- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Wie is de Mol?
Wie is de Mol?
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Vanavond begint het Vlaamse seizoen. Dat wordt weer genieten geblazen. Het Nederlandse voorgerecht is bijna afgelopen, laat de hoofdmaaltijd maar beginnen!
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Vanavond begint het Vlaamse seizoen. Dat wordt weer genieten geblazen. Het Nederlandse voorgerecht is bijna afgelopen, laat de hoofdmaaltijd maar beginnen!
Nog 3 weken hoor... 25 maart... het aftellen is begonnen, dat wel.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Bovendien zou ik het persoonlijk ook wel een erg saaie bedoening vinden worden als alle kandidaten alleen maar van hun 'eigen kracht' uit gaan en braaf alle opdrachten zo fanatiek mogelijk uitvoeren.
Huh? Dat is de essentie van het spel... Zo verschrikkelijk veel leuker dan.
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Hoezo is dat de essentie dan? Het is toch niet alleen een strijd van alle kandidaten tegen de mol, maar ook juist van de kandidaten onder elkaar? Er is uiteindelijk maar één winnaar. Dat is blijkbaar heel persoonlijk dan, maar ik vind het juist leuk als de kandidaten elkaar onderling ook proberen te misleiden. Dan blijft er nog wat te interpeteren voor de kijker. Ik heb het seizoen gezien van de Belgische versie waar Gilles de mol was. Die vond ik naar het einde toe gewoon erg saai worden, alle kandidaten waren zo overduidelijke kandidaten dat ik in aflevering 2 eigenlijk vrijwel zeker wist wie de mol was.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Het programma draait om een spel, waarbij de kandidaten moeten samenwerken om geld voor een pot te verdienen. Een van hen is de mol, degene die het spel in het geheim saboteert. De winnaar krijgt de pot.
Dat is gewoon het spel. Bij de allereerste WIDM wisten de kandidaten zelfs pas net voordat het spel begon dat er überhaupt een mol meedeed. Als kandidaat kun je natuurlijk best soms onhandig, leugenachtig of mysterieus zijn, maar van die NL sneuneuzen die dan *oeps maak ik weer een domme fout* in de camera roepen, zooooo zielig vind ik dat.
Aangezien ik de BE versie ongeveer 48.619x beter vind dan de NL zal dat wel persoonlijk zijn idd.
Curry
-
- 313 messages
- 113 votes
Die BE kan je alleen online kijken?
Ik ga nu toch maar ervan uit dat het Jan is (dat begon met dat verkeersbord).
Als het Olcay is vind ik het nog een surprise op het eind.
Heel jammer dat die vervelende Ruben dan nog een volle aflevering meedoet vanavond, verpest het voor mezelf behoorlijk, voor mij is dat dus zo'n sneuneus zoals otherfool dat noemt 
Curry
-
- 313 messages
- 113 votes
met sneuneus actie ook dat hekje op die trein waar hij niet over/door kon, dat was zo achterlijk nep
missl
-
- 3866 messages
- 5796 votes
Mijn Mol is eruit dus nu weet ik het niet meer goed, hoop alleen dat Ruben het niet is want ik vind dat een saaie en voorspelbare speler. Jan en Olcay wel leuk.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ruben ligt veel te veel voor de hand. Ik hoop en verwacht Olcay eigenlijk.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ja dat zou wat zijn, want de andere twee zitten niet op Olcay. Dan vind ik dat er ook geen winnaar uitgeroepen zou moeten worden (niet op basis van een handvol toevalsvragen een winnaar uitroepen die niet in de laatste test op de juiste mol zat lijkt me).
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Dat moment eventjes teruggekeken en daar wel een hele duidelijke Mol-hint aan overgehouden. Dus:
Mol na afl. 1: Jan
Ze herhaalden dat specifieke moment deze aflevering doodleuk, nu vraag ik me af waarom ik hier ooit afgestapt ben. Jan is de Mol, zo klaar als een klontje. Daar durf ik wel een meier op in te zetten.
Die vervelende Ruben gaat dus winnen. Naja alles beter dan die walgelijke Olcay.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Die BE kan je alleen online kijken?
Yep. Komt op 'Vier'.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Je zult moeten toegeven dat je stiekem Olcay leuker bent gaan vinden gedurende het seizoen. Geef het maar toe.
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Olcay is de held van dit seizoen. Ik zat me de eerste aflevering ook flink te ergeren aan haar, maar je moet er gewoon even aan wennen. Met ook nog Loes
Jan en Emilio hadden we toch wel een hoop leuke kandidaten dit jaar, maar het is jammer dat daar een paar van de meest vervelende kandidaten ooit tegenover staan (met name Stine en Ruben).
Ik ga "radicaal" switchen. Ruben is echt een te grote "sneuneus" om een mol te zijn. Zelfs Klaas lijkt voorlopig een betere mol te zijn geweest.
