• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.189 actors
  • 9.373.540 votes
Profile

Het grote taaltopic

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Duitsers die Engels spreken is koddig Allo Allo.

Wij Nederlanders zijn gewoon gewend te handelen en daardoor vele talen te leren. Ergens vinden we het ook wel leuk als wij de ander verstaan en zij ons niet. En Duitsers waarderen het ook wel als je Duits spreekt. Fransen daarentegen hadden beter ergens op een eiland kunnen gaan wonen met hun "mooie" taaltje. Kom ik daar aan met mijn op school geleerde Frans, kijken ze je nog aan alsof je niet helemaal lekker bent.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Haha, precies ja. Voor Fransen is het nooit goed genoeg.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

moviemafketel wrote:

Kom ik daar aan met mijn op school geleerde Frans, kijken ze je nog aan alsof je niet helemaal lekker bent.

Klik

Zoiets?

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Nou nou, Nederlanders die Frans spreken zijn ook gewoon grappig

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

U-96 wrote:

Spanjaarden zijn wat dat betreft net zo als Fransen, behalve dan dat ze tegen toeristen niet doen alsof ze het niet kunnen terwijl ze het wel kunnen.

Toeristen moeten maar de taal gaan leren van het land waar ze zijn, tuurlijk verstaan ze wel Engels maar je praat maar lekker de juiste voertaal. Maar wij Nederlanders vinden het compleet logisch dat er aan ons aangepast wordt en niet andersom.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Waals Frans is wel aardig makkelijk te volgen. Dat was wel handig op de camping in de Ardennen.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Hoezo aangepast? Als iedereen gewoon engels spreekt, is het toch een even grote moeite? Nederlanders spreken Engels, spanjaarden spreken Engels, versta je elkaar prima en je hoeft je niet in 40 onnodige bochten te wringen.

Dus als jij een weekje naar Griekenland gaat, ga je al weken van tevoren studeren?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Toeristen moeten maar de taal gaan leren van het land waar ze zijn, tuurlijk verstaan ze wel Engels maar je praat maar lekker de juiste voertaal. Maar wij Nederlanders vinden het compleet logisch dat er aan ons aangepast wordt en niet andersom.

Wij Nederlanders zijn juist vaak geweldig in andere talen. Al 3 verplichte talen op de middelbare school vind ik netjes. Spaans wil ik overigens nog wel eens leren hoor. Lijkt me vrij makkelijk.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

(quote)

Dat kan je toch niet menen he. Sowieso gebruikte ik dat als voorbeeld. Natuurlijk heb ik uiteindelijk een brood gekregen. Maar je mag als Nederlander toch wel verwachten dat je in een ander gedeelte van Nederland je verstaanbaar kan maken in ABN? ABN is onze voertaal! Fries niet. Als ik dus naar Friesland ga, moet ik met ABN verstaanbaar kunnen zijn. Is dit niet zo, dan ligt dat niet aan mij maar aan de andere partij. En om mij nou ongeïnteresserd/ onwetend/ lui of gewoonweg dom te noemen vind ik echt ongeïnteresserd/ onwetend/ lui of gewoonweg dom.

Nee, ten eerste stel je je hopeloos aan omdat vrijwel elke Fries gewoon Nederlands spreekt (zoals ook door anderen aangehaald).

Ten tweede spreek je tot drie keer toe klinkklare nonsens door te stellen dat het Fries geen taal is. Elk relevant verdrag is daarmee in tegenspraak.

Ten derde toon je weinig interesse in de Cultuur (en taal is daar een belangrijk onderdeel van) van de plek waar jij je vakantie houdt. Integendeel, iedereen moet zich lekker aan jou aanpassen.

Dus ja, dat vind ik ongeïnteresseerd, onwetend, lui of gewoonweg dom. Kies maar.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

_Se7en_ wrote:

Is het ook niet zo dat in Spanje (net als in Frankrijk) veel films e.d. nagesynchroniseerd worden? Heeft ook wel een hoop te maken met het onvermogen om Engels te spreken denk ik (gecombineerd met de absolute dwarsheid van het volk).

Duitsers doen dat iig wel Ervaren in Berlijn, verder een geweldige stad maar dat kan echt niet

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Precies. Ik ben te gast dus ik moet maar moeite doen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Elineloves wrote:

Hoezo aangepast? Als iedereen gewoon engels spreekt, is het toch een even grote moeite? Nederlanders spreken Engels, spanjaarden spreken Engels, versta je elkaar prima en je hoeft je niet in 40 onnodige bochten te wringen.

Dus als jij een weekje naar Griekenland gaat, ga je al weken van tevoren studeren?

Gaat iedereen maar lekker Spaans praten. Het is nu toch prima, dat er nou mensen te lui zijn een taal te leren. Tja..

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Wel hypocriet, want ik ben nog zelden een Engelsman, Fransman, Duitser of Spanjaard tegengekomen die hier op vakantie Nederlands kunnen spreken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

moviemafketel wrote:

Wel hypocriet, want ik ben nog zelden een Engelsman, Fransman, Duitser of Spanjaard tegengekomen die hier op vakantie Nederlands kunnen spreken.

