- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Wie is de Mol?
Wie is de Mol?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Klopt hoor, in mijn herinnering is Dennis Weening de topmol. Maar het wordt er ook niet gemakkelijker op natuurlijk zo in de loop der jaren.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Weg met die hysterische menigte. Verschrikkelijk.
Kandidaten en mol interviewen is prima. Alleen iets meer de nadruk leggen op de molacties... De verborgen/visuele hints zijn dit keer zelfs helemaal niet op tv geweest. Je moet het maar met een lapje tekst op wieisdemol.nl doen. En dan lees je eigenlijk wat Jan heeft gedaan en niets over verborgen hints. Een verrassende mol, maar tis moeilijk aan de hand van wat we te zien hebben gekregen om er chocola van te maken.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Achteraf had het voor degenen die het programma echt uitpluizen en terugkijken na de opdracht waarin Jan het woord "mol" weg streepte met grote M's wel echt duidelijk moeten zijn. Is volgens mij ook gewoon in beeld geweest op televisie.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
De superhint in aflevering 1 waardoor ik Jan meteen verdacht, daar had ik me gewoon aan moeten houden. Daar maakte de Mol namelijk een ouderwetse blunder van formaat, met dat telefoontje vanuit Kiev.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Wat ik wel heel gaaf vond was dat ''De Mol'' gewoon langs alle andere kandidaten liep tijdens het beantwoorden van ingewikkelde vragen! Erg gedurfd. Verder hilarisch hoe Jan met Stine liep te dollen en ook Olcay en eerder Emillio volledig in het ootje nam.
Wel eens met de kritiek van Otherfool dat het vervelend is dat sommige kandidaten mee gaan lopen mollen. Dit seizoen wel heel opzichtig gedaan door Ruben maar ook door Simone en Stine. Ze zouden de Mol juist op de huid moeten zitten met z`n allen.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Ja maar het is aan de andere kant een tactiek natuurlijk om medekandidaten weg te werken. Leuk als je met z'n allen achter de mol aangaat, maar je weet niet wie "allen" is? Sinds wanneer zijn ze eigenlijk een team......
Trust no one wordt er al jaren gezegd in de intro. Dus het is ook de bedoeling dat je iedereen wantrouwt.. Dan mag je imo gewoon zelf ook verdacht gaan doen om anderen weg te werken. Zolang je maar niet bewust geld uit de pot houdt (en dat is soms met BN'ers soms wel een probleem, omdat die minder om het geld geven dan een willekeurig persoon/"normale burger" ). En iemand als Ruben had toch aardig wat geld in het laatje gebracht, ondanks de vele verdenkingen.
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Weg met die hysterische menigte. Verschrikkelijk.
Ik hou heel erg van Wie is de Mol. Zowel de Nederlandse als de Vlaamse (ietsje meer). Maar ik erger me al jarenlang aan de hysterie. Chris Zegers kan je als toonbeeld hiervan zien. Die vindt alles schokkend en heftig en weet ik het wat. Heb nu al jaren achtereenvolgens de goede Mol. Kunst is om je niet te laten meeslepen in de hysterie en gewoon rustig blijven kijken. Niet meedoen aan die malle hints uitpluizen etc. De regie hintte het hele seizoen, en vooral de laatste afleveringen, naar Ruben. Dan weet je dat je die kan afstrepen. Dan blijven nog over Jan en Olcay. Jan stond eigenlijk al langer op het lijstje, maar de verhuisopdracht gaf voor mij de doorslag. Daarna de treinopdracht. En als je het daar nog niet zag dan had je het wel kunnen weten bij de vlotopdracht. Over de molacties maak ik me ook steeds minder druk. Leuk hoor, zo'n Jan die lekker rustig op bed gaat zitten in de hotelopdracht. Maar ja, als je al weet wat er gaat gebeuren en dat de regie je ook nog kan waarschuwen als er mensen aankomen, is het niet meer zo spannend. Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom mensen zich zo laten meeslepen in het gokken van de Mol vanaf aflevering één.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Jullie kunnen mij vast helpen!
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van WIDM Junior voor op de basisschool waar ik werk. Ik wil WIDM gaan spelen met 10 leerlingen uit groep 7/8. Ik ben nu dus op zoek naar opdrachten die bij de leeftijd passen en die enigszins makkelijk uitvoerbaar zijn binnen een tijdsbestek van een half uur per dag, op of rond de school. Op locatie gaan met ze is niet mogelijk. 
Als jullie ideeën hebben, graag!
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Goed nieuws voor otherfool: Art Rooijakkers vertrekt (naar RTL)!
Speciaal voor deze gelegenheid maar even een oude smiley erbij gepakt:
http://i717.photobucket.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Smileys/party0011.gif
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
De Mol begint direct weer goed. Geniet wederom van de Belgische sfeer die ik in de Nederlandse versie totaal mis. Eerste aflevering is hier te bekijken (alleen een account nodig en indien nodig adblocker even uitschakelen!).
