- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Breaking Bad
Breaking Bad
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Afgelopen weekend dan eindelijk deze serie afgekeken. Laatste seizoen was erg sterk, zeker vanaf het moment dat Hank het ineens doorheeft.
Las een waanzinnige theorie over de slotaflevering die ik jullie niet wil onthouden. Klinkt best realistisch en zet die aflevering aardig op zijn kop:
http://www.sandiegoreader.com/weblogs/big-screen/2013/sep/30/how-the-breaking-bad-finale-lied-to-you-and-why-yo// -> komt erop neer dat Walt al is overleden in de eerste minuten van de aflevering, als hij in de auto zit te bevriezen en de rest van de aflevering een soort fantasie is. Is ook wel erg onwaarschijnlijk dat hij nadat de politie gealarmeerd was nog heen en weer heeft kunnen rijden naar zijn cabin om het geld op te halen en vervolgens ongezien en onherkend het halve land doorkruist. Die autosleutels kwamen ook een beetje uit de lucht vallen, letterlijk bijna. Als hij op het einde doodgaat, hebben de contouren waarin hij sterft ook wel iets van een auto.
Of deze theorie klopt of dat de laatste aflevering helemaal 'echt' gebeurd is doet verder niets af aan het feit dat dit toch wel een van de beste series is die ik heb gezien, ondanks dat het eerste seizoen nauwelijks om doorheen te komen was.
JustMike
-
- 3218 messages
- 751 votes
Ja, had ik ook gehoord, maar Vince Gilligan heeft in Talking Bad gezegd dat de seriesfinale niet diepzinnig was.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Je misplaatste [tags] doen de rest van je bericht verdwijnen.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Goeie analyse maar met de verkeerde conclusie. De slotafelevering was gewoon niet goed geschreven met al die losse endjes die opgelost worden- doet veel afbreuk aan de verder redelijk realistische serie.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Nog maar eens mijn bericht dan. Kan het niet meer aanpassen.
Afgelopen weekend dan eindelijk deze serie afgekeken. Laatste seizoen was erg sterk, zeker vanaf het moment dat Hank het ineens doorheeft.
Las een waanzinnige theorie over de slotaflevering die ik jullie niet wil onthouden. Klinkt best realistisch en zet die aflevering aardig op zijn kop:
Zie hier How the Breaking Bad finale lied to you (and why you were so easily fooled) | San Diego Reader - sandiegoreader.com ->
Het komt erop neer dat Walt al is overleden in de eerste minuten van de aflevering, als hij in de auto zit te bevriezen en de rest van de aflevering een soort fantasie is. Is ook wel erg onwaarschijnlijk dat hij nadat de politie gealarmeerd was nog heen en weer heeft kunnen rijden naar zijn cabin om het geld op te halen en vervolgens ongezien en onherkend het halve land doorkruist. Die autosleutels kwamen ook een beetje uit de lucht vallen, letterlijk bijna. Als hij op het einde doodgaat, hebben de contouren waarin hij sterft ook wel iets van een auto.
Of deze theorie klopt of dat de laatste aflevering helemaal 'echt' gebeurd is doet verder niets af aan het feit dat dit toch wel een van de beste series is die ik heb gezien, ondanks dat het eerste seizoen nauwelijks om doorheen te komen was.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Paar maanden geleden gooide ik het bijltje erbij neer in seizoen vier, rond episode 3/4. Ik had schoon genoeg van de repetitieve kwatsch die door Jesse en Walter deskundig tot uitvoering werd gebracht. Aangespoord door mijn omgeving ben ik vorige week toch maar weer begonnen, en heb het met groots plezier tot de seizoensfinale geschopt van seizoen vier.
