- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Wie is de Mol?
Wie is de Mol?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Het zou mij als mol aan m'n reet roesten of ik wel of niet bij de kluis was gekomen. Zie verder mijn bericht van gisteren. Ik blijf erbij dat als Loes de Mol was Ron een meer dan eerlijke kans had om door te gaan, hij/zij heeft haar/hem namelijk van dichtbij aan het werk kunnen zien.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Mol na afl. 1: Jan
Mol na afl. 2: Simone
Zonder proces tegen de muur: Olcay
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Het zou mij als mol aan m'n reet roesten of ik wel of niet bij de kluis was gekomen. Zie verder mijn bericht van gisteren. Ik blijf erbij dat als Loes de Mol was Ron een meer dan eerlijke kans had om door te gaan, hij/zij heeft haar/hem namelijk van dichtbij aan het werk kunnen zien.
Zo'n test is sowieso al moeilijk.
Zij hebben alle 4 ook eigenlijk alleen maar op hun partner af kunnen gaan. Dus heel veel bewust mollen kan je ook niet. Actief participeren in de zoektocht naar de kluis is dan ook iets dat de mol imo dan gewoon heeft gedaan. JUIST om niet verdacht te lijken. De mol heeft gewoon instructies gekregen wanneer wel en wanneer niet mollen. Dat is elk jaar zo. Wanneer het kan hangen ze gewoon de goede kandidaat uit. En om iedereen een kans te geven om door deze "voorronde" heen te komen lijkt het me dat de mol die instructie ook gewoon heeft gekregen.
En je geeft mijn stelling juist gelijk doordat je zegt dat degene die met de mol is geweest meer kans had om door te gaan, alleen om een andere reden hehe.
missl
-
- 3866 messages
- 5796 votes
Mooie tweede aflevering maar met een minder schok effect dan afl 1, al is die natuurlijk moeilijk te toppen.
Vreemde dingen afl2:
Oclay die het geld in de enveloppe vergeet. (Mij te opzichtig)
Loes die zegt dat het geld dubbel moet. 10+10=20.
06 heel groot op de graafmachines. (Maar nog geen idee wat ik daarvan moet denken)
Prachtig die theateropdracht. Opvallend einde zonder rood scherm. Wat nou als hij het was?.
Verdenkingen op: Simone, Loes, Stine.
Al waait Bella ook wel met iedere wind mee.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Vanavond had ik ingezet (op de app) op:
Aflevering 1: Loes-Bella-Emilio
Aflevering 2: Loes-Bella-Emilio
Aflevering 3: Loes-Emilio
Goed gegokt om Bella er niet meer bij te zetten. .
En man, wat is Olcay aanwezig en irritant. ?
n00r
-
- 669 messages
- 1069 votes
Oh oh wat hou ik van haar! Ik zal wel een van de weinige zijn inderdaad.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ik vind Olcay ook een tof wijf! Probeerde nog iets van samenwerking binnen de groep te bewerkstelligen.
De mol: Loes
En anders toch wel Emilio
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Zelf zou ik het niet lang uithouden met Olcay, maar voor op tv is ze een heerlijke toevoeging. Lekker eigenzinnig.
Ondertussen valt mijn bereik bijna helemaal weg.
Mol na aflevering 1: Simone of Stine (of Jan)
Mol na aflevering 2: Simone (of Stine of Loes)
Mol na aflevering 2: Simone (of Loes)
Emilio zou ik een jammerlijke mol vinden (categorie Klaas) en Olcay een hele originele (zal wel niet). De anderen zijn duidelijk kandidaten.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Zou mij niets verbazen als Loes toch de mol is en Emilio nu als enige vol goed zit.
Of andersom, Emilio vertrouw ik voor geen meter, maar die 'ik zeg niks'-actie vond ik toch meer iets voor een persoon die graag verdacht wil wórden/zijn. Bij Loes zit die last-minute wissel voor het paragliding me dwars. Zou een kandidaat die niet weet wat er komen gaat zoveel moeite doen alsnog in de andere groep te komen?
