- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
@otherfool:
Volgens mij hangt het er vanaf wat je zelf je kinderen vertelt hoe ze er tegenaan kijken. Ik heb als kind altijd te horen gekregen dat zwarte Piet zwart was van roet uit de schoorsteen. Hij klom er immers in om cadeautjes te brengen. Ik heb er nooit iets 'kwaads' in gezien. Sinterklaas is het feest wat je er zelf van maakt.
Ik vond het als kind een verschrikkelijk leuk feest. Zelfs in de tijd dat mijn vader er steeds heel toevallig vaak niet bij kon zijn. Later wist ik dat hij DE Sinterklaas uit het dorp was en hij de grote intocht aldaar moest doen en onder andere scholen en families bezocht tijdens het Sinterklaasfeest. 
L_T_B
-
- 266 messages
- 504 votes
"Racisme: voor je het weet ben je zelf aan de beurt."
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Jij denkt dat het Sinterklaasfeest nog hetzelfde is als anderhalve eeuw terug? Het is een kleine eigentijdse aanpassing die de traditie echt niet aantast, maar juist in de 21e eeuw zet. Geloof me, die Kleurpieten gaan er komen, als het niet nu is dan over 20 jaar.
Het is en blijft zuur gezeur van volwassenen, kinderen maakt het sowieso geen donder uit.
En zoals ik al zei de rol van Zwarte Piet tegenwoordig is helemaal niet meer die van domme kracht of laat staan knecht.
Piet zijn is een heel respectabele baan geworden waar je best trots op mag zijn. Ik heb er altijd veel plezier in om me rond 5 december weer in het Pietenpak te hijsen. Mijn Surinaamse collegapiet denkt daar hetzelfde over btw (en ja ook zij moet geschminkt worden
).
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Jullie hoeven mij echt niet uit te leggen dat kinderen (terecht) geen kwaad zien in de Zwarte Piet. Maar de aanblik van neger-slaven met hun blanke heer zal bij ouderen alleen maar meer kwaad bloed zetten, dat gaat hoe dan ook gewijzigd worden. En ik zie geen reden je daar tegen te verzetten.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Gewoonweg triestig:

Beelden uit 2006 toen de Nederlandse televisie (NPS) met deze versie uitpakten. Ze schrokken zelf van de negatieve reacties op de gekleurde pieten dat ze het idee gelukkig terug hebben afgevoerd.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Het lijken meer clowns of smurfen dan pieten. Geen gezicht.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Wat een vrolijkheid juist! Kijk dat meiske eens lachen ook.
Kleurpiet 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Dat meisje had ook wel gelachen bij een Zwarte Piet hoor 
Leviwosc
-
- 883 messages
- 335 votes
Mensen die denken dat zwarte piet een slaaf is weten werkelijk geen fluit van de traditie van Sinterklaas af en zouden mij een heel erg groot plezier doen als ze gewoon zwijgen.
Sinterklaas is de manifestatie van de oppergod Wodan en de zwarte pieten die van het dodenleger.
Die kleurpieten zijn een misselijkmakend product van overfanatieke multiculti-idioten die veel roepen zonder ook maar iets te weten. Liever geen sinterklaasfeest dan een sinterklaasfeest dat wordt verpest door deze goed bedoelde onzin.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Een manifestatie van Wodan, je bedoelt dat wanneer je de verschijning Sinterklaas ziet dat het eigenlijk Wodan is. 
Traditiegetrouw schijnt er ergens een link te kunnen zijn. En heeft Sinterklaas qua viering misschien iets met old skool Germaanse feesten te maken.
En hoezo nou weer muliticulti idioten? Jezelf klinkt nogal wat fanatieker.
Leviwosc
-
- 883 messages
- 335 votes
Vreemd dat je een reflexief persoonlijk voornaamwoord gebruikt in plaats van een persoonlijk voornaamwoord voor het onderwerp in die laatste zin.
Het sinterklaasfeest dat wat wij nu kennen in haar huidige gedaante is gewoon een Germaans feest. Dat een overijverige docent eens hier een boot en het land Spanje aan heeft toegevoegd wil niet zeggen dat de hulpjes van Wodan ineens slaven zijn.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Je bedoelt het woord jezelf?
Dat woord heb ik inderdaad expres gekozen. En natuurlijk is de Sint folklore.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Volgens mij hoort deze discussie al lang niet meer in het taaltopic.
Er is geen kind op aarde die zich bezig houdt met de vraag waarom zwarte pieten zwarte pieten worden genoemd. Als ze hun cadeaus en pepernoten maar krijgen.
