- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
jipt
-
- 3461 messages
- 3470 votes
Hoor net weer 't laatste nummer van de serie en doet me er gelijk weer aan denken dat het einde eigenlijk heel sterk is.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Klopt, jammer dat weinig mensen denken dat het een ]open einde is want dat is namelijk helemaal niet zo.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Precies. Redelijk typisch gevalletje van "En ze leefden nog lang en gelukkig".
Dee Al
-
- 272 messages
- 197 votes
Ik vind de serie wel goed, maar ze laten af en toe wel wat steken vallen. Het is toch gewoon onrealistisch dat dat geval met die Rus in Pine Barrens gewoon uitdooft? Die Rus was nog in topconditie en het kon gewoon niet anders dan dat hij stennis zou schoppen na zijn ontsnapping. Ook jammer dat ze zo'n sappig gegeven laten voor wat het is. Ook die eerste moord van Bobby Baccala (in seizoen 6.2), waarbij hij duidelijk sporen achterlaat, had een staartje moeten hebben. Jammer dat ze hier niet wat beter op letten. Ik vond seizoen 1 t/m 5 erg sterk. Daarna werd het wat minder. Ik vind Made In America ook geen sterke finale. Dan maak je zo'n geweldige serie en dan laat je hem als een nachtkaars uitgaan. Heel teleurstellend.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
het einde is geniaal, nog zoveel discussies gelezen over een bepaald einde. Die rus.. dat snap ik ook niet niet helemaal wat daarmee is gebeurd Hij kreeg wel een kogel door het hoofd en verdween. En welke sporen had baccala achtergelaten?
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
Haha ja dat met die rus is vreemd, die is nadat hij in het hoofd was geschoten in de boom geklommen. Volgens mij is hij daarna gewoon doodgegaan. Maarja dat weet niemand.
H1DD3
-
- 435 messages
- 433 votes
. Ook die eerste moord van Bobby Baccala (in seizoen 6.2), waarbij hij duidelijk sporen achterlaat, had een staartje moeten hebben. Jammer dat ze hier niet wat beter op letten.
Was die fransoos niet de zoon van Janice?
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Ik ben er sedert een aantal maanden geleden aan begonnen, en kijk het heel rustig. Het laatste wat ik gezien heb is de finale van reeks 2: 'Funhouse'. Wellicht de meest droevige aflevering tot nog toe, maar absoluut geniaal.
De moord op Pussy, de surrealistische droomscènes ('sleep with the fishes'), het feest van Meadow, en uiteindelijk: hoe andere mensen moeten betalen voor de dikke sigaar die mr. Soprano opsteekt.
En wát een acteerwerk van Gandolfini!
Ludovic
-
- 54 messages
- 0 votes
Zo. Seizoen 3 zit erop. Onvergetelijke aflevering is de 10e. Super cinema! Geregisseerd door Steve Buscemi. Op naar seizoen 4 van deze legendarische serie. 
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Pine Barrens is mogelijk één van de beste Sopranos episodes. Seizoen 3 Episode 11 is dat volgens mij.
DBTim
-
- 854 messages
- 1151 votes
de verhaallijnen van Chris en Ralphie zijn echt geweldig in seizoen 4 
Eazy
-
- 569 messages
- 298 votes
Pine Barrens is mogelijk één van de beste Sopranos episodes. Seizoen 3 Episode 11 is dat volgens mij.
Geregisseerd door Steve Buscemi. Het is me opgevallen dat vrijwel elke episode die hij heeft geregisseerd bovengemiddeld is.
Gisteren 6x09 gezien.
"We're with the Vipers!"

Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik ben inmiddelso ok begonnen en halverwege seizoen 1 maar het wil me nog niet pakken. De vertelstijl werkt niet, de personages niet en ook wil de balans tussen serieus drama en awkward humor niet echt uit de verf komen. Redelijke cast, helaas iets te veel stereotypering maar vooral de personages vallen me nogal tegen. Misschien dat dit een 'groei' serie is - en dat hoop ik - maar kan nu concluderen dat ik het tot nu nogal overgewaardeerd vindt. Het heeft iig nog lang niet de klasse die The Wire, Deadwood en SFU hebben.
Ludovic
-
- 54 messages
- 0 votes
Komt vast nog wel. Moest zelf ook wennen in het begin.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Zeker, de Sopranos moet je de tijd geven. De eerste paar afleveringen zijn zelfs matig of slecht te noemen. Ik geloof dat ik ook pas in S2 echt verslaafd raakte.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Gelukkig maar, bedankt voor de reacties. Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Vol vertrouwen weer verder
.
jandirk
-
- 36 messages
- 31 votes
Geniale serie, minpunt zijn de irritante verhaallijnen over Christopher.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Geniale serie, minpunt zijn de irritante verhaallijnen over Christopher.
Wat?
Vond Christopher het meest interessantste personage uit de gehele reeks. Zijn trip door Hollywood, zijn drugsprobleem en tegen het einde van de reeks zijn 'haat' jegens Tony. Word trouwens perfect aangevuld door de oerdomme Adriana. Fantastisch duo was me dat toch.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Tot dusver het meest interessante personage inderdaad. Ook de enige non-stereotype, de rest vind ik aardig dumbed down qua character. Veel stereotypes zijn bewust lijkt me maar werkt niet helemaal.
