilde ik mij op een nacht, in mijn jeugdige onbezonnenheid; en gedreven door ldvd- en een zatte kop, van het bruggetje dat over die beek ligt storten.

Door mijn vertroebelde visie van dat moment leek het iele waterloopje mij denkelijk een kolkende rivier te zijn, en de oplossing van mijn miserie.

Een ware vriend wist mij gelukkig tegen te houden, want die duik in een beekje met hooguit 40 cm waterdiepte had mij vast en zeker een gebroken nek gekost.

De intentie alleen was echter genoeg om het object van mijn verlangens te doen inzien dat ze voor mij, en niet mijn rivaal in de liefde moest kiezen.

(Dat ik al vrij gauw spijt van mijn interesse in haar zou krijgen, en de ware miserie mij nog te wachten stond, kon ik nog niet bevroeden, en is slechts een detail )

Hoe het ook zij, de weersomstandigheden van de laatste dagen hebben in ieder geval gezorgd voor een iets veiligere situatie voor brug-jumpers, zo die er zouden zijn.

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Brix wrote:

Door de overvloedige regenval van de laatste tijd stroomt er door het parkje, aan de overkant van mijn woning, nu een overvloedig waterrijke beek.

Jarenlang was het alleen maar een droge bedding, alleen bij soortgelijke regenval (vorig jaar nog even) zwemmen er de eendjes in rond.

Ooit (láng geleden) wilde ik mij op een nacht, in mijn jeugdige onbezonnenheid; en gedreven door ldvd- en een zatte kop, van het bruggetje dat over die beek ligt storten.

Door mijn vertroebelde visie van dat moment leek het iele waterloopje mij denkelijk een kolkende rivier te zijn, en de oplossing van mijn miserie.

Een ware vriend wist mij gelukkig tegen te houden, want die duik in een beekje met hooguit 40 cm waterdiepte had mij vast en zeker een gebroken nek gekost.

De intentie alleen was echter genoeg om het object van mijn verlangens te doen inzien dat ze voor mij, en niet mijn rivaal in de liefde moest kiezen.

(Dat ik al vrij gauw spijt van mijn interesse in haar zou krijgen, en de ware miserie mij nog te wachten stond, kon ik nog niet bevroeden, en is slechts een detail )

Hoe het ook zij, de weersomstandigheden van de laatste dagen hebben in ieder geval gezorgd voor een iets veiligere situatie voor brug-jumpers, zo die er zouden zijn.

Haha, je weet het mooi te brengen Rob! Toen ik het stukje las, voelde ik je hartepijn tussen de regels door. Gelukkig maar dat je niet het beekje in bent gedoken!

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

Dankjewel.

Het is wel érg lang geleden hoor, en ik kan er nu zelf mee lachen.

Vandaar de humoristische opzet van het verhaaltje.

Maar toch moet ik iedere keer wanneer ik over het bruggetje ga er weer aan terugdenken, ook zovele jaren later nog.

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Dat is logisch Rob sommige momenten vergeet je nooit, of ze nou leuk zijn of niet

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Sneeuwkansen worden groter

Friday, 19 November 2010 16:47 Ruben Weytjens

Afgaande op de diverse modeloplossingen van vrijdag worden de kansen op sneeuw vanaf volgende week donderdag toch wel stilaan groter. De details hangen af van de trekrichting van kleine depressies die in een noordelijke stroming vanaf de Noorse Zee mee naar de Noordzee en vervolgens Benelux worden getransporteerd aan de oostflank van een blokkerend hogedrukgebied boven Groenland. Als die depressies voldoende 1) zuidelijk en 2) westelijk weten te zakken, waardoor we 1) met voldoende koude bovenluchten te maken blijven krijgen en 2) de wind meestal aflandig blijft (zie bericht van donderdag) is de kans groot dat we sneeuwvlokken krijgen en dat zich zelfs een sneeuwdek kan vormen. Eventueel kan dat (minstens) lokaal voor een dik tapijt kunnen zorgen, maar dat zijn gezien de termijn nog puur speculaties.

