- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Een dialect is gewoon een verbastering van de eigen taal, met wat eigen(-aardige) uitspraak / accent en met invoeging van een beperkt aantal eigen woordjes. Dat is ook wel te verstaan zonder al te veel moeite / zonder taalcursus.
Dit itt het Fries.
Bardt1980
-
- 448 messages
- 92 votes
Nou zoals al eerder aangegeven, heeft Fries ook verbasteringen uit het Engels, Nederlands & Duits. Maar dat hebben wel meerdere talen. Ik kan het in ieder geval redelijk volgen als ik goed oplet. Een compleet eigen taal vind ik het dus ook weer niet.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
5 pagina's over de discussie of je al dan niet of wel Fries moet leren praten in Friesland. Terwijl iedereen die in Nederland woont, gewoon verplicht is om normaal ABN te (leren) spreken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nou zoals al eerder aangegeven, heeft Fries ook verbasteringen uit het Engels, Nederlands & Duits. Maar dat hebben wel meerdere talen. Ik kan het in ieder geval redelijk volgen als ik goed oplet. Een compleet eigen taal vind ik het dus ook weer niet.
Dat heb je bij alle Germaanse talen.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
5 pagina's over de discussie of je al dan niet of wel Fries moet leren praten in Friesland. Terwijl iedereen die in Nederland woont, gewoon verplicht is om normaal ABN te (leren) spreken.
En dat proberen we ze al 5 pagina's lang duidelijk te maken.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Plus, het ging er om dat mensen uit andere provincies, Fries moeten spreken als ze naar Friesland gaan.
Bardt1980
-
- 448 messages
- 92 votes
Klopt, weet ik. Daarom is het toch ook geen compleet eigen taal?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Is er uberhaupt een taal die volledig geisoleerd ontstaan is en geen linken/overeenkomsten heeft met een andere taal?
Misschien bij een inheemse taal van inboorlingen. 
Bardt1980
-
- 448 messages
- 92 votes
Die zullen er vast zijn, ik zou ze alleen zo 123 niet kunnen benoemen.
Wel weet ik dat ik de ene taal beter oppik dan de ander omdat er herkenbaardere raakvlakken zijn met engels/duits/nederlands.
Dit heb ik bijvoorbeeld met het Ijslands helemaal niet, terwijl dit toch naar mijn weten een Germaanse taal is.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
En dat proberen we ze al 5 pagina's lang duidelijk te maken.
Nee, dit zei je:
en
en
Het is dialect, net als Brabants en Limburgs. Dikke vette punt.
en
Daar in Brabant vinden ze het misschien wel schattig dat je kinderlijke meningen verkondigd over iets waar je geen verstand van hebt, je je aan feitelijke onjuistheden vast houdt, en duidelijk niet zoveel ophebt met (taal)wetenschap (het blijft het Katholieke Zuiden tenslotte), persoonlijk vind ik dat je dan te koop loopt met je eigen onnozelheid.
Even een wake-up call; handvesten, verdragen en (grond)wetten worden opgesteld door instanties en naties, niet door 10-jarige meisjes die voor het eerst een harde G tegenkomen en van schrik het brood niet kunnen vinden.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Is er uberhaupt een taal die volledig geisoleerd ontstaan is en geen linken/overeenkomsten heeft met een andere taal?
Ook leuk. Maffe eilandbewoners. 
En voor de liefhebber: Fries in Ferwerderadiel, Littenseradiel, en Wymbritseradiel. Plus een mooi overzichtje.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1779 votes
@ otherfool
Je bent wel erg selectief in je quotes he. En dat je het nu over het Katholieke zuiden gaat hebben laat jou er ook niet minder onnozel uitzien. Je zit hier alleen het stereotype te bewijzen: Friezen zijn over het algemeen een dwars volkje. Het feit dat jij deze discussie niet los kan laten en maar bezig blijft bewijst dat wel.
LET IT GO! De discussie was over zodra we het over iets anders gingen hebben. Laat het daar dan ook bij.
Gonzo8000
-
- 484 messages
- 10 votes
Volgens een aantal deskungen is Fries verwant aan het Baskisch en het Welsh ben benieuwd wat jullie daarvan denken. Maar als een Limburger of Brabander in Friesland gaat wonen wil ik toch niet horen hoe dat klinkt. Fries met een zachte G

Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Het is met die zagggte G eerder een kwestie van niet willen dan niet kunnen hoor.
Wanneer ik (als Limlander) wil kan ik de harde G perfect gebruiken.
Maar het voelt gewoon niet prettig voor iemand die met de zachte G opgegroeid is.
Zoiets als een schrapend gevoel geeft dat in mijn mond. 
Dus laat ik 't maar gggewoon zoals ik gggewend ben.
Met uitzondering van de keren dat ik in 't noorden des lands ben, dan pas ik 't wel eens aan.
Kwestie van verbaasde gezichten voorkomen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
In De Site > Gebruikers > Afscheid:
Oost-Vlaams dialect
Om even off-topic te gaan, enkele zinnetjes uit Ninove.
