• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.164 actors
  • 9.373.533 votes
Profile

Het grote taaltopic

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

lol, ik ben Belg maar soepdefele (hoe spreek je dat uit?) ken ik niet hoor. Zelfs google kon me niet helpen...

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Soepdewattes? Nooit van gehoord..

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Zal een Oost-Vlaams dialectwoord zijn. In Antwerpen in elk geval niet bekend...

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

jarno1975 (moderator series)

• 10971 messages
  • 2790 votes

JDSsmetje wrote:

Hmm, blijkbaar niet veel succes.

Misschien als je kan uitleggen wat het ongeveer betekend?

Google geeft in ieder geval nul hits, en als google het al niet weet...

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Belchinees en ik zijn erover aan het chatten...

En de beste/goede betekenis is, denken wij: pathetisch.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

'' Belchinees en ik. ''

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Aangepast. Sorry hoor belchinees.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Een opmerking over de filmtitels op deze site. Bij de Engelse titels moet elk woord behalve voegwoorden en lidwoorden met een hoofdletter beginnnen, maar is dat ook wel zo met de Nederlandse? Volgens mij moet het 'Turks fruit' en niet 'Turks Fruit' zijn. Ik ben niet zeker van, maar ik dacht het.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Nee hoor. Wordt geen onderscheid gemaakt wat betreft de taal. Een zelfstandig naamwoord begint altijd met een hoofdletter.

Hoofdlettering in titels

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Jawaddedadde wrote:

Nee hoor. Wordt geen onderscheidt gemaakt wat betreft de taal. Een zelfstandig naamwoord begint altijd met een hoofdletter.

Je kan gelijk hebben.

PS. Die ene spelfout kan je echt niet laten staan in het grote taaltopic .

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Wat een kanjer van een fout....Bedankt om me er attent op te maken, heb het al aangepast

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Sorry, maar die kon ik echt niet laten liggen .

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Titels worden geschreven, zoals ze officieel zijn. Zo heb je GroenLinks. En de Volkskrant, maar De Telegraaf.

Hetzelfde bij filmtitels lijkt mij.

Aan de andere kant zullen filmtitels net zo geschreven moeten zijn als boektitels, wat dus betekent dat de eerste letter een hoofdletter is en de rest niet (eigennamen natuurlijk wel).

Maar om nou 95% van MovieMeter te gaan veranderen...

Bovendien vind ik het zo het mooist staan.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

In Overigen > Algemeen > De meest irritante bekende Nederlanders...:

Komen niet alle dialecten een beetje dom over? Ga maar eens naar Hart van Nederland kijken ofzo. Schaam me kapot als er een Brabander voorbij komt. Er staat een camera bij, praat even ABN ofzo . Geldt ook voor de Friezen, Limburgers, Amsterdammers etc. Al heb ik een fries nooit ABN horen praten. Ben er een aantal keer op vakantie geweest en die mensen verstaan je dus niet he, als je vraagt waar het brood ligt kijken ze je stom aan en beginnen in het fries te brabbelen.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

Al heb ik een fries nooit ABN horen praten. Ben er een aantal keer op vakantie geweest en die mensen verstaan je dus niet he, als je vraagt waar het brood ligt kijken ze je stom aan en beginnen in het fries te brabbelen.

Ja vast Zo'n beetje elke Fries onder de 60 is tweetalig opgevoed en de scholings- en ambtenarentaal is Nederlands, geloofwaardigheid van je verhaal derhalve 0,0.

Buiten dat, jij bent te gast. Of ga jij in Frankrijk of Kroatië ook in het Nederlands vragen om een brood? Het zou logischer zijn dat jij een beetje Fries leert als je daar als toerist rondbanjert. Dat is tenslotte de algemeen erkende moedertaal van de Friezen.

Maarja, interesse voor taal en cultuur zal wel weer te vermoeiend en ingewikkeld zijn. Luie Nederlanders Zie je ze in Spanje in het Engels de weg vragen. Je schaamt je toch kapot

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

otherfool wrote:

Buiten dat, jij bent te gast. Of ga jij in Frankrijk of Kroatië ook in het Nederlands vragen om een brood? Het zou logischer zijn dat jij een beetje Fries leert als je daar als toerist rondbanjert. Dat is tenslotte de algemeen erkende moedertaal van de Friezen.

Wat een onzin zeg!

Als ik toch in mijn eigen land ben mag ik toch verwachten dat ik overal in eerste instantie gewoon normaal Nederlands kan praten?

Die friezen mogen van mij best trots zijn op hun taaltje, maar de voertaal is en blijft ABN, en daarin verwacht ik ook benaderd te worden als ik daar ben.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Bardt1980 wrote:

Wat een onzin zeg!

Als ik toch in mijn eigen land ben mag ik toch verwachten dat ik overal in eerste instantie gewoon normaal Nederlands kan praten?

Die friezen mogen van mij best trots zijn op hun taaltje, maar de voertaal is en blijft ABN, en daarin verwacht ik ook benaderd te worden als ik daar ben.

En daar heb ik niets aan toe te voegen. Precies wat ik wou zeggen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Bardt1980 wrote:

(quote)

Wat een onzin zeg!

