• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.153 votes
Profile

Het grote taaltopic

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Hoeveel negers zijn er sowieso op deze site. Wat een hoop onzin weer, zeker komkommer tijd op deze site.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Zoals jij het woord gebruikt is raar. Waarom zou je uberhaupt internetgebruikers willen onderverdelen in negers en (wat ben jij?).? Waar ik me aan stoor is dat mensen worden ondergebracht door huidskleur. Zoals: Eddy is een vet coole neger. Zeg je ooit: Al is een vet coole blanke? Antwoord = neen

En ondanks dat slome wiki: het is weldegelijk een slaventerm. Blanken (gemiddeld genomen dan maar) vinden dat misschien geen vervelend woord, schrijft de site, maar de auteur van wiki heeft geen onderzoek gedaan naar hoe mensen, die zich voelen aangesproken, die term ervaren.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Een neger zegt dat over een blanke echt wel hoor. Hoor vrij regelmatig white guy dit of dat. Blanke minder maar dat heeft meer met het Engelstalige karakter van Nederland te maken en dat het gewoon minder bekt. Net als neger beter bekt in spreektaal dan zwarte. (wat ik overigens sowieso vreemd vind klinken voor iemand die niet eens zwart is. Is neger ook nog eens veel logischer op dat vlak gezien het hele bewoners van Afrika verhaal.) Niks racistisch aan. Kom op zeg.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Je geeft geen antwoord op de vraag waarom je zou willen onderverdelen tussen zwart en wit. En wat rappers op hun plaatjes reppen: ach. In het echte leven heb ik nooit een donker iemand 'die witte' horen scanderen.

Doe jij dat wel eens? Zeg je weleens neger tegen een neger?

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Zo vaak. Heb op een zwarte school gezeten, kon je best zeggen. Hoorde toen ook vaak "kijk deze blanke gaan dan" ofzoiets. Liep ik nou ook niet echt huilend bij weg verder.

Waarom je het zou willen, is al eens aangehaald. Maar het kan gewoon iets toevoegen aan je verhaal, net als het soms nodig is om een ander ras te benadrukken. Bij de film Blind Side was het belangrijk aangezien de film fout aanvoelde. Om niet te vertellen dat het een neger was die werd ingenomen door een blank gezin. Zou mijn hele punt over dat het verhaal fout aanvoelde niet overkomen.

Ook het Eline verhaal, kan ik me voorstellen. Van die Perry komedies zijn gewoon gericht op de zwarte bevolking. Mag je ook al is het open deur het best benadrukken, weet je als kijker wat je wellicht gaat krijgen. Niet iedereen in Nederland weet wellicht dat Perry alleen maar dat soort komedies maakt.

Het woord neger maakt een neger echt niet boos hoor, de manier waarop je het gebruikt alleen. Net als je snel merkt aan een tekst of iemand er iets naars mee bedoeld of het gewoon gebruikt.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Macmanus wrote:

Zo vaak. Heb op een zwarte school gezeten, kon je best zeggen. Hoorde toen ook vaak "kijk deze blanke

Toch niet door leraren hoop ik? Wat pubers verder roepen naar elkaar, ligt werkelijk jaren achter me.

Om niet te vertellen dat het een neger was die werd ingenomen door een blank gezin. Zou mijn hele punt over dat het verhaal fout aanvoelde niet overkomen.
Als een bepaalde comedy of manners over dat concept handeld, okay.. uitzonderlijk geval.

Van die Perry komedies zijn gewoon gericht op de zwarte bevolking.
als je je maar realiseert dat het gericht is naar een bepaalde groep binnen een bevolking. Ik vind Flodder ook niet blank. Maar wel leuk hoor. En mijn moeder vind die film ook niet leuk maar is wel weer blank. Nooit van Perry gehoord trouwens.

Het woord neger maakt een neger echt niet boos hoor, de manier waarop je het gebruikt alleen.
Ik persoonlijk heb het niet over negers tegen donkere (volwassen) mensen. Want wat voor'n soort woorden ze in sommige jongeren subculturen gebruiken, weet ik niet

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

mikey wrote:

En als je negerhumor gebruikt zou ik zeggen: het type humor dat je wel eens ziet bij mensen met laaghangende broeken en scheve petten.

En nu ben je met jezelf in tegenstrijd:

mikey wrote:

Ook de term negerhumor slaat de plank mis want aslof alle 'negers' van die humor houden.

Oftewel, alsof alle mensen met laaghangende broeken en scheve petten van die humor houden..

Verder ben ik het aardig eens met Film Pegasus, nigger is wel degelijk beledigend, maar neger vind ik niet beledigend. Ken dan ook genoeg 'zwarten' die elkaar onderling neger noemen, en er ook geen last van hebben als ik ze zo noem.

