- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Omdat we in het taaltopic zijn:
mensen, waar ik simpel gezegd geen bal van snap
mensen van wie ik simpel gezegd geen bal snap
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Hangt dat niet af van je benadering tot de mens? 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Mijn Robbie-Williams-fan hart huilt.
Dan ben je zo oplettend met koppeltekens, steekt de Engelse ziekte toch de kop op 
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Kuch kuch, even snel een anti-Engelse-ziekte tabletje nemen dan. 
Bundo
-
- 1 messages
- 0 votes
Beste meneer Boogeyman,
Wilt u mijn teksten niet meer zo maar stelen en zeggen het zelf geschreven te hebben. Beetje sneu gevalletje dacht ik zo.
Groet,
Bundo
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Billenkoek! (met n, omdat het meerdere billen zijn die koek krijgen)
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes

En hoe zit het met panneNkoek dan? Je bakt ze toch maar in één pan? Nederlands is niet logisch
.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Maar je bakt er toch altijd meer dan één? 
Over het algemeen hebben we behoefte aan een tussenklank als het eerste deel van de samenstelling een woord is dat uit één lettergreep bestaat: pannekoek (pan).
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Bundo Binks is de nick van mijn vriendin en het is daaronder gepost.
Beste meneer Boogeyman,
Wilt u mijn teksten niet meer zo maar stelen en zeggen het zelf geschreven te hebben. Beetje sneu gevalletje dacht ik zo.
Groet,
Bundo
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
En in het taaltopic zo maar schrijven ipv zomaar getuigt natuurlijk ook niet echt van jezelf bewust zijn waar je bent. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
"Met de reserve-N zorgen we voor meer stabiliteit en veiligheid."
Het Latijnse alfabet, zoals gebruikt in de meeste EU-lidstaten, gaat drastisch op de schop. Per 1 januari 2011 zal de Europeaan zich een nieuwe lettervolgorde eigen moeten maken. Na twintig jaar intensief fonologisch, etymologisch en sociologisch onderzoek presenteert de Europese Commissie volgende week het nieuwe systeem dat westerse talen efficiënter moet doen functioneren.
Volgens Leonard Orban, Roemeens Eurocommissaris voor Meertaligheid, was het vorige systeem verouderd. “Al sinds de Romeinen hebben we met hetzelfde alfabet gewerkt en dat heeft ook eeuwenlang goed gefunctioneerd. Het werd echter tijd voor iets nieuws. We merkten dat mensen telkens in dezelfde denkpatronen bleven hangen, doordat ze slechts één alfabet gewend waren. Door deze herziene versie introduceren we een nieuw elan in de westerse wereld.”
Het nieuwe alfabet wordt op 1 januari ingevoerd in alle 27 lidstaten van de Europese Unie, inclusief Griekenland. Platenzaken en bibliotheken krijgen een overgangsperiode van een half jaar, waarin ze al hun archieven kunnen hersorteren. Griekenland, dat al een afwijkend alfabet kent, krijgt 56 miljard Euro van het Europese noodfonds om de nodige kinderziektes het hoofd te kunnen bieden.
Het nieuwe alfabet zal er als volgt uitzien: W, N, B, O, I, Q, V, J, E, H, Z, D, P, U, G, Y, T, C, S, N, F, K, A, L, R, M. Belangrijkste vernieuwing is de letter N, die als enige twee keer voorkomt. Orban: “In deze tijd is het eigenlijk onverantwoord om slechts één enkel exemplaar van zo’n belangrijke letter in je alfabet te hebben. Met deze reserve-N zorgen we voor meer stabiliteit en veiligheid, ook binnen de taal.” De extra N gaat ten koste van de X die na 1 januari niet zal terugkeren in het nieuwe alfabet. Volgens Orban is het verlies van de letter prima op te vangen door de K en de S.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Ekstra, ekstra, lees er alles over! Geen 'speld' tussen te krijgen. 
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Flauwekul natuurlijk.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Op musicmeter hebben we een (of het interessant is, moet men zelf maar bepalen) over het gebruik van hoofdletters, lidwoorden en verbindingsstreepjes bij artiesten.
Ik quote:
Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van The/De en dan in het bijzonder met derde persoon enkelvoud of derde persoon meervoud?
The Beatles zijn goed of The Beatles is goed?
Kun je ook stellen dat de Beatles goed zijn?
En hoe zit het bij bandleden?
Beatle-zanger John Lennon/Beatles-zanger John Lennon/the Beatles-zanger John Lennon of wellicht zelfs The Beatles-zanger John Lennon?
Nu staat Beatle misschien zelfs in de Van Dale, maar hoe gaat het dan bij andere bands?
Rolling Stone-zanger Mick Jagger of een andere vorm?
En hoe zit het met bands die geen meervoudsvorm hebben?
The Cure-zanger of Cure-zanger?
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Dat tweede hangt toch gewoon af van de bandnaam? Die moet in principe gewoon volledig gemeld worden, dan een verbindingsstreepje en dan 'zanger'.
Daarnaast zou het eigenlijk "The Beatles is goed" moeten zijn, aangezien The Beatles een groep is. Mensen zullen dat echter vaak niet zeggen omdat de naam een meervoud is.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ja dat met meervoud en enkelvoud waren we al uit. Zonder de s (bv. bij The Cure) krijg je ook gewoon enkelvoud.
Is het ook goed om Beatleszanger te zeggen? En kun je stellen van een Beatle? Beatle Lennon bijvoorbeeld. Nu klinkt dat misschien wel logisch, maar dit kan niet bij bands in het enkelvoud.
En mag je The door De vervangen? De Beatles-zanger John Lennon.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Is het ook goed om Beatleszanger te zeggen?
Zie ook regel 16.D.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:
Eh... weet iemand hoe je de puntjes op de 'e' zet? En het schuine streepje voor 'scene' ? Muchos gracias.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
puntjes op e = " e
schuin streepje = ` e of ' e
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Verbaast me dat iemand van 20 dat niet weet ; ).
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Tja, ik heb het eigenlijk nooit persé nodig... en anders kopierde ik 't wel ergens van.
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Voor 'per se' heb je het inderdaad niet nodig
.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Ik moest bijna overgeven... word kotsmisselijk van die taal-verbeteringen. Who cares...
Al zeg ik: halo munaam is piet en dejoue? Beetje in de blender gooien die Nederlandse abn.