De laatste uitdraai van het Amerikaanse computermodel GFS laat echter een serieuze sneeuwsituatie zien voor vrijdag in Limburg.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Ik ga alvast een onderduik adres zoeken denk ik. Ga je mee Brix?

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

eh...ikke?

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Jij bent toch ook (een van de weinige hier) Limburger? Of hou jij wel van een serieuze sneeuwsituatie?

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

Klopt, en nee... liever geen sneeuw.

Ik vind het prachtig om te zien, dat wel, maar ben voor mijn boodschappen doen etc. aangewezen op mijn fiets.

(lopen en sjouwen is niet aan te bevelen met door fibromyalgie geplaagde gewrichten)

Ik denk nog met pijn terug aan de sneeuwsituatie van de afgelopen winter

(ik verschoot een beetje van de vriendelijke uitnodiging, vandaar )

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Sneeuw is leuk, zolang het sneeuw is en niet van die vieze blubber. Maar een mooi, wit pak krakende sneeuw ziet SelmaDuim toch wel zitten.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Ik ook, maar dan wel in mijn vakantie en niet als ik er elke dag vanwege mijn werk doorheen moet.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Hopelijk hebben we niet zoveel sneeuw als in de vorige winter, ik wil wel een beetje kunnen schaatsen.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Sneeuw Van mij mag er wel weer een goed pak vallen deze winter Maar het liefst niet gelijk volgend weekend, een beetje sneeuw vind ik niet erg maar de wegen moeten wel begaanbaar zijn aangezien we dan twee dagen gaan kerstshoppen in Valkenburg

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Kijk deze man maar eens wat jij verteld, alleen is het beetje tegenstrijdig van wat de rest verteld.

ace leader

• 3343 messages
  • 0 votes

Niet té veel sneeuw graag, anders kom ik een paar uur te laat op school aan

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

Rianneke_Dan wrote:

Sneeuw Van mij mag er wel weer een goed pak vallen deze winter Maar het liefst niet gelijk volgend weekend, een beetje sneeuw vind ik niet erg maar de wegen moeten wel begaanbaar zijn aangezien we dan twee dagen gaan kerstshoppen in Valkenburg

Niet verdwalen in die mergelgrotten hoor (die kans zit erin, na het drinken van teveel Glühwein )

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

KÖLDVÅG MED MYCKET SNÖ LÄNGS OSTKUSTEN”

bericht de Zweedse weerdienst. Vanaf woensdag krijgt Noord-Europa te maken met een onvervalste koudegolf. In Lapland zijn temperaturen tot rond -35 graden mogelijk en langs de Zweedse oostkust wordt zware sneeuw verwacht in combinatie met straffe noordoostenwinden. Ook bij ons wordt de atmosfeer steeds kouder. In de bovenlucht gaat Nederland, net als de rest van het Europese vasteland, ingelijfd worden door een omvangrijke hoogtetrog met op het 500 hPa-vlak (ruim 5 kilometer hoogte) temperaturen beneden -30 graden.

Onzeker is nog of ons land te maken krijgt met de vochtvelden van een over het Alpengebied naar Polen koersende, intensiverende depressie. Zou dat wel het geval zijn dan moet vooral vanaf dinsdag in de hogere delen van het land met (smeltende) sneeuw rekening worden gehouden. Verder is het veelal bewolkt en waait de wind uit het noorden tot noordoosten. Wellicht trekken vanaf de Noordzee buien het land op.

Aan het einde van de week neemt de nachtelijke vorst toe (hoofdzakelijk echter nog wel licht) maar kan een vanaf de Noorse kust naar de Noordzee zakkende storing tevens sneeuw gaan veroorzaken. Op ruim 5 kilometer hoogte is het dan namelijk -35º. Het ECMWF (Europees weermodel) verwacht rond de maandwisseling, als reactie op de kou, een sterk uitdiepende depressie boven het Iberischs schiereiland. Dat kan een interessante ontwikkeling worden met zoveel kou boven Europa.