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Ja, het was weer genieten! Ik ben heel blij met de locatie, want Mexico staat hoog op mijn lijstje om binnen enkele jaren te bezoeken.
Mol na aflevering 1: Jeffrey (zegt mijn verstand) of Channy (zegt mijn onderbuik).
Lloyd of Joke zou ook nog kunnen. De rest heb ik (voorzichtig) uitgesloten.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Als je vpn hebt, kan je het dan ergens zonder account bekijken?
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De eerste episode lijkt er niet meer op te staan, maar vorige seizoenen wel, dus wellicht is het een kwestie van geduld hebben. Bedankt in elk geval!
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5306 votes
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Gewoon op vier.be te koekeloeren 
Za-li-ge openingsaflevering weer! Meteen een lekker sfeertje bij de eerste opdracht, erg knap ook hoe veel kandidaten zich toch redelijk snel door de hints werkten. En pielamp (?) is een heerlijk woord
Tweede opdracht was vintage Mol België, met allemaal tussenopdrachten, heerlijk. En dan nog de cliffhanger... De Enige Echte Mol is weer begonnen! 
Mol na afl. 1: Jeffrey
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Fantastische tweede aflevering.
Mol na aflevering één: Pascale
Mol na aflevering twee: Pascale/Lloyd
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Jammer van Channy. Ook mooi om te zien hoe de groep compleet disfunctioneerde op het moment dat Joke wel/niet afgeschoten werd. Joke heeft het daar vrij dom gespeeld, wat een briljante molactie zou kunnen zijn. Maar helaas lijkt de mol zich een beetje vergaloppeerd te hebben en vond hij het de volgende opdracht noodzakelijk om niet verdacht te lijken, wat ik weer extra verdacht vond. Of heet zoiets tunnelvisie? Katrien is ook wel heel sneaky veel geld aan het verspillen, dus die gaat mee in de verdachtenlijst.
Mol na aflevering 1: Jeffrey of Channy
Mol na aflevering 2: Jeffrey of Joke (of Katrien)
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Aflevering van een andere planeet. Geen woorden voor wat den Belg ons ook dit jaar weer brengt. Wat een geweldige lol heb ik gehad, om het gedoe rond het afschieten van Joke, Jeffrey die zich aan elke lantaarnpaal stootte, Pieter de continu vloekende priester, de elektrische-schok-ballenbak... Fan-tas-tisch! 
Ik neig ook wel een beetje naar de theorie van Teunnis: Jeffrey was misschien te verdacht na aflevering 1 en heeft gas terug genomen. Maar toch ga ik switchen, gewoon omdat het kan:
Mol na afl. 2: Steve
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
En pielamp (?) is een heerlijk woord
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Jeffrey die zich aan elke lantaarnpaal stootte
Dat was absurdistische slapstick
Daar moet toch opzet in het spel zijn geweest?
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Het is inderdaad weer smullen van dit seizoen. Vooral het door het lint gaan in het West-Vlaams van Joke was een hoogtepunt. Je konste pasvroahe he'e!
Mol na aflevering 1: Bahador
Mol na aflevering 2:Katrien of Joke
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
De twee opdrachten in de derde aflevering zijn toch een stuk minder leuk. Vooral bij de eerste ontbrak de spanning en het vermaak. Toch weten de Belgen er met het laatste dilemma een meesterlijk eind aan te breien.
Mol na aflevering drie: Pascale/Steve
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Ik vond dit juist de beste aflevering van het seizoen tot dusver. En dat vond ik al voor de laatste opdracht. Met dat briljante dilemma erbij kan deze zich gemakkelijk meten met de allerbeste Mol-afleveringen.
Mol na aflevering 3: Joke
Met Jeffrey zat ik er compleet naast, maar nu weet ik het zeker: Joke is de mol! Overigens wel balen dat er nu alweer een hele leuke kandidaat weg is. Zeker deze aflevering kreeg ik meer een meer sympathie voor de uiteindelijke afvaller.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik vond de eerste opdracht ook wat minder, maar die op het circuit was al beter en het koffertjesdilemma was weer om van te smullen natuurlijk. Jeffrey, mooie gast, jammer dat hij weg is. Qua mol wordt Joke wel erg verdacht inmiddels, maar ik blijf voor nu toch gewoon bij Steve:
Mol na afl. 2: Steve
Mol na afl. 3: Steve
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Die laatste opdracht was van zo'n duivels vernuft! Heerlijke televisie.
Mol na aflevering 1: Bahador
Mol na aflevering 2: Katrien of Joke
Mol na aflevering 3: Katrien of Joke
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Wat weer een heerlijke aflevering. De Mol verveelt geen minuut. Briljante televisie!
