• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.351 actors
  • 9.374.502 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

Arkadi.

• 797 messages
  • 870 votes

Margriet van der Linden presenteert Zomergasten

HILVERSUM - Margriet van der Linden (39) is de nieuwe presentator van het VPRO-programma Zomergasten.

Dit maakte ze maandag bekend in De Wereld Draait Door. Ze volgde vorig jaar Cisca Dresselhuys op als hoofdredacteur van het feministische maandblad Opzij.

Van der Linden was van 2002 tot 2007 hoofdredacteur van vrouwenglossy BLVD. Sinds het voorjaar van 2007 is Van der Linden presentator bij BNR Nieuwsradio. Ook interviewde ze bij de tv-zender Het Gesprek en AT5.

Werk

Van der Linden werkte na haar studie journalistiek bij het Nieuw Israelietisch Weekblad (NIW), De Ronde Van Witteman en RTL Nieuws.

Voor RTL5 presenteerde ze 5 In Het Land. Van 1998 tot 2002 was Van der Linden correspondent in New York voor TweeVandaag en SBS6.

Ken de vrouw inhoudelijk eigenlijk niet maar o wat kan ik me irriteren aan dat hoofd.

Gezien dat gegeven vind ik het jammer dat zij de series gaat presenteren.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

In dat laatste kan ik me wel een beetje vinden... ik hoop dat ze in journalistiek opzicht zich aan haar imago van feministe kan onttrekken. [correcte modus]Laten we haar een kans geven.[/correcte modus]

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Geen idee wat ik ervan moet denken. Typisch iemand over wie ik totaal geen mening heb.

Wat is er trouwens aan de hand met haar hoofd dan? Ze ziet er vrij doordeweeks uit vind ik.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Ik ken weinig mensen die ik het minder graag had zien presenteren. Bijzonder geforceerd aanwezige vrouw in interviews die ik het laatste jaar met haar zag. Nu hoort dat natuurlijk ook wel een beetje bij haar functie dus ik houd hoop. Éen voordeel. Bij DWDD vond ik haar al 100% beter voor de dag komen dan normaal.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

starbright boy wrote:

Wat is er trouwens aan de hand met haar hoofd dan? Ze ziet er vrij doordeweeks uit vind ik.

Haar haar zat nogal typisch (?)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Van 26 juli tot en met 30 augustus zal presentatrice Margriet van der Linden de volgende Zomergasten ontvangen: modeontwerpersduo Viktor & Rolf,

radio- en televisiemaker Prem Radhakishun, hoogleraar wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis Trudy Dehue, actrice Carice van Houten, politicus Alexander Pechtold en tot slot dirigent Jaap van Zweden.

De portretfoto's van de gasten, dit jaar gemaakt door Kadir van Lohuizen, zijn te zien in NRC Handelsblad van vandaag.

Vanavond geeft Zomergasten presentatrice Margriet van der Linden in het televisieprogramma Knevel & Van den Brink een toelichting op de selectie.

Vanaf 26 juli weer zes avonden Zomergasten op Nederland 2, vanaf 20.12 uur.

Kijk voor meer informatie op de Zomergasten site

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Leuk dat Carice van Houten komt!

Was Jaap van Zweden niet al eens eerder geweest?

• 22407 messages
  • 5077 votes

Klinkt als een evenwichtig en interessant rijtje. Vind eigenlijk elke naam op een andere manier wel interessant.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Van dit rijtje zou alleen die wetenschapster interessant kunnen zijn volgens mij. Ik was eigenlijk al een paar jaar afgehaakt, omdat zomergasten inmiddels totaal van het oorspronkelijke concept is afgeweken en ik denk niet dat ik door deze namen weer ga kijken.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Zoals altijd lijkt alleen de wetenschapper (-ster) me echt interessant.

- Viktor&Rolf kunnen me gestolen worden

- Prem zie/zag ik genoeg op tv

- Carice van Houten heb ik nooit zo leuk gevonden

- Pechtold staat me wel aan, maar hopelijk wordt het dan niet al te politiek getint (want over politiek horen we hem genoeg, daar hebben we Zomergasten niet voor nodig)

- Jaap van Zweden...hmm. Weet niet echt wat ik daarvan kan verwachten.

En tja, die Margriet van der Linden. Iedere keer dat ik haar op tv zag vond ik haar vrij onsympathiek, en telkens weer ging het over feminisme. Mijn verwachtingen zijn dus niet al te hooggespannen.

