- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Hoeveel negers zijn er sowieso op deze site. Wat een hoop onzin weer, zeker komkommer tijd op deze site.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Zoals jij het woord gebruikt is raar. Waarom zou je uberhaupt internetgebruikers willen onderverdelen in negers en (wat ben jij?).? Waar ik me aan stoor is dat mensen worden ondergebracht door huidskleur. Zoals: Eddy is een vet coole neger. Zeg je ooit: Al is een vet coole blanke? Antwoord = neen
En ondanks dat slome wiki: het is weldegelijk een slaventerm. Blanken (gemiddeld genomen dan maar) vinden dat misschien geen vervelend woord, schrijft de site, maar de auteur van wiki heeft geen onderzoek gedaan naar hoe mensen, die zich voelen aangesproken, die term ervaren.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Een neger zegt dat over een blanke echt wel hoor. Hoor vrij regelmatig white guy dit of dat. Blanke minder maar dat heeft meer met het Engelstalige karakter van Nederland te maken en dat het gewoon minder bekt. Net als neger beter bekt in spreektaal dan zwarte. (wat ik overigens sowieso vreemd vind klinken voor iemand die niet eens zwart is. Is neger ook nog eens veel logischer op dat vlak gezien het hele bewoners van Afrika verhaal.) Niks racistisch aan. Kom op zeg.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Je geeft geen antwoord op de vraag waarom je zou willen onderverdelen tussen zwart en wit. En wat rappers op hun plaatjes reppen: ach. In het echte leven heb ik nooit een donker iemand 'die witte' horen scanderen.
Doe jij dat wel eens? Zeg je weleens neger tegen een neger?
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Zo vaak. Heb op een zwarte school gezeten, kon je best zeggen. Hoorde toen ook vaak "kijk deze blanke gaan dan" ofzoiets. Liep ik nou ook niet echt huilend bij weg verder.
Waarom je het zou willen, is al eens aangehaald. Maar het kan gewoon iets toevoegen aan je verhaal, net als het soms nodig is om een ander ras te benadrukken. Bij de film Blind Side was het belangrijk aangezien de film fout aanvoelde. Om niet te vertellen dat het een neger was die werd ingenomen door een blank gezin. Zou mijn hele punt over dat het verhaal fout aanvoelde niet overkomen.
Ook het Eline verhaal, kan ik me voorstellen. Van die Perry komedies zijn gewoon gericht op de zwarte bevolking. Mag je ook al is het open deur het best benadrukken, weet je als kijker wat je wellicht gaat krijgen. Niet iedereen in Nederland weet wellicht dat Perry alleen maar dat soort komedies maakt.
Het woord neger maakt een neger echt niet boos hoor, de manier waarop je het gebruikt alleen. Net als je snel merkt aan een tekst of iemand er iets naars mee bedoeld of het gewoon gebruikt.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Zo vaak. Heb op een zwarte school gezeten, kon je best zeggen. Hoorde toen ook vaak "kijk deze blanke
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
En als je negerhumor gebruikt zou ik zeggen: het type humor dat je wel eens ziet bij mensen met laaghangende broeken en scheve petten.
En nu ben je met jezelf in tegenstrijd:
Ook de term negerhumor slaat de plank mis want aslof alle 'negers' van die humor houden.
Oftewel, alsof alle mensen met laaghangende broeken en scheve petten van die humor houden..
Verder ben ik het aardig eens met Film Pegasus, nigger is wel degelijk beledigend, maar neger vind ik niet beledigend. Ken dan ook genoeg 'zwarten' die elkaar onderling neger noemen, en er ook geen last van hebben als ik ze zo noem.
We geraken enkel wel heel erg offtopic..
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
We geraken enkel wel heel erg offtopic..

Damn ik realiseer me dat ik dezelfde discussie voer in 2 topics..
Ik stop hier... sorry
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Voorlopig ben ik nog geen neger tegengekomen die valt over het woord neger.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Je vraagt me wanneer het nodig is om dat woord te gebruiken, in veel films krijgt een neger gewoon een typische rol die je bijna niet kan aanstippen zonder zijn ras te benoemen. Vandaar het voorbeeld, niks uitzonderlijks aan.
Je zegt in het dagelijks leven inderdaad weinig neger en blanke tegen elkaar, aangezien je elkaar ziet en je het dan weet. Als je het schrijft zie je niks en schep je een beeld door woorden. En benoem je dus wel het ras mits relevant. Geloof niet dat iemand bij Eddie Murphy steeds zegt de neger acteur Eddie Murphy. Maar onder jongeren, worden de woorden blank en neger vrij vaak gebruikt ja. En is het niet meteen oorlog. Tenzij je het met een bepaalde toon zegt wellicht. Maar dat effect kan je ook hebben met zwarte, donkere etc.
