• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.189 actors
  • 9.373.533 votes
Profile

Het grote taaltopic

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Inderdaad, wat die Friezen kunnen, kunnen wij ook. En dan beter.

God, dit gaat helemaal niet meer over het topic.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

(Cultuur)historisch besef van een gemiddelde Nederlander is weer 0,0. Wat is dit toch een ultiem dom land

Het Fries is een taal, nb ouder dan het Nederlands. Elke niet bovenmatig intelligente vmbo scholier hoort dat te weten, maar ja...

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

kos wrote:

Feitelijk onjuist, dus ik zie hier niet echt grond tot discussie.

En hoezo is dat feitelijk onjuist? Dat ze een Friese Wikipedia hebben wil niet zeggen dat fries ook daadwerkelijk een taal is.

Het is dialect, net als Brabants en Limburgs. Dikke vette punt.

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

_Se7en_ wrote:

(quote)

En hoezo is dat feitelijk onjuist? Dat ze een Friese Wikipedia hebben wil niet zeggen dat fries ook daadwerkelijk een taal is.

Het is dialect, net als Brabants en Limburgs. Dikke vette punt.

.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Helaas se7en. Fries is een taal, ik vind het verder ook onzin, want ze zijn gewoon een deel van Nederland. Maar otherfool heeft hier wel gelijk.

Daarom praten veel Groningers er ook altijd over dat ze Friesland maar ver in de Noordzee moeten duwen en het een onafhankelijke staat moeten maken

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Groningen hoorde in die goeie ouwe tijd nog gewoon bij Friesland (Se7en zal het wel ontkennen ), dus pas maar op dat we het niet terug pakken

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Dat Fries beschermd wordt door het Europees handvest voor regionale minderheidstalen is voor mij niet genoeg om het een taal te noemen. Maar dat is weer een discussie op zich. Wat mij betreft hoort iedere Nederlander ABN te kunnen spreken. Of hij zich nou in Lutjelollum of in Achtmaal bevindt.

- edit,

@ otherfool. Wat kan mij het schelen of Groningen bij Friesland hoorde. Van mij mogen ze 't beiden afsteken en laten zinken. Doeidoei Friesland en Groningen .

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Nou mooi dat jij het beter weet dan dat Europees handvest voor regionale minderheidstalen (knap gegoogled van je) en al die andere instanties. Zitten we echt op te wachten, op je mening. Misschien kun je de Zwitserse Kantons aanschrijven dat het toch wel onhandig is, 4 talen zo op een klein gebiedje. Misschien kunnen ze daar ook Nederlands gaan spreken? Handig joh!

_Se7en_ wrote:

- edit,

@ otherfool. Wat kan mij het schelen of Groningen bij Friesland hoorde. Van mij mogen ze 't beiden afsteken en laten zinken. Doeidoei Friesland en Groningen .

Waar moet jij dan vakantie vieren? En het kan je inderdaad niets schelen, want enige interesse in het land waar jij nb woont is je blijkbaar vreemd. Dat mag hoor, maar probeer die onwetendheid voortaan misschien een beetje bij jezelf te houden.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Beetje jammer van die laatste opmerking van se7en....vooral omdat zij ook praktisch in België woont en wat mij betreft een halve Belg is. Ja, ik google ook

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Dus als je geen interesse toont in Friesland, toon je geen interesse in Nederland? En ik ben dan onwetend omdat ik bar weinig van Friesland weet? Wat een onzin zeg. Je moet psycholoog worden knul, jij kan mensen echt makkelijk doorzien.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

rep_robert wrote:

Beetje jammer van die laatste opmerking van se7en....vooral omdat zij ook praktisch in België woont en wat mij betreft een halve Belg is. Ja, ik google ook

Die laatste opmerking was een grapje om het een beetje luchtig te houden. Vandaar de smiley . En nee, ik ben geen halve Belg, net zoals iemand uit Limburg geen halve Duitser of Belg is.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

Dus als je geen interesse toont in Friesland, toon je geen interesse in Nederland? En ik ben dan onwetend omdat ik bar weinig van Friesland weet? Wat een onzin zeg. Je moet psycholoog worden knul, jij kan mensen echt makkelijk doorzien.

Als je stelt dat Fries geen taal is ben je simpelweg onjuist. Als je daarop gewezen wordt en het dan toch herhaalt, ben je hardleers. Als je vervolgens stelt 'ja dat is dan wel zo maar ik vind van niet', ben je misplaatst arrogant. En als je op reis/vakantie naar Friesland gaat en je kunt nog niet eens een brood bestellen in de officiële taal daar, dan ben je ongeïnteresseerd, onwetend, lui of gewoonweg dom.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Fries is wel een taal. En al een hele tijd, volgens mij.

Als ik naar Turkije ga (op vakantie), moet ik dan ook in het Turks brood kopen? Als je er nou gaat wonen, a la, maar voor een vakantie ga ik me echt niet een heel woordenboek uit mijn hoofd leren.

En anders eis ik dat iedereen die naar Limburg komt, op bezoek of op vakantie, ook maar Maastricht leert. Of Kerkraads, dat is nog een tikkeltje moeilijker.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Beetje een non-discussie dit. Elke bakker in Friesland verstaat Nederlands.

Dat ze je eerst voor een Fries aanzien kan gebeuren.

Geschetste situatie doet me vooral aan Frankrijk denken. Volgens mij doen die expres of ze je niet verstaan.

