- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Helaas heb ik zo zomergast Weski haar betoog (nog) niet kunnen afkijken. Het beviel me wel. Boven verwachting gelukkig! Al vertelt ze niet veel over haar achtergrond of familie, de persoonlijke kijk op zaken van Weski is boeiend!
De volgende gast, Nazmiye Oral, kiest een film die nog geen stemmen heeft op moviemeter:
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Eindelijk een kans om te zien hoeveel Zomergasten-kijkers er op moviemeter zitten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb de aflevering met Inez Weski inmiddels ook gezien.
Heel mooie aflevering. Weski kwam heel sympathiek over en had interessante fragmenten. Ze kwam ondanks haar bewust afgebakende privéruimte, nog best openhartig over.
Abbring vind ik niet echt een doorgewinterde interviewer. Ze blijft soms teveel in haar eigen vooroordelen zitten, dat komt het interview niet altijd ten goede.
Wat Gijs Groenteman bijvoorbeeld doet voor de Volkskrant in zijn podcast interviews vind ik vaak net wat dieper gaan.
Alsnog toegevoegd op MM:
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Aangezien het ingewikkeld is om drie uur lang de tv voor jezelf te hebben, is het me pas gisteren gelukt om de aflevering van Inez Weski af te kijken.
De monoloog van Weski heeft toch wel hele bijzondere tv opgeleverd. In al haar punten en fragmenten kon ik me goed vinden, alleen was het jammer dat ze inhoudelijk niet bij (of tegen) werd gestaan door Abbring. Eigenlijk werd dit ook nog eens duidelijk gemaakt in de uitzending, door te stellen dat de journalistiek voornamelijk gericht is op omstanders en het gevoel en niet zozeer op de feiten en hoe iets ontstaan is.
Toch bleef Abbring maar zoeken en vissen, maar had ze zich beter wat kunnen verdiepen in de onderwerpen en fragmenten. Misschien wat meer tegengeluid kunnen voorbereiden. Wel een fenomenale avond.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Weinig verheffende avond. Deze gast heeft volgens mij veel meer interessants te vertellen. Misschien is het de keuze, misschien zijn het de vragen. Dat gezoek naar quasi-intelligente vragen komt de flow van het gesprek ook niet ten goede.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Dat gezoek naar quasi-intelligente vragen komt de flow van het gesprek ook niet ten goede.
Dat is het hele probleem van Janine Abbring.
Kijk nu al uit naar de avond met Ilja
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Nazmiye Oral was een slow starter, maar kwam naar mijn mening aan het einde wel op gang. Een zeer persoonlijk gesprek was dit wel. Abbrink hoefde niet heel veel te vragen. De vraag die ik me bij Zomergasten wel stel is: “hoe erg is het als de interviewer niet erg actief is?” Het antwoord is natuurlijk gast- en kijker afhankelijk.
