• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.350 actors
  • 9.374.496 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Het begon oersaai dus ik heb het afgezet.

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

Donkerwoud wrote:

Ik kende de madam niet en besloot na 10 minuten dat ik ook niet echt de behoefte had om haar te leren kennen.

Haha Ik had nou precies het zelfde.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Vreemd, de uitzending met Plasterk heb ik nog diezelfde week op uitzendinggemist.nl kunnen bekijken, maar die van afgelopen zondag staat er niet op. Weet iemand of dit beleid is, of dat het nog komt?

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Komende zondag volgt trouwens de zomergastenfilm van Willem Schinkel. Ook hij komt weer met een onbekend werkje namelijk de documentaire Cats of Mirikitani. Slechts 4 stemmen maar klinkt erg interresant.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

De laaste zomergastenfilm is die van de bekendste gast en dat resulteert ook in de samen met Eraserhead bekendste film van dit jaar denk ik. Mel Brooks The Producers wordt de laatste zomergastenfilm van dit jaar.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Van den Ende keuze zeker? Op zich wel gepast.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Yep is van Van den Ende

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Die docu won in 2007 bijna de publieksprijs op het IFFR. Van Den Ende kiest voor The Producers? Leuke keus! Kan ik m eindelijk eens helemaal zien ook.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ben al snel afgehaakt.. Leuk dat hij de dingen in een ander perspectief tracht te zien, alles op metaniveau analyserend, ik kon er weinig mee. (Nee, niet weer Verdonk en Maxima, ook al wil je er iets anders mee zeggen.)

Tot nu toe alleen maar (echt!) genoten van de dame vorige week.

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

danuz wrote:

Tot nu toe alleen maar (echt!) genoten van de dame vorige week.

Die (vreemde) dame? Daar was (vond ik) niet doorheen te komen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Die 'vreemde' dame had een erg mooie kijk op dingen vond ik, eindelijk weer eens wat anders dan we nu bij Zomergasten normaal zijn geworden. Schitterend fragment van Beckett en van First Kill. Erg genoten.

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

danuz wrote:

Die 'vreemde' dame had een erg mooie kijk op dingen vond ik, eindelijk weer eens wat anders dan we nu bij Zomergasten normaal zijn geworden. Schitterend fragment van Beckett en van First Kill. Erg genoten.

Ik vond voornamelijk dat ze eigenlijk slecht sprak, en dan had ze af en toe ook van die open deuren.

Nou ja, dat ben ik dan.

Tanita

• 547 messages
  • 5064 votes

Bas Heijne is perfect.

Interessant programma, wel een socioloog die zich lekker vast laat lopen. Bas was mild

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Heb gisteren naar de actrice van vorige week gekeken en vandaag naar de socioloog. Beide interessant genoeg, maar geen van beide echt een diepe indruk makend.

De socioloog van vandaag had regelmatig gelijk imho maar het was wel een uitzending vol getheoretiseer en vrij oppervlakkig bovendien. Er was weinig sprake van ontroering en op het moment dat dat er in begon te zitten (net na Leolo) was het al snel weer weg. Heijne had zijn opponent in zo'n theorie-uitzending iets harder langs de grenzen van zijn gedachten mogen trekken. Ik begrijp na vandaag weer waarom ik ooit sociologie ben gaan studeren en ook waarom ik het nooit heb afgemaakt eigenlijk.

Aardig wegkijkend seizoen tot nu toe, maar op moviemeter-niveau heel veel drietjes en drie-en-een-halfjes. Geen echt mislukte uitzendingen, maar ook geen geweldige nog. Vond Junkie XL nog het beste. Dat was nogal een ego-document, maar daarom juist interessant.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Dit klinkt interessanter dan ik had verwacht (bron):

De Zomergastenavond van Joop van den Ende toont een blik op Nederland zoals we die niet eerder van hem hebben vernomen. Achter de schermen en voorbij het bekende script ontleedt Van den Ende minutieus politieke debatten, voetbalcoaching en commercials: wat zien we nu eigenlijk, waar kijken we naar? Hij laat fragmenten zien uit een interview met managementwonder Jack Welch, audities voor Hitler uit The Producers (1968) en een schrijnend faalmoment tijdens een piano-auditie uit de prachtige Franse speelfilm La Tourneuse de Pages. Maar er is ook aandacht voor de politieke wedstrijd tussen Verhagen en Bos en het sportieve drama tussen Van Basten en Hiddink.

