- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Breaking Bad
Breaking Bad
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Ik keek er altijd naar met een instelling alsof ik naar een hele langdradige film liep te kijken, wat gaandeweg ijzersterk uit ging pakken. Deze serie heeft mij ook wat teleurstellingen gegeven, maar uiteindelijk kan ik hem wel op mijn lijstje zetten als: beste serie (tot nu toe) 
Wisselvallig? dat dan wel.
Lucaij
-
- 472 messages
- 1861 votes
Nog zo'n sensatie mannetje die alle vormen van drama als soap beschrijft.
Volgens mij heb je mijn tekst niet helemaal begrepen. Gratis tip: Als je een tekst niet begrijpt of lastig vindt, lees het dan nog een keer, voordat je zomaar dingen gaat roepen. Want aan zo'n reacties heeft niemand wat.
Voor de duidelijkheid: de serie had ook zeker sterke drama-elementen en dan heb ik het met name of de relatie tussen Jessie en Walter.
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Ik ben het wel met je eens, al heb ik me er niet heel erg aan gestoord. Maar soms lag het soapgehalte net wat te hoog.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Golden Globes 2014:
De televisieserie Breaking Bad van producent Vince Gilligan werd uitgeroepen tot beste dramaserie.
Breaking Bad-hoofdrolspeler Bryan Cranston mocht daarnaast de Golden Globe voor beste acteur in een dramaserie in ontvangst nemen.
Cranston werd al drie keer eerder genomineerd voor zijn rol in Breaking Bad, maar won de prijs nooit.
Zwaar verdiend natuurlijk 
Zandkuiken
-
- 1744 messages
- 1429 votes
Wel vreemd dat bv. een Treme of Mad Men zelfs niet eens genomineerd zijn...
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
De Golden Globes: a poor man's Emmys/Oscars.
Reijersen
-
- 520 messages
- 4226 votes
Op jullie aanraden toch doorgegaan met de serie. Seizoen 2 was een stuk beter dan Seizoen 1 inderdaad, al kon ook daar het begin me minder boeien. Het ontwikkelde zich goed met een heftig einde, dus op naar seizoen 3.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat blijft het zonde dat de uitmuntende uitdieping, liquid narrative en de hypnotiserende pacing zo ondergewaardeerd wordt. Om het over de symboliek en geniale under-the-water visual cues niet te hebben. Zeer boeiende karakterstudie in de eerste twee seizoenen tot en met de Stay out of my territory (beste BrBa scene hands down) waar de transformatie de laatste fase volbrengt.
Maar inderdaad, het wordt allemaal nu spectaculairder, vlotter en toegankelijker.
Reijersen
-
- 520 messages
- 4226 votes
Wat blijft het zonde dat de uitmuntende uitdieping, liquid narrative en de hypnotiserende pacing zo ondergewaardeerd wordt. Om het over de symboliek en geniale under-the-water visual cues niet te hebben. Zeer boeiende karakterstudie in de eerste twee seizoenen tot en met de Stay out of my territory (beste BrBa scene hands down) waar de transformatie de laatste fase volbrengt.
Ik begrijp wat je bedoeld en inderdaad prijzenswaardig, maar om eerlijk te zijn kijk ik series vooral als het me boeit en let ik hier wat minder op.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Maar eerlijk is eerlijk, het hele afgelopen jaar waren bijna alle series aanzienlijk minder dan de jaren er voor.
Roel-
-
- 1978 messages
- 584 votes
Meen je dit nu? Ik vond het laatste seizoen vrij matig t.o.v. seizoen 3 en 4 hoor. Die nazi lui waren vrij doorsnee en niet interessant, bovendien zat het geheel (zeker de laatste helft) op het randje te balanceren wat betreft geloofwaardigheid.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ik heb er altijd een beetje moeite mee als men geloofwaardigheid opeens zwaar gaat wegen bij een serie als Breaking Bad. De serie is altijd al enigszins theatraal, tragikomisch en over-the top met drama en actie geweest. Entertainment staat toch voorop lijkt me.
