• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.148 actors
  • 9.373.071 votes
Profile

Het grote taaltopic

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Ja goed, maar da's geen referentie natuurlijk. De homies in de States noemen zichzelf ook niggaz, maar denk niet dat je dat als blanke moet proberen.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Zo zie je maar weer dat 'de blanken' voor 'de negers' bepalen wat zij wel of niet aanstootgevend vinden. Is het afschaffen van het woord negerzoen door een neger verzonnen? Waar waren de protesterende negers die vonden dat de benaming negerzoen erg aanstootgevend is? En hoe zit het dan met de joden? Of interesseren wij ons zo weinig voor de joden dat we het woord jodenkoek heel normaal vinden? Waar zijn de protesterende joden die het niet normaal vinden dat wij een koek naar ze vernoemen?

Wat ik probeer te zeggen is dat het meestal blanken zijn die zich druk maken over wat voor effect een bepaald woord op een neger kan hebben, terwijl je de negers er niet over hoort.

Sowieso noemen negers elkaar ook vaak nigger. En dan mag het wel? Maar als een blanke het zegt mag het niet. En hoe zit dat dan met films waarin negers het over white asses en whiteys hebben? Is dat niet net zo racistisch? Maken wij ons hier druk over? Als een neger me snowflake noemt ga ik echt niet huilen hoor, maar als ik hem vervolgens nigger noem zou dat ook niet voor irritatie moeten zorgen. En hoe zit dat met comedians als Chris Rock? Shows van Chris Rock zitten bomvol met racistische opmerkingen naar blanken en naar zwarten toe. Zeuren wij erover dat Chris Rock zich nogal racistisch gedraagt tegenover blanken (in zijn shows)? Nee. Maar zeuren wij blanken erover als Hans Teeuwen racistische opmerkingen maakt over negers? Ja. Waarom?

Is het zo dat wij de negertjes nog steeds in bescherming willen nemen omdat we ze zulke verschrikkelijke dingen hebben aangedaan? Maar zenden wij daarmee dan niet het signaal uit dat de negertjes niet voor zichzelf op kunnen komen en dat de snowflakes dan maar voor ze moeten zorgen?

Ik begin te bazelen, dus ik zal er een einde aan breien.

Zullen we maar eens stoppen met overgevoelig reageren op het woord neger, omdat het op dit forum vaak alleen bedoeld is om aan te geven om welk personage het gaat en het dus totaal niet negatief bedoeld is.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Zo kan het dus ook

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Is dat niet het meest racistische wat je ooit gehoord hebt ?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Je bedoelt het hopelijk sarcastisch, maar dat zal wel aan je smiley te zien. Vind Chris Rock een komische gast en hij legt als donkere man uit wat het verschil is tussen een neger en een nikker. Die hele zaal met donkere mensen ligt dubbel. Dus wij "blanken" doen idd veel te moeilijk. Overigens mag een blanke nooit maar dan ook nooit het woord nikker in de mond nemen alleen als de blanke in de fik wordt gezet, zijn inboedel wordt gestolen door een donker iemand mag de blanke zeggen :get that niggah". Was ook een stukje van Rock geloof ik

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1777 votes

Het was eigenlijk niet sarcastisch bedoeld. Wat Chris Rock daar allemaal zegt is verschrikkelijk racistisch. Ik probeer alleen uit te leggen dat dit niet altijd negatief is. In dit geval zijn de racistische opmerkingen grappig, omdat ze ook grappig bedoeld zijn. Ze zijn niet bedoeld om te kwetsen. In een andere context zouden ze wel als kwetsend ervaren kunnen worden.

Overigens vind ik Chris Rock verschrikkelijk om naar te kijken hoor, voornamelijk omdat meer dan 90% van de opmerkingen die hij maakt racistisch getint zijn. Het maakt me geen bal uit of hij het dan over negers, chinezen, blanken of indianen heeft. Vind het alleen jammer dat hij de nadruk er vaak zo oplegt. Ik vond wel dat Chris Rock een passend voorbeeld was bij mijn stukje . En stiekem moest ik ook wel om dat filmpje lachen hoor.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

De discussie doet me wat denken aan het trieste idee dat ooit gelanceerd werd om de Zwarte Pieten van Sinterklaas te vervangen door gekleurde Pieten. Of de rechtzaak tegen het stripverhaal Kuifje in Afrika... Je hebt discriminatie en absurdisme.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Eens.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Gekleurde pieten? Net carnaval dan.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Elineloves wrote:

Gekleurde pieten? Net carnaval dan.

Eline, de limburger komt weer te veel in je naar boven.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Een blanke baas met allemaal negerknechtjes. Ik kan me die 'verontwaardiging' nou juist wel weer voorstellen. Leuk toch, gekleurde Pieten?