Mol na aflevering 1: Simone of Stine (of Jan)
Mol na aflevering 2: Simone (of Stine of Loes)
Mol na aflevering 3: Simone (of Loes)
Mol na aflevering 4: Simone
Mol na aflevering 5: Simone
Mol na aflevering 6: Simone
Mol na aflevering 7: Simone
Mol na aflevering 8: Ruben
Mol na aflevering 9: Jan
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
En man, wat is Olcay aanwezig en irritant. ?
Omg Olcay rocks! Wat ben ik van dr gaan houden. Zeker samen met Jan, heerlijk duo.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Je zult moeten toegeven dat je stiekem Olcay leuker bent gaan vinden gedurende het seizoen. Geef het maar toe.
Ik haat haar met mijn hele ziel en zaligheid.
missl
-
- 3866 messages
- 5796 votes
Jan en Olcay allebei op Ruben, zou het dan toch?!?!
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Hoe kan je Olcay nou haten met "hele ziel en zaligheid"? Raadselachtig.
Tof seizoen overigens, wat een vette locaties!
Verder zie ik dat er dit jaar ook weer een Vlaamsche Mol komt, yay!
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Het programma draait om een spel, waarbij de kandidaten moeten samenwerken om geld voor een pot te verdienen. Een van hen is de mol, degene die het spel in het geheim saboteert. De winnaar krijgt de pot.
Dat is gewoon het spel. Bij de allereerste WIDM wisten de kandidaten zelfs pas net voordat het spel begon dat er überhaupt een mol meedeed. Als kandidaat kun je natuurlijk best soms onhandig, leugenachtig of mysterieus zijn, maar van die NL sneuneuzen die dan *oeps maak ik weer een domme fout* in de camera roepen, zooooo zielig vind ik dat.
Dat is inderdaad het spel ja... Maar dat zegt natuurlijk niks over de beste strategie voor een kandidaat om het spel te winnen. Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld een Stine niks toevoegt hoor, dat lag er zo ongelooflijk dik bovenop dat volgens mij ook geen enkele kandidaat er in mee ging. Dat is dus een uitstekend voorbeeld van hoe het niet moet zou ik zeggen. Verdiende én bijna geen geld én werd door bijna niemand verdacht. Maar ik vind het wel wat toevoegen als er ook nog wat te raden overblijft wat betreft de motieven van de kandidaten, als die allemaal bloedserieus zijn en geen enkele moeite doen om dit ook maar een klein beetje te verbergen, wordt het voor de kijker wel heel makkelijk gemaakt. Het leuke aan dit programma is voor mij toch vooral de uitdaging die je ook als kijker hebt om de mol te kunnen ontdekken.
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Ruben en Olcay waren allebei weer heel opzichtig vreemd bezig, vooral bij de opdracht in de auto's, maar als Ruben dan Jan opbelden om te vragen waar de dekselse hendeltje nou precies zat slaagde Jan er blijkbaar ook niet in om het helder uit te kunnen leggen, lijkt mij nou ook niet zo moeilijk - antwoord van Jan werd er opvallend genoeg ook door de regie uitgeknipt. Leuk dat je het na de opdracht, als de tijd al om is, het nog even voordoet, maar daar heeft natuurlijk helemaal niemand wat aan. Ook interessant dat Jan heel moeilijk deed om af te spreken in het dorpje, terwijl dat nou juist van essentieel belang was voor de opdracht bleek later, omdat ze de hulp nodig hadden van iemand die Georgisch voor hun kon vertalen. Vervolgens was hij onvindbaar tot exact de tijd voorbij was. Ik denk dat we later nog beelden gaan zien van Jan die daar lekker van het weer aan het genieten was.
De finale heeft voor mij het beeld van de laatste weken goed bevestigd. De mol van dit jaar is Jan Versteegh.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vind het wel écht jammer dat ze de finale naar een liveshow in 't Vondelpark zijn gaan verplaatsen. Voelt zo als een trucje om wat extra (social media) hype te creëren...
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Het spel is ook erg afhankelijk van de kandidaten die mee doen in een seizoen. Wat maakt de Belgische versie in zijn algemeen - dus onafhankelijk van de kandidaten - beter voor jou dan? Ik ga het nieuwe Vlaamse seizoen trouwens zeker wel volgen na al deze positieve verhalen hier
Ten eerste: toch de kandidaten. De afgelopen twee jaar is er zeer, zeer sterk gecast door den Belg, met grappige en enthousiaste mensen. Zo'n Robin van vorig seizoen, om je he-le-maal te bescheuren. Zo'n type is er in geen enkel BN'er seizoen geweest.
Ten tweede: de opdrachten. Deze zijn veel, véél intenser en eisen zowel fysiek, mentaal als organisatorisch een stuk meer van de kandidaten. De NL versie is tegenwoordig meer een schoolreisje. En dan ook nog voor een kleuterklasje. Die opening van het terugkeerseizoen, kijk alleen maar de eerste minuut daarvan: Aflevering 1 (Episode 1), De Mol, België (2016) with English subtitles - YouTube
Ten derde: het mysterie en de sfeer. De Belgische mol, kijk die teaser van dit seizoen alleen maar: heb je me gemist. Daar draait het echt om de Mol die tégen de kandidaten speelt. In NL hoeft dat ook helemaal niet, want alle kandidaten zijn volop aan het meemollen, dus eigenlijk zit je naar 10x niks te kijken.
