• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.157 actors
  • 9.373.488 votes
Profile

Het grote taaltopic

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Friesland wordt hier echt neergezet als land ja haha.

Friesland ligt IN Nederland en daar wordt Nederlands gesproken.

Als ze onderling lekker Fries willen babbelen, helemaal prima.

Foppe de Haan die bij het WK de hele tijd Fries gaat praten lijkt me toch ook een beetje ver gaan.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Laten we dat maar niet doen nee. Dan verwachten ze straks ook nog dat iedereen uit respect en interesse Fries terug gaat lullen tegen Foppe.

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

Ik vind overigens wel dat het vrij normaal is tegenwoordig om op zn minst Engels te kunnen spreken en verstaan, overal op de wereld.

Zelfs in Europa is dat geregeld veel gevraagd.

AchmedATM

• 1507 messages
  • 0 votes

moviemafketel wrote:

Engels, Spaans en Chinees zijn de meest gesproken talen in de zakenwereld geloof ik zelfs.

Duits is ook een veel voorkomende taal in de industriële zakenwereld. Maar ik ben zelf pro-engels als internationale taal.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

En in Friesland moet je ook Nederlands kunnen, klaar.

Dat kan (vrijwel) iedereen ook wel. Maar de voer- en moedertaal is Fries. Dus als toerist moet je daar rekening mee houden en in ieder geval (dat is wel het minste) kunnen zeggen (in het Fries) dat je die taal niet machtig bent en graag in het Nederlands om wil schakelen.

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

AchmedATM wrote:

(quote)

Duits is ook een veel voorkomende taal in de industriële zakenwereld. .

Heb het buiten Duits sprekende landen nog nooit gehoord. Hooguit door een verdwaalde ex-gastarbeider die er gewoon heeft.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Of je kijkt ze gewoon schaapachtig aan als ze in het Fries beginnen te ratelen, dan snappen ze de hint vast wel.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik hoef ze denk ik niet in het Fries te vragen om aan te geven dat ik de Friese taal niet meester ben haha.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Als je gewoon zegt: ''IK BEGRIJP U NIET'' dan snappen ze heus wel dat ze Nederlands tegen je moeten spreken.

AchmedATM

• 1507 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)

Heb het buiten Duits sprekende landen nog nooit gehoord. Hooguit door een verdwaalde ex-gastarbeider die er gewoon heeft.

Ik studeer Technische Natuurkunde, toen ik op zoek was naar een stageplek kwam ik heel vaak mensen tegen die als eerst vroegen of ik duits sprak. Grotendeels in Duitsland natuurlijk, maar ik kwam het ook tegen bij wat Zweedse bedrijven en bedrijven op de Balkan.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

moviemafketel wrote:

Friesland wordt hier echt neergezet als land ja haha.

Friesland ligt IN Nederland en daar wordt Nederlands gesproken.

Als ze onderling lekker Fries willen babbelen, helemaal prima.

Foppe de Haan die bij het WK de hele tijd Fries gaat praten lijkt me toch ook een beetje ver gaan.

In Nederland wordt dus ook Fries gesproken. Hoe kom je erbij dat je per land maar één voertaal kan hebben?

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

AchmedATM wrote:

(quote)

Ik studeer Technische Natuurkunde, toen ik op zoek was naar een stageplek kwam ik heel vaak mensen tegen die als eerst vroegen of ik duits sprak. Grotendeels in Duitsland natuurlijk, maar ik kwam het ook tegen bij wat Zweedse bedrijven en bedrijven op de Balkan.

Dat zullen met name bedrijven zijn die zaken doen met Duitsland neem ik aan.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

Als je gewoon zegt: ''IK BEGRIJP U NIET'' dan snappen ze heus wel dat ze Nederlands tegen je moeten spreken.

Vast wel, maar fatsoen in het algemeen en begrip en respect voor de cultuur en taal van de plek waar jij op dat moment te gast bent lijkt me niet te veel gevraagd. Doe eens wat moeite. Geloof me, mensen waarderen dat.

Ik vond het ook heerlijk een gesprekje met een taxi-chauffeur in Madrid te maken, hoe hortend en stotend het ook ging.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

In Nederland wordt dus ook Fries gesproken. Hoe kom je erbij dat je per land maar één voertaal kan hebben?

En Amsterdams, Utrechts, Maastrichts, Oeteldonks..

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Ik heb het licht gezien hoor. Voortaan als iemand van buiten Brabant zich niet in Brabants verstaanbaar kan maken heeft hij geen respect voor onze cultuur. Toch?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Het is in ieder geval duidelijk dat Maxima gelijk had dat de Nederlandse identiteit niet bestaat.

AchmedATM

• 1507 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)

Dat zullen met name bedrijven zijn die zaken doen met Duitsland neem ik aan.

Zou best eens kunnen ik vind het alleen raar dat ze niet eerst naar engels vragen

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Heel leuk natuurlijk. Maar het komt structureel vaak voor bij Nederlandse toeristen in Spanje. Hier in Nederland berichten de media er alleen over als het vice versa is, schandalig gewoon.