Ik vond het zinsdeel "Ook al zie ik zwart als roet, ik meen het wel goed" uit Daar wordt aan de deur geklopt toch altijd dubieus, aangezien 'ook al' op een tegenstelling duidt.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Tsja ook al heb ik mijn handen niet gewassen, ik vond het eten wel heerlijk. Ik neem aan toen je 8 was of zo dat je je echt nog niet bezig hield met de tekst van de liedjes die veel minder oud zijn dan het feest zelf. "Ook al ben ik zwart als roet" klinkt toch echt heel anders als "ook al ben ik zwart als een neger".
Maar het is idd een taaltopic, ik zal er hier over ophouden.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
"ook al ben ik zwart als een neger''.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Het gaat hier over het Sinterklaas-liedje.
Als het liedje zou worden "ook al ben ik zwart als een neger ik meen het wel goed" zou kunnen impliceren dat een neger het überhaupt nooit goed bedoeld of geen goed mens is of zo.
Gewoon in een zin zou je idd best gewoon moeten kunnen zeggen zwart als een neger, maar ik zou toch eerder een anders woord gebruiken om de kleur zwart mee aan te duiden.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Eeh negers zijn toch zwart? Dat schrijf je zelf. En als 1 plus 1, 2 is dan kan je ook stellen dat wanneer je zwart bent als een neger je het best goed kan bedoelen.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Meestal bruin toch? Ik heb eigenlijk nog nooit een zwart iemand gezien haha. Ach ja ik ben er wel klaar mee, het is 30 juli geen 5 december. 
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Ja en als je lekker bruin wordt dan ben je even een neger.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik had het over het liedje dat de context anders is als je zegt ook al ben ik zwart als een neger.
Ikzelf gebruik het woord zwart als een neger nooit of noem een neger ook geen zwarte eigenlijk.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Ow hiervoor schrijf je dat er niets mis is met 'zwart als een neger'.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Is ook niks mis mee als ik het ergens zou lezen.
Ik zou zelf bijvoorbeeld zeggen zwart als de nacht of zo.
Als jij ergens bij een film zegt die rookwolk was zo zwart als een neger moet je dat vooral doen.
Leviwosc
-
- 883 messages
- 335 votes
Je bedoelt het woord jezelf?
Dat woord heb ik inderdaad expres gekozen. En natuurlijk is de Sint folklore.
Dat maakt het helemaal vreemd.
Sjoerdow
-
- 1006 messages
- 1304 votes
Je bedoelt het hopelijk sarcastisch, maar dat zal wel aan je smiley te zien. Vind Chris Rock een komische gast en hij legt als donkere man uit wat het verschil is tussen een neger en een nikker. Die hele zaal met donkere mensen ligt dubbel. Dus wij "blanken" doen idd veel te moeilijk. Overigens mag een blanke nooit maar dan ook nooit het woord nikker in de mond nemen alleen als de blanke in de fik wordt gezet, zijn inboedel wordt gestolen door een donker iemand mag de blanke zeggen :get that niggah". Was ook een stukje van Rock geloof ik
Hoho, alleen op kerstavond hé! 
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Door mijn interesse in de Bluesmuziek, en het 'graven'in de achtergronden daarvan, teneinde de teksten beter te kunnen begrijpen kwam ik o.a. het volgende tegen:
Er bestaat een vorm van discriminatie tussen donker en lichter gekleurde (Amerikaanse) negers.
De zeer donkerhuidigen, ' zwarten' dus, hebben iets tegen de 'bruinen', en noemen hen 'Coon' (= wasbeer)
Die scheldnaam kwam ik in diverse songs tegen, zonder aanvankelijk te begrijpen waarover het ging.
Een tekst als 'Kill that Coon' kreeg zo een heel andere betekenis.
De 'lichthuidigen' ('bruinen')achten zichzelf dan weer superieur aan de ' zwarten'.
En halfbloeden zijn bij beide partijen niet al te graag gezien.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Ik ben benieuwd wat de albino's hierover te zeggen hebben.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
We gingen in het Studio Sport redelijk offtopic dus post het gesprekje hier maar even. Iemand enig idee waar die uitdrukking vandaan komt?
Dan zou ik ook geen pepernoot raken
.
Blijf dat altijd een rare uitdrukking vinden. Men wil er namelijk toch mee zeggen dat iemand iets heel makkelijks niet kan of er niets van bakt? Een pepernoot raken is echter juist veel moeilijker dan een bal dus snap herkomst nooit zo goed.
En ik zeg dat hij geen pepernoot raakt.
Wat dus niet vreemd is aangezien het redelijk lastig kan zijn om een pepernoot te raken. Hij raakt geen bal zou daarom al veel erger zijn. De logica zou dus ook zijn om in plaats van de kleine pepernoot iets te kiezen wat veel groter dan een bal is. Dan geef je pas echt aan de hij er echt helemaal niets van kan.
Overigens is het een redelijk gangbare uitdrukking dus er zal ongetwijfeld iets van een logica inzitten. Maar ik zie hem niet.