Roel-
-
- 1978 messages
- 584 votes
Ik zeg ook alles behalve dat Breaking Bad - waar dan ook - geloofwaardig was. Maar het grote grijze gebied dat als acceptabel gezien kan worden werd in het laatste seizoen meermalen te buiten getreden. Zeker in vergelijking tot eerdere seizoenen strookte deze aanpak niet. Het paste wat mij betreft dan ook niet bij de serie en zorgde ervoor dat het voor mij net 'too much over the top' was. Buiten dat vond ik de verhaalontwikkelingen in (met name) seizoen 3 en 4 gewoon veel beter.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Maar eerlijk is eerlijk, het hele afgelopen jaar waren bijna alle series aanzienlijk minder dan de jaren er voor.
Ik heb vorig jaar niks beters gezien dan BB. En dat het slot blijft hangen, ach. Maar het was ook voor dat 2e deel van vorig seizoen uitstekend. Deel 1 van het slotseizoen was ook goed. Daarbij zal het ongetwijfeld ook een soort eerbetoon aan de serie zijn dat ze hem nu winnen, maar onverdiend is het zeker niet. En die laatste 8 afleveringen behoren tot het beste wat een serie ooit heeft laten zien.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik begrijp wat je bedoeld en inderdaad prijzenswaardig, maar om eerlijk te zijn kijk ik series vooral als het me boeit en let ik hier wat minder op.
Als je daar geen genot uithaalt kan het wel een mixed bag zijn, maar dat komt met wat je voor de boeg hebt helemaal goed.
Reijersen
-
- 520 messages
- 4226 votes
Als je daar geen genot uithaalt kan het wel een mixed bag zijn, maar dat komt met wat je voor de boeg hebt helemaal goed.
Natuurlijk is het altijd mooi om te zien als ze bepaalde stijlmiddelen gebruiken, ze spelen inderdaad vaak met camera's onder water (of een vorm van water).
Seizoen 3 zit er nu ook op.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Meen je dit nu? Ik vond het laatste seizoen vrij matig t.o.v. seizoen 3 en 4 hoor. Die nazi lui waren vrij doorsnee en niet interessant, bovendien zat het geheel (zeker de laatste helft) op het randje te balanceren wat betreft geloofwaardigheid.
Wat betreft de geloofwaardigheid kunnen we heel erg kort zijn, dat was vanaf de aller eerste aflevering al ver te zoeken!
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Fringe is toch ook een larger then life eindbaas, kijk alleen al hoe hij aan zijn einde komt en hoe ontzettend perfect hij is.
Schijnbaar zagen al die (ondergrondse) methlabs er wel heel realistisch uit dus die zijn wel geloofwaardig. Die overdreven, slowmotion, emotieloze Mexicanen waren ook niet echt doorsnee, dat waren semi-eindbazen, niet echt, geloofwaardige mensen van vlees en bloed, te overdreven.
Jesse vind ik wel geloofwaardig.
Het gevoel van paranoia, verslaving en hoe Heisenberg steeds meer macht wil wordt wel oprecht gebracht.
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Ik keek er altijd naar met een instelling alsof ik naar een hele langdradige film liep te kijken, wat gaandeweg ijzersterk uit ging pakken. Deze serie heeft mij ook wat teleurstellingen gegeven, maar uiteindelijk kan ik hem wel op mijn lijstje zetten als: beste serie (tot nu toe) 
Wisselvallig? dat dan wel.
Ja dat heb ik dus ook. Ik vind het op zich een goede serie, maar ik wacht nog op dat moment dat ik denk "wow". Vind het nu wat langdradig worden (zit in de helft vh voorlaatste seizoen), maar mijn zus zegt dat ik moet volhouden 
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
@t Kisje Ik denk dat (ruim) 90% procent van de gebruikers in dit Topic dat ook kan beamen. Kortom, afkijken die hap! 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Daan258
-
- 3671 messages
- 2445 votes
Helaas zit het er voor mij op. Gister de laatste episode gekeken.
Dit is en zal voor mij de aller beste serie blijven, ik denk niet geen andere serie hier overheen kan. Echt top. 
YEAH BITCH!!
antilasergun
-
- 51 messages
- 504 votes
Deze serie viel mij zwaar tegen,heroes lost en 24 vond ik allemaal goed maar hier bleef
ik kijken in de hoop dat het beter werd zeker nadat de serie een prijs won.
Zonde van mijn tijd.
Thomas83
-
- 4025 messages
- 3631 votes
Realiseer me net weer dat ik hier nog nooit heb gepost. En dit is nog wel een van mijn favoriete series ooit. Van begin af aan al een favoriet van me. Van de dramaseries vind ik alleen Six Feet Under en The Wire nog beter, en dit komt nog boven The Sopranos. Het uitgangspunt vind ik vooral zo interessant. Een sullige scheikundeleraar die, ingegeven door zijn ziekte en vooral ook zijn eigen ego, besluit om crystal meth te fabriceren en verkopen.