Sorry voor het pessimisme, het gaat over Zomergasten he

Montorsi

• 9716 messages
  • 2375 votes

Carice is een leuke vrouw. Ze zal wel voor Singin' in the Rain kiezen als film. Verder benieuwd naar Pechtold (cool) en Prem (lulhannes eerste klas, maar toch wel vermakelijk). De rest kan me oprecht gestolen worden. Viktor & Rolf

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

De keuzefilm voor de eerste week met Viktor & Rolf is ook bekend. Weinig verassend maar het modeduo gaat voor James Ivory's Maurice.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

- Viktor&Rolf

Ik heb weinig met mode en ook al ken ik beroepshalve de mode wereld een beetje het heeft niet mijn interesse.

- Prem

Leuke man, maar ik vrees dat inhoudelijk hij niet veel te vertellen heeft. Zal vast een sterk maatschappelijk gearrangeerd "debat" worden. Maar dat heb ik iets te vaak de revue zien passeren; de geijkte thema's, Moslims, integratie, enz.

- Carice van Houten

Ik heb werkelijk niets met deze actrice. Ik vind haar noch boeiend noch oninteressant. Ze weet mijn aandacht niet echt vast te houden bij interviews die ik eerder van haar gezien heb. Bovendien vind ik haar acteerprestaties niet eens zo opzienbarend en/of de films waarin ze heeft gespeeld.

- Pechtold

Aardige man, zal ongetwijfeld veel sociaal maatschappelijke onderwerpen opleveren, of toch een meer persoonlijk verhaal? Kan interessant worden.

- Jaap van Zweden

Kan interessant worden maar net zo goed niet....

Hoe Margriet van der Linden het zal doen is ook nog maar de vraag. Natuurlijk is het koffiedik kijken maar vooralsnog vind ik het een wat magere bezetting aan gasten. Ik zie, net als BlueVelvet, veel liever wetenschappers en/of personen als gast die mijns inziens minder bekendheid genieten in de media maar binnen zijn/haar vakgebied een persoonlijkheid betreft.

Sowieso merk ik dat Zomergasten steeds meer tv bekendheden als gast uitnodigen, ik vind dat persoonlijk niet echt een goede ontwikkeling. Nu wil ik Zomergasten niet direct vergelijken met programma's zoals Koffietijd of P&W maar TV persoonlijkheden resulteert mijns inziens net iets te vaak in een alledaags gebabbel of in een optreden waar de gast in kwestie met name zijn of haar beeldmerk laat profileren zoals dit overduidelijk bij Linda de Mol het geval bleek te zijn.

Green Destiny

• 254 messages
  • 1396 votes

De meest interessante gast vind ik Trudy Dehue, haar theorie over de relatie tussen depressie, antidepressiva en geweld is hedendaags erg actueel in Nederland en hopelijk een eyeopener voor de medische wereld. Ben benieuwd welke fragmenten zij zal kiezen.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

timbo_ wrote:

De keuzefilm voor de eerste week met Viktor & Rolf is ook bekend. Weinig verassend maar het modeduo gaat voor James Ivory's Maurice.

Krijg sterk het vermoeden dat http://www.moviemeter.nl/user/39294 hun

MM login is .

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Victor & Rolf kijk ik principieel niet, wie zich met mode bezighoudt kan onmogelijk iets nuttigs te melden hebben.

.

Prem ga ik nooit 3 uur volhouden.

Dehue heb ik volgens mij ooit wel college van gehad. Interessante avond 1.

Van Houten, kan alle kanten op, benieuwd of ze meer is dan popje.

Pechtold, hmm, heb liever gestopte politici, angst voor pamflet. Voorzie veel gemier over Wilders.

Van Zweden, interessante avond 2.

De presentatrice ken ik niet.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

dragje wrote:

een optreden waar de gast in kwestie met name zijn of haar beeldmerk laat profileren zoals dit overduidelijk bij Linda de Mol het geval bleek te zijn.

Dat was een zeldzaam demasquee, ontluisterende tv. Wat een medelijden had ik die avond met Joris Luyendijk.

Green Destiny

• 254 messages
  • 1396 votes

Ik had hetzelfde gevoel toen Bram Moszkowicz te gast was. Joris Luyendijk vermeed telkens de confrontatie, zelfs toen Moszkowicz zijn controversiële uitspraak deed over de wraak die Israël nam na de Palestijnse terroristische actie tijdens de Olympische Spelen in München. Een uitspraak die niet te verenigen is met het (straf)recht.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

otherfool wrote:

Victor & Rolf kijk ik principieel niet, wie zich met mode bezighoudt kan onmogelijk iets nuttigs te melden hebben.