Het Fries lijkt trouwens op een mengelmoes van Nederlands, Duits en Engels.

Cheese = tsiis (zelfde uitspraak)

summer = simmer

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik heb nog nooit een Fries woordenboek gekocht. Op zich wel grappig idee om daar gewoon Fries mee te gaan lullen. Vrees dat het wat moeilijker is dan Engels.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Dat mag ik toch sowieso wel hopen ja.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

Fries is wel een taal. En al een hele tijd, volgens mij.

Als ik naar Turkije ga (op vakantie), moet ik dan ook in het Turks brood kopen? Als je er nou gaat wonen, a la, maar voor een vakantie ga ik me echt niet een heel woordenboek uit mijn hoofd leren.

De eerste zin die ik in elke taal leer waar ik ooit kom, is Spreekt u ook Engels. Mijn tweede zin is, Pardon voor mijn (...), maar...' En ja, het is logisch om basiswoorden die je veel gaat gebruiken uit je hoofd te leren, of evt. met een boekje erbij. Of met handen en voeten als het moet.

Wat niet reëel is, is die Turkse mevrouw er op aan te kijken als zij toevallig geen Engels spreekt. Jij bent daar te gast, en 's lands wijs 's lands eer.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

moviemafketel wrote:

Ik heb nog nooit een Fries woordenboek gekocht. Op zich wel grappig idee om daar gewoon Fries mee te gaan lullen. Vrees dat het wat moeilijker is dan Engels.

Plus, het klinkt nergens naar, daarom zou ik dus zelf al niet Fries gaan spreken, want dan klinkt het nóg beroerder.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

otherfool wrote:

Wat niet reëel is, is die Turkse mevrouw er op aan te kijken als zij toevallig geen Engels spreekt. Jij bent daar te gast, en 's lands wijs 's lands eer.

Als mevrouw een winkeltje heeft in een groot toeristenland, mag zij ook wel een paar Engelse woorden leren. Net zoals wij verwacht worden een beetje Turks te leren.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

kappeuter wrote:

Beetje een non-discussie dit. Elke bakker in Friesland verstaat Nederlands.

Dat ze je eerst voor een Fries aanzien kan gebeuren.

Geschetste situatie doet me vooral aan Frankrijk denken. Volgens mij doen die expres of ze je niet verstaan.

Zoals ik in beginsel al zei geloof ik se7en ook voor geen meter. Echte oudjes misschien, maar als die een commerciële functie hebben ook al niet idd.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

otherfool wrote:

En als je op reis/vakantie naar Friesland gaat en je kunt nog niet eens een brood bestellen in de officiële taal daar, dan ben je ongeïnteresseerd, onwetend, lui of gewoonweg dom.

Dat kan je toch niet menen he. Sowieso gebruikte ik dat als voorbeeld. Natuurlijk heb ik uiteindelijk een brood gekregen. Maar je mag als Nederlander toch wel verwachten dat je in een ander gedeelte van Nederland je verstaanbaar kan maken in ABN? ABN is onze voertaal! Fries niet. Als ik dus naar Friesland ga, moet ik met ABN verstaanbaar kunnen zijn. Is dit niet zo, dan ligt dat niet aan mij maar aan de andere partij. En om mij nou ongeïnteresserd/ onwetend/ lui of gewoonweg dom te noemen vind ik echt ongeïnteresserd/ onwetend/ lui of gewoonweg dom.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ach in Limburg zat ik ook vaak genoeg op terrasjes en verstond ik eigenlijk ook geen woord. Na een tijdje krijg je het wel een beetje door.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Elineloves wrote:

(quote)

Als mevrouw een winkeltje heeft in een groot toeristenland, mag zij ook wel een paar Engelse woorden leren. Net zoals wij verwacht worden een beetje Turks te leren.

Dat zou ze uit commercieel oogpunt kunnen doen. Maar dan nog zal zij het waarderen als je een poging doet in het Turks.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

En anders inderdaad met handen en voeten iets duidelijk maken, daarvoor hoef je echt niet zinnen uit je hoofd te leren.

Als ik vroeger met mijn ouders naar Turkije ging, en mijn pa probeerde in het Turks een biertje te bestellen, keken die gasten ook van : '' stomme toerist. ''

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

_Se7en_ wrote:

Als ik dus naar Friesland ga, moet ik met ABN verstaanbaar kunnen zijn.

Ja dat is ook zo en totaal geen probleem.

De voertaal van de meeste Friezen is trouwens Nederlands, zeker in de stad en grotere dorpen.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Engels is toch 1 van de voertalen van de wereld? Dan zou je toch eigenlijk wel mogen verwachten dat iedereen een beetje Engels kan? (Behalve de Fransen natuurlijk).

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ja, Fransen zijn uitzonderingen. Al vind ik ook dat Duitsers vaak vertikken om Engels te spreken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

In Praag viel het me soms ook tegen dat men geen Engels verstond. Terwijl het daar bijna een soort toeristisch Disneyland is.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Spanjaarden zijn wat dat betreft net zo als Fransen, behalve dan dat ze tegen toeristen niet doen alsof ze het niet kunnen terwijl ze het wel kunnen.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Is het ook niet zo dat in Spanje (net als in Frankrijk) veel films e.d. nagesynchroniseerd worden? Heeft ook wel een hoop te maken met het onvermogen om Engels te spreken denk ik (gecombineerd met de absolute dwarsheid van het volk).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.