- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
samijo
-
- 151 messages
- 358 votes
als ier lees ik graag deze topic want ik vind het super hoe iedereen gaat helemaal los over 1 word! ik zeg nu al sorry want ik mak ook heel veel spell/typ fouten en snap er geen bal van soms. dus als je ergert over mijn slechte nederlands .......SORRY. jaco ik vind je uitleg over de kapper verhaal super. ik vind het ontzettend leuk te leren over wat ervoor ging. ik heb ook heel veel blunders gemaakt met gezegden (???) zoals toen wij verhuised en de tantes kom de verplichte bakkie doen (ie rondneuzen) wij waren aan de praat over wie deed wat in huis omdat wij werkten samen.. ik kwam net aan met koffie (en 1 jaar nederlandse cursus) en 1 van hen vroeg aan mij "wie kookt d'er". ik antworde met de buurvrouw! (in mijn mening omdat ik kon reuken wat de buurvrouw was aan het koken dat dat was wat zij bedoeld. maar ja, 10 minuten later was iedereen klaar met lachen en wim heeft mij verteld wat zij bedoeld!
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@samijo:
leuk stukje samijo 
Ik geniet er van te zien hoe jij je verhaal over brengt, met (gedeeltelijk)Engelse zinsvorming en Nederlandse woorden.
Charmant, en grappig, en ik kan het goed volgen.
samijo
-
- 151 messages
- 358 votes
super! bedankt brix! heel lief van je. je bent een bekende naam in mijn huis haha. raad eens met wie ik ben getrouwd?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik wil je plezier niet bederven samijo, maar dat weet ik wel 
En wie zingt bij jullie thuis de hoogste Noot? 
samijo
-
- 151 messages
- 358 votes
hehe goed verzonnen! ook vooral als hij zingt heel graag op moment! vond je de dvd goed?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes

Ik beloof dat ik hem zeer binnenkort ga bekijken (de dvd bedoel ik...niet Wim, haha)
Oei, we gaan wel wat off-topic.
Dus hierbij nog een complimentje voor je taalkennis 
samijo
-
- 151 messages
- 358 votes
wij gaan inderdaad off topic (soms vergeet ik dat dit niet facebook is)
bedankt voor het complimentje. ik doe mijn best qua taal maar het gaat heeeeeel vaak fout!
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
Kan me daar ook echt aan irriteren in films. Zorg er gewoon voor dat het goed is. Scheisse!
Wel een erg leuk stukje om te lezen Apollinisch!
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:
Niet om lullig te doen, maar als jij is gewoon goed. Sinds een aantal jaar is dan jij niet meer het enige goede. Sterker nog, als jou is ook nog goed.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Niet om lullig te doen, maar als jij is gewoon goed. Sinds een aantal jaar is dan jij niet meer het enige goede. Sterker nog, als jou is ook nog goed.
Offtopic, maar wat erg trouwens. Als men het maar lang genoeg fout doet, wordt het vanzelf goed omdat het dan plotseling 'algemeen geaccepteerd' is. Nog even en woorden als "zoiezo" en "jou" (als bezittelijk voornaamwoord) komen in het groene boekje. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
eltorro
-
- 898 messages
- 3054 votes
Nee joh, chevy93 weet het natuurlijk beter want hij komt van het gymnasium.

chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik heb één jaar gymnasium gedaan. Echter zijn Latijn en Grieks zo saai dat ik ermee ben gestopt. Maar dat even terzijde. 
SelmaDuim zei het al. Bovendien heeft mijn (inmiddels ex-)Nederlands leraar dat ook gezegd en die heeft nog meegewerkt aan de Van Dale, dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.
P.S. Ik heb even een alert ingestuurd met de vraag dit te verplaatsen naar het taaltopic.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Onze Taal meldt heel veel goeds, maar helaas nemen ze het niet al te nauw met de regelgeving op gebied van taal. Bij juist of onjuist baseert het genootschap zich liever op wat de algemene trend is dan op wat werkelijk is vastgelegd door de Nederlandse Taalunie.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Tja alles wordt demokratisch (=recht van het gros).
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Ach, dat Onze Taal goed scoort in de de google-resultaten, maakt ze nog niet direct tot gezaghebbende beleidsbepalers. Wel kijkt men helaas vaak niet veel verder dan hun google-neus lang is, wat zulke instanties toch weer een bepaalde vorm van gezag geeft...
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Wel om lullig te doen, maar volgens mij heeft chevy93 nog gelijk ook: Bron.
En laten we aannemen dat er taalkundigen zijn die beide opties correct vinden. Dan wat? Er zijn nog altijd veel meer taalkundigen die beweren dat "groter als" níet in plaats van "groter dan" gebruikt kan worden.
Chevy93 impliceert met zijn uitspraak dat "als jij" en "als jou" in de betekenis van"dan jij" Standaardnederlands is. De enige instantie die daartoe kan besluiten, Observator gaf het al aan, is de Nederlandse Taalunie. En die maalt daar nog niet over hoor. Dat is pas aan de orde, in dit geval gaf Goodfella_90 het al aan, als het echt algemeen geaccepteerd is. En niet zoveel tegenstand opwekt zoals hier duidelijk wel gebeurt.
Ik heb één jaar gymnasium gedaan. Echter is Latijns en Grieks zo saai dat ik ermee ben gestopt. Maar dat even terzijde. 
SelmaDuim zei het al. Bovendien heeft mijn (inmiddels ex-)Nederlands leraar dat ook gezegd en die heeft nog meegewerkt aan de Van Dale, dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.
eltorro
-
- 898 messages
- 3054 votes
Was het onderwerp van deze discussie niet te lam voor moviemeter? 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Dat kan wel zo zijn, maar dan geef jij er waarschijnlijk je eigen invulling aan. Misschien dat-ie het over spreektaal had, maar officieel vastgelegd is het nergens.
Dat is pas aan de orde, in dit geval gaf Goodfella_90 het al aan, als het echt algemeen geaccepteerd is. En niet zoveel tegenstand opwekt zoals hier duidelijk wel gebeurt.
Hoe vaak heb ik wel niet meegemaakt dat mijn leraar heeft gezegd dat de woorden in mijn Nederlands boek alweer verouderd zijn en de schrijfwijze alweer veranderd was? Heel vaak.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Door wie dan?
Grappenmaker. De laatste keer dat dat gedaan is was in 2005 en bij de voorlaatste spellingshervorming, in 1996, liep jij nog in luiers rond.
En zonder logische verklaring?
Kijk, dat jij dit anders ziet geloof ik best, maar voor zover ik weet ben jij GEEN Nederlands leraar en neem ik mijn Nederlands leraar zodoende iets serieuzer.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Leraar Nederlands. En Apollinisch.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dat soort dingen spreken ze wel eens onderling af, is dus geen officiële regel.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Wat een armoede zeg.. is het nu al zo erg dat 'als jij' maar wordt goed gerekend, blijkbaar omdat zovelen tegenwoordig niet meer het simpele 'als-dan'- regeltje kunnen toepassen?