We geraken enkel wel heel erg offtopic..

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

DonOswaldo wrote:

We geraken enkel wel heel erg offtopic..

Betekend: ik mag niet meer reageren?

Damn ik realiseer me dat ik dezelfde discussie voer in 2 topics..

Ik stop hier... sorry

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Voorlopig ben ik nog geen neger tegengekomen die valt over het woord neger.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Je vraagt me wanneer het nodig is om dat woord te gebruiken, in veel films krijgt een neger gewoon een typische rol die je bijna niet kan aanstippen zonder zijn ras te benoemen. Vandaar het voorbeeld, niks uitzonderlijks aan.

Je zegt in het dagelijks leven inderdaad weinig neger en blanke tegen elkaar, aangezien je elkaar ziet en je het dan weet. Als je het schrijft zie je niks en schep je een beeld door woorden. En benoem je dus wel het ras mits relevant. Geloof niet dat iemand bij Eddie Murphy steeds zegt de neger acteur Eddie Murphy. Maar onder jongeren, worden de woorden blank en neger vrij vaak gebruikt ja. En is het niet meteen oorlog. Tenzij je het met een bepaalde toon zegt wellicht. Maar dat effect kan je ook hebben met zwarte, donkere etc.

Verder bestempel je als schrijver van een review snel generaliserend. Niks mis mee. Monthy Python zal een Japanner wellicht ook als blanke humor zien, dat niet elke blanke het leuk vinden lijkt me logisch. Hoeft die Japanner niet helemaal uit te leggen hoor. Ik neem aan dat de lezer zelf dat onderscheid kan maken en intelligent genoeg is om dat in te zien. Als dat niet zo is, kun je nog wel wat hele vermoeiende regels gaan verzinnen. Om te vermijden dat er op gevoelige teentje wordt gestapt.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Halcyon wrote:

Is het mogelijk om het woord "neger" hier op MM te weren (verbieden klinkt nogal straf).

Het woord "neger" wordt immers door de beoogde bevolkingsgroep vaak als beledigend geïnterpreteerd

Tenzij je zelf tot die interpreterende 'bevolkingsgroep' behoort, waarom maak jij je hier druk om?

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

mikey wrote:

(quote)
Betekend: ik mag niet meer reageren?

Nee, betekend: we geraken offtopic. Geen persoonlijke reactie, gericht naar de afgelopen pagina's (inclusief mijn berichten dus).

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

mikey wrote:

Doe jij dat wel eens? Zeg je weleens neger tegen een neger?

Ja. Vind het dan ook net als velen een doodgewoon woord.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

'betekend' of 'betekent'?

DonOswaldo wrote:

"En als je negerhumor gebruikt zou ik zeggen: het type humor dat je wel eens ziet bij mensen met laaghangende broeken en scheve petten."

En nu ben je met jezelf in tegenstrijd:

"Ook de term negerhumor slaat de plank mis want aslof alle 'negers' van die humor houden. "

Oftewel, alsof alle mensen met laaghangende broeken en scheve petten van die humor houden..

Helemaal geen tegenstrijd. Hij zegt toch expliciet "dat je wel eens ziet bij..." en niet "dat je altijd ziet bij..."

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

BlueVelvet wrote:

Helemaal geen tegenstrijd. Hij zegt toch expliciet "dat je wel eens ziet bij..." en niet "dat je altijd ziet bij..."

Je hebt gelijk ook, misschien iets te snel over heen gelezen. Vind het sowieso een beetje zagen om niets, ik ga er toch vanuit dat mensen die spraken over negerhumor ook bedoelden ''dat je wel eens/dat je vaak ziet bij..''. Gewoon een kwestie van juist kunnen interpreteren. Net zoals wanneer iemand me vraagt wat voor kleding ik heb, en ik antwoord met alle soorten. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Er is hier nog nooit geschreven over Al Pacino als die blanke of die witte. Toch?

Vergelijking die hooguit op zou gaan als 1) Pacino niet (zo) bekend was geweest, 2) hij als enige blanke (of één van de weinige blanken) in een film zou spelen en 3) dit een site zou zijn met een overwegend gekleurd publiek zou zijn.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

DonOswaldo wrote:

(quote)
Ja. Vind het dan ook net als velen een doodgewoon woord.
Evenals negerzoen, zwarte piet, jodenkoek, Spaans benauwd of blanke vla...

