- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Sopranos
The Sopranos
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
- Die blackscreen is gewoon het einde van de serie.
- Verhaaltechnisch is er geen reden om aan te nemen dat hij wordt doodgeschoten
- Sil en het restaurant ging over ene topstuk die in Leotardo's weg stond
- Het bootje: het gaat over de geschiedenis van de familie. En hoe het in het algemeen misgaat, je zou dan nog kunnen zeggen dat vanaf dat moment de familie in bijzonder veel moeilijkheden komt. Maar heeft niets te maken met een ene voorspelling van T's dood.
- Die personages is het restaurant zijn slechts alledaagse figuren die hem herinneren aan 'hen van vroeger'. Ik link zijn 'moordenaar' aan zijn lang geleden overleden vader. Beslist niet zijn moordenaar.. hoewel: waarom liep hij de wc is? Had Mikey C. ook geen wapen in de pot verstopt..

Ik vind het ook helemaal niet de stijl van de serie, die toch redelijk straight is, om een vaag verhalend einde te maken waarover men moet gaan discussieren of T wel of niet dood gaat.
Als dat echt zo is dan zou het een slecht einde zijn. Ik hou het bij mijn interpretatie.. normale omstanders die even wat aandacht krijgen..
Ja, wel bij de les blijven hè, de punten die ik aangeef geef ik niet zomaar aan.
Scenetechnisch is het erg duidelijk.
Over Sil en Bobby begrijp je denk ik niet wat ik bedoel. Je moet echt die scenes opzoeken en luisteren wat ze zeggen, daar draait het om. Niet wat er verder in die scene gebeurt of wat er aan vooraf of achteraf gaat, het gaat om het gesprek zelf. Bobby en Sil vertellen Tony over een afrekening en hoe zij denken dat het slachtoffer zich zou voelen.
Dat verklaart ook meteen het blackscreen. Erg kortzichtig om maar gewoon aan te nemen dat het geluid en beeld opeens in een scene wegvallen en het afgelopen is.
Misschien gaat het allemaal wat te ver voor jou, of wil je niet accepteren dat Tony doodgaat, dit is overigens niet hatelijk bedoelt, maar ik heb het idee dat je niet voor andere inzichten open staat en je dus maar bij je eigen visie moet blijven.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
die negers die binnen liepen deden je niet ergens aan denken?
Alle anderen die tot hun einde komen, is hun dood uitvoerig beschreven en met Tony moeten we het doen met een zwart scherm? Die trouwens het einde/dood van de serie uitbeeldt.Het het idee om mensen die anders denken als kortzichtig weg te zetten, is een truuk die vaak op deze site wordt gebruikt. Meestal door diegenen die zelf niet zo goed weten waar ze het over hebben.
Ik blijf inderdaad bij mijn standpunt en jij mag je complot theorie verkondigen.. fine to me
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Alle anderen die tot hun einde komen, is hun dood uitvoerig beschreven en met Tony moeten we het doen met een zwart scherm? Die trouwens het einde/dood van de serie uitbeeldt.Het het idee om mensen die anders denken als kortzichtig weg te zetten, is een truuk die met te vaak op deze site wordt gebruikt. Meestal weten diegenen zelf niet zo goed waar ze het over hebben.
Ik blijf inderdaad bij mijn standpunt en jij mag je complot theorie verkondigen.. fine to me
Tja, het is mij wel duidelijk. Gezien je interpretaties van mijn stellingen begrijp je er weinig van.
Kortzichtig is toch echt het juiste woord. De serie stopt abrupt midden in een scene en jij denkt zoiets als ''mmh, apart einde maar oké het zal wel''. Nouja, wat jij wil.
Meer moeite besteed ik er niet meer aan, denk wat je wil.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Aan de slimste knul van de site. 'hey er is een neger dus tony gaat dood': Bye bye dan 
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Haha, raak je gefrustreerd omdat je het niet meer weet?
Maar over die negers gesproken, die trek ik terug. Ik heb iets anders gelezen of verkeerd begrepen, maar ze doen er uiteindelijk niet toe in de eindscene.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Haha, raak je gefrustreerd omdat je het niet meer weet?
Maar over die negers gesproken, die trek ik terug. Ik heb iets anders gelezen of verkeerd begrepen, maar ze doen er uiteindelijk niet toe in de eindscene.
delvohii
-
- 54 messages
- 2 votes
dat meadow inparkeert 3x fout gaat, bouwt de spanning op, want je weet "oh god nog maar 30 seconde, kut meadow, schiet is op, bijna het einde, hoe zou het gaan". ditzelfde bij de omstanders, dit bouwt de spanning op, dat je gaat denken, zou ie doodgaan?
