• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.086 votes
Profile

Breaking Bad

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Tof intro met een ijzig coole Walt. Boeiende episode verder, en ben toch benieuwd of Mike nu echt dood is. Wel jammer, maar zijn spelletje lijkt nu wel klaar.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

FillumGek wrote:
Tof intro met een ijzig coole Walt. Boeiende episode verder, en ben toch benieuwd of Mike nu echt dood is. Wel jammer, maar zijn spelletje lijkt nu wel klaar.

Nou, dat lijkt me wel duidelijk dat Mike echt dood is. Hij zei ook tegen Walt dat hij zijn bek moest houden en hem rustig moest laten sterven. Hij viel in de slotseconden ook dood neer.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Ajax&Litmanen1 wrote:
(quote)

Nou, dat lijkt me wel duidelijk dat Mike echt dood is. Hij zei ook tegen Walt dat hij zijn bek moest houden en hem rustig moest laten sterven. Hij viel in de slotseconden ook dood neer.
Ja denk ook wel dat hij echt dood is. Maar zo'n scenario als toen met Gus sluit ik niet 100% uit. Die leek ook de pan uit de gaan door het gif, dus als Walt in het volgende intro met de auto als een razende op weg is zal Mike vast op de achterbank liggen. Ook omdat Walt nogal geschokt was van zijn eigen reactie. Maar ik denk dat ie inderdaad wel echt dood is.

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Lijkt me voor 100% uit te sluiten. Hier zien we gewoon dat hij dood gaat, en het was ook de enige manier die mogelijk was voor de makers, door Walt in een haast manische agressie.

Overigens ook wel veelzeggend wanneer Walt de tas van Mike ophaalt en het pistool ziet. Op precies dezelfde manier als in episode 1 van S5 met het machinegeweer. Misschien een hint?

Ook misschien wel het meest ontroerende moment van BB: Mike die zijn kleindochter moet achterlaten, die vertwijfeling. En dan helemaal op het eind natuurlijk wanneer Mike over het water uitkijkt. Ontzettend mooi. Misschien wel jammer dat Walt 'm niet alsnog door zijn kop schiet, maar dit moment verdient Mike wel en het maakt de boel nog eens tragischer. Helemaal goed bedacht als je het in contrast zet met het begin van de episode. Wanneer Walt zich weer introduceert als ''de grote Heisenberg'', zo in paniek is hij na een moord en realiseert hij zich weer wat een tikkende timebomb hij is.

H1DD3

• 435 messages
  • 433 votes

Ataloona wrote:
Vandaag dus het moment waar Breaking Bad dit seizoen naar opwerkte: Walt vs. Mike. Ik dacht er eerst nog aan dat Walt weleens de machinegun haalde voor Mike (zie episode 1) maar klaarblijkelijk is die gehaald voor zijn nieuwe distributoren.
Of die machinegun is bestemd voor Jesse, Todd of Hank, het kan allemaal. Misschien zelfs zijn vrouw.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Prachtig maar zeer pijnlijk moment, de dood van Mike. Was een prachtig personage, maar het was onvermijdelijk dat Walt hem eens uit de weg zou ruimen.

Ataloona wrote:
Overigens ook vreemd dat er tot nu toe juist totaal niet is opgewerkt naar het ''all hail the king''-gebeuren. Doet mij toch speculeren dat er een time-skip gaat plaatsvinden.

Daar wordt toch juist al een hele tijd naar toe gewerkt? Eigenlijk zelfs al in eerdere seizoenen ("I am the danger, I am the one who knocks"). Walt lijkt zich al een tijdje een koning te voelen, zeker nadat hij Gus heeft omgebracht. In zijn hoofd is hij al de grote baas, dat blijkt zeker uit deze aflevering, zowel in de opening als het moment dat Mike hem confronteert met de waarheid en hij door deze woorden doordraait en Mike neerschiet.

