- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Als de toekomst een feit is
zal ik alles van nu pas geloven
Mits het verleden voorbij is
Moeilijk ja
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Dat is één zin en de inhoud komt beide kanten op hetzelfde neer. Maar geen onaardige poging.
In mijn voorbeeld ontstaan steeds 2 verschillende zinnen:
Accessing my pictures and music is hard. I no longer feel my computer inspires my imagination.
My computer inspires my imagination. I no longer feel accessing my pictures and music is hard.
De hele reclame bestaat uit dit soort constructies. Als je de zinnen ontleedt is er wel een lijn te ontdekken.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Nu het toch in het taaltopic staat:
- het is computer, niet computeer
- het is technology, niet techonology
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Het spijt me ontzettend dat ik de reclame iets te snel en onzorgvuldig heb overgetypt. Was in eerste instantie niet bedoeld om op MovieMeter te posten. Speciaal voor _Se7en_ mijn typo's hersteld. 
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Niet lullig bedoeld of zo, maar dit is wel het taaltopic he.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Maar daarom hoef je nog niet op alle slakken zout te leggen.
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Daat is egt wreeed ouwe, op slakkies zout leggen! wojoo.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Dat doe ik niet, maar als je drie keer achter elkaar dezelfde typo maakt ga ik er vanuit dat je dat niet onbewust doet. Normaal gesproken zou ik daar niet op ingaan, maar dit is 'Het grote taaltopic' dus doe ik het wel.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Omdat ik steeds dezelfde quote gebruikte. Maar ik snap wat je bedoelt.
Denk dat niemand je tegen zal spreken dat computeer als computer en techonology als technology geschreven moet worden. Vond het daarom wat overbodig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Berichten verplaatst naar De Site > Gebruikers > Waarom koos jij je avatar?
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Het gebruik van die en dat is voor veel mensen blijkbaar erg lastig. Is dit in België anders dan in Nederland?
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Inderdaad vervelend. Ik hoor het vooral veel bij allochtonen (die meisje en zo
), maar als autochtoon zou het niet zo moeilijk moeten zijn, toch?
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik heb het idee dat het bij Belgen anders ligt, omdat ik het veel zie bij Vlaamse gebruikers.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Nederland bevat vele mensen, waar ik simpel gezegd geen bal van snap. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ergens geen "bal" van snappen een eigenaardige uitspraak is.
Zouden de wegen, die teelballen afleggen in het leven, niet te bevatten zijn? Of snappen ballen in het algemeen weinig van deze wereld?
Na een zoektocht door het taalkundige deel van internet valt op dat er veel spreekwoorden zijn waarin de bal het onderwerp is. "Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten".
"Ergens een balletje over opgooien". "De bal ligt nu bij hem." "De bal is rond". Zo zouden we nog wel even door kunnen gaan. De vraag blijft: waar komt die bal vandaan?
Waren wij vroeger al geobsedeerd door voetbal? Of is het misschien een uiting van Freud zijn welbekende castratieangst. De angst van een man zijn mannelijke geslachtsdelen
te verliezen bij de eerste aanschouwing van het vrouwelijk geslachtsdeel.
Het antwoord op de vraag, waarom de bal zo vaak wordt gebruikt in spreekwoorden, moet internet mij echter schuldig blijven. Het woord "bal" heeft ook geen unieke status.
Zo zou je ook ergens geen "hout" van kunnen snappen. Hout, het maakt het er niet duidelijker op.
Wat ook opvalt tijdens mijn zoektocht is dat, als je "er geen bal van snappen" invoert op een willekeurige zoekmachine, je vooral sites krijgt over de PVV. Ik wil hier geen conclusies trekken op basis van zoekmachines, maar als ik "lekker wijf" intyp krijg ik wel alleen maar vrouwen, die een goed uiterlijk hebben
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3923 votes
Grappig stukje Boogeyman! Lijkt wel een column! 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Daar sluit ik mij graag bij aan Wim.
Erg leuk gedaan Boogeyman
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Dank u, zo filosoof ik wel vaker. Zoek ik naar synoniemen voor het woord synoniem e.d. Interessant wel, maar ik snap er geen bal van 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Als je het nou zelf geschreven had:
Er Geen Bal Van Snappen « Bundo Binks - bundobinks.wordpress.com

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
De vraag is nu: Is Boogeyman 'bundobinks' 
(dat kappeuter Sherlock Holmes is, is vrij duidelijk
)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Geboren: 2 juni 1990 (20)
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Wil niet vervelen zijn maar heb het zelf geschreven. http://examedia.nl/columnx/...
Ben hier al een tijdje actief, dus die link is eerder plagiaat 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Wil niet vervelen zijn maar heb het zelf geschreven. http://examedia.nl/columnx/...
Gein & Ongein : Er Geen Bal Van Snappen
Geschreven door Bundo_Binks op 16/10/2010 17:00:00
Staat anders dezelfde Bundo Binks naam bij. Dus iemand jat jouw stukje EN je naam? Terwijl in die link van kappeuter veel meer geschreven stukjes staan?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Erg geloofwaardig, dat stuk is ook van Bundo_Binks...
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Wil hem wel van Collumn X afhalen hoor als het niet lekker zit, maar het ligt allemaal even net iets ingewikkelder dan het lijkt.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Dus jij wil beweren dat Er Geen Bal Van Snappen « Bundo Binks - bundobinks.wordpress.com deze link niet van jou is, maar dat iemand anders het gejat heeft?
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Niet mijn blog i.i.g. Bundo Binks is de nick van mijn vriendin en het is daaronder gepost. Op collumn X.
Verder ga ik er niet op in of mijn geboortedatum wel klopt e.d. Daarvoor kan mij een PM gestuurd worden.