Mol na aflevering drie: Pascale/Steve
Mol na aflevering vier: Pascale/Steve
Kasparovski
-
- 46 messages
- 221 votes
De opdrachten tot nu toe vallen mij vooral nog wel een beetje tegen. Dat die een zoveel hoger niveau aantikken dan bij de Nederlandse variant zie ik tot nu toe nog niks van terug otherfool
Ik vond dat 'dilemma' van vorige week, waar ik enthousiaste verhalen over hoorde - wel heel teleurstellend. De kandidaten werden niet voor een moeilijke keuze gesteld, vaak samenwerken tegenover niet samenwerken zoals bij het bekende Prisoner's dilemma, maar de tactiek voor iedereen was hier volstrekt helder: zorgen dat je niet een koffer zonder geld krijgt. Deze tactiek werd dan ook nog herhaaldelijk benoemd door de presentator: 'Alleen met geld heb je nog invloed op de uitkomst van de test'. Hier hoefde je gelukkig ook als kandidaat dus niet meer over na te denken. Het enige wat je kon doen was hopen dat iemand anders het zat was en zichzelf opofferde of erom gaan loten. Het eerste gebeurde dus.
En dan die opdracht dat ze moesten gaan jagen op Joke. Hoe kansloos kan je de positie voor de 'voortvluchtige' maken zeg, het was niet genoeg dat de andere kandidaten paarden kregen, maar ook nog een auto en zelfs een verkenningshelikopter. Het was nog maar goed dat Joke zo sportief is, moet je voorstellen dat bijvoorbeeld Steve dat moest gaan doen, die viel na een kilometertje fietsen al bijna neer. De enige mogelijkheid die er nog over was, was dat de voortvluchtige ging onderhandelen met haar jokers (lees: pasvragen). Maar blijkbaar was het nog niet genoeg dat het er zo dik bovenop lag, de presentator moest er ook nog even naar hinten: 'zij mag ermee doen wat zij wil'. Ja waarom zou zij dat eigenlijk niet mogen?? Het lijkt elke keer dat de kandidaten niet de kans krijgen zelf een tactiek te bepalen, maar dat alles al door het programma wordt voorgekauwd. En dat vind ik jammer. Ze lijken gegarandeerd spektakel te willen creëren door alles een kant op te sturen.
Ook dat raadsel van gister vond ik echt tenenkrommend: 'waar ligt het Witte Huis?'. De clue van het raadsel is dus dat het helemaal geen raadsel is, maar een simpel feitje. Puur omdat je wel denkt dat het een raadsel is kom je er alleen niet op. Vind ik wel geinig als café-mop, maar voor een programma als de Mol heb ik liever gewoon wel een oprecht interessant raadsel.
Juist omdat de opdrachten mij nog wat tegenvallen en het vaak een grote chaos is, zoals bij de opdrachten hierboven, heeft de mol volgens mij nog niet zo veel 'uit zijn hok' hoeven komen. De opdrachten mislukten meestal toch wel. Ik vind het daarom nog wel lastig om nu al een mol aan te wijzen, maar tot nu toe zou ik Lloyd zeggen. Zit vaak op de juiste plek om de boel te kunnen saboteren en heeft er wel het karakter voor volgens mij. Ik kan het mij bij de andere tot nu toe niet zo goed voorstellen.
De kandidaten vind ik trouwens wel echt geweldig gecast, wat een geweldige kerel is die Pieter haha
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Je bekijkt het allemaal wel heel erg negatief.
Belangrijk verschil met het prisonner's dilemma is dat je hier niet onafhankelijk van elkaar kan kiezen. Zelfs als er al een overduidelijke beste strategie is - het lijkt me complexer dan wel/niet samenwerken - elk koffertje kan maar door één persoon gekozen worden. Ik vond wel dat de kandidaten het niet slim speelde, waardoor het dilemma inderdaad neerkwam op wachten tot er twee zich opofferden. Wat dit dilemma interessant had moeten maken, is dat je een antwoord wist van de afvaller. Ik snap niet dat niemand zei dat hij een ander antwoord had dan de afvaller. Op die manier had je de rest ervan kunnen overtuigen dat jij geld mee moest krijgen, want jij bent immers zo vrij zeker door.
Het jagen op Joke was inderdaad een moeilijke opdracht - mag het ook voor zoveel pasvragen? Maar als ze niet gevonden werd door de helikopter was het al wat makkelijker geweest. En als ze gewoon eerlijk was geweest over de acht pasvragen, had de rest ze misschien wel willen delen. De moeilijkheidsgraad van de opdracht maakte het voor mij in ieder geval alles behalve minder vermakelijk.
En dat raadsel was een heel klein onderdeel van een groter spel. Daar mag je best wel een flauw mopje in stoppen.
EDIT: Weinig te melden over de laatste aflevering. Ik blijf stellig bij mijn mol. Ik ga wel de volgende aflevering eens beter op Steve letten.
Mol na aflevering 3: Joke
Mol na aflevering 4: Joke