• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.416 votes
Profile

Het grote taaltopic

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Een dialect is gewoon een verbastering van de eigen taal, met wat eigen(-aardige) uitspraak / accent en met invoeging van een beperkt aantal eigen woordjes. Dat is ook wel te verstaan zonder al te veel moeite / zonder taalcursus.

Dit itt het Fries.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Nou zoals al eerder aangegeven, heeft Fries ook verbasteringen uit het Engels, Nederlands & Duits. Maar dat hebben wel meerdere talen. Ik kan het in ieder geval redelijk volgen als ik goed oplet. Een compleet eigen taal vind ik het dus ook weer niet.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

5 pagina's over de discussie of je al dan niet of wel Fries moet leren praten in Friesland. Terwijl iedereen die in Nederland woont, gewoon verplicht is om normaal ABN te (leren) spreken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bardt1980 wrote:

Nou zoals al eerder aangegeven, heeft Fries ook verbasteringen uit het Engels, Nederlands & Duits. Maar dat hebben wel meerdere talen. Ik kan het in ieder geval redelijk volgen als ik goed oplet. Een compleet eigen taal vind ik het dus ook weer niet.

Dat heb je bij alle Germaanse talen.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

chevy93 wrote:

5 pagina's over de discussie of je al dan niet of wel Fries moet leren praten in Friesland. Terwijl iedereen die in Nederland woont, gewoon verplicht is om normaal ABN te (leren) spreken.

En dat proberen we ze al 5 pagina's lang duidelijk te maken.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

chevy93 wrote:

Plus, het ging er om dat mensen uit andere provincies, Fries moeten spreken als ze naar Friesland gaan.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Kul.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Dat heb je bij alle Germaanse talen.

Klopt, weet ik. Daarom is het toch ook geen compleet eigen taal?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Is er uberhaupt een taal die volledig geisoleerd ontstaan is en geen linken/overeenkomsten heeft met een andere taal?

Misschien bij een inheemse taal van inboorlingen.

Bardt1980

• 448 messages
  • 92 votes

Die zullen er vast zijn, ik zou ze alleen zo 123 niet kunnen benoemen.

Wel weet ik dat ik de ene taal beter oppik dan de ander omdat er herkenbaardere raakvlakken zijn met engels/duits/nederlands.

Dit heb ik bijvoorbeeld met het Ijslands helemaal niet, terwijl dit toch naar mijn weten een Germaanse taal is.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

(quote)

En dat proberen we ze al 5 pagina's lang duidelijk te maken.

Nee, dit zei je:

Al heb ik een fries nooit ABN horen praten. Ben er een aantal keer op vakantie geweest en die mensen verstaan je dus niet he, als je vraagt waar het brood ligt kijken ze je stom aan en beginnen in het fries te brabbelen.

en

Dat is geen eigen taal. Dat is dialect, net als Limburgs en Brabants.

en

wil niet zeggen dat fries ook daadwerkelijk een taal is.

Het is dialect, net als Brabants en Limburgs. Dikke vette punt.

en

Dat Fries beschermd wordt door het Europees handvest voor regionale minderheidstalen is voor mij niet genoeg om het een taal te noemen.

Daar in Brabant vinden ze het misschien wel schattig dat je kinderlijke meningen verkondigd over iets waar je geen verstand van hebt, je je aan feitelijke onjuistheden vast houdt, en duidelijk niet zoveel ophebt met (taal)wetenschap (het blijft het Katholieke Zuiden tenslotte), persoonlijk vind ik dat je dan te koop loopt met je eigen onnozelheid.

Even een wake-up call; handvesten, verdragen en (grond)wetten worden opgesteld door instanties en naties, niet door 10-jarige meisjes die voor het eerst een harde G tegenkomen en van schrik het brood niet kunnen vinden.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

Is er uberhaupt een taal die volledig geisoleerd ontstaan is en geen linken/overeenkomsten heeft met een andere taal?