Wat ik zelf momenteel zo briljant vind aan Breaking Bad is hoe iedereen op een ander moment zijn of haar sympathie verliest voor het hoofdpersonage. Pakweg iedereen zal met Walt meegeleefd hebben in die eerste afleveringen, maar vanaf seizoen 2 zijn er al mensen geweest die Walt als slechterik begonnen te zien. Inmiddels is het bijna ondenkbaar dat deze man nog onze sympathieke held was. Precies zoals hij scheikunde omschreef in zijn les tijdens de eerste aflevering van het eerste seizoen: "It is growth, then decay, then transformation." En natuurlijk die woorden van Walt die hij aan het begin van seizoen 3 nog sprak tegen Saul: "I can't be the bad guy."

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Ja, uit Walt perspectief wel ja, maar ik bedoel nu niet het personage zelf, maar gewoon de totale overheersing van de methmarkt. Waarschijnlijk gaat dat in de laatste afleveringen nog wel gebeuren natuurlijk. (Walt die volledig insane gaat en zijn partners wilt vermoorden met zijn machinegeweer) Maar misschien moet ik me er wel bij neer leggen dat het hele ''All Hail the King-gebeuren'' gewoon ontzettend cynisch is bedoeld en dat het meer slaat op de langzaam manischer wordende brein van Walt. En dat zijn Breaking Bad niet bedoeld is als slechts een scheikundeleraar turns into drugdealer, maar als een switch waarin de slechte kant van iemand (die misschien iedereen wel heeft) op een dramatisch punt in je leven overneemt en dan niet meer loslaat, waarmee je alle ethiek, normen en waarden en dieptepunten laat varen voor absolute controle en vooral enorm veel eerzucht, pride. (valt me wel op hoeveel daar op gehamerd wordt, vooral dit seizoen)

Walt heb ik eigenlijk nooit sympathiek gevonden, eigenlijk eerder een loser waarmee je weliswaar wel vaak meeleeft, maar meer uit verbazing. Hoe hij de totale controle eigenlijk over zijn leven verliest, terwijl hij zelf juist denkt dat hij de touwtjes in handen krijgt. Totaal vervormd beeld en dat maakt nog maar eens duidelijk dat Walt een ''ticking timebomb'' is. (volgens Gus en Mike)

Voor de rest vind ik Walt vrij vaak badass, maar steeds blijkt maar weer dat hij een man van de woorden is en niet van de daden. Hoe erg hij het ook probeert, hij verliest telkens de controle over zichzelf. Zijn ego speelt daar de belangrijkste rol in.

Mooi voorbeeld in seizoen 2 al als Heisenberg:

(met het briljante DLZ van TV on the Radio)

Fortune

• 4312 messages
  • 2769 votes

Ah, vroeg me al af wat Mike aan het kijken was.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ik zie het nog wel gebeuren dat Mike tegenover Walt doet alsof ie dood is en volgende episode gewoon weer opstaat.. Echter, eigenlijk is dat meer de hoop dan een waarschijnlijkheid Klinkt vreemd, maar logica in Breaking Bad is nooit een belangrijk punt geweest. Climaxen, bad ass momenten, drama,. dat is belangrijk, maar logica? Nee!

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Lijkt mij echt uit te sluiten. Dat hij moet vluchten voor de politie en zijn kleindochter moet achterlaten en vervolgens neergeschoten over het water uitkijkt (denkende aan zijn kleindochter, het geld van haar dat afgepakt gaat worden etc.) Ik zou BB niet eens meer kijken als ze zo'n stupiditeit zouden uithalen, maar het lijkt me sterk dat de makers dat zouden doen.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

"Do you really want to live in a world without Coca-Cola?"

Natuurlijk is hij dood. Daar hoef je geen eens over te twijfelen als je BB heb gevolgd.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Een wat vreemde en ook enigszins ongeloofwaardige twist in 508. Verder wel een toffe aflevering, vooral audiovisueel erg sterk. Al die lange timelapses, die zo karakteristiek zijn voor de serie, prachtig! Verder biedt deze half-season finale geen twist waar ik echt wakker van zal liggen, maar uiteraard ben ik benieuwd naar volgend jaar.

Alles dit jaar is sowieso erg understated bij Breaking Bad en dat komt als een kleine verrassing. Waar andere series dan al gauw saai worden, weet deze zo goed met onderhuidse spanning om te gaan, zelfs op de rustigste momenten is het niveau nog geweldig hoog.

