- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Bier en andere alcoholische dranken
Bier en andere alcoholische dranken
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Double Black is lekker, maar ben dan ook geen liefhebber van zachte whisky's. Liever Islay.
Edit: Zondag jarig, vandaag van mn ouders een aantal cadeaus, waaronder 2 flesjes Duvel en een groot Duvel glas en nog een Whisky.
Nu had ik ze eens een lijstje gegeven met whisky's die ik altijd in de aanbieding zoek (ouders komen in Duitsland vaak en das goedkoper, al is het aanbod beperkter). Hierop stonden de (voor mij persoonlijk) betere blends, bourbons en malts. Aangezien me ouders op zich geen verstand hebben van dergelijke merken en uit principe geen super dure dranken kopen, kreeg ik uiteraard een blend en wel deze:

Ik ben daar om die reden blij mee, omdat deze blend ook heel wat islay in zich heeft. In vergelijking met de Famous is het ook complexer.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Niet zo fan van blue, prefereer dan Gold en Double Black. Als ik dan een JW neem, maar zeker geen top 10.
... kreeg ik uiteraard een blend en wel deze:
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik ben absoluut geen Johnny fan, maar jaarlijks op het WFNN neem ik er een, namelijk deze: die is FE-NO-ME-NAAL

Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Beste Ierse Whiskey die ik geproefd heb? De Single Cask schijnt nog een stuk beter te zijn, maja, geld he! Anyway, smaakt als een Schot:
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
bij mijn weten de enige ierse turfige whisky.... ik heb twee flessen gekregen dit weekend, zal ze eerdaags eens posten
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Vandaag bij de ah 2 sixpackjes bock bier mee genomen. De enige die ik wel eens op heb is de Lente bock van Grolsch maar die vond ik echt velen malen te zoet.
Hopen dat deze 2 beter bevallen, iemand goede ervaringen mee? 

Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Bock is over t algemeen wel zoet ja. (hou ik wel van) Amstel Bock zou ik ook wel zoet noemen. Van Gulpener ken ik m niet, maar aangezien dat bier van zichzelf altijd wat bitter is, kan ie best wel wat minder zoet zijn.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Amstel gebruikt gelukkig geen suiker, althans dat staat niet op de ingrediënten lijst( expres op gelet)
Bij lentebock van Grolsch was het net of je half pakje suiker erbij kreeg..
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Bockbier is een van de weinige bieren die ik echt niet lekker vind, hou gewoon niet van die kandij smaak. Is binnenkort egens een bockbier festival las ik, weet even niet meer waar, zal wel Amsterdam zijn geweest
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Om eerlijk te zijn heb ik zelf op Lentebock na weinig ervaring met bock biertjes, maar daarom juist mijn interesse.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
je weet pas of je iets lekker of niet lekker vindt na (meerdere keren) proberen. Bock kan ik echter niet aan wennen, net als donker kasteelbier, gatverdamme... Voor de grap laatst weer eens geprobeerd tien jaar na de eerste gruwelijke ervaring onder het mom van 'smaak verandert', maar nee hoor, nog steeds niet te hachelen.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Haha, daar moet je inderdaad echt van houden.
Zelf ben ik ook wat meer voor de blonde style bieren zoals Leffe Blond bijvoorbeeld, maar wou eens wat afwisseling in smaak. En inderdaad als het tegenvalt is dit de laatste keer geweest haha.
Gallow
-
- 28 messages
- 194 votes
Mijn favorieten bokbieren zijn van Brand en Hertog Jan, wat niet geheel toevallig ook mijn favorieten Nederlandse! pilsen zijn. Grolsch herfstbok is lang niet zo zoet als, blijkbaar, de lentebok die jij had (in vergelijking met andere bokbieren). Toch heb ik nog altijd liever een kloosterdubbel dan welk bokbier dan ook.
Zelf pas een springbank 10 aangeschaft, zat er al een tijdje op te azen maar tijdens de ww-dagen toch maar binnengehaald. Lekker complex voor een 10jaar oude, mede wel te danken aan het alc. percentage van 46%, erg netjes. Net uit de fles een stevig rookaroma, geen echte islay geur maar toch een lekkere mist in het glas, wel met duidelijk zachte geuren rondom met vooral veel bruine bananen(schil). Naarmate het zuurstof hapt wordt het wel geleidelijk zoeter(dus voor nu laat ik het maar zonder water), maar ook kruidiger en er blijft een beetje een lekkere medicinale geur hangen van de turf. Qua smaak, een best wel zoete arrival, wordt wat rustiger in het midden en lekker complex, het turf komt weer een beetje terug, stuk minder zoet dan de neus wel. Bovendien een afdronk waar veel 16 en 18 jarige whiskys nog een puntje aan kunnen zuigen.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ik zie je zelden posten op de Meters en dan kom je opeens met dit.