Ja goed, ik heb me vroeger ook gestoord aan het gedrag van sommige Nederlanders in die gebieden. Maar bezopen Engelsen steken er echt met kop en schouders bovenuit. En hoe de Guardia Civil er dan te pas en te onpas op reageert verdient ook niet altijd de schoonheidsprijs.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Elineloves wrote:

(quote)

En Amsterdams, Utrechts, Maastrichts, Oeteldonks..

Dat zijn dialecten.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ik heb nooit begrepen wat Fries zo speciaal maakt dat dat wel een taal is. Voor MIJ is het dan ook niet anders dan bovenstaande dialecten.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Bardt1980 wrote:

(quote)

Ja goed, ik heb me vroeger ook gestoord aan het gedrag van sommige Nederlanders in die gebieden. Maar bezopen Engelsen steken er echt met kop en schouders bovenuit. En hoe de Guardia Civil er dan te pas en te onpas op reageert verdient ook niet altijd de schoonheidsprijs.

Engelsen ook, dat is waar. Maar toch kan ik mij ergeren aan dit soort volk. Guardia Civil treedt hardhandig op, maar dat is imo gewoon gerechtvaardigd.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

Ik heb het licht gezien hoor. Voortaan als iemand van buiten Brabant zich niet in Brabants verstaanbaar kan maken heeft hij geen respect voor onze cultuur. Toch?

Brabants is een dialect dus Nederlands is de voertaal. Maar ik heb best waardering voor dialecten. Dus als het me niet duidelijk is wat er wordt gezegd, dan leg ik uit dat ik uit het noorden kom en daarna komen de bakker en ik er samen vast wel uit.

Ik heb vorig jaar in België gezeten en bij bestelling van een Spa Blauw duurde het even voordat de barman en ik eruit waren; dat heet dus Plat Water. Ik vind dat leuk, die verschillen. Daar over klagen of de volgende keer weer gewoon Spa Blauw bestellen is volgens mij typisch Nederlands.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

Ik heb nooit begrepen wat Fries zo speciaal maakt dat dat wel een taal is. Voor MIJ is het dan ook niet anders dan bovenstaande dialecten.

Dan ken jij je geschiedenis niet. 'Voor mij' is bij een vaststaand feit zinloos, dan kun je net zo goed zeggen 'voor mij is de aarde plat' of 'voor mij is de gulden nog steeds betaalmiddel'.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Engelsen ook, dat is waar. Maar toch kan ik mij ergeren aan dit soort volk. Guardia Civil treedt hardhandig op, maar dat is imo gewoon gerechtvaardigd.

Nou, ik heb ze dingen zien doen... daar lusten de honden geen brood van. Ik heb er weinig respect voor.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

otherfool wrote:

(quote)

Dan ken jij je geschiedenis niet. 'Voor mij' is bij een vaststaand feit zinloos, dan kun je net zo goed zeggen 'voor mij is de aarde plat' of 'voor mij is de gulden nog steeds betaalmiddel'.

Klopt, ik ken dat gedeelte van de geschiedenis ook niet, waarom Fries wel een taal werd. Wellicht heb ik dat ooit op school wel gehoord, maar ben ik het vergeten of vond ik het gewoon niet interessant. Het is toch maar net hoe jij er tegen aankijkt? Ik zie het verschil niet tussen Fries en een ander dialect, en nee, ik heb me er niet in verdiept waarom het wel anders is. Als ik nou zelf in het hoge noorden had gewoond, had ik er vast meer over geweten.

Sorry dat ik geen interesse heb getoond in Friesland en het ontstaan van haar taal. Vergeef me.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Elineloves wrote:

Sorry dat ik geen interesse heb getoond in Friesland en het ontstaan van haar taal. Vergeef me.

Dat kan echt niet hoor Eline. Leer nou eens van mijn fouten.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Zal ik maar een Fries woordenboek aanschaffen?

Doe mij maar wat bûter, brea en griene tsiis.

Nu denkt otherfool; wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries.

(Lang leve Wikipedia)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

(quote)

Klopt, ik ken dat gedeelte van de geschiedenis ook niet, waarom Fries wel een taal werd. Wellicht heb ik dat ooit op school wel gehoord, maar ben ik het vergeten of vond ik het gewoon niet interessant. Het is toch maar net hoe jij er tegen aankijkt? Ik zie het verschil niet tussen Fries en een ander dialect, en nee, ik heb me er niet in verdiept waarom het wel anders is. Als ik nou zelf in het hoge noorden had gewoond, had ik er vast meer over geweten.

Dat hoef je niet te weten, maar over een onderwerp waar ik persoonlijk niet zo veel vanaf weet doe ik geen vergaande uitspraken. Het komt toch een beetje debiel over als je naar Wales afreist en daar gaat lopen verkondigen dat je het maar stom vindt dat ze daar een eigen taal hebben.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Misschien is het omdat ik al van kleins af aan ''ons'' dialect spreek, en dat als eigen taal ben gaan zien, naast de Nederlandse taal dan.

Als ik zou weten waarom Friesland (als provincie) wel, en Limburg bijvoorbeeld niet, zou ik er wellicht op terugkomen hoor.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Geschiedenis van de Nederlanden

J.C.H. Blom - E. Lamberts

Begin daar maar eens

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.