Opmerkelijk wat een break van een paar maanden doet met je hoofd. Ik had er serieus schoon genoeg van destijds, maar kan nu niet wachten om het laatste seizoen in te duiken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Oftewel, de serie was niet het probleem maar jij zelf
.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Nee hoor, het probleem was wel degelijk de serie, de laatste 6 afleveringen waren gewoon beter dan alle voorgaande afleveringen. Het werd allemaal net iets minder stompzinnig/'humoristisch' gebracht en dat serieuzere werkt gewoon beter. Daarnaast was het toen eindelijk ook gedaan met het (inderdaad!) repetitieve van de hele serie. Het enige wat niet repetitief was in de serie was het genre en de sfeer, die was zó wisselvallig als het maar zijn kon, niet echt een goed gegeven voor een serie.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Nooit zo ervaren gelukkig. Ook is repetitief nogal een 'vage' term. Ook verklaard dat nog niet waarom je het op moment A niet kan hebben, en op moment B wel. Dan lijkt het mij niet aan de serie te liggen.
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Zie hier How the Breaking Bad finale lied to you (and why you were so easily fooled) | San Diego Reader - sandiegoreader.com ->
http://www.huffingtonpost.c...
Anyhow, zelf net ook deze serie afgerond, erg van genoten. Al zal ik een van de weinigen zijn die het laatste seizoen nogal teleurstellend vond.
Reijersen
-
- 520 messages
- 4226 votes
Aardige serie die ik dit weekend afgekeken heb. Ben vooral begonnen omdat iedereen om mij heen lyrisch waren over deze serie. Heb het zelf niet zo ervaren. Prima verhaal, prima neergezet en prima geacteerd, maar lyrisch kan ik mezelf niet noemen. Onderhoudend was het zeker.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Ook is repetitief nogal een 'vage' term.
Waarschijnlijk de break, even de mind resetten. Het helpt ook wel dat het einde langzaam in zicht kwam. Al voelde de slotaflevering wat afgeraffeld, en laat het me achter met een enigszins onbevredigd gevoel.
Neemt niet weg dat ik het uiteindelijke een puike serie vond hoor. Absoluut een van de betere die ik onlangs gevolgd heb. Met name de transformatie die Walt, Jesse en Skyler hebben ondergaan in twee jaar tijd maakt indruk, het komt ontzettend levensecht over wat je empathische vermogen behoorlijk triggert.
Prima serie, maar geen top vijf materiaal.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Duidelijk Materny. Break kan idd handig zijn, daarom kijk ik van een serie ook nooit meerdere seizoenen achter elkaar (alleen bij Game of Thrones heb ik dit niet). Been there done that gevoel komt dan al snel om de hoek kijken.
Ook helemaal eens. Skyler (zo underappreciated bij de kijkers) is inderdaad een dijk van een personage met dito karakterontwikkeling en hele sterke serie maar ook wmb niet één van de beste ooit gemaakt.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Hoe verder ik in de serie kom, hoe meer ik niet kan wachten om de volgende aflevering te zien. Vandaag voor het eerst ook drie aflevering achter elkaar gekeken en dat doe ik eigenlijk nooit, maar het slot van seizoen 4 was gewoon één grote cliffhanger!
Ondanks soms wisselvallige episodes vond ik ook nog aardig wat momenten waarbij ik me inderdaad kon voorstellen dat men dit de beste serie ooit zou vinden. O.a. de flashback van Gus was echt een eye-opener. Sowieso is die mystieke wolk rond Gus erg sterk gedaan. 
joerve
-
- 170 messages
- 128 votes
Ik ben halverwege seizoen 3 en ik vind het acteerwerk van hank fenomenaal, hoe je met hem meevoelt als ie zijn badge moet inleveren
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Zo, na het eerste seizoen vond ik het niet zo boeiend. Maar langzaam groeide ik in de serie, met seizoen 3 en 4 toch wel als absolute hoogtepunten. Zeer sterker afleveringen worden afgewisseld met soapy geneuzel dat me minder trok. Soms wisselde het per scène.
Vandaag dus de laatste twee afleveringen gekeken. Een mooi slot, wat gemiste kansen, maar sowieso was het laatste seizoen een stuk minder. Vooral vanwege een hoop zijplotten waardoor uiteindelijk voor mijn gevoel te ver van het oorspronkelijke verhaal komt te staan.
Al met al een vermakelijke rise and fall-serie die toch wel een zeven plus waard is.