Ten vierde: de beelden. Grote schoonheid hoe de Belgen het landschap en de opdrachten in beeld brengen. Hier zit de laatste tijd wel een kleine vooruitgang in NL, maar het kan er nog altijd niet aan tippen.
Ten vijfde: de presentator. Gilles is een vriendelijke man die duidelijk geniet van het spel, en ondertussen een zekere kameraadschap met de kandidaten voelt. 's Avonds drinkt hij gezellig een wijntje mee als het een beetje kan. Art wil vooral de mooiboy uithangen en stoer de camera inkijken.
Ten zesde: de verrassingen. In de Belg zitten vaak binnen een opdracht nog allerlei addertjes en dubbele bodems. Dat je opeens denkt oooooh! Toegegeven: de NL versie had er dit jaar ook ééntje (de 5 steden van het begin). Dán zit je even op het puntje van je stoel.
Ten zevende: geen drukdoenerij. De kandidaten doen de opdrachten en aan het eind gaat er ééntje weg, klaar. In NL krijgen we ellenlange mono- en dialogen te zien: 'Ik vond het zó gaaf', 'jongens, we zitten gewoon bij de laatste 5 van wie is de mol, hoe fucking vet is dát', 'dit is de meest bijzondere plek waar ik óóit ben geweest...' en dan op dat huilerige BN'er toontje.
Ten achtste: de finale. In NL wordt dat helemaal uitgesmeerd met live-shows en gedoe en mensen die op een plein staan te koukleumen en weet ik niet al. In België is de finale gewoon de finale, klaar.
Ten negende: de molacties. De aflevering met de molacties is eigenlijk altijd het leukst / met de meeste voorpret, en die valt in NL altijd tegen: de mol doet bijna niks. Soms wel (die gare Volendammer deed het wel leuk) maar meestal is het een anti-climax. In België is deze aflevering geniaal: ze laten precies zien wat de Mol wil, waarom het soms wel en waarom soms niet lukt, wie de Mol doorheeft etc.
Ten tiende: de prestige, de winst het geld. Voor de Vlaamse deelnemers doet dat er duidelijk toe, het zal de NL kandidaten verder worst zijn, zolang ze maar met hun kop op tv zijn waardoor een paar mensen extra op hun theatertoertje afkomen. Intensiteit bij die laatste daardoor 0,0.
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Als eerste, dank voor de uitgebreide toelichting
Ten derde: het mysterie en de sfeer. De Belgische mol, kijk die teaser van dit seizoen alleen maar: heb je me gemist. Daar draait het echt om de Mol die tégen de kandidaten speelt. In NL hoeft dat ook helemaal niet, want alle kandidaten zijn volop aan het meemollen, dus eigenlijk zit je naar 10x niks te kijken.
Ten achtste: de finale. In NL wordt dat helemaal uitgesmeerd met live-shows en gedoe en mensen die op een plein staan te koukleumen en weet ik niet al. In België is de finale gewoon de finale, klaar.
Ten negende: de molacties. De aflevering met de molacties is eigenlijk altijd het leukst / met de meeste voorpret, en die valt in NL altijd tegen: de mol doet bijna niks. Soms wel (die gare Volendammer deed het wel leuk) maar meestal is het een anti-climax. In België is deze aflevering geniaal: ze laten precies zien wat de Mol wil, waarom het soms wel en waarom soms niet lukt, wie de Mol doorheeft etc.
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Dat ontstijgt de gemiddelde bijdrage op pak 'em beet GeenStijl inderdaad niet.
Ben overigens geen volger van het programma, kijk soms min of meer geforceerd met een schuin oog mee, maar Olcay weet mijn aandacht wel te trekken. Wat zag ze er vanavond ook weer beeldschoon uit zeg.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zoals verwacht een anticlimax weer. Had ze de onthulling laten filmen in een oud vervallen klooster of een bergtop in Georgie, en je had een toffe slotaflevering gehad!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Uiteindelijk gewoon een erg goeie mol, categorie Kees Tol en Dennis Weening (ook dezelfde types lijkt me). Vond de slotaflevering daardoor ook zeer goed kijkbaar. Plus de sportieve manier waarop Ron Boszhard zich presenteerde en de reactie van Olcay.
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Ja, uitstekend! Had ik uiteindelijk nog de juiste mol te pakkken 
Het format van de finale bleek weer eens tien keer niks. Jammer.
Het was een seizoen van hoogte- en dieptepunten. Ontzettend leuke kandidaten leren kennen (+ een crush op Loes) en strontvervelende kandidaten. Al met al een leuk opwarmertje voor het échte seizoen De Mol 
Overigens vond ik Dennis Weening (en Yvon Jaspers) van een net iets hoger niveau. Jan speelde wel heerlijk met zijn rol.