- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
En toeristen hier doen het maar met Nederlandse basics.
En heb jij dat ooit meegemaakt? Ik nog niet hoor.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Duitsers zijn gewoon arrogant. Daarom vertik ik daar ook Duits te spreken. Plus, ik heb het nooit kunnen spreken.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Engels, Spaans en Chinees zijn de meest gesproken talen in de zakenwereld geloof ik zelfs.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
@ otherfool
Ik vind helemaal niet dat iedereen zich aan mij moet aanpassen. Waar heb je dat in godsnaam uit gehaald? Ook wil ik nog even zeggen dat ik 10 was toen ik voor het laatst naar Friesland geweest ben
Wat hou je dan voor lulverhaal over de Friese bakker? Lag dus hoogstwaarschijnlijk gewoon aan jou.
Ik kies voor lui.
Dat zou zo maar kunnen.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
Het is ook belachelijk dat we hier op de middelbare school wel verplicht Duits krijgen maar vaak geen Spaans kunnen kiezen. Ouderwetse nonsens.
Dat vind ik ook wel erg vreemd ja, aangezien Spaans een wereldtaal is en Duits niet. Ik zou graag Spaans willen leren hoor. Met een combinatie van Spaans en Engels kan je je overal ter wereld wel verstaanbaar maken (behalve in Duitsland en Frankrijk natuurlijk).
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Het is ook belachelijk dat we hier op de middelbare school wel verplicht Duits krijgen maar vaak geen Spaans kunnen kiezen. Ouderwetse nonsens.
Als je kijkt naar de talen die we leren, Duits, Frans en Engels, dus ik te wedden dat de meeste mensen daarna 90% Engels spreken, 35% Frans en 35% Frans. De rest zijn ze allemaal vergeten.
Als je mij op dit moment een Franse test laat maken, zak ik. En dat terwijl ik vroeger altijd een 9 ervoor had. Veel mensen houden talen zelf niet bij, omdat ze wel iets beters te doen hebben.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
Wat hou je dan voor lulverhaal over de Friese bakker? Lag dus hoogstwaarschijnlijk gewoon aan jou.
Alsof een kind van 10 geen ABN kan
.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Een taal leer je pas echt als je er een jaar stage loopt of gaat werken of zo. Mijn ma is vroeger een jaar in Zwitserland, Frankrijk en Engeland geweest om te werken en nu spreekt ze nog steeds vloeiend Duits, Engels en een beetje Frans. Frans is wel wat lastiger onthouden en ze is er daarna ook niet meer geweest.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Als je kijkt naar de talen die we leren, Duits, Frans en Engels, dus ik te wedden dat de meeste mensen daarna 90% Engels spreken, 35% Frans en 35% Frans. De rest zijn ze allemaal vergeten.
.
Maar je hebt wel een basis. Ik verbaas me er weleens over hoeveel ik van een Franse film kan volgen zonder ondertiteling, terwijl ik altijd 5jes haalde op school. En als ik nu in Frankrijk ga wonen pik ik de taal ook veel sneller op dan zonder dat onderwijs.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Alsof een kind van 10 geen ABN kan
.
Als jij je niet verstaanbaar kunt maken in een winkel in Friesland (in toeristisch gebied mind you) dan ligt die conclusie idd voor de hand.
Laat me raden; je ouders lukte het wel een brood te kopen?
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
Als jij je niet verstaanbaar kunt maken in een winkel in Friesland (in toeristisch gebied mind you) dan ligt die conclusie idd voor de hand.
Laat me raden; je ouders lukte het wel een brood te kopen?
Heb ik ergens gezegd dat het in een toeristisch gebied was? Het was in zo'n klein dorpje bij een meer ofzo. En nee, ik moest alleen brood halen en uiteindelijk heb ik het maar zelf gezocht, gepakt en afgerekend. Moet wel hè, als een supermarktmedewerker je niet kan verstaan.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Maar je hebt wel een basis. Ik verbaas me er weleens over hoeveel ik van een Franse film kan volgen zonder ondertiteling, terwijl ik altijd 5jes haalde op school. En als ik nu in Frankrijk ga wonen pik ik de taal ook veel sneller op dan zonder dat onderwijs.
Precies. Als ik ergens ga wonen zou ik me er ook 100% voor inzetten om de taal onder de knie te krijgen. Maar voor een paar daagjes, nee.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Heb ik ergens gezegd dat het in een toeristisch gebied was? Het was in zo'n klein dorpje bij een meer ofzo. En nee, ik moest alleen brood halen en uiteindelijk heb ik het maar zelf gezocht, gepakt en afgerekend. Moet wel hè, als een supermarktmedewerker je niet kan verstaan.
