• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.168 votes
Profile

Het grote taaltopic

yeyo

• 6351 messages
  • 4614 votes

moviemafketel wrote:

Wie zegt van niet dan?

Er wordt hier juist veel te kwetsbaar over het woord neger gepraat.

Ik weet niet eens meer hoe ik hier een neger mag/moet noemen.

Zwarte man, negroïde man, Afrikaan, Afro-Amerikaan etc.

Met het woord 'neger' heb ik zeker geen probleem. Met woorden als 'negerrollen' en 'negerhumor dan weer wel. Negerrollen zijn namelijk haast altijd ondergeschikte, clowneske figuren. De zogenaamde 'negerhumor' is meestal een platvloerse, stereotype vorm van humor, waar gerespecteerde Afro-Amerikanen zich volgens mij liever niet mee geassocieerd willen worden.

Ik durf er trouwens voor te wedden dat de helft van die 'negerkomedies' gewoon door blanken zijn geschreven.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

@Prudh

Helder.

Je opmerking over dat Buys-affaire deed me denken aan de baggerput die erdoor open ging. Achteraf opgeblazen natuurlijk, maar grappig genoeg ook ging het toen ook over blanke vla, Jodenkoeken en een hele nare koloniale toon dat men negers geen negers meer kon/ mocht noemen. (los van de raciale verwijzing)

We hebben hier gelukkig minder rancuneuze bedoelingen, maar het kan nooit kwaad om een kanttekening te plaatsen.

Respekked

• 6286 messages
  • 1229 votes

otherfool wrote:

(quote)

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Het woord "neger" wordt door de beoogde bevolkingsgroep vaak als beledigend geïnterpreteerd (ook al is dat niet zo bedoeld), terwijl dat met "zwarte" minder is. Dat heb ik door de jaren heen toch altijd ervaren ... en vermits ik al heel mijn leven in een multiculturele buurt woon denk ik wel dat ik daar enig inzicht in heb. Zie ook het woordenboek. Bij deze pleit ik er dus voor om dit woord te weren op MM.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:

Naar aanleiding van een lopende discussie in het MM Memorabele Quotes topic wil ik hier een verzoek plaatsen.

Is het mogelijk om het woord "neger" hier op MM te weren (verbieden klinkt nogal straf).

Het woord "neger" wordt immers door de beoogde bevolkingsgroep vaak als beledigend geïnterpreteerd (ook al is dat niet zo bedoeld), terwijl dat met "zwarte" minder of niet het geval is. Zie ook het woordenboek.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide was van het Latijnse niger of het Griekse necro).

De benaming 'neger' of 'negroïde' wordt soms ook gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Melanesië, die eveneens negroïde trekken hebben, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen.

Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[1] Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.

kos

• 46692 messages
  • 8849 votes

Neger lijkt me een doodnormaal woord.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Waar het woord vandaan komt en hoe het vroeger gebruikt werd boeit me niet zo veel. Het gaat om hoe sommige mensen het nu (2010) ervaren.

wimnoot

• 3963 messages
  • 3923 votes

Ik dacht eigenlijk dat "nikker" beledigend werd opgevat. Ik persoonlijk praat net zo makkelijk over een neger als over een rooie of blonde, is dat dus eigenlijk niet goed?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Halcyon wrote:

Het woord "neger" wordt immers door de beoogde bevolkingsgroep vaak als beledigend geïnterpreteerd

Laat dat nou net de crux zijn van de hele discriminatie/racisme-problematiek.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Als de 1e neger hier op mm mij een bericht stuurt dat het hem/haar stoort dan zal ik het woord niet meer gebruiken. Verder lijkt het me idd een normaal woord.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Merkwaardig verzoek wmb. Dat vrt woordenboek kan me nog meer vertellen; ook tegenwoordig een correcte term ter aanduiding van de/een donkere medemens, en zeker niet impliciet negatief.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Vooruit, we zetten neger op de zwarte lijst.

TrickySmalls

• 607 messages
  • 782 votes

Zo zie je maar wat een 'simpele' quote teweeg kan brengen hier.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Mag 'negeren' nog wel?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Of jager?

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Mag 'negeren' nog wel?

Tuurlijk mag dat!

Ik neger

Jij negert

Wij negeren

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Oh boy.