Tut tut... lijkt mij een tikkeltje overdreven...

Prem ga ik nooit 3 uur volhouden.

Kan ik me iets bij voorstellen...

Dehue heb ik volgens mij ooit wel college van gehad. Interessante avond 1.

Kijk ik ook naar uit.

Van Houten, kan alle kanten op, benieuwd of ze meer is dan popje.

Grappig, kon het woord er niet voor vinden. Ze heeft daar wel iets weg van inderdaad; in haar verschijning wel te verstaan.

Pechtold, hmm, heb liever gestopte politici, angst voor pamflet. Voorzie veel gemier over Wilders.

Dat geld niet in mindere maten voor Wilders (waarbij je zeker kunt stellen dat het een eenzijdig (saai) monoloog wordt voor eigen parochie) en voor tv persoonlijkheden in het algemeen.

Ik vond Linda de Mol haar manier van de vragen ontwijken in ieder geval niet bijdragen tot een een meer interessant gesprek. Laat ik mijn vooroordeel maar gewoon opbiechten, Linda de Mol lijkt mij geen interessante persoonlijkheid "ondanks" haar status; die van TV diva.

Van Zweden, interessante avond 2.

Kan.. Een druk manneke, altijd op reis. Ik ben wel benieuwd waar hij, als zeer getalenteerde dirigent, zijn inspiratie vandaan haalt.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Green Destiny wrote:

Ik had hetzelfde gevoel toen Bram Moszkowicz te gast was. Joris Luyendijk vermeed telkens de confrontatie, zelfs toen Moszkowicz zijn controversiële uitspraak deed over de wraak die Israël nam na de Palestijnse terroristische actie tijdens de Olympische Spelen in München. Een uitspraak die niet te verenigen is met het (straf)recht.

Bram Moszkowicz, ik kan maar moeilijk iemand voor de geest halen in bezit van dezelfde hoeveelheid aan narcistische uitspattingen en met een overeenkomstig zelfingenomen attitude als deze geaccepteerde 'Rain Main' van de lage landen.

De man voelt zich overal in z'n element omdat hij overal gedragsregels voor zichzelf heeft uitgeschreven. Zo maakt hij tijdens de opwachting bij RTL Boulevard de bovenste twee knoopjes van zijn overhemd los en drukt hij extra op het mechanisme van het parfum flesje zodat iedereen begrijpt dat ze in zijn territorium bevinden. Als we voorts spreken over een interview waar hij voor een cliënt pleit staat zijn kin altijd 30 graden omhoog gericht met de twee priemende oogkassen gericht op de camera.

Vreselijk zelfingenomen man, in bezit van Neêrlands kortste teentjes en een opvliegerig karakter dat zijn penetrerende parfum mijlenver overstijgt.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Viktor&Rolf

Och eerste aflevering heb ik altijd nog goede moed dus zal er wel aan beginnen.

Prem

Als die niet te druk doet kan het best een leuke avond worden

Carice van Houten

Heb er niet zoveel mee maar heeft humor en geloof ook wel dat ze interessante momenten zal gaan kiezen.

Pechtold

zeer benieuwd naar

Jaap van Zweden

In vaders en zonen gezien en dat maakte wel indruk

Dehue

Ken ik niet

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Moet zeggen dat ik maar weinig uitkijk naar dit seizoen Zomergasten.

In zowel Prem en Carice heb ik echt een hard hoofd. Prem is altijd heel irritant schreeuwerig, en alhoewel hij zich erg inzet voor bepaalde mensen heb ik er niks mee. Carice vind ik gewoonweg een bijzonder onboeiend actrice..

Viktor & Rolf kunnen nog wel eens een aparte kijk op dingen hebben (maar of ik me daar mee ga identifieren is nog de vraag).

Jaap van Zweden dirigeert de mooiste muziek, maar vult hij nu ook een aardige avond? Hij komt in interviews vaak wat bedaard en bijna degelijk over.

Pechtold is enigzins symphatiek, maar Plasterk (ook een policitus) was vorig jaar wel enorm duf en lafjes. Erg veel verwacht ik er niet van.

