• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.991 actors
  • 9.370.970 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

thunderball wrote:

Hum... ik denk dat mij dit vanavond niet gaat boeien. In ieder geval geen drie uur. Is het trouwens wel echt live?

Wanneer je via teletekst de ondertiteling er bij aan zet, zie je namelijk dat regelmatig de zin er al in zijn geheel onder staat, terwijl de dame in kwestie hem nog aan het uit spreken is. Dat is raar en kan eigenlijk niet, toch?

Misschien hebben ze een aantal seconden vertraging ingebouwd? Bij mijn weten is het wel live namelijk.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Gisteren voor het eerst in tijden weer eens een volle aflevering gezien, puur vanwege de gast en interesse vanuit mijn vakgebied.

Nu weet ik weer waarom ik niet meer kijk sinds Abbring dit maar blijft presenteren want wat een treinramp van een interviewster is ze. Uuuuh. Uuuh. Ja euhm. Uuuh. Steeds de gast onderbrekend ook. En als het boeiend wordt kapt ze af, door naar het volgende fragment. Ze mist de kunde en het intellect om op de inhoud mee te gaan en de vragen te stellen die je als kijker hebt en gaat dan maar psychologiseren omdat ze vermoedelijk denkt dat wel te kunnen (kan ze ook niet, het blijft allemaal erg oppervlakkig).

Nu hoeft dat allemaal niet erg te zijn als er nog iets van sfeer in zit. Maar het blijft allemaal zo statisch. Het hoeveelste seizoen van haar is dit nu? Dan mag je wel verwachten dat ze lekker in haar rol zit maar ze blijft een bang muisje dat zich niet veilig voelt in de studio. Nul sfeer en nul contact met de gast.

Ik zat wel te denken: wie wel? Ineens kwam Erik Dijkstra op. Ik vind het af en toe een irritante vent maar hiervoor lijkt hij mij uitermate geschikt. Wilfred Genee zou dit trouwens ook kunnen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

eRCee wrote:

(quote)

Misschien hebben ze een aantal seconden vertraging ingebouwd? Bij mijn weten is het wel live namelijk.

Klopt, minuutje ongeveer: https://twitter.com/zomergasten/status/1297610681928253440

alexander038

• 957 messages
  • 1295 votes

Wel leuk dat die Sandra Phlippen van David Cronenberg films houdt.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

eRCee wrote:

(quote)

Ik kreeg de indruk dat dat niet lang nadat die gast met dat pistool live inbrak op het journaal veranderd is... Bij Op1 zag ik voor het eerst dat de ondertitels wel erg 'op tijd' waren.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ok, bedankt voor de uitleg allen. Dat verklaart het idd.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Aanst. zondag 23.24 uur hoofdfilm van Derk Sauer Zomergast 7 aug. a.s.: Gunda, docu en/of meditatieve film vgls. sommigen. Gaat over het leven van een varken en andere boerderijdieren.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zowel voor die film als voor Sauer ga ik even zitten.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Een week later is de keuzefilm Synecdoche, New York (2008).

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Vond Sauer wel een sympathieke zomergast, sowieso vind ik het fijner als iemand vanuit zijn expertise spreekt en de fragmenten thematisch verband houden. Maar ik had toch ook wel op iets meer gehoopt, het bleef een beetje aan de oppervlakte, Sauer was soms iets te bescheiden of wist het gewoon ook niet. Abbring vind ik normaal gesproken wel een OK presentator maar ze bleef steeds naar de bekende weg vragen zoals bij die anekdotes over de tijd in Noord-Ierland, niet zelden vanaf haar moral high horse, en was ook te sturend in haar vragen. Geregeld viel ze Sauer ook in de rede, meest opvallend tijdens zijn slot-toast, waarna je Sauer een beetje ongemakkelijk zag kijken terwijl Abbring het programma afsloot. Ik had het idee dat het niet erg klikte.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Ik ben al snel afgehaakt, niet naar dat accent en die stem te luisteren. Heel vermoeiend.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Flavio wrote:

Vond Sauer wel een sympathieke zomergast, sowieso vind ik het fijner als iemand vanuit zijn expertise spreekt en de fragmenten thematisch verband houden. Maar ik had toch ook wel op iets meer gehoopt, het bleef een beetje aan de oppervlakte, Sauer was soms iets te bescheiden of wist het gewoon ook niet. Abbring vind ik normaal gesproken wel een OK presentator maar ze bleef steeds naar de bekende weg vragen zoals bij die anekdotes over de tijd in Noord-Ierland, niet zelden vanaf haar moral high horse, en was ook te sturend in haar vragen. Geregeld viel ze Sauer ook in de rede, meest opvallend tijdens zijn slot-toast, waarna je Sauer een beetje ongemakkelijk zag kijken terwijl Abbring het programma afsloot. Ik had het idee dat het niet erg klikte.