Springbank is me vaak wat prijzig, maar komt er nog wel eens van. Mn volgende (online) bestelling wordt in ieder geval Laphroaig Quarter Cask en misschien wel weer eens Highland Park, omdat dat altijd goed is.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Favoriete bier (niet in NL te verkijgen helaas):

Gallow
-
- 28 messages
- 194 votes
Ik zie je zelden posten op de Meters en dan kom je opeens met dit.
Geen goedkope fles inderdaad, en zeker wat boven de waarde door al het zelfstandig distileren e.d. maar met 20% korting heb ik er zeker geen spijt van.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Die Gall & Gall Wilde Whiskydagen waren inderdaad wel weer
.
.
Ook de portemonnee maar weer eens flink getrokken.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik ben zeker geen fijnproever dus ik dacht ik probeer die van het Gall & Gallhuismerk 's, maar getverdemme zeg, dat het zo ranzig zou zijn.. Alleen een aanrader voor mensen die benieuwd zijn naar whisky met een vanillesmaakje.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Vorig jaar kreeg ik van mijn zusje de eerste Zweedse single malt: Mackmyra. Die is me erg bevallen, kan ik vertellen!

Verder ben ik ook wel een fan van Glenfiddich, heb een fles van 12 en 18 jaar staan (beide bijna leeg) en haal van het weekend eentje van 21 jaar erbij.
Ook een Dalwhinnie zal ik niet snel laten staan. Een vrij zachte whisky, maar een prettige smaak.

Islay en blended vind ik dan weer niet zo geweldig, Jameson uitgezonderd. Die is wel fijn weg te tikken, niet te scherp.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik ben zeker geen fijnproever dus ik dacht ik probeer die van het Gall & Gallhuismerk 's, maar getverdemme zeg, dat het zo ranzig zou zijn.. Alleen een aanrader voor mensen die benieuwd zijn naar whisky met een vanillesmaakje.
ik moet zeggen dat ik die Islay van het Gall&Gall huismerk best goed te doen vond hoor, voor een whisky in de 20-25 euro klasse... McClellands van de Mitra wint, maar verder heb je niet zo heel veel goeds in die prijsrange. Je moet het natuurlijk niet met veel duurdere whisky's gaan vergelijken.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Raar, maar er zijn twee dranken waar ik altijd voor bedankt heb: wisky en rhum. Nooit van gehouden en ik heb veeeel gedroken in mijn leven.
Ik ben wel atijd te verleiden geweest met een goeie Cognac of Calvados. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Raar, maar er zijn twee dranken waar ik altijd voor bedankt heb: wisky en rhum. Nooit van gehouden en ik heb veeeel gedroken in mijn leven.
Ik ben wel atijd te verleiden geweest met een goeie Cognac of Calvados.
niet raar, ik vond de eerste twee whisky's die ik dronk afgrijselijk smerig, pas toen er een keer niets anders was ergens op bezoek heb ik 'noodgedwongen' weer een whisky gehad en die vond ik heerlijk! Anders had ik het nu nog steeds niet gedronken.....
Ook whisky is enigszins een acquired taste...
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Deels waar, als je 1e glas ooit een Jameson of Glenffidich is, moet dat toch goed te doen zijn. Vooral als je andere sterke dranken wel lekker vindt. Van daaruit is verder opbouwen opeens een stuk makkelijker.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Glenffiddich vind ik beduidend sterker van smaak dan Jameson, vooral de 15- en 18-jarige. Jameson is overigens een prima beginner.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
ik moet zeggen dat ik die Islay van het Gall&Gall huismerk best goed te doen vond hoor, voor een whisky in de 20-25 euro klasse... McClellands van de Mitra wint, maar verder heb je niet zo heel veel goeds in die prijsrange. Je moet het natuurlijk niet met veel duurdere whisky's gaan vergelijken.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Daar moet je niet teveel van verwachten.
Al zijn er best een paar goede blended whisky's van rond de 20 Euro; Jameson, Ballantine's, J&B, Famous Grouse. Weinig mis mee, vooral met eerstgenoemde.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik sta er echt versteld van hoeveel er zweren bij Jameson, vind die even mediocre als al die andere 'goede' verkrijgbare blended whisky's. Als liefhebber niet echt waar je op mikt lijkt me.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Bij Jameson zit de prijs/kwaliteit verhouding nogal scheef, je betaald dik alleen al voor het merk. Famous Grouse is veel in de aanbieding, waardoor je met een beetje geluk een eurootje of 17 betaald. Ik prefereer dan nog wel Black Grouse. Grant's Family Reserve vind ik ook verrassend goed, voor de prijs. Een echt goede verhouding heb je met Vat 69 naar mijn mening, waar je doorgaans een 10je voor betaald en dat is een redelijk zuivere whisky, met betrekkelijk veel smaak en weinig kunstmatige toevoegingen.
Goede blends maar natuurlijk niet in verhouding met een Malt. Gall&Gall heeft nog een merk genaamd Majesty, deze zijn ook betaalbaar, maar wat kruidiger. De Islay versie daarvan is best ok en maar 21 ofzo.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Jameson is weinig bijzonder, maar voor z'n prijs gewoon érg goed, wat mij betreft. Ik drink ook liever een single malt natuurlijk. Heb op dit moment McClellands en The Glenlivet staan. Verder nog een fles Jameson, J&B, Ballantine's en JW Blue Label. 
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Als je nu geld wil vergooien.........blue label
. keertje gedronken, wel goed hoor, maar niet voor die prijs.