Wordt het ook nog wedstrijdje 'Wie is de leukste thuis'.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Ik denk dat Halcyon de term nigger (Nederlandse variant nikker) met neger verwart, want deze laatste is mijns inziens volstrekt normaal, al moet ik toegeven dat ik ook eerder zwarte zal gebruiken (in de schrijftaal, niet in de spreektaal).

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Het is gewoon wel een beetje raar dat wanneer iemand spreekt over een donkere vent, meteen over neger te spreken uberhaupt. Er is hier nog nooit geschreven over Al Pacino als die blanke of die witte. Toch? Meteen een typering van huidskleur vind ik wat mwahh..

En daarnaast gaan sommigen op de site best ver door te stellen dat donkere acteurs beter niet in die specifieke film mogen spelen omdat ze neger zijn, en in het origineel niet.

Ook de term negerhumor slaat de plank mis want aslof alle 'negers' van die humor houden. Wellicht niet maar dat impliceert zo'n uitspraak wel, naast het feit dat je alweer wordt beoordeeld op je donkere kleur.

Maar goed, Misschien ben ik een diono en moet je tegenwoordig weer het woord neger gebruiken.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Die is briljant .

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Even wikipedia erbij gehaalt. Neger op zich is een doodgewoon woord in de Nederlandse taal. Nikker is dan weer beledigend. Het engelse Nigger in Amerika is dan wel een scheldnaam en wordt vervangen door Afro-American of Blacks (oh ironie, laten we meteen tot de kern van de zaak komen en de huidskleur net benadrukken). Het afgeleide Nigga in urbantaal is dan weer wel cool.

In Vlaanderen is Een Zwarte dan weer iets totaal anders: iemand die meeheult met de Duitsers in de WO.

(Al hoort dit waarschijnlijk meer in het taaltopic thuis)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik merk net in het 'memorabele quotes topic' dat de discussie hier (terecht) verder gaat. Er is inderdaad een groot verschil tussen nigger en neger:

Film Pegasus wrote:

Even wikipedia erbij gehaalt. Neger op zich is een doodgewoon woord in de Nederlandse taal. Nikker is dan weer beledigend. Het engelse Nigger in Amerika is dan wel een scheldnaam en wordt vervangen door Afro-American of Blacks (oh ironie, laten we meteen tot de kern van de zaak komen en de huidskleur net benadrukken). Het afgeleide Nigga in urbantaal is dan weer wel cool.

In Vlaanderen is Een Zwarte dan weer iets totaal anders: iemand die meeheult met de Duitsers in de WO.

(Al hoort dit waarschijnlijk meer in het taaltopic thuis)

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Film Pegasus wrote:

Even wikipedia erbij gehaalt. Neger op zich is een doodgewoon woord in de Nederlandse taal.)

Oh ja dat staat er: neger is een doodgewoon woord? En als 2 omaatjes tegen elkaar op straat fluisteren: ooh kiek es dan daar loopt een negertje dan is dat ook normaal.

Ow ik lees dan even wiki (altijd leuk) er staat ook dat het een slavenwoord is. ZO werd de lading genoem in onze mooie gouden eeuw.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dan kan je evengoed woorden als indiaan en eskimo (beiden ook scheldwoorden) verbieden. Dit zijn toch termen die in de Nederlandse taal (neger niet verwarren met nigger) niet zo'n negatieve klank hebben? Beter dan zwarte of bruine.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Wat dacht je van blanke vrouw, donkere man mocht je echt iemand willen aanwijzen? En als je negerhumor gebruikt zou ik zeggen: het type humor dat je wel eens ziet bij mensen met laaghangende broeken en scheve petten.

stinissen (crew films & series)

• 23441 messages
  • 76928 votes

Pure onzin neger is gewoon een normaal woord hoor , je kunt het ook overdrijven hoor. Straks wil je ook wat aan zwart of wit doen.

stinissen (crew films & series)

• 23441 messages
  • 76928 votes

Jawaddedadde wrote:

Ik denk dat Halcyon de term nigger (Nederlandse variant nikker) met neger verwart, want deze laatste is mijns inziens volstrekt normaal, al moet ik toegeven dat ik ook eerder zwarte zal gebruiken (in de schrijftaal, niet in de spreektaal).

Met zwarte is ook niks mis , ik zie het probleem niet.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.