Ik ga toch wel even kijken denk ik.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Heb afgelopen de aflevering met Willem Schinkel nog eens bijna in zijn geheel gezien en deze keer viel het kwartje een stuk beter. Mooie opbouw van de aflevering. Willem heeft een heldere visie en een beschouwend oog, veel emotie komt dan ook voort uit filosofie, poëzie lijkt bij hem verder te zoeken.

Van den Ende vanavond. Zal wel stukjes bekijken vanavond, maar geen idee of het ook wat is..

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Voor degenen die het niet hebben gezien vanavond: jullie hebben er niets aan gemist. Ik vond het (tot nu toe) een verschrikkelijk oppervlakkige uitzending. Ergens had ik het wel verwacht met Joop van den Ende, maar stiekem hoopte ik dat het zou meevallen. Ik vond het ook een behoorlijke egocentrische aflevering. Hij wilde het vooral hebben over wie hij allemaal wel ontdekt had, wat zijn inlvoed is geweest, met wie hij allemaal heeft samengewerkt en waar hij wel niet allemaal zijn geld in gestoken heeft. Jammer dat hij zo weinig diepgang heeft kunnen laten zien. Ik had liever willen zien wat hem heeft geïnspireerd en wat hem gemaakt heeft zoals hij is.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Vooral zijn passie voor ondernemerschap, shows, succes en de ondernemers ethiek kwam naar voren. Een interesse die ik absoluut niet deel (heb niks met Van Duin, Musicals e.d.), waardoor ik ook maar weinig geboeid heb gekeken. Hij zei ons (de kijker) te verassen met de gekozen fragmenten, maar dat vond ik absoluut meevallen.

Sympathieke man, groot in zijn vak, maar weinig filosofisch of ontroerend. Redelijke tot matige afsluiter van een redelijk seizoen.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Weinig aan indd, behalve dat hij de wereld niks boeiends heeft gebracht. Gelukkig staat overal zijn naam groot op, weet ik wat ik moet mijden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wat ik er van gezien heb vond ik erg boeiend.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

danuz wrote:

Vooral zijn passie voor ondernemerschap, shows, succes en de ondernemers ethiek kwam naar voren. Een interesse die ik absoluut niet deel (heb niks met Van Duin, Musicals e.d.), waardoor ik ook maar weinig geboeid heb gekeken. Hij zei ons (de kijker) te verassen met de gekozen fragmenten, maar dat vond ik absoluut meevallen.

Sympathieke man, groot in zijn vak, maar weinig filosofisch of ontroerend. Redelijke tot matige afsluiter van een redelijk seizoen.

Volledig eens. Precies wat ik verwachtte, een oninteressante man. Praatte ook niet helemaal fijn, veel onafgemaakte zinnen. Verder te oppervlakkig en 'op de automatische piloot'. Toch jammer.

Ik heb helaas Junkie XL moeten missen (ik was op vakantie), maar uiteindelijk vond ik alleen de socioloog erg interessant. Zoals ik al verwachtte, want ik vind wetenschappers nu eenmaal boeiende mensen (en zeker theoretici).

Bas Heijne krijgt van mij ook geen goed cijfer...hij is te beperkt in zijn interesses en kennis, is (verbaal) niet scherp genoeg, stelde vaak niet de goede vragen en is te weinig assertief: op sommige momenten wanneer hij zijn gasten had moeten afkappen, of door had moeten vragen, liet hij het afweten.