Wat ik inderdaad heel hinderlijk vond, was dat Abbring de hele avond, dus niet een enkele keer, Sauer de maat bleef nemen.

Van die vragen alsof hij zich aan haar moet verantwoorden. Knap manipulatief, zag ik.

En waar ik bij Sauer veel moeite mee had: zijn manier van praten. Hij maakte zelden een zin af, begon dan weer een nieuwe zin en zo verder. Pfff...kromme-tenen-werk. Een Godswonder hoe lang die man het in Rusland heeft uitgehouden, voor mij zou het een ware straf zijn.

Een deel van de Noorse film gezien en ik ben er nog niet achter waarom het een zwartwitfilm was: het land is oogstrelend mooi. En na een tijdje wist ik de nare afloop al en ben ik afgehaakt. Fy faen, zoals de Noren zeggen.

Aanst. zondag komt Marsman, de Dichter des Vaderlands enz. Ook zo'n titel...Verwachting: van hetzelfde laken een pak als bij Sauer, maar deze is verbaal sterker, heeft haar op haar tanden, dus zal Abbring minder kunnen sturen hopelijk.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

En ja, Marsman is lesbisch en heeft ook een ernstige, doch momenteel stabiele ziekte onder de leden.

Dat kan men via internet en kranten al jaren lezen.

Ik ben benieuwd in de hoeveelste minuut van het gesprek Abbring daarover begint.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Sauer ligt mij wel. Kijk meestal ook wel even wanneer ik zie dat hij in een talkshow zit. Met zijn manier van praten heb ik dan ook totaal geen moeite en snap ook eigenlijk niet wat daar zo mis mee is.

Ik vind juist dat hij altijd zeer begeestert kan praten over zijn werk en het wonen in Rusland, zo ook afgelopen zondag. De drie uren vlogen dan ook om. Ook de fragmenten waren van aardig tot interessant en kende ik geen van allen.

Voor mij eindelijk weer eens een geslaagde Zomergasten aflevering.

Ps: Abbring was regelmatig wel irritant en leek hem inderdaad telkens, zoals hierboven iemand al zei, de maat te willen nemen. De toast op het einde voelde inderdaad ook ietwat ongemakkelijk aan. Helemaal mee eens.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik ben al jaren op Abbring uitgekeken.

Het is beter als zij het stokje over geeft aan een ander, maar ik vrees dat ze hier nog wel 5 jaar zit.

Zij heeft een wat beperkte blik en repertoire en gebrek aan empathie en inleving, dat begint op een gegeven moment tegen te staan.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Zoals jij wél, ben ik Abbring niet zat, maar jouw punt van haar gebrek aan empathie en inleving is beslist waar.

En dat vind ik al langer. Sandra Phlippen, die van twee weken geleden, was wel prima tegen haar opgewassen en bleef onverstoorbaar haar punten maken in het gesprek. Ik vind de gasten soms eentonig, maar dat is ook een kwestie van smaak. Bessel van der Kolk, van geboorte Nederlander, maakt over twee weken zijn opwachting en dat is een boeiende psychiater met goede ideeën. Vanavond is Lieke Marsman, elders al artikelen van haar gelezen, dus die laat ik even voorbijgaan. Nare ziekte, eenzaamheid en levenseinde, passen mij niet. Er is vast elders nog een mooie, goede film te zien....!!! Want dát is mijn ideale avond.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

waarom altijd die eeuwige saaie art flicks na zomergasten? Waarom nooit eens iets anders? Voor mijn part een hollywood blockbuster...Ik begin te geloven dat de films door de redactie worden uitgekozen.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

De dame van vanavond, Lieke Marsman, vond ik wel zo oninteressant en niet boeiend praten (zelfs over de door haar zelf uitgezochte fragmenten) en zichzelf voortdurend tegenspreken/weer verbeteren dat ik het na een half uur kijken heb opgegeven.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Op de een of andere manier was dit wel aangenaam kijkvoer zo op een rustige zondagavond, maar het ging verder nergens over natuurlijk. Dit is een beetje het gemiddelde gefilosofeer van de millenial op een terras na 3 bier (mijzelf inclisief). Dat is niet erg, maar als je dan een interviewster hebt die nooit eens een haakje oppakt (en die waren er genoeg, ik denk dat Marsman best meer de diepte in had kunnen gaan) en het ook oppervlakkig wil houden, dan houdt het op.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

mikey wrote:

waarom altijd die eeuwige saaie art flicks na zomergasten? Waarom nooit eens iets anders? Voor mijn part een hollywood blockbuster...Ik begin te geloven dat de films door de redactie worden uitgekozen.