Al er iets is dat je niet begrijpt en toch wil weten, vraag maar. 
aangetrouwd deugt niet - oeëgetrout es oeëgesketen
aanleggen hebben voor iets -kop emmen in iet
Apetrots - Oepgezetj gelek nenond mé vleuën
Die is mager - Ge kentj z'in twiejen breken
Het zal niks worden - ge zetj op a kinne megen kloppen
Hij bloost nogal sterk - au bloest gelèk as 't onderste van ne parau
Hij heeft een groot voorhoofd - Aa eet een veureut woër dadden zoeg kan op viggeren
hij heeft te veel gedronken- a eet zjeer voetn
Hij is gestorven - Au é zaune leper afgeleit
Hij is moe - zan kjeis es veir uijt
Hij kijkt scheel - Zauin ieën eug zei foert tegen zan ander
Hij neemt te veel hooi op zijn vork - au sketj euger as zauin gat stoët
Hij weet niet waar hij mee bezig - is au es van zauin gat gieën mieëster
Ik was nogal dronken - Ik em mau azeu zwet as een esp gezoepen
Pas op, of ik sla u - Ik zal au sjebiet nekië nen trok geven dage nimme wetj van wa parroche dage zetj
Uitgaan - op maroede
Van goede afkomst zijn - A es geboern mé ne gouen leper in za gat
Van het kastje naar de muur gestuurd worden - van 't kasken noër de mier gestierd wèren
Wie heeft een wind gelaten? - wie eet er ier ieënen afgetrokken
Veel moed! - Korrosje onder de sozje!
Verslapen - op a slep liggen
Wees blij met wat je hebt - ge kentj et nie aul emmen, een dikke vrou en veel plosj in au bedde
Ze denkt dat de wereld om haar draait - ze peist da de gebreje kiekes vantzelfs op t aufel stonj
Ze heeft lange benen - Eer ekster woejnt eugh
Zijn bord leegeten - au etj alles me krot en mot op
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Veel gelijkaardige dialecten t.o.v. het Urselse dialect. Heel leuke lijst hoor, maar sommige dingen vind ik wat verkeerd opgeschreven. Jij schrijft bijv. "Korrosje", terwijl ik dat zo zou opschrijven: "Koeraajze". Maar goed, daarbuiten begrijp ik onderstaande niet. Ben wel benieuwd.
Hij is moe - zan kjeis es veir uijt
Hij kijkt scheel - Zauin ieën eug zei foert tegen zan ander
Aangetrouwd deugt niet - oeëgetrout es oeëgesketen
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Hij is moe - zan kjeis es veir uijt (zijn kaars is ver uit)
Hij kijkt scheel - Zauin ieën eug zei foert tegen zan ander (zijn ene oog zegt foert tegen het ander)
Nog nooit in Ninove geweest, maar zo moeilijk lijkt het mij niet?
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Het dialect uit Ninove (ben er wel al verscheidene keren geweest) is volgens mij niet alleen typerend voor Ninove maar ook voor heel Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Geen enkel probleem hier met 't lezen van dat Ninofs, en t'is skuune zenne. 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
LET IT GO! De discussie was over zodra we het over iets anders gingen hebben. Laat het daar dan ook bij.
Over een FEIT kun je geen discussie hebben. Iemand die tot 3 (!) keer toe feitelijk onjuist is en dan de eigen hardleerse op der 10e geleerde meninkje als waarheid rondbazuint moet je altijd blijven verbeteren. Misschien wordt het dan nog eens wat.
Het is vrees ik in dit geval paarlen voor de zwijnen, dat dan weer wel.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Maar goed, daarbuiten begrijp ik onderstaande niet. Ben wel benieuwd.
Zijn kaars is bijna uit.
Zijn één oog zegt verrek (foert) tegen zijn andere.
Aangetrouwd is aangescheten.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Geen enkel probleem hier met 't lezen van dat Ninofs, en t'is skuune zenne.
Niet "skuune' maar 'skeun'.
Het dialect uit Ninove (ben er wel al verscheidene keren geweest) is volgens mij niet alleen typerend voor Ninove maar ook voor heel Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.
Daar ben je wel fout in. Ninoofs (samen me tGeraarsbergen) wordt aanzien als een Zuidwest-Brabants dialect en wordt gesproken door ca. 12500 mensen. Het is een stadstaal die zich door verloop van de eeuwen gevormd heeft binnen de stadsmuren van Ninove. De grenzen van de dialectgroepen stemmen namelijk niet altijd overeen met de provinciegrenzen.
Het rare is, dat, als je ook nog maar een paar honderd meter buiten de stadsgrenzen gaat, het 'Ninofs' niet meer bestaat, maar er alleen nog Oost-Vlaamse dialecten gesproken worden.
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Wist ik niet, maar ik heb toch al met enkele leeftijdsgenoten van Ninove gesproken, en daar was eigenlijk niets op aan te merken. Kan het zijn dat dit hier en daar wat aan het uitsterven is dan (door de jeugd minder gebruikt) ?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Daar heb jer groot gelijk in. Mijn dochter (23) spreekt ook al geen 'plat' dialect meer, maar wel een mengelmoes van dialect met "Algemeen Nederlands'.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Ik ging er ook niet echt van uit dat dat juist was.
Ik kan het wel begrijpen (bijna) allemaal, maar schrijven en spreken is nog een ander paar mouwen. 
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3086 votes
Man, dat lijkt net een kruising tussen een Oostblok en Scandinavische taal. Vreselijk.
AchmedATM
-
- 1507 messages
- 0 votes
Ik heb geen idee hoeveel verstand jij hebt van het oostblok en hun taal, maar dat lijkt helemaal niet op een slavische taal