Koreaans. Al zijn er linguïsten die vermoeden dat het een Altaïsche taal is. Verder is van de grote talen Japans nagenoeg compleet geïsoleerd. Vormt samen met het Ryukyuaans de Japonische taalfamilie. In Europa is het Baskisch de bekendste geïsoleerde taal.

Ook leuk. Maffe eilandbewoners.

En voor de liefhebber: Fries in Ferwerderadiel, Littenseradiel, en Wymbritseradiel. Plus een mooi overzichtje.

_Se7en_

• 2041 messages
  • 1779 votes

@ otherfool

Je bent wel erg selectief in je quotes he. En dat je het nu over het Katholieke zuiden gaat hebben laat jou er ook niet minder onnozel uitzien. Je zit hier alleen het stereotype te bewijzen: Friezen zijn over het algemeen een dwars volkje. Het feit dat jij deze discussie niet los kan laten en maar bezig blijft bewijst dat wel.

LET IT GO! De discussie was over zodra we het over iets anders gingen hebben. Laat het daar dan ook bij.

Gonzo8000

• 484 messages
  • 10 votes

Volgens een aantal deskungen is Fries verwant aan het Baskisch en het Welsh ben benieuwd wat jullie daarvan denken. Maar als een Limburger of Brabander in Friesland gaat wonen wil ik toch niet horen hoe dat klinkt. Fries met een zachte G

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Het is met die zagggte G eerder een kwestie van niet willen dan niet kunnen hoor.

Wanneer ik (als Limlander) wil kan ik de harde G perfect gebruiken.

Maar het voelt gewoon niet prettig voor iemand die met de zachte G opgegroeid is.

Zoiets als een schrapend gevoel geeft dat in mijn mond.

Dus laat ik 't maar gggewoon zoals ik gggewend ben.

Met uitzondering van de keren dat ik in 't noorden des lands ben, dan pas ik 't wel eens aan.

Kwestie van verbaasde gezichten voorkomen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

In De Site > Gebruikers > Afscheid:

JDSsmetje wrote:

Oost-Vlaams dialect

Om even off-topic te gaan, enkele zinnetjes uit Ninove.

Al er iets is dat je niet begrijpt en toch wil weten, vraag maar.

aangetrouwd deugt niet - oeëgetrout es oeëgesketen

aanleggen hebben voor iets -kop emmen in iet

Apetrots - Oepgezetj gelek nenond mé vleuën

Die is mager - Ge kentj z'in twiejen breken

Het zal niks worden - ge zetj op a kinne megen kloppen

Hij bloost nogal sterk - au bloest gelèk as 't onderste van ne parau

Hij heeft een groot voorhoofd - Aa eet een veureut woër dadden zoeg kan op viggeren

hij heeft te veel gedronken- a eet zjeer voetn

Hij is gestorven - Au é zaune leper afgeleit

Hij is moe - zan kjeis es veir uijt

Hij kijkt scheel - Zauin ieën eug zei foert tegen zan ander

Hij neemt te veel hooi op zijn vork - au sketj euger as zauin gat stoët

Hij weet niet waar hij mee bezig - is au es van zauin gat gieën mieëster

Ik was nogal dronken - Ik em mau azeu zwet as een esp gezoepen

Pas op, of ik sla u - Ik zal au sjebiet nekië nen trok geven dage nimme wetj van wa parroche dage zetj

Uitgaan - op maroede

Van goede afkomst zijn - A es geboern mé ne gouen leper in za gat

Van het kastje naar de muur gestuurd worden - van 't kasken noër de mier gestierd wèren

Wie heeft een wind gelaten? - wie eet er ier ieënen afgetrokken

Veel moed! - Korrosje onder de sozje!

Verslapen - op a slep liggen

Wees blij met wat je hebt - ge kentj et nie aul emmen, een dikke vrou en veel plosj in au bedde

Ze denkt dat de wereld om haar draait - ze peist da de gebreje kiekes vantzelfs op t aufel stonj

Ze heeft lange benen - Eer ekster woejnt eugh

Zijn bord leegeten - au etj alles me krot en mot op

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Veel gelijkaardige dialecten t.o.v. het Urselse dialect. Heel leuke lijst hoor, maar sommige dingen vind ik wat verkeerd opgeschreven. Jij schrijft bijv. "Korrosje", terwijl ik dat zo zou opschrijven: "Koeraajze". Maar goed, daarbuiten begrijp ik onderstaande niet. Ben wel benieuwd.