Hollywood blockbusters zijn natuurlijk sowieso niet (VPRO) verantwoord, ha ha. 't Is dat ik 'Synecdoche, New York' zelf op blu ray heb en al tig keer gezien, anders had ik er niks mis mee gevonden. Fantastische film.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zal wel iets met budget of beschikbaarheid te maken hebben.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Ben een beetje wezen hakken en zagen in wat we zouden krijgen. Nou, hak en zaag maar door, graaf.

Is gewoon niet echt interessant.

Kay Jamison, daar kom ik mijn bed voor uit.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Gräns wordt de hoofdfilm van Raven van Dorst, Zomergasten 21 augustus a.s.

Zweedse film over een douane-officier wier reukvermogen aangeboren gave is , zowel in haar werk als daarbuiten.

Ze ruikt dus letterlijk of iemand iets verbergt en zo leert ze vooral zichzelf te analyseren.

Een gelaagde film met ook actuele thema's, zoals genderfluÏditeit, erin verwerkt.

Intrigerend tot zover.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

De week erop is het Fanny och Alexander (1982).

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1833 votes

Raven van Dorst sla ik graag over zondag. Een heel vriendelijk mens, en waars super charismatisch. Maar dan ook echt gigantisch charismatisch.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Raven van Dorst wil ik een heel klein stukje bekijken en dan heb ik betere dingen te doen. Toegegeven: ik hou van tegendraadse mensen en haar afleveringen van "Nachtdieren" een heel leuk concept, dat ze heel goed doet. Maar wel vaak op dezelfde manier en dat verwacht ik ook vanavond. Als hermafrodiet geboren, gaat het daar in bijna elk interview over. In principe zijn we dat allemaal, maar zij had ook de lich. uitrusting van beide geslachten en is nog steeds erg boos dat men haar ongevraagd als klein kind heeft aangepast op dat vlak.

Haar filmkeuze is opmerkelijk: Gränse: een vrouw met een Neanderthaleruiterlijk (omschrijving VARA-gids) en werkzaam als douanier met bijzondere geurgave, ruikt onraad als het zich voordoet en leert ook zo zichzelf beter kennen. Maar daarvoor vind ik het een te lange zit en mocht blijken dat ik iets bijzonders heb gemist, dan zie ik de herhaling wel.

Interessanter vind ik de combinatie vrouwen, Abbring die vaak alleen binnen de lijntjes kleurt en van Dorst het liefst vaak daarbuiten.

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Rotterdam@1 wrote:

Dat duurt dus nog even voordat deze psychiater aan de beurt is. Intussen heb ik een tip voor je: Volkskrant 15 okt. 2021 heel goed interview met hem. Over zijn eigen traumatische jeugd o.a. En ook de aankondiging van zijn boek.

Er begint meer en meer opschudding te ontstaan in de media, vanwege de aanwezigheid als gast in Zomergasten a.s. zondag, Bessel van der Kolk. Met name zijn zienswijze, manier van werken en onderzoeken.

Sommige experts zijn het niet eens met de kwalificaties van van der Kolk aangaande traumatische ervaringen, het verdringen/opslaan ervan en het later weer ruimte geven. Zij betwijfelen heel sterk het waarheidsaspect, de zuiverheid van deze herinneringen c.q. de aangeprate trauma's en de grote gevolgen, bijv. onschuldigen die veroordeeld worden.

Deze experts zijn zowel deskundig binnen de justitiële wereld als ook anderen binnen de wereld van therapeuten, psychiaters enz.

En vinden het een buitengewoon slecht plan om deze man juist dit podium te geven. Sterker nog: die menen dat zijn optreden desastreuze gevolgen kan hebben. Mensen zoals ik, vinden dat nou juist van de huidige psychiatrie: grote pillenschrijverij en DSM-etiketten: heel ongezond...

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Dat was best een beetje standaard psychologie gisteravond, en Janines laatste Zomergasten.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

thunderball wrote:

De dame van vanavond, Lieke Marsman, vond ik wel zo oninteressant en niet boeiend praten (zelfs over de door haar zelf uitgezochte fragmenten) en zichzelf voortdurend tegenspreken/weer verbeteren dat ik het na een half uur kijken heb opgegeven.

Ja, die was erg. Van Dorst was leuk, Sauer een bevlogen en boeiende avond, Phlippen errug interessant. Jammer dat Abbring stopt, ondanks haar minpunten bereidde ze zich altijd goed voor en kon vrijwel altijd wel rapport opbouwen met de gasten, tot af en toe memorabele tv aan toe.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.