- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Huh? Zou ik em eerst moeten zien denk ik. Maar Urbanus zou natuurlijk een grote kans hebben gemaakt. Ofzo.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Is dit een crypto, Pastichio?
Ik kan die opmerking ook niet plaatsen. Ongetwijfeld zeer humoristisch en diepzinnig maar dat terzijde.
Ik vind Zomergasten nog steeds uniek wat betreft concept. Toch deel ik wel de kritische geluiden omtrent de methodiek die Van Der Linden hanteert om de avond van inhoud te voorzien. Naast de keuzefragmenten van de gasten die op zichzelf verantwoordelijk kunnen zijn voor de nodige verwondering en in sommige gevallen tot consternatie kunnen leiden vind ik de 'stijl' niet echt passen bij hoe 'ik' Zomergasten zie; een uitzending dat vorm krijgt door emotie van zowel de gast of gasten in samenspel met de interviewer of interviewster.
Van Der Linden komt kort gezegd nogal wat klinisch over. Vraag, antwoord, vraag, antwoord, in een haast van tevoren voorbereide staccato tempo. Dan hoor ik vrienden stellen dat de gasten zelf weinig emotie toestonden maar het is, mijns inziens, nu de kracht van een 'geoefende' professionele interviewer om hier het ijs te breken.
Joris Luyendijk kwam wellicht af en toe gekunsteld over en strandde soms met zijn vragen, bij een weigerachtige gast, maar er was in ieder geval sprake van een 'beleving'. Het betrof niet louter vragen die de generale repetitie, zo thuis voor de spiegel, hadden overleeft maar een oprechte poging meer te halen uit een gast dan tot dan toe was gelukt. Hierdoor kreeg een uitzending beduidend meer emotie en kwam het zelfs meer authentiek over dan nu het geval is.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Dacht al Dragje die niets te melden heeft over Zomergasten het moet niet gekker worden. Maar enigzins verlaat is de reactie daar dan toch 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Vanavond:
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Nou, daar wordt ik ook nog niet echt warm van... We gaan het zien.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
De pot kalmerende thee staat alvast te pruttelen...
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vind het nog wel gaan. Maar die vrouw is zo gehaast en humorloos. Je hebt drie uur mevrouw rustig aan laat de man uitpraten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ze kijkt 'm ook steeds heel vuil aan.... wat een zuur mens.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ik haak bij deze af.. dat met Fortuyn was zo achterhaald en ouwe koeien, Lubbers was totaal onboeiend, Obama is altijd wel leuk om te zien maar oh zo afgezaagd. Uit de voetbalfragmenten kwam eigenlijk ook niks boeiends.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Nouja, wel 'de beste wedstrijd ooit' (want zo staat die finale te boek), maar inderdaad een beetje saai. Fragmenten zijn wel aardig, maar het gesprek blijft een beetje hangen op dezelfde aanknooppunten en wil niet echt de diepte in.
Maar die vrouw is zo gehaast en humorloos. Je hebt drie uur mevrouw rustig aan laat de man uitpraten.
Als je hem continu laat uitpraten, heb je aan drie uur niet genoeg. Misschien moet Prem maar een slokje van otherfool's thee nemen. 
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5747 votes
Begint iemand anders zich ook een beetje te irriteren aan de frustratie van die man?
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Welke frustratie? Ik vind het wel redelijk. Die voetbalfragmenten waren toch briljant?! Wat een voetbal speelde dat Brazilie.
Wel boeiend stuk van Fortuyn, en grappig om De Grave in zn jonge jaren te zien.
Vind Prem wel tof, uitzending als geheel is tnt niet altijd even boeiend
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Nogal standaard fragmenten, vind er niet veel aan.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Nou ik heb het einde toch gehaald (met moeite, de film laat ik voor wat het is). Prem is nogal van de actualiteiten waardoor Sport en Politiek de overhand nam. Maar dan niet unieke en nooit geziene fragmenten maar veelal herkauwde meuk.
Ben bijna niks over Prem te weten gekomen, hij zat in de knoop met z'n morele verantwoordingen en het was een vlak gesprek. Maar grootste boosdoener waren echt de fragmenten, zelfs het eindeloos herhaalde 'Heren Heren' fragment ontbrak niet (al was het met een iets andere context)...