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Ehm, wat wil je daarmee zeggen? Ik wist overigens niet hoe lang het nog duurde tot het einde want ik kijk nooit naar een timer/tijdsbalkje. Opeens is het gewoon zwart en stil en dan is het ''over en uit''.
Zoals Bobby Bacala ook eerder, toen die zich hardop afvroeg hoe het zou voelen, tegen Tony zei in het bootje; "You probably don't even hear it when it happens, right?"
Dat heb ik overigens al vaker gehoord en gelezen. Als je vanaf een bepaalde afstand een kogel door je hoofd krijgt, en dus meteen dood bent, zul je nooit de knal horen want de kogel is sneller dan het geluid.
delvohii
-
- 54 messages
- 2 votes
en toch is de kans dat hij neergeschoten wordt even groot als dat ie lekker zn buik rond heeft gegeten, de rekening betaald, en terug naar huis gaat om goed te slapen voor een nieuwe dag in zijn hectische leven.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
dat meadow inparkeert 3x fout gaat, bouwt de spanning op, want je weet "oh god nog maar 30 seconde, kut meadow, schiet is op, bijna het einde, hoe zou het gaan".
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
en toch is de kans dat hij neergeschoten wordt even groot als dat ie lekker zn buik rond heeft gegeten, de rekening betaald, en terug naar huis gaat om goed te slapen voor een nieuwe dag in zijn hectische leven.
Tja, het is inderdaad mogelijk. Maar dan was er toch niet zo'n abrupt einde nodig geweest? Dit is expres gedaan met de bedoeling je aan het denken te zetten...Waarom opeens die stilte en het zwart vanuit Tony's point of view?
Let goed op wanneer er iemand binnenkomt. Elke keer als dat belletje gaat zie je Tony opkijken en daarna zie je wat Tony ziet. Oftewel je kijkt door Tony's ogen, p.o.v.
Echter, die keer dat je als kijker verwacht Meadow binnen te zien komen en Tony, door het belletje, weer opkijkt wordt het stil en zwart.
Oftewel, je ziet wat Tony ziet op dat moment ziet, of eigenlijk wat die niet ziet want hij is doodgeschoten en alles is zwart en stil voor hem.
Nogmaals wat Bacala al zei; "You probably don't even hear it when it happens, right?"
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Oftewel je gelul van de afgelopen 2 pagina´s sloeg bijna nergens op..Denk toch eens niet zo diep door, het zijn geen Goden die dit hebben gemaakt.
De gangbare theorie blijft nog steeds overeind. Tony gaat dood zoals het zich behoort..
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
De gangbare theorie blijft nog steeds overeind.
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Officieel is niks, of je moet bijvoorbeeld al de zoon zijn van David Chase bij wie hij zijn volledige vertrouwen legt en het plot uit de doeken doet.
Wat kan het anders zijn dan? Niemand kan dit weerleggen met ook maar 1 argument dat acceptabel klinkt. Sinaasappelboy Bartje88 heeft een poging gewaagd zonder veel gevolg, wie volgt?
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Sinaasappelboy?
Wat klets je verder nou eigenlijk? Ik ben blij dat David Chase niet verklaart hoe het zit maar het de mensen zelf laat uitzoeken. Alleen af en toe geeft die een hint in een tijdschrift of op de radio maar verder verklapt die niks.
En ik blijf er bij dat ik het kortzichtig, misschien zelfs naief, vind om zo maar aan te nemen dat het opeens afgelopen is en mensen zich er verder niet in het einde verdiepen. Zou je dat wel doen, dan ligt wellicht voor veel mensen een andere theorie meer voor de hand dan deze ''gangbare''.
Zoals David Chase, vrij vertaald, ook al zei; ''als je goed kijkt, dan zie je hoe het zit''.
Ik wil niet eens zo zeer zeggen dat mensen móeten afwijken van hun eigen interpretatie, maar waarom zou je niet eventjes de tijd nemen om andere mogelijkheden van het einde te bestuderen, als je al wel de tijd hebt genomen om meer dan 70 afleveringen te bekijken...
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Wat valt er na te denken, die gast is gewoon hartstikke kapot en daarmee basta. De hele serie wordt van ons gevraagd om na te denken, aan het einde kunnen we gewoon genieten en een beetje rust nemen.