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Bardt1980 wrote:

(quote)

Eline, de limburger komt weer te veel in je naar boven.

Ik haat carnaval, dus wat dat betreft ben ik een nep-limburger.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Elineloves wrote:

(quote)

Ik haat carnaval, dus wat dat betreft ben ik een nep-limburger.

Hmm, ik hou niet van vlaai & Rowen Heze, dan ben ik vast ook een nep-limburger. Ach, so be it

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Film Pegasus wrote:

De discussie doet me wat denken aan het trieste idee dat ooit gelanceerd werd om de Zwarte Pieten van Sinterklaas te vervangen door gekleurde Pieten. Of de rechtzaak tegen het stripverhaal Kuifje in Afrika... Je hebt discriminatie en absurdisme.

Treffende voorbeelden ja.

Daar erger ik mij groen en geel aan.

(Mag zeker in het frustratie topic?)

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

otherfool wrote:

Een blanke baas met allemaal negerknechtjes. Ik kan me die 'verontwaardiging' nou juist wel weer voorstellen. Leuk toch, gekleurde Pieten?

Die pieten zijn zwart geworden van roet in de schoorsteen toch? Ik heb een open haard, maar gekleurd roet is daar nog nooit vanaf gekomen.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Er is geen kind op aarde die zich bezig houdt met de vraag waarom zwarte pieten zwarte pieten worden genoemd. Als ze hun cadeaus en pepernoten maar krijgen. Als mensen ouder worden gaan sommigen er pas een probleem van maken. Gekleurde pieten, het klinkt niet eens lekker. Net als een stel paaseieren heb je dan een blauwe piet en een groene piet. We laten het lekker Zwarte Piet. En ik dacht als kind ook dat het kwam door de roet van de schoorsteen.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

LOL, Umberto bij RTL boulevard: ''Ah nee, Michael en die vrouw zijn allebei zwart, dat is het.''

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Klinkt in dit geval beter als dat hij zegt Michael en die vrouw zijn allebei neger

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

Kijk zo kan het dus ook

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

SelmaDuim wrote:

Die pieten zijn zwart geworden van roet in de schoorsteen toch? Ik heb een open haard, maar gekleurd roet is daar nog nooit vanaf gekomen.

Die uitleg werd er in de geweldig leuke Belgische TV serie 'Dag Sinterklaas' ook aan gegeven door 'Piet zelf'(Frans van der Aa)

Die zegt op een bepaald moment, wanneer Bart Peeters de opmerking gemaakt heeft dat Piet toch een neger is, heel nadrukkelijk:

"Nee, nee Bart...ik ben géén neger!"

"Dat zwart komt van het roet in de schoorstenen, en dat ging er op den duur niet meer vanaf ".

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Heeft-ie de rode lippen ook in de schoorsteen opgelopen?

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

@ otherfool:

Nee, da's lipgloss, tegen schrale lippen, van het schuren langs de schoorsteenwanden.

(Rood steekt mooi af)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Jaja. Het stellen gewoon neger-knechten voor, laten we wel zijn. In de post-koloniale tijd hierin switchen naar kleurpieten is een kleine moeite, en het wordt er alleen maar leuker door. Wat is daar eigenlijk op tegen?

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

Pff zwarte piet is toch allang geen knecht meer van Sinterklaas. Bovendien is het leuker om zwarte piet te spelen want dan mag je van alles uit vreten.

Vind het nogal overtrokken om ineens allerlei gekleurde pieten in het leven te roepen, beetje traditie mag je ook wel bewaren.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Jij denkt dat het Sinterklaasfeest nog hetzelfde is als anderhalve eeuw terug? Het is een kleine eigentijdse aanpassing die de traditie echt niet aantast, maar juist in de 21e eeuw zet. Geloof me, die Kleurpieten gaan er komen, als het niet nu is dan over 20 jaar.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

In andere landen is 'Piet' een duivel, die gedwongen goede daden dient te verrichten als hulp van de Sint.('Knecht Ruprecht' in Duitsland bijv.)

Ik heb wel boeken met uitleg over dat thema, want ik ben een 'Sinterklaas fan' (ook dát nog, ja)

Maar voor wie het boeit: Zwarte Piet - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Lol, geloof je toch zelf niet hoop ik? Zwarte Piet is net zo'n begrip als de goede Sint zelf. Zie de Sint al tussen een hoop groene, rode, blauwe, ja wie weet zelfs roze Pieten lopen...

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ach, als je nagaat wat 20 jaar terug 'een begrip' was en nu compleet van het toneel is verdwenen...

Respekked

• 6286 messages
  • 1229 votes

Madecineman wrote:

(embed)

Kijk zo kan het dus ook

Body Count sowieso

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.