Er zijn zoveel landen waar er in een regio een andere voertaal geldt. Als je naar Friesland gaat zou je maar beter wat Fries gaan leren ipv eisen dat ze zich maar aanpassen op jouw onvermogen met hun taaltje. Dan moet je ook niet zeuren. Helemaal eens met otherfool. Jij bent er ook zo één die in Barcelona gaat eisen dat ze Castiliaans praten?

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Nederland is Nederland en dan ga ik niet 1 of ander raar dialect praten. Wie denken die Friezen wel niet dat ze zijn met hun eigen taaltje? Het zijn gewoon Nederlanders en als jij daar als Nederlander op bezoek bent dan moet je ook in het Nederlands aangesproken worden. Eigen taaltje doen ze maar onderling. En dan noemen ze Amsterdammers arrogant

Leuk dat otherfool de Fransen aan haalt, als er 1 volk is dat geen andere taal kent dan zijn het die Fransen wel. Of wat dacht je van die vele Duitsers die hier in Nederland komen en Duits tegen me praten(heb er heel wat ervaring mee, er komen veel in Groningen)?

Zie je mij al Nederlands praten tegen Duitsers als ik daar ben?

Nederlanders zijn juist nieuwsgierig en leren veel talen, daar zouden veel andere landen nog wat van kunnen leren met hun Bruce Willis die Frans of Duits praat in films.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Naomi Watts wrote:

Er zijn zoveel landen waar er in een regio een andere voertaal geldt. Als je naar Friesland gaat zou je maar beter wat Fries gaan leren ipv eisen dat ze zich maar aanpassen op jouw onvermogen met hun taaltje. Dan moet je ook niet zeuren. Helemaal eens met otherfool. Jij bent er ook zo één die in Barcelona gaat eisen dat ze Castiliaans praten?

Onvermogen? Ik spreek zelf ook plat limburgs. Als iemand mij in het ABN aanspreekt dan heb ik tenminste nog het fatsoen die persoon in onze algemene voertaal te woord te staan. Dialect spreek ik wel met mijn plaatsgenoten. Erg arrogant om te vinden dat die persoon zich maar wat meer in limburgs moet verdiepen :s

Ik heb trouwens ook niks met Spanje te maken. We hebben het hier over Nederland. Spanje is sowieso vele malen groter, zo ook de gebieden die Catalaans of Castillaans spreken. Daar gelden ook hele andere normen. Dus die vergelijking vind ik niet opgaan.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Dus als iemand in ABN aan mij vraagt waar het brood ligt mag ik doen alsof ik 'm niet versta omdat ie niet met een Brabants dialect praat (en ik het zogenaamd niet versta)? Wat een onzin zeg, dat is toch te gek voor woorden. ABN is de Nederlandse voertaal, wij horen het dus allemaal te spreken en te verstaan. Ook als je een dwarse Fries bent.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Bardt1980 wrote:

(quote)

Wat een onzin zeg!

In Friesland wordt in 1e instantie Fries gesproken, je past je maar aan. Typisch Nederlandse mentaliteit. Gaan ze naar België, bestellen ze in de kroeg Heineken. Op vakantie naar Italië? Sleurhut volgestouwd met aardappelen. Vanuit Engeland in paniek naar huis bellen dat ze daar geen Appie Heyn hebben.

0,0 interesse in de gebieden waar ze naar toe gaan. Intellectuele luiheid, en dat dan afserveren op de plaatselijke gebruiken en cultuur. In Friesland spreekt bijna iedereen Nederlands, maar een paar oudjes allicht niet. Dan kom je maar aan hun tegemoet.

Als ik in Frankrijk kom en mijn Engels is beter, dan vraag ik eerst (in het Frans!) of mijn gesprekspartner ook Engels spreekt. Zo niet, dan doe ik de moeite om het gesprek in het Frans tot een goed einde te brengen, terwijl ik me excuseer voor mijn zwakke talenkennis.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Je hebt hier hier over andere landen. Dat heeft er niets mee te maken want Friesland ligt gewoon in Nederland!!

En in Nederland wordt in 1e instantie gewoon Nederlands gesproken.

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

Maar Friezen hebben wel een eigen taal i.t.t. dialecten uit andere regio's.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Waarom al die vergelijkingen met het buitenland? Ik heb het hier over ons eigen kleine kikkerlandje. Bovendien voel ik me als wereldreiziger zijnde totaal niet aangesproken over je bovenstaande betoog.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

Dat is geen eigen taal. Dat is dialect, net als Limburgs en Brabants. Zie je ons een eigen marktplaats oprichten omdat we alleen in het Brabants willen communiceren? Zie je ons zeggen dat we een eigen land zijn met een eigen taal? Nee. Weet je waarom? Omdat we dat niet zijn, net zoals de friezen dat niet zijn.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Dan moet Limburgs ook maar een taal worden. één lijn trekken, weet je wel.

kos

• 46692 messages
  • 8850 votes

_Se7en_ wrote:

Dat is geen eigen taal. Dat is dialect, net als Limburgs en Brabants.

Feitelijk onjuist, dus ik zie hier niet echt grond tot discussie.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Elineloves wrote:

Dan moet Limburgs ook maar een taal worden. één lijn trekken, weet je wel.

Het is een kwestie van geduld

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.