Musicer

• 614 messages
  • 652 votes

Die laatste 10 minuten zat ik echt met de schrik dat Walt ieder moment op Skyler of Jesse zou kunnen springen, ben wel blij dat het niet gebeurd is en geweldig hoe ze met zo'n kleine scène (Hank taking a dump ) toch een cliffhanger van formaat kunnen presenteren.

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

Oeh, beetje flauwe cliffhanger.
Heb ze wel eens beter gezien bij BrBa en ook niet des Walts om zo slordig te zijn

Doet een (weer) fenomenale aflevering toch een beetje de das om.

De scène in de tuin was misschien wel een van de beste stukjes BrBa die we tot nu hebben mogen zien. Wat je soms wel eens hebt wanneer het bijna heel hard gaat regenen, maar de zon nog net even een minuut of twee veel te fel schijnt... en dan breekt de hel los. . Zo voelde die scène. Je ruikt de regen al, maar alles lijkt nog even goed te zijn. Heerlijk hoe Gilligan en zijn schrijvers zoveel onderhuidse spanning kunnen opwekken met zo'n simpele scène.

Jammer van Leaves of Grass. . Ik weet niet wat ik had verwacht, maar dit is toch wat makkelijk ofzo.

I used to love to go camping

P.s. Wie was dat hulpje van de oom van Todd? Mega bekende kop.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Beetje simpel einde, lijkt of ze de serie zo nog langer willen rekken.

Wanneer begint het vervolg weer?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Vraagje. Kent dit (halve) seizoen zijn eigen story arc die ook (deels) beeindigd wordt of is dit echt een eerste helft van een story arc en is er geen enkele closure?

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Lastig te zeggen, er is wel WAT closure, maar niet wereldschokkend. Als je toch wacht, zou ik zeggen wacht maar tot t eind. Eigenlijk helemaal niet zo lastig, wacht maar.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Bedankt IR, je wist al gelijk waarom ik het vroeg. Het is lastig maar dan wacht ik nog wel tot het klaar is. Bedankt!

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

The Oceanic Six wrote:

Beetje simpel einde, lijkt of ze de serie zo nog langer willen rekken.

Wanneer begint het vervolg weer?

Zomer 2013.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ataloona wrote:

(quote)

Zomer 2013.

Allemachtig, een jaar wachten op 8 afleveringen ofzo? Pfff. Waarom had dit niet gewoon in januari of februari verder kunnen gaan?

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Waar ik al voor vreesde gebeurt dus ook gewoon; we krijgen veel te weinig in het eerste deel en is enkel bedoeld om nog een jaartje extra Emmy's te kunnen trekken. Goedkoop.

Net als het einde, is Vince Gilligan vertrokken en hebben ze M. Knight Shyamalan ingehuurd?

Het is allemaal best aardig deze eerste helft, maar die tijdsprong en die oom van Tod had mooi samen met de rest van deze 8 afleveringen in 1 aflevering gepropt kunnen worden om daarna nog echt 1 knalseizoen te maken.

Mooier had ik gevonden als Hank die ricine in het stopcontact had gevonden (had Walter die dan wel in de wandcontactdoos naast het toilet moeten stoppen om daarvandaan uit te bouwen.

TomPSV

• 503 messages
  • 445 votes

Eindelijk de eerste afleveringen van seizoen 1 gezien. Ik wilde deze serie al een tijdje kijken, maar het kwam er steeds niet van. Ik moet zeggen dat het na 2 afleveringen al zeer verslavend is. Hopelijk houdt het dit niveau een beetje vol, dat zou mooi zijn. Verder maar niet veel meer lezen hier

Een serie die het qua geloofwaardigheid niet volhoud om met de beste mee te draaien, maar qua verslavendheid wel. Het eerste seizoen, zoals door Tom ook al gezegd is direct meeslepend, en bevat veel humor. Zelden dat ik bij de eerste afleveringen van een serie er direct inzit, maar bij deze zeker. Het interessante is vooral de bizarre situaties waar ze tegenaan lopen (Pinkman en Heisenberg), het dubbelleven, en het contrast van dit milieu met iemand die er volledig buitenstaat. Gaandeweg zie je dat Walt zijn draai vind in deze wereld en gaat hij zich ook steeds crimineler gedragen, met alle hebberigheid en egoisme van dien, bijna zoals Toni Montana. Hierin vind ik dat (vooral vanaf S3) de serie een beetje doorslaat. Het houd me aan de buis gekluisterd, begrijp me niet verkeerd, maar de nadruk ligt nu vooral op sensatie, aktie en geweld. Van enige terughoudendheid is bij Walt geen sprake meer. Opzich vind ik dat wel cool, alleen geloofwaardig is het niet.