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Ik vind hun helemaal niet stereotype, ze worden allemaal een stuk menselijker neergezet dan personages uit gangster films.
Maar je bent nog niet zo ver NW, ik vind de serie pas vanaf het 3e seizoen echt goed worden dat ze tot het 6e seizoen aanhouden waardoor je zin hebt om aflevering na aflevering te verslinden.
1e en 2e seizoen wat ik nog kan herinneren was een beetje vermoeiend.
En Christopher vind ik ook het meest interessante personage 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dan verandert dat nog dus, erg mooi (vind het tot nu toe ook wel stereotype mafia personages). Ja, ik vind het me er nu toch lastig aanzetten om een episode op te zetten. Vermoeiend dekt de lading erg goed. Zal de eerste twee seizoenen dan vooral kijken door elke dag er eentje te kijken, want meer per dag trek ik op dit moment niet. Toch wel erg fijn om te horen dat meerdere hier zeggen dat de serie beter wordt terwijl ik voorheen hoorde dat seizoen 1 één van de betere seizoenen is.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Dit hoor en lees ik vaak. Ik vind het spijtig dat vele mensen pas vanaf seizoen 3 de genialiteit beginnen in te zien van deze reeks, komt dat doordat New York vanaf dit seizoen steeds belangrijker wordt? Ik vind seizoen 2 een enorm sterk seizoen. Het hele Pussy-gebeuren, Richie Aprile,... Noem maar op.
Dan verandert dat nog dus, erg mooi (vind het tot nu toe ook wel stereotype mafia personages). Ja, ik vind het me er nu toch lastig aanzetten om een episode op te zetten. Vermoeiend dekt de lading erg goed. Zal de eerste twee seizoenen dan vooral kijken door elke dag er eentje te kijken, want meer per dag trek ik op dit moment niet.
Spijtig dat de reeks je voorlopig nog niet aanslaat. Ik begrijp overigens niet wat er zo stereotype is aan de personages?
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dit soort personages zijn toch text book cosa nostra. Vooral zo'n Paulie figuur, Uncle Junior en ook Tony vind ik behoorlijk text book. Wat ik vooral verwacht had was dat Tony sympathie bij de kijker zou opwekken, in ieder geval deels, maar vind het maar een klootzak eerste klas. Al ben ik nog maar in het eerste seizoen, kan nog veel veranderen maar weet me vooralsnog niet te pakken. Wel zie je af en toe de klasse maar dat is maar zeer sporadisch. Maar het zal wel veel beter worden, want no way dat dit tot één van de beste series ooit wordt gerekend van wat ik tot nu toe gezien heb.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Hmm, ik begrijp wat je bedoelt. Maar het zijn toch stuk voor stuk fantastische personages, of ze nu stereotype zijn of niet? De slijmerige Paulie die steeds zijn grap herhaalt zodat Tony het ook zou horen. De machtsverhoudingen tussen Corrado en Tony vond ik ook zeer sterk. Silvio Danté zijn immitaties. 
Zoals je zelf zegt, Tony is een klootzak. Wat verwacht je anders van een bendelid?
Dat is nog zoiets dat ik vaak hoor. Ik zit nu samen met een vriend naar Romanzo Criminale te kijken, hij heeft helemaal niets met het personage Libanese. Niet omdat hij slecht vertolkt wordt, maar omdat er geen interactie is met Libanese en de kijker (in dit geval mijn vriend dus). Dat moet toch ook helemaal niet? Dat past ook niet bij het personage om 'lief' en 'vriendelijk' over te komen. Het is een bruut, een moordenaar, een gestoorde wantrouwige bendeleider. Lijkt me vrij logisch dat je dan geen sympathie kunt opbrengen voor die man.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Hmm, ik begrijp wat je bedoelt. Maar het zijn toch stuk voor stuk fantastische personages, of ze nu stereotype zijn of niet? De slijmerige Paulie die steeds zijn grap herhaalt zodat Tony het ook zou horen. De machtsverhoudingen tussen Corrado en Tony vond ik ook zeer sterk. Silvio Danté zijn immitaties.
Ik vind Sil (Pacino imitatie ftw), Paulie (nationalist prick!) en Pussy fijne characters, begrijp me niet verkeerd. Stereotypering vind ik ook geen probleem maar las op verschillende fora dat er werd beweerd dat de personages juist origineel zijn. Vind ik dus niet terecht maar ook geen probleem. Ik vind Tony juist het probleem.
Zoals je zelf zegt, Tony is een klootzak. Wat verwacht je anders van een bendelid?
Dan ben je imho niet per definitie een klootzak maar dat terzijde. Tuurlijk, maar had wel verwacht dat zijn keuzes in een juist perspectief werden geplaatst. Ik vind dat er wel gepoogd wordt Tony sympathiek te maken maar niet lukt. Al kan i ker naast zitten wat betreft de pretenties van de schrijvers.
Het is allemaal zeker niet slecht, maar door de reputatie had ik gewoon meer verwacht (het klinkt allemaal wat te negatief, maar dat valt mee). Maar dat kan nog gaan komen. Vind jij dat de serie t.o.v. dit seizoen een transformatie doormaakt of vind jij 1 representatief voor derest van de serie?
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Voor mij geldt de eerste stelling. De eerste 2 seizoenen liggen zowat in dezelfde lijn. Vanaf seizoen 3 krijgt New York een grotere rol en wordt het allemaal al wat 'serieuzer'.