Vergeleken met Joris Luyendijk een achteruitgang als je het mij vraagt.

Misschien een keer een wetenschapper als Zomergasten-presentator?

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Volgens mij is de line-up voor wintergasten bekend: 22 december Isabel Allende; 29 december Jeffrey Sachs; 5 januari Tariq Ramadan. Op de site staan alleen nog maar hun namen met wat achtergrondinfo.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Met name Sachs lijkt me op dit moment heel interessant, met het oog op de crisis.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Gelukkig, Joris Luyendijk weer

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Zojuist stuitte ik per toeval op Wintergasten, deze keer met Jeffrey Sachs. En alhoewel het nu niet direct een enorm enerverende uitzending was, is het toch een enorm fijne afwisseling op televisie (sowieso heb ik dat ding de laatste tijd zowat nooit meer aan). Luyendijk blijft wat loensen met zijn ogen, maar blijkt ook hier weer een puike gespreksleider.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

danuz wrote:

Zojuist stuitte ik per toeval op Wintergasten, deze keer met Jeffrey Sachs. En alhoewel het nu niet direct een enorm enerverende uitzending was, is het toch een enorm fijne afwisseling op televisie

Zeker. Ben deze week lid geworden van de VPRO, hun tv-aanbod steekt met kop en schouders boven de rest uit.

Enerverend zou ik de uitzending ook niet willen noemen maar ik vond het prachtig dat dit soort dingen een keer gezegd worden door een persoon op die positie. Mooi verweer tegen de eeuwige kritiek op ontwikkelingssamenwerking. Die man wil gewoon een einde maken aan extreme armoede, zonder gezeur. Geweldig.

Sachs gaf blijk van een heldere kijk op de dingen, goeie prioriteiten ook. En Obama is fan van zijn boek. Dat belooft wat!

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Ah, goed dat je me eraan herinnert. Maandag Tariq Ramadan:

Tariq Ramadan (1962, Geneve) is een Zwitserse academicus van Egyptische komaf die zich heeft geprofileerd als islamitisch denker en filosoof. Hij legt de nadruk op de deelname van moslims aan de Europese samenleving.

Sommigen vergelijken Ramadan met Martin Luther King, maar anderen zien hem als een wolf in schaapskleren. De bladen Prospect en Foreign Policy plaatsten hem op de achtste plaats in de lijst van ‘s werelds hedendaagse intellectuelen.Ramadan is de kleinzoon van Hassan al Banna, een van de oprichters van het Moslimbroederschap in Egypte. Gamal Al Banna, de liberale moslimhervormer, is zijn oud-oom.

Na zijn studies filosofie, Franse literatuur en sociale wetenschappen aan de Universiteit van Geneve en Arabisch aan de Al Azhar Universiteit in Cairo, schreef hij zijn dissertatie over Nietzsche. Op dit moment doceert Ramadan theologie aan de Universiteit van Oxford, en Burgerschap en Identiteit aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tot nu toe publiceerde hij 23 boeken, waaronder Een Jihad van Vertrouwen en In de Voetstappen van de Profeet.

In Wintergasten komt niet alleen zijn liefde voor voetbal en voor de literatuur aan bod, maar ook zijn betrokkenheid bij maatschappelijke en politieke onderwerpen als het Palestijnse vraagstuk en het islamdebat.

Hopelijk komt dat laatste niet te veel aan bod. Ik heb meer interesse in zijn opvattingen over filosofie en literatuur dan over deelname van moslims aan de Europese samenleving.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Errug goeie aflevering.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Zeker, ik was - zucht - weer eens te laat dus heb ong. de tweede helft meegepikt, maar het was erg interessant. En wat is Luyendijk toch stukken beter dan Bas Heijne...

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

De nieuwe presentatrice van Zomergasten is Margriet van der Linden, hoofdredactrice van Opzij. De gasten worden eind juni bekend gemaakt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.