Dan blijft Dehue nog over, wellicht zorgt die nog voor een kleine openbaring.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Jaap van Zweden is toch wel een interessante man hoor, ook buiten de muziek.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Met zo'n CV moet dat bijna wel ja Maar ik heb ook maar weinig van hem gezien (waar hij sprak dus) en die keren heeft hij geen grootste indruk gemaakt.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Margriet Van Der Linden heeft min of meer aangegeven terug te willen naar het oorspronkelijke format. Dus meer een gesprek naar aanleiding van de gekozen fragmenten dan een interview met daarbij fragmenten. Als haar dat lukt is het een goede zaak. Ik hoop dat de gasten een serie fragmenten kiezen met enige lijn erin.

Overigens: Eigenlijk zijn de uitzendingen van de laatste jaren die ik echt boeiend vond vaak juist die met gasten waarvan ik niet veel verwachte. Een van de beste van de laatste 3, 4 seizoenen was de uitzending met Leon De Winter. Ik heb niets met zijn boeken, ben het in heel veel gevallen zeer oneens met hem en zijn columns en vind het zeker geen sympathieke man, eerder een vrij vervelende normaal gesproken. Maar de aflevering met hem was spannend en bijzonder interessant. Ook met Tom Holkenborg heb ik weinig. Zijn muziek doet me niks. Maar ook die uitzending vond ik mooi. Balanceerde op een dun draadje van narcisme en openhartigheid en dat is interessant. Wat ik wil zeggen is dat het op een enkele uitzondering na (Heleen van Rooyen was inderdaad een vreselijke aflevering (maar half gezien, alle vooroordelen werden bevestigd), Theo Maassen was inderdaad heel mooi) ik het eigenlijk vaak heel moeilijk in te schatten vind.

Dit jaar verwacht ik het minste van Carice Van Houten (wel heel vaak overal gezien en ze boeit me niet meteen als persoon denk ik). Zul je zien dat dat de beste aflevering wordt.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Kleine voorspelling voor de keuzefilms, kijken of mijn vooroordelen kloppen:

-Viktor en Rolf: Een film met een uitbundige vormgeving denk ik. Surrealisme misschien. Iets speels. Zou zomaar Nouvelle Vague kunnen zijn (60's Godard denk ik), of een late Bunuel.

-Carice Van Houten: Een verantwoorde Hollywoodklassieker. Iets van Hitchcock, Notorious ofzo.

-Prem Radakishun: Eerste ingeving is Wan Piepel, maar dat is een vooroordeel. Ik verwacht niet meteen een filmliefhebber bij hem, dus ik denk een sociaal drama uit Hollywood. Iets uit de laatste 10 jaar. Of een bekende documentaire.

-Jaap Van Zweden: Daar zie ik wel een filmliefhebber in. Zou maar zo iets als L'Avventura kunnen worden.

Alexander Pechtold: Moeilijk. Bekende klassieker uit de regisseursjaren van Hollywood misschien.

Trudy Duhue heeft vooral onderzoek gedaan naar depressie. Dus ik verwacht eigenlijk een film die daar iets mee te maken heeft.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

starbright boy wrote:

-Viktor en Rolf: Een film met een uitbundige vormgeving denk ik. Surrealisme misschien. Iets speels. Zou zomaar Nouvelle Vague kunnen zijn (60's Godard denk ik), of een late Bunuel.

Deze is al bekend. Hun keuzefilm is Maurice geworden. Nooit van gehoord, maar lijkt me op het eerste gezicht niet echt iets bijzonders.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Carice van Houten heeft in de VARA gids eens verteld dat haar favoriete film Glengarry Glen Ross is.

Maar op imdb trivia staat het volgende:

Singin' in the Rain (1952) is her personal favorite movie of all time.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

starbright boy wrote:

Een van de beste van de laatste 3, 4 seizoenen was de uitzending met Leon De Winter.

Ook de beste die ik zo snel kan terughalen. Overigens was Joris Luyendijk wat mij betreft ook de beste presentator van de laatste jaren.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Grindhouse wrote:

(quote)

Deze is al bekend. Hun keuzefilm is Maurice geworden. Nooit van gehoord, maar lijkt me op het eerste gezicht niet echt iets bijzonders.

Een Merchant-Ivory film. Dat is ongeveer tegengesteld aan mijn verwachting. Historisch Brits drama van (volgens velen, ik zag er nooit een) niveau.

Criterion had jaren geleden een zusterlabel waarop ze al die Merchant-Ivory films uitbrachten. Maurice is denk ik na A Room With A View en The Remains Of The Day de bekendste,.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.