Jan Visser

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Brix wrote:

(quote)

Niet verdwalen in die mergelgrotten hoor (die kans zit erin, na het drinken van teveel Glühwein )

Ik zal eraan denken

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Na het weekeinde trekt het lagedrukgebied boven Zuid-Frankrijk via de Alpen naar het noordoosten. Daarbij neemt het systeem in activiteit toe. Tussen Noordse hogedruk en lagedruk boven het vasteland wordt bij ons met een nog iets verder toenemende wind uit het noorden tot noordoosten koude lucht aangevoerd. De temperatuur gaat geleidelijk nog wat omlaag en later in de week kan het, hoofdzakelijk in het binnenland, tot lichte vorst komen. Verder kan er soms wat neerslag (regen en/of smeltende sneeuw) vallen. Niet uitgesloten is dat het tegen het einde van de week aanzienlijk kouder gaat worden. Sinterklaaswinter??

Jan Visser

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

November gaat de winter op de kaart zetten.

November zet de winter op de kaart. Aan de oostflank van een standvastige hogedrukblokkade boven Groenland-IJsland worden de komende tijd grote hoeveelheden kou uit de poolstreken via Scandinavië en Noord-Rusland naar het zuiden en zuidwesten geloodst. Bij ons wordt de eerste forse tik op donderdag/vrijdag uitgedeeld. Het gaat dan in de nacht en vroege ochtend licht tot matig vriezen en in de middag komt het kwik maar amper boven nul uit.

In de bovenlucht is echter wel sprake van een omvangrijke hoogtetrog die zich boven vrijwel geheel Europa doet gelden. In de met zeer koude lucht gevulde trog (donderdag -36º op het 500 hPa-vlak) gedijen storingen. Vooral het lagedrukgebied dat vrijdag, komende vanaf de Noorse Zee, boven de Noordzee arriveert, is er eentje om in de gaten te houden. Wanneer dit systeem westelijk van ons land langstrekt is de kans op sneeuwval van betekenis reëel. In het noorden van Europa, waar voortdurend hogedrukactiviteiten gaande zijn, neemt de kou indrukwekkende proporties aan. Het kan daar plaatselijk zo’n 35 graden gaan vriezen.

@Jan Visser 21 november 2010, 06:45 uur

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Beste MM ers,

Net als vorig jaar winter houd ik jullie dit jaar ook weer zoveel mogelijk op de hoogte met berichten over de winter.

Ik plaats regelmatig behalve als ik werk, berichten op de site (forum weertopic)

Jullie kunnen dat gewoon lezen als jullie daar natuurlijk interesse in hebben.

Veel lees en winter plezier gewenst namens mij 606 ( Martijn )

Nieuw bericht:

Op weg naar de eerste marathon op natuurijs?

Op weg naar de eerste marathon op natuurijs? Over een dag of tien zou het in het noordoosten van Nederland wel eens kunnen lukken. Wel moeten we even de sneeuw in de gaten gaan houden, dat zou nog roet in het eten kunnen gaan gooien. De strijd om de eerste marathon op natuurijs kan (zoals de modellen er nu voorstaan) volgende week los gaan barsten. De ijsverenigingen van Haaksbergen, Noordlaren en Veenoord vechten jaarlijks om de primeur.

©onweer-online

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

@606: een vaste waarde Martijn

606

• 23876 messages
  • 12278 votes

Brix wrote:

@606: een vaste waarde Martijn

Bedankt Brix,

vorig jaar waren er aardig wat gebruikers die het fijn vonden dus dit jaar doe ik het gewoon weer met veel plezier.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Het gaat weer kouder worden

Elineloves

• 24071 messages
  • 3631 votes

Vannacht was het idd stervenskoud buiten, brrr.

Brix

• 19684 messages
  • 5119 votes

Dat is waar.

Ik had gisteren een optreden met mijn band, en toen wij na afloop de geluidsapparatuur aan het inladen waren (Tegen half 3 vannacht) was het nog erg druk in het stadscentrum.

Ongelooflijk dat er meisjes en jongens rondliepen in dunne zomerkleding, zonder jas, terwijl wij het zelfs met jas en shawl nog koud hadden.

Wellicht is de jongere generatie wat meer wintervast

(die stelling gaat niet helemaal op, want jij bent ook van de jongere generatie Eline, en vond het dus wél koud)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.