Ik kijk uit naar volgende week, dat belooft wat.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik vond het een heerlijk avondje. Prem zorgde voor een hoge amusementswaarde en de interactie tussen deze man met al zijn swung en de toch wat horkerige Van der Linden was interessant. Grappig ook hoe hij schaamteloos de mogelijkheid gebruikte om zijn eigen dingetjes/favorieten te promoten, maar op lekker ontspannen wijze. Niet alle fragmenten even boeiend maar zolang je een stuk speech van Obama laat zien neem ik zo weer 3 uur tv voor lief. Zeer amusante aflevering dus. Ik heb er weer zin in gekregen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Vind zelfs de minst boeiende Zomergasten nog altijd oneindig veel interessantere TV dan Studio Voetbal, maar dat terzijde.
Prem's uitzending was vooral niet zo verrassend. De man is vrij aanwezig in de media en zijn ideeën, hoe onlogisch soms ook, ken ik eigenlijk grotendeels wel. Heel veel nieuws had de uitzending dan ook niet te melden,. omdat het om diezelfde ideeën ging. Jammer dat er veel stokpaardjes en meningen inzaten en weinig fragmenten waar hij bijvoorbeeld zijn idee van schoonheid laat zien. Het eerste half uur heb ik gemist, misschien dat daar meer inzat. Wederom makkelijk uit te zitten, maar uiteindelijk een matige aflevering, die vooral uit te zitten was omdat Prem slim is en weet te amuseren en nog steeds een televisiegenieke man is (en bovendien een beetje speelde met de presentatrice).
Vond de Viktor en Rolf aflevering toch echt beter.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dit krijg je dus als je iemand te gast hebt die flink door praat, kritisch is en bovenal een intelligent man is. Goede uitzending. Ja, ik heb mij in het begin nog wat geërgerd aan van der Linden; het niet willen horen van namen. De kritiek dat het maar een zuur mens is deel ik niet. Het is naar mijn idee een te snelle conclusie puur aan de hand van een een bepaalde gezichtsuitdrukking die zuur lijk te zijn. Daar kon ik al snel doorheen kijken. Jammer van de voetbalfragmenten, die naar mijn idee niet iets (extra's) toevoegde aan bepaalde specifieke zaken waar Prem zich vooral op richtte.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Gaandeweg de uitzending werd het wel interessanter, iets persoonlijker ook vooral. Prem heeft wel een hoop vuur in zich, goed dat die interviewster daar makkelijk door heen kon prikken.
Ben benieuwd naar volgende week!
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vind zelfs de minst boeiende Zomergasten nog altijd oneindig veel interessantere TV dan Studio Voetbal, maar dat terzijde.
Mwa niet dat Studio Voetbal hele grootse tv is. Maar het pretendeert ook weinig dan slap lullen over voetbal. Zomergasten pretendeert zoveel meer, maar verder dan obligate stukjes voetbal, politiek komt het ook hier weer niet.
Probleem blijft ook dat het gemaakt word door mensen die heel serieus zijn, het mag op geen moment te luchtig ofzo, die ernst ook in die vrouw haar ogen. Je kan toch ook een beetje frivool en los zijn en nog steeds diepgaand? Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het kijk, beetje lui geworden van het werken en hopend op een leuk stukje tv dat ik al een tijdje niet meer heb gezien of zelfs nooit. Maar nu was het ook weer radio-tv wat de klok slaat.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Jij hebt als ik het goed begrijp, meer de voorkeur voor het Jeroen Pauw presentator type? Niet dat daar iets mis mee.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Mwa niet dat Studio Voetbal hele grootse tv is. Maar het pretendeert ook weinig dan slap lullen over voetbal. Zomergasten pretendeert zoveel meer, maar verder dan obligate stukjes voetbal, politiek komt het ook hier weer niet.
Er zat wel meer in dan dat, vandaag. Hoe Prem vindt dat je als Karel vd Graaf niet zo angstig moet reageren als ze elkaar in elkaar meppen tijdens je talkshow, hoe hij nog steeds goede vrienden kan blijven met iemand die tegenwoordig heult met de vijand (Bouterse), etc. En zo waren er wel meer van die - eigenlijk atypische - dingetjes waarvan ik me afvraag of ze met zijn Surinaamse roots ('cultuurverschillen') te maken hebben, al is dat misschien ook een wat gevaarlijke stellingname. Vond ook zijn gewenning (en soms verwondering) over Nederland wel leuk.
Er werd toch wat afgelachen. Ik werd eigenlijk een beetje gek van Prem's meta-grapjes over de uitzending (steeds al die opmerkingen over het programma en de directe entourage), vooral in het begin.
Kan me voorstellen, soms wil je ook wel wat makkelijks.