Een mooi verhaal 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
In Oostenrijk moest ik ook als klein mannetje altijd het brood halen van mijn ouders. Helemaal verlegen zei ik dan ein vond die en ein vond die haha. Maar ik kreeg altijd de juiste broodjes mee 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Lol, voor sommige kinderen zou dat best traumatisch kunnen zijn. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Niets mee te maken. Jij moet je aanpassen, hun niet. Het moet niet gekker gaan worden. Zuipen, de boel vernielen, meisjes lastig vallen, aanranden of verkrachten. En nu moeten ze qua taal ook nog concessies doen aan Nederlanders? Het moet niet gekker gaan worden.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Hear hear, NW
Friesland is Friesland niet meer!
Het minste wat je van ouders mag verwachten is dat ze hun kinderen vertellen dat ze misschien in een andere taal terug spreken. En ja dus hun kind het woord voor brood (let iedereen op: bôle) leren, als dat gekocht moet worden.
In Oostenrijk moest ik ook als klein mannetje altijd het brood halen van mijn ouders. Helemaal verlegen zei ik dan ein vond die en ein vond die haha. Maar ik kreeg altijd de juiste broodjes mee
Natuurlijk kreeg je die mee. Zelf ook in menig boulancherie gestaan. Maar ja in die niet-toeristische Friese dorpjes aan het meer zijn ze zo flauw dat ze een hulpeloos 10-jarig meisje dat toch zo duidelijk in het ABN om broodjes had gevraagd niet even willen helpen.
In Friese supermarkten om 'brood' vragen is gewoonweg zinloos 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Zuipen, de boel vernielen, meisjes lastig vallen, aanranden of verkrachten. En nu moeten ze qua taal ook nog concessies doen aan Nederlanders? Het moet niet gekker gaan worden.
Ben ik de enige die dit niet goed begrijpt? 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Friesland ligt nog steeds in Nederland en het zijn naast Friezen dus Nederlanders.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
Ik geef het op. Blijkbaar was je erbij en weet je het veel beter.
Brix
-
- 19677 messages
- 5115 votes
En anders eis ik dat iedereen die naar Limburg komt, op bezoek of op vakantie, ook maar Maastrichts leert. Of Kerkraads, dat is nog een tikkeltje moeilijker.
Daar zeg je zoiets.
Kerkraads dialect kan men in Noord Limburg zelfs nauwelijks ontcijferen.
(ik versta het zelf wel, en kan het enigszins redelijk spreken)
Het dialect dat in Vaals gesproken wordt is bijna plat-Duits, maar leunt toch ook sterk tegen het Kerkraads aan.
Er zit zóveel verschil tussen de Limburgse dialecten.
Mestreechs lijkt in niets op het Kerkraads (Kirchroads) ondanks de geringe onderlinge afstand in kilometers van beide steden.
Welke Noorderling haalt achter de Kerkraadse benamingen 'inne Miep-Mop' een vlinder uit?
Of achter 'ut sjpeieles' de glasfabriek?
Of wie weet wat het Maastrichtse 'kamizoalke' betekent? (= vestje) (ik vraag me af of ik dat wel juist spel trouwens)

Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ben ik de enige die dit niet goed begrijpt?
Het random gedrag van de meeste Nederlandse toeristen in Spanje.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Nee, ik als Maastrichtse versta ook amper Kerkraads. Om over Vaals maar te zwijgen.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Het ging hier over Friesland.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
de meeste Nederlandse toeristen? We hebben niet alleen maar Joran's van der Sloot hoor.
Vanuit elk land heb je dat soort toeristen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Het ging hier over Friesland.
Dan sloeg ik even de plank mis maar inderdaad
. Dan kan je die opmerking van gedragspatroon wel doorstrepen. Al moet je in Friesland gewoon fries kunnen natuurlijk, kinderen uitgezonderd.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
En in Friesland moet je ook Nederlands kunnen, klaar.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
de meeste Nederlandse toeristen? We hebben niet alleen maar Joran's van der Sloot hoor.
Vanuit elk land heb je dat soort toeristen.
Heel leuk natuurlijk. Maar het komt structureel vaak voor bij Nederlandse toeristen in Spanje. Hier in Nederland berichten de media er alleen over als het vice versa is, schandalig gewoon.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
En in Friesland moet je ook Nederlands kunnen, klaar.
Ja zeker, en dat Nederlands moeten ze gebruiken buiten Friesland.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik geef het op. Blijkbaar was je erbij en weet je het veel beter.
Je probeert je punt (ze moeten overal ABN praten) te maken met een enorm kulverhaal, dat zich blijkbaar tijden geleden heeft afgespeeld op een hoogst dubieuze manier op onbekende plek. Tja. Maar wel een mooi verhaal.