- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
En dan maar klagen dat de leerlingen steeds slechtere cijfers halen en ongemotiveerd zijn..
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Dat soort dingen spreken ze wel eens onderling af, is dus geen officiële regel.
In
opgaven, geen punten afgetrokken voor spelfouten. Voor idiomatische en grammaticale
oneffenheden geldt hetzelfde, tenzij het antwoord er minder juist of zelfs fout door
wordt.
http://cito.nl/static/ce/ex2010_havovwo/bestanden/VW-1001-a-10-1-c.pdf
bedraagt maximaal 4 scorepunten. Onder incorrecte formuleringen en onjuist
taalgebruik moet worden verstaan: fouten tegen de regels voor interpunctie, voor het
gebruik van hoofdletters, voor zinsbouw, voor spelling, voor woordgebruik en voor
woordvolgorde.
[...]
Fouten die herhaald worden, moeten gerekend worden als afzonderlijke fouten.
Bij de beoordeling van de spelling dient uitgegaan te worden van de schrijfwijze volgens
de Woordenlijst Nederlandse Taal (het Groene Boekje) van 2005.
http://cito.nl/static/ce/ex2010_havovwo/bestanden/VW-1001-a-10-1-c.pdf
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Volgens ligt de voorkeur bij dan jij
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Probeer je leuk te zijn? Dat lukt nl. niet echt.
Omdat je je leraar Nederlands dus pas één keer hebt kunnen horen zeggen dat de schrijfwijze is veranderd. Niet "heel vaak".
Pannenkoek wordt al sinds 1996 als zodanig geschreven en kan jou dus nooit problemen hebben opgeleverd.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Er wordt echt wel meer dan één woord veranderd hoor, dus ik snap niet waarom hij dat niet vaker gezegd zou kunnen hebben.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ach, de woorden die dan ook veranderd worden, zijn dan ook nog eens woorden met zo'n lage frequentie, dat ik mij daar echt niet ongerust over maak. En zoals gezegd is: van paardebloem naar paardenbloem was echt wel een grote verbetering. Wat hadden ze moeten doen? De fout gewoon laten staan?
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Probeer je leuk te zijn? Dat lukt nl. niet echt.
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Zal wel Volgens mij ligt de voorkeur bij 'dan jij' moeten zijn..
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Wat DonOswaldo zegt klopt. Was uit de strekking van de zin ook wel af te leiden. Daar hoef je geen taalgenie voor te zijn.
Ik heb je vraag nu al meerdere keren beantwoord, dus wat is je probleem?
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Niet echt, wat is het nut om pannekoek in pannenkoek te veranderen?
Het is conform de hoofdregel met betrekking op de tussen -n, gemakkelijker kan je niet hebben.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
"Nu", het is te zeggen in 2005, negen jaar na de spelling van 1996. Ik kan de taalunie hoogstens nalatigheid verwijten in 1996, hun correctheid en conformiteit van 2005, kan ik alleen maar aanmoedigen.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Hier kom ik even niet uit, dus graag jullie advies ter lering en vermaak! Deze zin:
'Noch het huwelijk van Sally en Peter, noch de aanleg van Peters oliepijpleiding, verlopen echter soepel.'
Klopt het 'Noch...., noch ..' of moet het zijn: 'Noch...., als ..'?
en:
is het 'verlopen' of 'verloopt'?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Noch...., noch.... is juist.
http://www.onzetaal.nl/advies/noch.php
Dan zal de voorkeur uitgaan naar 'verloopt'.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
'Noch...,noch...' is correct. 'Verlopen' moet 'verloopt' zijn, al is 'verlopen' volgens sommigen ook mogelijk. Zie bijv. hier.
Wat betreft 'noch..., als...': denk ik dat je in de war bent met de contructie 'zowel...,als...'.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Bedankt! Weer wat geleerd! Wat betreft de werkwoordsvorm was mijn twijfel dus niet gek, al had de toevoeger de betere vorm gekozen. Ik corrigeer de zin in het plot daar dan weer naartoe terug.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Bij Shawshank Redemption, The (1994):
waarom zou ik dat zijn?
Gij i.p.v. jij
Of is dat iets Belgisch of zo? Normaal gesproken wordt er zo alleen in die toneelstukjes gepraat of in de bijbel.
ExXxtreme
-
- 385 messages
- 1 votes
Gij i.p.v. jij
Of is dat iets Belgisch of zo? Normaal gesproken wordt er zo alleen in die toneelstukjes gepraat of in de bijbel.
Da's idd Vlaams..
Rogyros
-
- 228 messages
- 1867 votes
Gij of jij... Lekker belangrijk. Voegt ook veel toe aan het imposante rijtje meningen over deze film...
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:
word iedereen nou zo dom
Die vind ik dan nog beter.
Toch vind ik die fout niet zo heel erg, zelfs in de krant wordt hij regelmatig gemaakt
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Vrij ernstige fout, vooral raar om het te relativeren met 'anderen doen het ook'. Maak er 5 op je tentamen op de universiteit en hij wordt niet nagekeken.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Dat is geen excuus. Zo moeilijk is het 'stam+t' regeltje niet en juist in de krant zouden ze hier meer aandacht aan moeten besteden.
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
Vrij ernstige fout, vooral raar om het te relativeren met 'anderen doen het ook'. Maak er 5 op je tentamen op de universiteit en hij wordt niet nagekeken.
Dude ik zit hier voor me lol hoor, ik wist niet dat ik overal spellingscontrole over moest gooien en alles tien keer na moest lezen voor ik iets mag plaatsen. Als ik het op school maar goed doe dat vind ik het belangrijkste. Ik studeer zelf journalistiek dus ik weet ook wel dat het niet goed is. Maar om nou te gaan zitten vitten op spelfouten op een film site vind ik behoorlijk triest. Ik zit hier juist voor mijn ontspanning en dan heb ik geen zin om alles tig keer over te lezen of te controleren, en als je snel typt gaat er wel eens iets mis. Jezus zeg
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
De laatste tijd vind ik het lekker om niet lekker lopende zinnen te maken. Weet niet wat dat is, maar 't kan me lekker geen reet schelen.
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Kerel. Doe rustig. 
Het ging me alleen om het goedpraten. Geef het dan gewoon toe (of in dit geval lach om Bartt88's opmerking), iedereen doet het wel eens fout. Ik net zo goed (ook uit haast over het algemeen).
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
ik wist niet dat ik overal spellingscontrole over moest gooien en alles tien keer na moest lezen voor ik iets mag plaatsen
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik mis ook nog wel een paar komma's en punten 
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3085 votes
Wat is mooier Apollinisch, jij kan of jij kunt? 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Jij kan natuurlijk. Wat is mooier: jij cunt of jij kunt? 
Overigens...
(1a) Dat kan je niet maken. (= 'men kan dat niet maken', gericht tot niemand in het bijzonder)
(1b) Dat kun je niet maken. (directer gericht tot een jij)