Trouwens, @Starbrightboy, het tweede fragment, waarin oud-minister Jan de Koning op tv een gedicht van Gerard Reve voorleest, vond ik wel erg sterk. Gedicht staat ook hier, alleen krijg je daar de mooie voordracht (die laatste regel wordt heerlijk droog uitgespoken) er niet bij.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Tijdens Prem zat ik nog eventjes te bomen over mijn favoriete en meest memorabele fragmenten van de kijkbuis, misschien zoek ik ze ooit allemaal eens op:
Sport:
* Engeland - Nederland, Wembley 1993
* Het lijden van Jan Ullrich, tour 1998
Jankend voor de buis:
* De Schreeuw v/d Leeuw met terminale jongeren (1997?)
* Netwerk/2 vandaag over dood Tilburgse jongen (2002?)
De kracht van het woord:
* David Letterman, aanslagen 2001
* Speech Bill Clinton, Engelse Universiteit 2002
Tussendoorfilmpje
* Foutaises (1989) van Jeunet
Komedie:
* Buren, 'hondepoep door de brievenbus' (jaren '90)
* Blackadder, 'Head' (1986)
TV van een andere planeet:
* Van de Schoonheid en de Troost met Elizabeth Loftus (2000)
* Andere Tijden, 'Moffenhoeren' 2006 (?)
Muzikale afsluiter:
* Sigur Ros - Untitled 8, Heima 2007
Keuzefilm wordt dan 'The Great Race' (1965)
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Nou ja punt is meer dat ik erg proef dat hier een vrouw zit die even wil laten zien dat ze tv maakt waar ze probeert diep te gaan bij de gast en dat kan niet met lachen kennelijk. Want dan kan het de waan hebben dat het te luchtig wordt en dat we naar een theekransje zitten te kijken. Wat zeker kan, en ik snap het idee wel dat ze tv willen maken dat niet hap slik weg is te werken, zoals de meeste talkshows op tv. Daar ben ik zeker niet tegen, maar lachen en het losser presenteren maakt de gast juist alleen maar opener en dan kan volgens mij pas een echt goed interview ontstaan.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Kan me voorstellen, soms wil je ook wel wat makkelijks.
Cheap shot. Maar Prem kan wel lachen ja, maar de interviewster niet.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ze werd ook wel wat losser en begon wat te glunderen en regelmatig te lachen. Als je dat niet is opgevallen... Misschien is het het karakter niet of om losser te zijn interviews, of wilde ze zich gewoon vrij strikt houden aan haar rol. Ik vond haar professioneel, niet te los en niet te afstandelijk.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Volgens mij is Margriet van der Linden totaal geen slechte presentatrice / interviewster, maar ze lijkt me gewoon niet geschikt voor deze format. Ze zou bijvoorbeeld wel heel goed op haar plaats zijn in een Pauw&Witteman-achtige talkshow.
Ben het eens dat er veel meer had gezeten in een programma met Prem (ik zei het hier al eerder: het beste wat de Nederlandse tv de laatste tijd is overkomen), maar hij heeft toch weer een aantal scherpe analyses weten te poneren. M.n. zijn kritiek op de publieke omroep (met het veel te brave NOS als grootste boosdoener) mag zeker gehoord worden.
Hiernaast wist hij zelfs mijn ogen te openen wat betreft een onderwerp waar ik tot nu toe blijkbaar veel te romantisch naar heb gekeken, nl. de blunder van de Surinaamse onafhankelijkheidsverklaring. Zijn argumenten waren wat dit betreft uitermate helder en waterdicht.
De film kon me helaas niet boeien; heeft veel weg van een gemiddelde Turkse dramaserie met dezelfde foute muziek en foute personages.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Kijk, het helpt niet dat ik niet zoveel met voetbal heb, maar ik vind doorgaans zelfs mislukte pogingen om interessante TV te maken nog een stuk boeiender dan TV die niet eens probeert. En dat is denk ik het belangrijkste verschil tussen ons. Dat kun je pretentie noemen, ja, ook al heb ik aan dat woord een hekel.
Daarbij, dat voetbal niet mijn ding is betekent ook niet alles. Er is weinig wat me minder interesseert dan auto's en toch blijf ik weleens bij Top Gear hangen om maar eens een voorbeeld te noemen.
En het te serieus zijn van zomergasten zag ik vanavond ook niet zo. Buiten dat erger Ik me trouwens juist veel vaker aan dat er teveel op TV frivool en als voorgepakt amusement wordt benaderd en zou ik eerder pleiten voor meer bloedserieuze TV, zeker bij de publieke omroep.