Zoals David Chase, vrij vertaald, ook al zei; ''als je goed kijkt, dan zie je hoe het zit''.
David Chase lacht zich krom om mensen zoals jij.
delvohii
-
- 54 messages
- 2 votes
van nunen en bartt88 zijn het volgens mij met elkaar eens, Tony is dood, dus ik snap niet waarom er tussen jullie een probleem is
, ik en Mikey zijn de "ongelovers".
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Volstrekt duidelijk dat AJ hem uiteindelijk vermoordt, samen met Carmela. Familiedrama dus.
delvohii
-
- 54 messages
- 2 votes
die mogelijkheid leek me ook erg goed passend in het verhaal. toch zei ik er eerst maar niks van omdat het een beetje raar is he. Ik denk dat dit gebeurt is ja, kan heel erg goed. daar heeft AJ ook de nodige redens voor, en Carmela ook.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Haha wat een onzin..
Maar ik ga niet meer gokken op zaken die helemaal niet zijn behandeld.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Pussy was eigenlijk niet dood en zat onder het tafeltje in het restaurant
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Wat valt er na te denken, die gast is gewoon hartstikke kapot en daarmee basta.
David Chase lacht zich krom om mensen zoals jij.
Ehh sorry hoor, maar ik lach me krom om jou... Snap je eigenlijk wel wat je zegt?
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Nog een theorie: De laatste aflevering (aldus het internet) is in zijn totaliteit een droom: made in america is een anachram van i am a nice dream. Het is een geluksdroom! Dan wordt er gezegd dat hij door is geschoten door Paulie in zijn slaap in dat huisje naast zijn machinegeweer. Betere uitleg is dat hij wakker wordt op het moment dat 'het zwart' verschijnt.
De teksten leggen de mensen in het restaurant wel uit als de mensen uit tony's verleden: zo loopt zijn zus binnen, zijn 2 donkere moordenaars (de autoscene), die man met die 2 jongens is leotardo en ik denk dat de man die hier als zijn moordenaar wordt gezien: zijn vader is. Daar ben ik van overtuigd trouwens....
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Let voortaan even op spoilers svp.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
Een droom dus... Nouja, je staat in ieder geval open voor een ander scenario, dan dat er eigenlijk niks aan de hand is, zullen we maar zeggen.
Maar goed, ik weet het niet, zal daarvoor de aflevering terug moeten zien, als de hele aflevering dus een droom zou zijn. Sluit de laatste aflevering niet goed aan op de eenalaatste aflevering dat je zo weet?
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Afgelopen week de laatste negen afleveringen bekeken van deze sublieme tv-serie. David chase is wel een lollige kerel, wat een mindfuck dat hij in die laatste aflevering steekt. Ergens trouwens gelezen dat de kat in die aflevering een verwijzing is naar schrödinger's kat. Alles is wel zeer mooi samengevallen, de Cleaver-verhaallijn kwam nog eens aan bod, Junior in het gesticht (altijd een van mijn favoriete personages geweest. Geinige kerel.), New York, Tony's kinderen. Alles ontaardt in een kluwen van gebeurtenissen die het einde van het Soprano-imperium lijken in te luiden. De laatste vijf minuten van deze serie laten nog wat ruimte voor speculatie maar volgens mij is het wel degelijk een huurmoordenaar die naar de wc gaat. Alsof New York na deze oorlog even de boss zou laten leven.De toegevingen in het begin van de aflevering tussen Jersey en New York lijken me eerder een zet om Soprano uit zijn bewaakte fort te krijgen dan om daadwerkelijk vrede na te streven.De capo's geven trouwens totaal geen hulp aan Tony om Phil te vinden voor vergelding wat voor mij nog een bewijs is dat ze helemaal niet willen samenwerken met Tony. of Hij nu daadwerkelijk werd neergeschoten in het restaurant is natuurlijk de vraag. De stilte en het pikzwarte beeld daarentegen zeggen genoeg, het is gedaan. Het zal wennen worden.
Bartt88
-
- 1577 messages
- 1019 votes
De laatste vijf minuten van deze serie laten nog wat ruimte voor speculatie maar volgens mij is het wel degelijk een huurmoordenaar die naar de wc gaat. Alsof New York na deze oorlog even de boss zou laten leven.
De stilte en het pikzwarte beeld daarentegen zeggen genoeg, het is gedaan. Het zal wennen worden.

Jij begrijpt het.