Wel geweldige karakters, natuurlijk Jesse en Walt, maar ook Mike, Hank enz. Zeer de moeite waard deze serie.

Ik ben nu bij Seizoen 5 afl 8, en als je die ook gezien hebt begrijp je waarom ik zeer benieuwd ben naar het volgende deel, ik hoop dat die snel komt.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Geloofwaardigheid is helemaal geen uitgangspunt. Vreemd verwijt aan de serie.

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

De hoofdzaak is ook niet de geloofwaardigheid, maar wel de grens tussen goed en kwaad, die naarmate het verhaal vordert steeds vager wordt. Het draait om de morele keuzes die Walter maakt en de ontwikkelingen die hij doormaakt.

Het is geen verwijt, maar de rede dat deze serie lauter grappig en spannend is, maar niet geniaal. Zoals ik al zei, ze slaan een beetje door naarmate de serie vordert, waardoor het allemaal wel érg sterk word. Nogmaals de serie is er niet minder spannend of meeslepend door, maar wel iets te veel inspelend om het voor de mainstream sensatiezoeker ook te behappen te maken. Op dit vlak blijft BrBa toch iets achter op de absolute top.

Noud

• 544 messages
  • 1156 votes

Seizoen 5 aflv 8

Vraag
Waarom loopt Walt steeds dat gif buisje te verplaatsen? In de laatste aflvering van seizoen 4. Zie je een shot (als ik mij nog goed kan herinderen) van een plant waarvan een close up werd genomen? Iemand een idee wat waarom dit gedaan is?

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Noud wrote:
Vraag
Waarom loopt Walt steeds dat gif buisje te verplaatsen?In de laatste aflvering van seizoen 4. Zie je een shot (als ik mij nog goed kan herinderen) van een plant waarvan een close up werd genomen? Iemand een idee wat waarom dit gedaan is?[/spoiler

Dat buisje met ricin werd in eerste instantie gemaakt om Gus te vergiftigen en werd in Jesse's sigaretten verstopt. Tot deze na een lange tijd ineens verdwenen bleek, toen tegelijkertijd Brock ziek werd. Walt wist Jesse te overtuigen dat Gus degene is die de ricin heeft gebruikt om Brock te vergiftigen en zo begon Jesse mee te werken aan het plan om Gus uit te schakelen. Uiteindelijk bleek dat Brock door Gus noch ricin is vergiftigd, maar door de plant 'Lily of the Valley'. En het is deze plant die we in de tuin van Walt zien, waardoor wij ook te weten krijgen dat het Walt was die Brock heeft vergiftigd.

In seizoen vijf ontdekken we dat Saul de ricin heeft die uit Jesse's sigaretten is gestolen en hij geeft dit terug aan Walt. Walt verstopt het in zijn huis, omdat het later misschien van pas komt. Daarna verstopt hij een nep- buisje met zout in Jesse's huis. Hij wil de ricin opnieuw gebruiken tijdens zijn gesprek met Lydia (omdat Lydia één van de getuigen is), maar deze weet net op tijd een deal met hem te sluiten, zodat Walt nog meer geld zou krijgen. En dus besluit hij Lydia te laten leven en de ricin weer op te bergen. Het is dus afwachten tot hij het nog een keer nodig zal hebben.

AC1

• 5775 messages
  • 909 votes

Seizoen 3 kent, nadat Hank een paar kogels in zijn buik heeft gekregen, een kleine inzinking. Met afleveringen zoals The Fly daalt het niveau, blijft de serie ter plaatse trappelen en gaat het nergens naar toe. Het komt gelukkig terug op dreef met afl. 10 (Jesse ontmoet een nieuwe chick - Skyler vindt dat Walt de car wash moet kopen). Nog twee afleveringen te gaan en het zit er weer op voor een jaar of zo.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.