Het is erg interessant hoe ver zijn scheikundige deskundigheid hem brengt en hoe hij het als onschuldig figuur in de misdaad doet, maar hoe het succes ook zijn ego doet groeien en hem verandert als mens. Of misschien eerder een verborgen kant naar boven doet komen.
Vond de serie op zich wel wat minder leuk worden naarmate Walt meer succes heeft en zijn slechte kant nadrukkelijker naar voren komt. De sympathieke en nog wat onschuldige en klungelige Walt is toch prachtig. Maar zowel deze Walt als de latere doorgeslagen Walt wordt fantastisch gespeeld door Bryan Cranston. Ook zijn relatie met de door Aaron Paul ook al geweldig gespeelde Pinkman is fantastisch. Wat een heerlijk tragisch personage. En dan voor de humor nog Hank (ik moest wel een beetje aan hem wennen) en Saul Goodman om enorm van te genieten. En nog de nodige andere leuke en sterk gespeelde personages, zoals Skyler die zo heerlijk kan zijn om te haten, Gus met zijn twee gezichten en de bikkelharde Mike.
De serie is er verder ook erg goed geschreven en echt een beetje uniek doordat het niveau nooit minder is geworden, ook al geef ik dus de voorkeur aan de beginfase van de serie. Vooral de seizoensfinales van seizoen 2 en 4 zijn waanzinnig goed en slaan in als een bom. Visueel ook een bijzonder stijlvolle serie. Er is altijd wel wat te genieten. Of het nou de actie en spanning is of een meer trage scène.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Maar inderdaad, het wordt allemaal nu spectaculairder, vlotter en toegankelijker.

Ik heb nu de eerste twee seizoenen gezien (alleen de slotaflevering nog), maar wat er precies boeiend zou moeten zijn aan de karakterstudie. Ik vind het vooral erg schommelend en erg onlogisch. Hele delen met de baas van Skyler, rare fratsen met Hank (hoewel dat hoofd op de schildpad wel vet was) en geneuzel tussen Marie en Hank. Het boeit me niets en zijn rare zijwegen die werkelijk niets toevoegen aan het verhaal.
Tweede deel van seizoen 2 was overigens veel beter, zelfde gold voor seizoen 1.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
[/quote]Liqid narrative was wat zwaar overdreven, ik zat in hyperbool modus.
Wat betreft de visual cues vind ik ze wel heel erg sterk. Neem bvb bij mijn favoriete scene (stay out of my territory) de verfblikken van KILZ white, wat refereert naar dat Walter White verleden tijd is, en dat zijn persoonlijkheid volledig Heisenberg is. Al zitten er door de serie zoveel cues en references die het allemaal zo sterk maken.
Tweede deel van seizoen 2 was overigens veel beter, zelfde gold voor seizoen 1.
Je moet het ook meer als geheel zien. Net als bij meerdere series kent de serie een story-arc en kent niet elk seizoen een eigen story-arc en liggen ze allemaal in het verlengde van elkaar en zijn ze onlosmakelijk verbonden. Benieuwd naar je bevindingen als je alles gezien hebt.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Mijn vraag was er meer op gericht dat ik überhaupt niet weet wat het is. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ah, my bad
.Zie het als subtiele referenties en qua structuur niet zo traditioneel plot-driven maar moet het ook enorm hebben van karakterontwikkeling.
murtcelP
-
- 393 messages
- 962 votes
Comakijken heeft echt betekenis gekregen door deze serie! Wat ben ik hier doorheen gevlogen! 
Ik vond het vanaf het begin meteen interessant. Het personage Walter White is zo goed neergezet, de ontwikkeling die hij doormaakt, soms heel subtiel, soms angstaanjagend! Naast hem vond ik de rest van de personages ook mooi om te volgen. Iedereen veranderd in de loop van het verhaal. Wat dat betreft is het ook net scheikunde, zoals Walt in het begin van de serie uitlegt: "chemistry is the study of matter, but I prefer to see it as the study of change". Deze monoloog verwoord eigenlijk het hele verhaal. Eén van de vele slimme verwijzingen in het hele goede script!
En dan nu afkicken!