- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Leuke weetjes!
Leuke weetjes!
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Het leek me wel leuk om een topic te openen met leuke weetjes!
Dingen waar je verder niets aan hebt maar leuk zijn om te weten
Hoeft niet persé film gerelateerd te zijn maar mag uiteraard wel.
Ik zal aftrappen.
Wist je dat...tot 2008 het grootste gebouw ter wereld (betreffende vloeroppervlak) in Nederland stond.
De bloemenveiling in Aalsmeer heeft een oppervlakte van 990.000 m2 en is in oktober 2008 ingehaald door terminal 3 van het Dubai International Airport wat een oppervlakte heeft van 1.500.000 m2.

Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Klinkt als een ik-hou-van-Holland vraag.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Klinkt als een ik-hou-van-Holland vraag.
Nu je het zegt
Maar ben er zelf toevallig een keer achtergekomen.
planet_of_death
-
- 3962 messages
- 178 votes
Er zijn meer sterren in het heelal dan zandkorrels op de aarde. 
Leuk topic! 
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Junkfood tast intelligentie aan.
Het eten van te veel hamburgers, PATAT en kebab maakt je al na tien dagen dommer. Verder blijkt uit een recent onderzoek dat te veel vette voeding ook al na vier dagen je spieren aantast.
Kijk, nu snap ik eindelijk waarom ik zo dom ben. 
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Alleen is 'teveel' zo'n nietszeggend begrip. Wat is teveel?
Wat dat betreft is alles met 'te' ervoor niet goed....behalve tequila 
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ik vat te veel niet echt op als een relatief begrip in deze context.
Maar heb je wat te doen? Er staat 'te'' voor. 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Het orgasme van een varken duurt 30 minuten. ( In mijn volgende leven wil ik een varken zijn.). ( Hoe zijn ze hier achter gekomen? En waarom? Ik wil 't eigenlijk ook niet weten!)
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Ieder mens vervuilt met zijn of haar scheten maar een heel klein beetje, maar als je alles bij elkaar optelt dan is dat toch heel wat. Ieder mens laat tien tot twintig scheten per dag, dat is gemiddeld ongeveer 1 liter gas. Als je bonen of uien hebt gegeten is dat wat meer, omdat deze voedingsmiddelen de bacteriën in de darm extra aan het werk zetten.
Alleen al in Nederland produceren de mensen dus 16-17 miljoen liter scheetgas per dag!. Het meeste daarvan is (ingeslikte) lucht, maar door alle activiteit van de bacteriën en gisten in onze darmen zit er natuurlijk ook flink wat koolstofdioxide (CO2, een broeiasgas) bij, een beetje methaan (CH4, een broeikasgas) en dan ook nog wat zwavelverbindingen en vluchtige organische vetzuren, zoals boterzuur. Die laatse twee gassen maken dat onze scheten zo vreselijk kunnen stinken. Zwavelverbindingen stinken naar rotte eieren en vluchtige organische vetzuren naar zweetvoeten.
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Het blijkt dat de mens gemiddeld 5 tot 10 spinnen per jaar op eet in hun slaap. Spinnen houden van donkere, warme plekken en de mond is hiervoor dus ideaal. Vooral mensen die snurken trekken spinnen aan, door de grote inname van lucht door de mond.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Het oog van een struisvogel is groter dan zijn hersens. ( Ik ken mensen bij wie dat ook zo is.)
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Het blijkt dat de mens gemiddeld 5 tot 10 spinnen per jaar op eet in hun slaap. Spinnen houden van donkere, warme plekken en de mond is hiervoor dus ideaal. Vooral mensen die snurken trekken spinnen aan, door de grote inname van lucht door de mond.
Ik werd toevallig vorige week wakker met nog een harig spinnenpootje tussen mijn tanden.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Het harde stukje plastic van je veter heet aglet, dit weet bijna niemand 
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Irritant is dat he?
Ja behoorlijk irritant. Al zou ik het wel fijn vinden om 's nachts tijdens de zomermaanden alle muggen op te eten in mijn slaap, want die zijn altijd zo moeilijk te vangen. Ohja, je hebt daar speciale anti muggenlampen voor.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
'Gymnasium' komt niet van 'gymnastiek', maar wel van het Griekse 'gymnazein', wat staat voor 'naakt sporten'. Dat was toen de gewoonte... tijd om het terug in te voeren? 
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Maar met voetballen zijn ze weer rechts zeker?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En voor de dames onder ons: sperma bevat ongeveer vijf calorieën per theelepel en is bijgevolg geen dikmaker. Het hoofdbestandeel van mannelijk zaad bestaat wel uit fructose, een zoetstof die van nature voorkomt in fruit en bijvoorbeeld honing.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Er bestaan allerlei sterke dieren. Denk maar aan leeuwen en tijgers, olifanten, beren, stieren, walvissen, wurgslangen, mensapen en krokodillen. Het is moeilijk te zeggen welk dier het sterkste is, want hoe kan je de enorme armspieren van een gorilla nu eerlijk vergelijken met de krachtige kaken van een krokodil? Dat gaat niet.
Onderzoekers hebben een truc bedacht om deze vraag toch te beantwoorden. Ze hebben gekeken hoeveel keer een dier zijn eigen lichaamgewicht kan tillen. De uitkomst was verrassend.
De sterkste gewichtheffer is de neushoornkever! Hij kan mestballen optillen die maar liefst 850 keer zijn eigen lichaamsgewicht wegen. Dat komt overeen met een mens die ongeveer 80.000 kilo optilt
Jammer, want ik kom niet verder dan 70.000 kilo bankdrukken.
.jpg)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Joy4ever
-
- 4609 messages
- 1832 votes
Een boskikker bevriest voor 65% in de winter
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
In de woestijn komen meer mensen om door verdrinking dan uitdroging.
Als het gaat regenen, kunnen er enorme vloedgolven ontstaan tot wel twaalf meter hoog. Veel mensen verwachten dit niet en kunnen niet meer vluchten. Zo zijn er op deze manier in één weekend in 1995 meer dan 300 vakantiegangers omgekomen in de Sahara.
Gemiddeld schijnt er in de Sahara net zoveel regen te vallen als in Groningen
-
- 10970 messages
- 2790 votes
De laagste temperatuur ooit gemeten was op 21 juli 1983 in Vostok, een onderzoekscentrum in het Zuidpoolgebied: -89,2° Celsius.
De hoogste temperatuur ooit gemeten was op 13 september 1922 in Al Aziziyah in Libië: 57,7° Celsius
Paradise, in de staat Washington is de recordhouder van meest gevallen sneeuw in 1 jaar. Tussen 19 februari 1971 en 18 februari 1972 viel er 31.09 meter sneeuw.
De snelste verandering in temperatuur die werd vastgelegd, deed zich voor op 22 januari 1943 's morgens om 7.30 uur voor in Spearfish in South Dakota. De temperatuur steeg in twee minuten tijd met 27° Celsius, van -20° Celsius naar +7° Celsius.
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Haaien doden per jaar gemiddeld tussen de 5 en 15 mensen.
Nijlpaarden doden enkele honderden mensen per jaar
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Grappig al die nutteloze weetjes
Ik las laatst ergens dat Leeuwen zo'n ruwe tong hebben dat ze de verf van je muren kunnen likken 
Observator
-
- 18281 messages
- 3578 votes
De snelste verandering in temperatuur die werd vastgelegd, deed zich voor op 22 januari 1943 's morgens om 7.30 uur voor in Spearfish in South Dakota. De temperatuur steeg in twee minuten tijd met 27° Celsius, van -20° Celsius naar +7° Celsius.