Olcay, Jan en Ruben duidelijk kandidaten. Stine volgens mij ook wel, en als Simone niet de mol is, is ze echt door het oog van de naald gekropen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Emilio verdenk ik helemaal niet. Jan, Olcay en Ruben ook niet.
Simone nu wel, ook deels door de geuite verdenkingen hier denk ik, en omdat mijn eerdere hoofdmol Loes juist minder verdacht aan het worden is.
missl
-
- 3866 messages
- 5796 votes
Emilio vind ik ook niet heel verdacht meer, zou het jammer vinden als hij de mol is. Te voorspelbaar de boel een beetje gek aan het maken. Ik vind Olcay fantastisch!
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Mol na afl. 3: Simone
Mag ik even een teiltje: Olcay
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Nou.
Aflevering 1: Loes-Bella-Emilio
Aflevering 2: Loes-Bella-Emilio
Aflevering 3: Loes-Emilio
Aflevering 4: Loes
Maar zul je zien dat het Stine of Simone is.
Ik vind het overigens maar een matig seizoen tot nu toe. Vind de groep niet zo spannend eigenlijk, beetje saaie types. Jan is wel oké en Olcay is (mij een beetje te) aanwezig en zij zorgen nog enigzins voor een beetje 'kleur'. Preview van volgende week leek wel iets beter.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Mol na afl. 3: Simone
Mol na afl. 4: Simone
Zapmomentjes: Olcay
Met Emilio is de leukste er wel uit eigenlijk...
n00r
-
- 669 messages
- 1069 votes
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Zit vanaf nu ook volledig op Simone. Heb eigenlijk geen serieuze andere verdachten.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Ik denk het zeker te weten op basis van mise-en-scène (voor zover je daarvan kunt spreken in de mol) en met name het kleurgebruik in de afgelopen aflevering. Theorie in spoilertags: Simone droeg een felgeel t-shirt: een eerbetoon aan Bella, haar laatste slachtoffer.
Mijn idee is dat dat shirt doorheen de gehele aflevering de mol symboliseert. De eerste opdracht heet 'tunnelvisie'. Het is logisch de mol in die opdracht onder de grond te verwachten.
En zo geschiedde: Let op de gele gloed (de 'tunnelvisie') aan het einde van de gang. De tweede opdracht heet 'niets is wat het lijkt'. We horen achteraf van Art dat de mol vlak langs kwam. Bedoelt 'ie daarmee wederom de symbolische mol? De gele bus die we meerdere keren in beeld geframed zien? Een keer zien we die bus vanuit kikvorsperspectief, een keer vanuit ultra-kikvorsperspectief: vanuit de lucht bij het abseilen- als Simone abseilt. Simone is de enige die de vraag beantwoordt of zij de mol is. voor mij geen twijfels meer.
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Misschien wel een interessante theorie voor de liefhebbers (niet zelf bedacht overigens):
‘Art stelt de vraag: Wil je nu al weten wie de Mol is? Die gedachte alleen al. Bij elke kandidaat die die vraag met “ja” beantwoordt slaat mijn hart op hol. Het is hét teken dat ik weer een wandeling moet maken door het park. Binnen het gezichtsveld van die kandidaat.’
Dit citaat komt uit het rechtstreeks uit het dagboek van de mol: Dagboek van de Mol - afl. 4
Dit impliceert dus duidelijk dat de mol alleen bij de kandidaten langskomt als de vraag ‘Wil je nu al weten wie de Mol is?’ met ja wordt beantwoord. Alleen Stine beantwoord deze vraag in beeld met nee. Art zegt aan het einde van de opdracht dat de mol bij iedereen langs is geweest. Deze uitspraak kan alleen waar zijn indien alle kandidaten op deze vraag ja hebben gezegd. Ergo Stine is de mol en is bij alle andere kandidaten langs geweest of deze uitspraak van Art klopt niet.
Ik vind zelf overigens Stine helemaal niet zo verdacht, ligt er allemaal wat te dik bovenop. Lijkt mij meer een extreem ‘mollende’ kandidaat, zodat andere haar gaan verdenken en niet de mol. Lijkt mij ook gek als ze het op zo’n manier weg zouden geven, maar is toch een theorie die moeilijk te weerleggen lijkt.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ik ben een niet al te ervaren Mol-kijker, maar Loes die meerdere keren de groepsindeling ontwricht, en bij de ondergrondse opdracht de beste plek wist te bemachtigen, maakt haar voor mij veruit het meest verdacht.