Dat bedoel ik. Alsof Spanjaarden Nederlands gaan leren als ze hier een weekje naar toe zouden komen. Alle Amsterdamse toeristen hebben natuurlijk direct een spoedcursusje Nederlands gevolgd.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

moviemafketel wrote:

Je bent me net voor!

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

@ otherfool

Ik vind helemaal niet dat iedereen zich aan mij moet aanpassen. Waar heb je dat in godsnaam uit gehaald? Ook wil ik nog even zeggen dat ik 10 was toen ik voor het laatst naar Friesland geweest ben en inderdaad de cultuur kon me bar weinig schelen. Ik vond het gewoon erg vreemd dat ik me daar niet verstaanbaar kon maken.

Ik kies voor lui.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Ga maar eens naar Spanje naar een toeristenplek, je wil niet weten hoeveel Spanjaarden Nederlands leren omdat er jaarlijk allemaal Nederlanders komen. Omgekeerde wereld.

Nederlands vind ik dan ook geen wereldtaal als Spaans en Engels. Al ken ik bijna alleen maar Spanjaarden die wel basic Nederlands kunnen. Bovendien gaan niet veel Spanjaarden hier op vakantie, en geef ze eens ongelijk.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

50 basiswoorden en je bent al een heel eind. Ik ga volgende maand naar (toeristisch) Kroatië maar reken maar dat ik tot 10 kan tellen en de woorden ken voor zaken als 'duur', 'ver' of 'goed'. En het boekje gaat mee.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ja, als we zo gaan beginnen.. Dan kun je al die zinnetjes als '' Ey meisje, meisje, jij mooie meisje, alles goed? '' en '' kijke kijke niet kope '' ook wel meetellen. Wát een moeite zeg.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

@ otherfool:

Inderdaad, met de basics leren en een boekje kom je al erg ver. Dat is het minste wat je kan doen.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

En natuurlijk Allemachtig prachtig man van 1m 80.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Naomi Watts wrote:

Ga maar eens naar Spanje naar een toeristenplek, je wil niet weten hoeveel Spanjaarden Nederlands leren omdat er jaarlijk allemaal Nederlanders komen. Omgekeerde wereld.

Ik neem aan dat je met 'Spanjaarden' dan vooral de mensen bedoelt die in het toerisme werkzaam zijn. Wat dat betreft is de stelling dat het omgekeerde wereld is naar mijn idee volslagen onzin.

Nederlands vind ik dan ook geen wereldtaal als Spaans en Engels.

Maar als toeristen zich dan zogenaamd moeten aanpassen, dan zullen ze ook een beetje Nederlands moeten leren.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Daar hebben we toch nou juist de voertalen voor? Vind het eigenlijk normaal dat iedereen een beetje Engels verstaat en spreekt. Die voertalen zijn er zodat je niet de taal van ieder land hoeft te kennen en je toch verstaanbaar kan maken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

moviemafketel wrote:

En natuurlijk Allemachtig prachtig man van 1m 80.

Allemachtig prachtig achtentachtig..

En lekker ****** in de keuken..

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Naar elk land waar ik heen ga neem ik een woordenboekje van dat land mee, maar het zou natuurlijk wel een keer leuk zijn mocht je een Duitser of Engelsman hier eens Nederlands horen spreken.

Bij elke kassa is het toch gewoon weer Ja, danke, auf wiedersehen.

Is het nou zo moeilijk om eens ja bedankt, tot ziens te leren?

Geeft ook aan dat ze respect voor onze taal hebben.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Je ziet die mensen toch nooit meer? Interesseert mij een biet of ze goeiedag of auf wiedersehen zeggen. Doei is doei.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

_Se7en_ wrote:

Daar hebben we toch nou juist de voertalen voor? Vind het eigenlijk normaal dat iedereen een beetje Engels verstaat en spreekt. Die voertalen zijn er zodat je niet de taal van ieder land hoeft te kennen en je toch verstaanbaar kan maken.

Engels hoort niet in Spanje gesproken worden, klaar. Engels spreek je gewoon in de landen waar Engels de voertaal is. En toeristen hier doen het maar met Nederlandse basics.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Naomi Watts wrote:

@ otherfool:

Inderdaad, met de basics leren en een boekje kom je al erg ver. Dat is het minste wat je kan doen.

Als ik op vakantie ga is zo'n boekje met standaardzinnen het eerste waar ik aan denk. Neem ik ook ruim van te voren door voordat ik vertrek.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Het stoort me dat ze niet een paar woorden Nederlands kunnen.

Duitsers verwachten gewoon van Nederlanders dat we ze zo verstaan, dat is wat ik bedoel.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Het is ook belachelijk dat we hier op de middelbare school wel verplicht Duits krijgen maar vaak geen Spaans kunnen kiezen. Ouderwetse nonsens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.