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

riesma wrote:

(quote)
Tenzij je zelf tot die interpreterende 'bevolkingsgroep' behoort, waarom maak jij je hier druk om?
Ten eerste maak ik me helemaal niet druk, ik doe gewoon een rustige, vriendelijke oproep. Ten tweede zegt dat empathische stemmetje in mij dat het een kleine moeite is om het woord neger te vervangen door zwarte als je weet dat bepaalde mensen daar aanstoot aan nemen. Maar ik zal er niet boos om zijn als mijn oproep niet beantwoord wordt hoor, ik lig er verder ook echt niet wakker van. Wel denk ik dat er nog een verschil is tussen Vlaanderen (waartoe ik behoor) en Nederland in het gebruik van dat woord gezien onze koloniale geschiedenis.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Als Belg (geboren en getogen in het Waasland, daarna uitgeweken naar Antwerpen) heb ik doorgaans het idee dat "zwarte" net denigrerender klinkt dan "neger".

wimnoot

• 3963 messages
  • 3923 votes

Dat heb ik als Nederlander ook.

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

Halcyon wrote:

[...]Wel denk ik dat er nog een verschil is tussen Vlaanderen (waartoe ik behoor) en Nederland in het gebruik van dat woord gezien onze koloniale geschiedenis.

Alsof Nederland alleen maar in Azië koloniën had. Volgens mij wonen er ook veel negers in Suriname en het "mooie" is dat wij ze er nog zelf naar toe hebben gebracht. Weinig landen zo rijk geworden met slavenhandel als Nederland.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Ik ken dan genoeg 'negers', en die hebben er echt geen problemen mee als je hun negers noemt. Liever dan zwarte zelfs nog. We moeten neger niet gaan verwarren met nikker. Beetje hetzelfde als Latino's en Latina's, mag dat dan ook niet meer?

jarno1975 (moderator series)

• 10971 messages
  • 2790 votes

Pfff, wat een gezeur allemaal om niks zeg. Volgens de wiki heeft het woord neger geen negatieve bijbedoelingen.

Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had. Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.

Bron

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

Als Belg (geboren en getogen in het Waasland, daarna uitgeweken naar Antwerpen) heb ik doorgaans het idee dat "zwarte" net denigrerender klinkt dan "neger".

Denk ik ook, 'zwarte' klinkt bij ons veel negatiever dan 'neger'.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Het ergste is nog dat dit nutteloze offtopic gelul al twee topics in bedwang houdt Vraag me af hoe je ze anders moet aanspreken? Moet ik zwarte of zwarjoekel zeggen? Dat lijkt me echt niet positiever dan neger hoor

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

jarno1975 wrote:

Pfff, wat een gezeur allemaal om niks zeg. Volgens de wiki heeft het woord neger geen negatieve bijbedoelingen.

Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had. Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.

Bron

Met een woordenboek zwaaien heeft, in deze, wel iets weg van het zwaaien met een Bijbel. In dezelfde wiki staat ook nog het volgende:

De historisch negatieve connotatie van het woord 'neger' heeft ertoe geleid dat verschillende groeperingen hebben geprobeerd het woord uit de woordenboeken te doen verwijderen, juist omdat zij het als beledigend beschouwen. Van Dale en andere woordenboek-instituten hebben hier, na een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling, niet op hoeven ingaan omdat "de functie van een woordenboek niet meer is dan het registreren van de betekenis van woorden in overeenstemming met het feitelijk woordgebruik". Daarmee werd niet gezegd dat het woord een neutrale klank zou hebben; de zaak ging veeleer over de functie van een woordenboek. Wel merkt Van Dale in de nieuwere edities de opmerking "(door sommigen als scheldwoord ervaren)" in de omschrijving van het woord 'neger'.

En de vergelijking met blanke vla is kansloos.

Misschien dat 'blanke' een nare ondertoon heeft als je je vertoeft in Japan (gaijin: buitenstaander in een homogene samenleving). Hier heeft het een hoge 'Als hullie...dan mogen wij het ook'-gehalte. Erbij vergeten wat voor lading een woord kan hebben.

Mijn punt is dan ook niet om mensen het woord te ontnemen, aangezien sommigen (vast zonder enige negatieve ondertoon) het wel erg graag in de mond nemen, dat ze al een alternatief klaar hebben liggen.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ik snap echt niet dat mensen ''zwarte'' minder beledigend vinden dan ''neger''... Vaak zijn onze donkergekleurde medemens (ook zo'n vreselijke benaming, maargoed) nog niet eens zwart, maar vaak ook bruin. Moet je dan die die mensen ''bruine'' zeggen? Of is ''chocolaatje'' dan vriendelijker?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Als Belg, geboren en getogen op het Kiel, heb ik dat altijd anders ervaren. Nu ja, zoveel commotie wou ik met mijn oproep niet veroorzaken. Als er geen oren naar zijn, dan is dat maar zo.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Zou niet weten hoe dat in België zit, maar in mijn ervaring (Nederland) is het zo dat neger voor hen helemaal niet dan wel het minst denigrerend overkomt.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ze noemen zichzelf vaak ook zo, dus snap het punt ook niet echt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.