• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.747 votes
Profile

Het grote taaltopic

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Sorry, is oude FOK! taal. .

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kleuterschooltaal.

samijo

• 151 messages
  • 358 votes

als ier lees ik graag deze topic want ik vind het super hoe iedereen gaat helemaal los over 1 word! ik zeg nu al sorry want ik mak ook heel veel spell/typ fouten en snap er geen bal van soms. dus als je ergert over mijn slechte nederlands .......SORRY. jaco ik vind je uitleg over de kapper verhaal super. ik vind het ontzettend leuk te leren over wat ervoor ging. ik heb ook heel veel blunders gemaakt met gezegden (???) zoals toen wij verhuised en de tantes kom de verplichte bakkie doen (ie rondneuzen) wij waren aan de praat over wie deed wat in huis omdat wij werkten samen.. ik kwam net aan met koffie (en 1 jaar nederlandse cursus) en 1 van hen vroeg aan mij "wie kookt d'er". ik antworde met de buurvrouw! (in mijn mening omdat ik kon reuken wat de buurvrouw was aan het koken dat dat was wat zij bedoeld. maar ja, 10 minuten later was iedereen klaar met lachen en wim heeft mij verteld wat zij bedoeld!

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

@samijo:

leuk stukje samijo

Ik geniet er van te zien hoe jij je verhaal over brengt, met (gedeeltelijk)Engelse zinsvorming en Nederlandse woorden.

Charmant, en grappig, en ik kan het goed volgen.

samijo

• 151 messages
  • 358 votes

super! bedankt brix! heel lief van je. je bent een bekende naam in mijn huis haha. raad eens met wie ik ben getrouwd?

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Ik wil je plezier niet bederven samijo, maar dat weet ik wel

En wie zingt bij jullie thuis de hoogste Noot?

samijo

• 151 messages
  • 358 votes

hehe goed verzonnen! ook vooral als hij zingt heel graag op moment! vond je de dvd goed?

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Ik beloof dat ik hem zeer binnenkort ga bekijken (de dvd bedoel ik...niet Wim, haha)

Oei, we gaan wel wat off-topic.

Dus hierbij nog een complimentje voor je taalkennis

samijo

• 151 messages
  • 358 votes

wij gaan inderdaad off topic (soms vergeet ik dat dit niet facebook is)

bedankt voor het complimentje. ik doe mijn best qua taal maar het gaat heeeeeel vaak fout!

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

Leuk Apollinisch

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Kan me daar ook echt aan irriteren in films. Zorg er gewoon voor dat het goed is. Scheisse!

Wel een erg leuk stukje om te lezen Apollinisch!

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:

Niet om lullig te doen, maar als jij is gewoon goed. Sinds een aantal jaar is dan jij niet meer het enige goede. Sterker nog, als jou is ook nog goed.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2596 votes

chevy93 wrote:

Niet om lullig te doen, maar als jij is gewoon goed. Sinds een aantal jaar is dan jij niet meer het enige goede. Sterker nog, als jou is ook nog goed.

Offtopic, maar wat erg trouwens. Als men het maar lang genoeg fout doet, wordt het vanzelf goed omdat het dan plotseling 'algemeen geaccepteerd' is. Nog even en woorden als "zoiezo" en "jou" (als bezittelijk voornaamwoord) komen in het groene boekje.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

chevy93 wrote:

Niet om lullig te doen, maar volgens mij lul je uit je nek.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Hehe, inderdaad.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Wel om lullig te doen, maar volgens mij heeft chevy93 nog gelijk ook: Bron. Al ziet het er natuurlijk belachelijk uit.

eltorro

• 898 messages
  • 3054 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Niet om lullig te doen, maar volgens mij lul je uit je nek.

Nee joh, chevy93 weet het natuurlijk beter want hij komt van het gymnasium.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Ik heb één jaar gymnasium gedaan. Echter zijn Latijn en Grieks zo saai dat ik ermee ben gestopt. Maar dat even terzijde.

SelmaDuim zei het al. Bovendien heeft mijn (inmiddels ex-)Nederlands leraar dat ook gezegd en die heeft nog meegewerkt aan de Van Dale, dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.

P.S. Ik heb even een alert ingestuurd met de vraag dit te verplaatsen naar het taaltopic.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Onze Taal meldt heel veel goeds, maar helaas nemen ze het niet al te nauw met de regelgeving op gebied van taal. Bij juist of onjuist baseert het genootschap zich liever op wat de algemene trend is dan op wat werkelijk is vastgelegd door de Nederlandse Taalunie.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Tja alles wordt demokratisch (=recht van het gros).

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Ach, dat Onze Taal goed scoort in de de google-resultaten, maakt ze nog niet direct tot gezaghebbende beleidsbepalers. Wel kijkt men helaas vaak niet veel verder dan hun google-neus lang is, wat zulke instanties toch weer een bepaalde vorm van gezag geeft...

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Wel om lullig te doen, maar volgens mij heeft chevy93 nog gelijk ook: Bron.

Waarom? Vanwege het zinnetje "Ja, zeggen taalkundigen."? Dat in hetzelfde stuk eigenlijk alleen maar wordt tegengesproken?

En laten we aannemen dat er taalkundigen zijn die beide opties correct vinden. Dan wat? Er zijn nog altijd veel meer taalkundigen die beweren dat "groter als" níet in plaats van "groter dan" gebruikt kan worden.

Chevy93 impliceert met zijn uitspraak dat "als jij" en "als jou" in de betekenis van"dan jij" Standaardnederlands is. De enige instantie die daartoe kan besluiten, Observator gaf het al aan, is de Nederlandse Taalunie. En die maalt daar nog niet over hoor. Dat is pas aan de orde, in dit geval gaf Goodfella_90 het al aan, als het echt algemeen geaccepteerd is. En niet zoveel tegenstand opwekt zoals hier duidelijk wel gebeurt.

chevy93 wrote:

Ik heb één jaar gymnasium gedaan. Echter is Latijns en Grieks zo saai dat ik ermee ben gestopt. Maar dat even terzijde.