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Mwah, de ondergrondse opdracht was vooral boven de grond te manipuleren. Dat lukte de mol dan ook zeer aardig.
En ondergronds was de positie met de telefoon het best voor een mol, want (gebrek aan) etherdiscipline.
Maar goed, het kan ook aan mijn tunnelvisie liggen. Voor mij is er haast geen twijfel meer. Over etherdiscipline gesproken...
Mol na aflevering 3: Simone (of Loes)
Mol na aflevering 4: Simone
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Ik zal inderdaad ook niet weten wat Loes had kunnen doen bij die ondergrondse opdracht. Emilio kon precies horen hoe zijn boodschap werd doorgegeven. Bovendien was de enige die onder de grond echt vreemd deed bij die opdracht toch echt Stine, wat gaf zij de meest basale zaken ongelooflijk ingewikkeld door. Boven de grond was dat inderdaad Simone en dat had een stuk meer effect...
Mol na aflevering 1: Stine of Ruben
Mol na aflevering 2: Ruben
Mol na aflevering 3: Ruben
Mol na aflevering 4: Ruben of Simone (of Stine, maar dan echt alleen maar gebaseerd op die theorie die ik hierboven heb neergezet)
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Yup. Echt jammer inderdaad.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
het lukte haar anders aardig de info net iets aangepast of beperkter door te zenden. Daarnaast was ze de hele tijd aan het verplaatsen tussen Stine en Emilio (onder het mom van beiden in de gaten houden) wat onnodig veel tijd kost. Ondergronds zat veel meer controle over de info, een mol zie ik niet boven de grond blijven als de kans bestaat. Hoe Loes ook eerst afwachtte met de groepsindeling om er niet te veel de aandacht op te vestigen dat ze onder de grond wilde, en toen het eenmaal zo ver was toch wilde ruilen om niet al te duidelijke redenen (net zoals ze dat met het paragliden al deed, toen kwam ze ook op een ideale plek terecht).
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Loes

Een treurig einde aan de leukste aflevering in tijden.
Stine doet hard haar best om me uit de tunnel te slepen. Voorlopig nog zonder succes, al is de hint in de woordzoeker er wel eentje die ik eigenlijk niet kan negeren.
Mol na aflevering 3: Simone (of Loes)
Mol na aflevering 4: Simone
Mol na aflevering 5: Simone
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Die nekt je wel. Maar mijn theorie van aflevering 1 staat. Hiermee gewoon fier overeind. Dus vind het wat dat betreft wel fijn dat ik gelijk heb gekregen daarin. Het zou toch ook wel gek zijn dat Loes als mol gelijk verantwoordelijk zou zijn voor de kansloze uitschakeling van Ron.
Jan is ook sowieso de mol niet dus...
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Stine doet hard haar best om me uit de tunnel te slepen. Voorlopig nog zonder succes, al is de hint in de woordzoeker er wel eentje die ik eigenlijk niet kan negeren.
Het meest verdacht (en functioneel vanuit het perspectief van de mol) in die opdracht vond ik de vondst om iedereen te laten zoeken naar Tbilisi, terwijl het dus helemaal geen woord was dat gevonden moest worden. Ik geloof dat Simone dit idee als eerste heeft opgeworpen. Zou echt een prima molactie zijn, heeft veel tijd gekost.
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
Ik vind het trouwens ook wel heel vreemd dat ze dit weer weggeven in het nieuwe mol dagboek van aflevering 5:
In het circus. In de metro. En op dat gewéldige industriële terrein
Ik begin mij wel echt af te vragen hoe serieus je de passages uit die mol dagboeken moet nemen. Ze geven daarin eigenlijk alles al weg.
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Die moldagboeken heb ik nooit serieus genomen. Overduidelijk niet door de mol geschreven en er zijn voor zover ik weet nog nooit bruikbare hints vandaan gekomen.