Ter illustratie van het kijkplezier:
Seizoen 1: 04-11 t/m 15-11
Seizoen 2: 06-12 t/m 02-03
Seizoen 3: 05-03 t/m 23-03
Seizoen 4: 24-03 t/m 09-04
Seizoen 5: 10-04 t/m 19-04
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
We hebben nu seizoen 1 erop zitten. Ben nog niet bepaald overtuigd. De laatste twee afleveringen vond ik al wat beter worden, maar over het algemeen valt het me toch tegen. Cranston vind ik wel goed, maar het zit verder vol met een hoop redelijk vervelende figuren. De hele tijd die overdreven gangsters, die zwager en schoonzus van 'm. Vind het ook allemaal te kluchterig, maar ik lees al dat dit voornamelijk in seizoen 1 het geval was. Benieuwd of ze vanaf hier een stijgende lijn kunnen vasthouden, want anders vrees ik dat niet verder dan seizoen 2 ga komen.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4689 votes
Had exact hetzelfde gevoel, Montorsi. Vanaf nu gaat het voortdurend crescendo. Seizoen 2 is al een pak beter en in seizoen 3 schakelen ze nog een niveau hoger. Voortdurend onderhoudend en bij vlagen zeker geniale stukken. Heb gisteren ep 8 van seizoen 3 gezien.
Vond het in het begin ook veel te lollig allemaal. En vond ook de laatste 2 van seizoen 1 al iets beter.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Vind het ook allemaal te kluchterig, maar ik lees al dat dit voornamelijk in seizoen 1 het geval was.
Ik kan echt niet begrijpen waarom deze serie door het gros zo zwaar overschat wordt.
Cinemaniak
-
- 566 messages
- 513 votes
Ik kan echt niet begrijpen waarom deze serie door het gros zo zwaar overschat wordt.
Volgens mij is de serie veel meer dan alleen de laatste 6 afleveringen. Er zit bijvoorbeeld een ongelooflijke karakterontwikkelingen. Waar je vaak nog weleens ziet dat personages vanaf het begin zwart of wit zijn en blijven, is dit bij Breaking Bad totaal niet aan de orde. De personages zijn 'grijs'. Walt en Jesse ontwikkelen zich contra van elkaar, terwijl ze samenwerken. Je ziet ze langzaam dichter tot elkaar komen, maar dit is van vrij korte duur en beiden heren groeien weer verder uit elkaar.
Verder sprak het desolate en toch grimmige milieu mij erg aan. Gustavo Frings is een bad guy waar iedere serie van droomt. 'Two-face' in optima forma, meedogenloos, wraakzuchtig, bedreigend en bijzonder intelligent.
Zo kan ik nog wel doorgaan op zich. Uiteraard haalt lang niet elke aflevering dit niveau, maar dat heeft de serie gewoon nodig. (behalve "Fly")
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
met de eerste twee episodes van seizoen twee zit ik er toch al gelijk een stuk meer in. Veel beter en spannender dan het eerste seizoen!
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Seizoen 1 heeft gewoon nog weinig om het lijf als je het mij vraagt, ook omdat het maar een paar afleveringen zijn waar je nog niet echt veel mee aan moet.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Je staat in je gelijk hoor, want iedereen denkt er zo over. Ik vind het vooral minder spectaculair maar wel één van de betere seizoenen. Vind de eerste twee seizoenen volledig leunen op character development, met aflevering 'Over' (S02E10) als ultieme climax. Gelijk de beste aflevering van heel de serie.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ik hou eindcijfers per seizoen bij (ja zeg maar niets) en afgaande daarop verschillen seizoen 1 en 2 niet veel in kwaliteit. Dat verschil werd pas in seizoen 3 veel groter. Wel hadden de eerste 2 veel meer humor, denk ik, dus dat vond ik ook wel erg fijn. Als het anders was geweest, was het om mee te beginnen misschien wel heel zwaar geweest.
linxde1
-
- 394 messages
- 346 votes
Is het gek dat ik van S01E01 t/m S05E16 volop genoten heb en het gewoon de beste serie aller tijden vindt? Ik ben nu voor de derde keer de serie aan het zien en nog steeds geniet ik er volop van. Ook geniet ik erg van Fargo. Maar daar lees ik hier bijna niets over.