SelmaDuim zei het al. Bovendien heeft mijn (inmiddels ex-)Nederlands leraar dat ook gezegd en die heeft nog meegewerkt aan de Van Dale, dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.

Dat kan wel zo zijn, maar dan geef jij er waarschijnlijk je eigen invulling aan. Misschien dat-ie het over spreektaal had, maar officieel vastgelegd is het nergens.

P.S. Ik heb even een alert ingestuurd met de vraag dit te verplaatsen naar het taaltopic.
In dat geval: Latijns ---> Latijn.

eltorro

• 898 messages
  • 3054 votes

Was het onderwerp van deze discussie niet te lam voor moviemeter?

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Apollinisch wrote:

Dat kan wel zo zijn, maar dan geef jij er waarschijnlijk je eigen invulling aan. Misschien dat-ie het over spreektaal had, maar officieel vastgelegd is het nergens.

Ik ga het navragen. Volgens ligt de voorkeur bij dan jij, maar wordt als jou sinds kort niet meer fout gerekend.

Apollinisch wrote:

Dat is pas aan de orde, in dit geval gaf Goodfella_90 het al aan, als het echt algemeen geaccepteerd is. En niet zoveel tegenstand opwekt zoals hier duidelijk wel gebeurt.

Dat is echt kul, er worden zoveel woorden veranderd zonder logische verklaring. Eens in de zoveel jaar voelen ze zich verplicht de woorden te veranderen. Waarom wordt middeleeuwen de ene keer met een hoofdletter geschreven en de andere keer met een kleine letter? Waarom is sociaaldemocratisch de ene keer wél met een verbindingsstreepje? Of waarom wordt pannenkoek soms zonder n geschreven? Eens in de zoveel jaar moeten ze gewoon iets veranderen.

Hoe vaak heb ik wel niet meegemaakt dat mijn leraar heeft gezegd dat de woorden in mijn Nederlands boek alweer verouderd zijn en de schrijfwijze alweer veranderd was? Heel vaak.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Ik ga het navragen. Volgens ligt de voorkeur bij dan jij, maar wordt als jou sinds kort niet meer fout gerekend.
Door wie dan? Wees eens concreet. Er zullen ook best mensen zijn die "hun hebben" niet fout rekenen, maar bij het schrijven van sollicitatiebrieven en dergelijke zou ik daar toch niet vanuit gaan. Nederlandse managers dulden geen spelfouten - hrpraktijk.nl

er worden zoveel woorden veranderd zonder logische verklaring.
Dat is een andere discussie. Daarbij gaat het om een herziening van de spellingsregels, een structurele maatregel, hier gaat het om een enkele uitdrukking. En zonder logische verklaring? Neem anders dit en dit eens door.

Eens in de zoveel jaar voelen ze zich verplicht de woorden te veranderen.
Dat zou haaks staan op het algemene beleid: zo min mogelijk veranderen.

Hoe vaak heb ik wel niet meegemaakt dat mijn leraar heeft gezegd dat de woorden in mijn Nederlands boek alweer verouderd zijn en de schrijfwijze alweer veranderd was? Heel vaak.
Grappenmaker. De laatste keer dat dat gedaan is was in 2006 en bij de voorlaatste spellingshervorming, in 1996, liep jij nog in luiers rond.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Apollonisch wrote:

Door wie dan?

Door de Nederlands leraren. Dat het bij examens niet meer fout gerekend mag worden.

Apollonisch wrote:

Grappenmaker. De laatste keer dat dat gedaan is was in 2005 en bij de voorlaatste spellingshervorming, in 1996, liep jij nog in luiers rond.

En waarom zou dat een tegenargument zijn?

Apollonisch wrote:

En zonder logische verklaring?

Ja, wat voor nut kan het hebben om paardebloem in paardenbloem te veranderen en pannekoek in pannenkoek. Het zorgt alleen maar voor frustratie.

Kijk, dat jij dit anders ziet geloof ik best, maar voor zover ik weet ben jij GEEN Nederlands leraar en neem ik mijn Nederlands leraar zodoende iets serieuzer.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Leraar Nederlands. En Apollinisch.

Dat het bij examens niet meer fout gerekend mag worden.
Zou ik wel eens zwart op wit willen zien.

En waarom zou dat een tegenargument zijn?
Omdat je je leraar Nederlands dus pas één keer hebt kunnen horen zeggen dat de schrijfwijze is veranderd. Niet "heel vaak".

Ja, wat voor nut kan het hebben om paardebloem in paardenbloem te veranderen en pannekoek in pannenkoek. Het zorgt alleen maar voor frustratie.
En voor duidelijkheid:
Eén uitzonderingsregel voor het schrijven van de tussen- n in samenstellingen, die betrekking had op plantnamen met als linkerdeel de naam van een dier (paarde(n)bloem), is afgeschaft, omdat hij in de praktijk nodeloos veel problemen opleverde. Leidraad inleiding - woordenlijst.org
Pannenkoek wordt al sinds 1996 als zodanig geschreven en kan jou dus nooit problemen hebben opgeleverd.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Zou ik wel eens zwart op wit willen zien.

Dat soort dingen spreken ze wel eens onderling af, is dus geen officiële regel.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Wat een armoede zeg.. is het nu al zo erg dat 'als jij' maar wordt goed gerekend, blijkbaar omdat zovelen tegenwoordig niet meer het simpele 'als-dan'- regeltje kunnen toepassen?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.