Verder bestempel je als schrijver van een review snel generaliserend. Niks mis mee. Monthy Python zal een Japanner wellicht ook als blanke humor zien, dat niet elke blanke het leuk vinden lijkt me logisch. Hoeft die Japanner niet helemaal uit te leggen hoor. Ik neem aan dat de lezer zelf dat onderscheid kan maken en intelligent genoeg is om dat in te zien. Als dat niet zo is, kun je nog wel wat hele vermoeiende regels gaan verzinnen. Om te vermijden dat er op gevoelige teentje wordt gestapt.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Is het mogelijk om het woord "neger" hier op MM te weren (verbieden klinkt nogal straf).
Het woord "neger" wordt immers door de beoogde bevolkingsgroep vaak als beledigend geïnterpreteerd
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Nee, betekend: we geraken offtopic. Geen persoonlijke reactie, gericht naar de afgelopen pagina's (inclusief mijn berichten dus).
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Doe jij dat wel eens? Zeg je weleens neger tegen een neger?
Ja. Vind het dan ook net als velen een doodgewoon woord.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
'betekend' of 'betekent'?
"En als je negerhumor gebruikt zou ik zeggen: het type humor dat je wel eens ziet bij mensen met laaghangende broeken en scheve petten."
En nu ben je met jezelf in tegenstrijd:
"Ook de term negerhumor slaat de plank mis want aslof alle 'negers' van die humor houden. "
Oftewel, alsof alle mensen met laaghangende broeken en scheve petten van die humor houden..
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Helemaal geen tegenstrijd. Hij zegt toch expliciet "dat je wel eens ziet bij..." en niet "dat je altijd ziet bij..."
Je hebt gelijk ook, misschien iets te snel over heen gelezen. Vind het sowieso een beetje zagen om niets, ik ga er toch vanuit dat mensen die spraken over negerhumor ook bedoelden ''dat je wel eens/dat je vaak ziet bij..''. Gewoon een kwestie van juist kunnen interpreteren. Net zoals wanneer iemand me vraagt wat voor kleding ik heb, en ik antwoord met alle soorten. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Er is hier nog nooit geschreven over Al Pacino als die blanke of die witte. Toch?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Als Belg (geboren en getogen in het Waasland, daarna uitgeweken naar Antwerpen) heb ik doorgaans het idee dat "zwarte" net denigrerender klinkt dan "neger".
Black Math
-
- 5430 messages
- 1753 votes
[...]Wel denk ik dat er nog een verschil is tussen Vlaanderen (waartoe ik behoor) en Nederland in het gebruik van dat woord gezien onze koloniale geschiedenis.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik ken dan genoeg 'negers', en die hebben er echt geen problemen mee als je hun negers noemt. Liever dan zwarte zelfs nog. We moeten neger niet gaan verwarren met nikker. Beetje hetzelfde als Latino's en Latina's, mag dat dan ook niet meer?
jarno1975 (moderator series)
-
- 10971 messages
- 2790 votes
Pfff, wat een gezeur allemaal om niks zeg. Volgens de wiki heeft het woord neger geen negatieve bijbedoelingen.
Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had. Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Als Belg (geboren en getogen in het Waasland, daarna uitgeweken naar Antwerpen) heb ik doorgaans het idee dat "zwarte" net denigrerender klinkt dan "neger".
Denk ik ook, 'zwarte' klinkt bij ons veel negatiever dan 'neger'.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Het ergste is nog dat dit nutteloze offtopic gelul al twee topics in bedwang houdt
Vraag me af hoe je ze anders moet aanspreken? Moet ik zwarte of zwarjoekel zeggen? Dat lijkt me echt niet positiever dan neger hoor 
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Pfff, wat een gezeur allemaal om niks zeg. Volgens de wiki heeft het woord neger geen negatieve bijbedoelingen.
Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had. Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.
Met een woordenboek zwaaien heeft, in deze, wel iets weg van het zwaaien met een Bijbel. In dezelfde wiki staat ook nog het volgende:
En de vergelijking met blanke vla is kansloos.
Misschien dat 'blanke' een nare ondertoon heeft als je je vertoeft in Japan (gaijin: buitenstaander in een homogene samenleving). Hier heeft het een hoge 'Als hullie...dan mogen wij het ook'-gehalte. Erbij vergeten wat voor lading een woord kan hebben.
Mijn punt is dan ook niet om mensen het woord te ontnemen, aangezien sommigen (vast zonder enige negatieve ondertoon) het wel erg graag in de mond nemen, dat ze al een alternatief klaar hebben liggen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik snap echt niet dat mensen ''zwarte'' minder beledigend vinden dan ''neger''... Vaak zijn onze donkergekleurde medemens (ook zo'n vreselijke benaming, maargoed) nog niet eens zwart, maar vaak ook bruin. Moet je dan die die mensen ''bruine'' zeggen? Of is ''chocolaatje'' dan vriendelijker?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Zou niet weten hoe dat in België zit, maar in mijn ervaring (Nederland) is het zo dat neger voor hen helemaal niet dan wel het minst denigrerend overkomt.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ze noemen zichzelf vaak ook zo, dus snap het punt ook niet echt.