Aangetrouwd deugt niet - oeëgetrout es oeëgesketen

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

Hij is moe - zan kjeis es veir uijt (zijn kaars is ver uit)

Hij kijkt scheel - Zauin ieën eug zei foert tegen zan ander (zijn ene oog zegt foert tegen het ander)

Nog nooit in Ninove geweest, maar zo moeilijk lijkt het mij niet?

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Verschrikkelijk dialect. sorry hoor

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Mja, klinkt niet zo prettig inderdaad.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Het dialect uit Ninove (ben er wel al verscheidene keren geweest) is volgens mij niet alleen typerend voor Ninove maar ook voor heel Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

Geen enkel probleem hier met 't lezen van dat Ninofs, en t'is skuune zenne.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

_Se7en_ wrote:

LET IT GO! De discussie was over zodra we het over iets anders gingen hebben. Laat het daar dan ook bij.

Over een FEIT kun je geen discussie hebben. Iemand die tot 3 (!) keer toe feitelijk onjuist is en dan de eigen hardleerse op der 10e geleerde meninkje als waarheid rondbazuint moet je altijd blijven verbeteren. Misschien wordt het dan nog eens wat.

Het is vrees ik in dit geval paarlen voor de zwijnen, dat dan weer wel.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

JDSsmetje wrote:

Maar goed, daarbuiten begrijp ik onderstaande niet. Ben wel benieuwd.

Zijn kaars is bijna uit.

Zijn één oog zegt verrek (foert) tegen zijn andere.

Aangetrouwd deugt niet - oeëgetrout es oeëgesketen

Aangetrouwd is aangescheten.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Brix wrote:

Geen enkel probleem hier met 't lezen van dat Ninofs, en t'is skuune zenne.

Niet "skuune' maar 'skeun'.

JDSsmetje wrote:

Het dialect uit Ninove (ben er wel al verscheidene keren geweest) is volgens mij niet alleen typerend voor Ninove maar ook voor heel Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Daar ben je wel fout in. Ninoofs (samen me tGeraarsbergen) wordt aanzien als een Zuidwest-Brabants dialect en wordt gesproken door ca. 12500 mensen. Het is een stadstaal die zich door verloop van de eeuwen gevormd heeft binnen de stadsmuren van Ninove. De grenzen van de dialectgroepen stemmen namelijk niet altijd overeen met de provinciegrenzen.

Het rare is, dat, als je ook nog maar een paar honderd meter buiten de stadsgrenzen gaat, het 'Ninofs' niet meer bestaat, maar er alleen nog Oost-Vlaamse dialecten gesproken worden.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Wist ik niet, maar ik heb toch al met enkele leeftijdsgenoten van Ninove gesproken, en daar was eigenlijk niets op aan te merken. Kan het zijn dat dit hier en daar wat aan het uitsterven is dan (door de jeugd minder gebruikt) ?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Daar heb jer groot gelijk in. Mijn dochter (23) spreekt ook al geen 'plat' dialect meer, maar wel een mengelmoes van dialect met "Algemeen Nederlands'.

Brix

• 19677 messages
  • 5114 votes

speedy23 wrote:

(quote)

Niet "skuune' maar 'skeun'.

Ik ging er ook niet echt van uit dat dat juist was.

Ik kan het wel begrijpen (bijna) allemaal, maar schrijven en spreken is nog een ander paar mouwen.

Goldenskull

• 24398 messages
  • 3086 votes

Man, dat lijkt net een kruising tussen een Oostblok en Scandinavische taal. Vreselijk.

AchmedATM

• 1507 messages
  • 0 votes

Ik heb geen idee hoeveel verstand jij hebt van het oostblok en hun taal, maar dat lijkt helemaal niet op een slavische taal

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.