Ik heb in ieder geval als kijker niet de wens gehad dat Abbrink, Oral verder aan de tand zou moeten hebben voelen. De vaart was een dingetje, maar ook dat verdween wel. Vaart en duur van het programma is altijd een issue. We zijn immers niet gewend zo lang naar iemand op tv te kijken en luisteren. Oral is samen met Typhoon degene geweest die een zeer persoonlijk verhaal hield. Weski boeide mij eveneens ondanks dat zij weinig vertelde over haar familie, jeugd etc. Zij gaf haar persoonlijk visie op zaken goed weer en droeg daarbij inhoudelijk interessante onderwerpen aan. De andere twee verrasten mij in dat opzicht minder. Toch werden de films Entity, Revolver en This is England door Oral aangehaald en op persoonlijke wijze (bezeten door de traditie/cultuur/geloof) toegelicht.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Ik vond afgelopen zondag Nazmiye een fijne zomergast, ze heeft een fijne stem en een sympathieke uitstraling en wist mij wel te boeien. De meeste fragmenten kende ik nog niet (altijd goed), alleen haar filmfragmenten vond ik minder: Bastille en Revolver vind ik zelfs zeer matige films en snapte ik haar enthousiasme niet zo. Voor de rest was het een aardige uitzending, waarbij Abbring meer aangeefster, dan interviewster was, maar ik vooral uitkijk naar de uitzending van volgende week.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Het kabbelt allemaal een beetje te veel voort, wel makkelijk kijkvoer daarmee. De fragmenten zijn wel aardig. Janine is weer eens irritant door de amateurpsycholoog uit te hangen. Waarom toch? Zo'n gast is uitgenodigd vanwege zijn professie, niet vanwege zijn persoonlijkheid. Ga dan ook niet proberen die persoon te doorgronden. Want a) lukt je dat niet goed genoeg en b) is het volstrekt niet boeiend.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Precies. Eerste uur was goed te doen, tot en met dat Everest-fragment, maar toen het over de Joodse familiegeschiedenis en de depressie ging, momenten waar Abbring van opleeft, verloor ik m'n interesse.
Abbring is wat mij betreft wel een goede televisie-persoonlijkheid, prettige uitstraling ook, maar geen goede interviewer. Kan beter bij Eenvandaag gaan werken ofzo.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Ben het met de twee voorgaande berichten eens. Vond de gast op zich boeiend, maar Abbring wist de uitzending steeds verder om zeep te brengen. Gelukkig.. het laatste uur ben ik er bij in slaap gevallen en werd pas wakker van de aftiteling, maar ik vermoed dat ik hierdoor nog enige ergernis heb weten te vermijden. Toch vind ik Janine op zich een aardige persoonlijkheid, alleen niet echt op haar plaats bij Zomergasten, op de één of andere manier vind ik het met haar altijd ergens wringen.
Vind nog altijd Peter van Ingen de beste presentator en baal nog steeds dat hij er mee stopte. De allereerste uitzending met Pierre Janssen vind ik ook nog steeds de sterkste van allemaal en dus nog steeds onovertroffen. Eigenlijk begin ik iedere uitzending weer te kijken met de hoop dat het net zo goed wordt, maar ik denk niet, na al die jaren, dat dat nog gebeuren zal....
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Toegevoegd n.a.v. de uitzending van afgelopen zondag:
Kuru: The Science and the Sorcery (2010)
Deze podcast had ik een tijdje geleden al beluisterd, zeer de moeite waard:
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Kom net thuis. Nog geen posts over de Zomergast van vanavond. Heeft iedereen ademloos zitten luisteren? 
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
Ik stond met m'n trekker op het mediapark, niks van de uitzending gezien.
Richardus
-
- 2128 messages
- 1196 votes
Klein beetje gezien maar ik mag hopen voor haar naasten dat ze buiten camera's om een stuk minder berekenend maar enthousiaster praat... Wat belemmert zo'n functie met z'n verantwoordelijkgeden dan hè, als op eieren lopen.
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
Het gedeelte over de boterberg en de melkplas vond ik wel interessant. De oorzaak daarvan is me eindelijk duidelijk geworden.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
Grootste gedeelte wel gezien (buiten uiteraard het halfuurtje Zomerpromenade!) maar niet heel bijzonder.
Wel enkele leuke fragmenten maar bij geneuzel over het geloof en dat verschrikkelijke nummer van U2 haak ik even af.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Ik heb het opgezet, maar echt aandachtig gekeken en geluisterd kan ik niet zeggen. Ben tussendoor ook nog naar "Andere Tijden Sport" over Jan Raas gaan kijken, dat was toch nét iets leuker.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Nou ben ik niet zo'n geregelde Zomergastenkijker. Meestal vergeet ik het gewoon, maar als ik er aan denk vind ik de gast vaak ook niet te inspirerend. Hierbij moet gemeld dat ik zelf geen televisieaansluiting heb, dus elders zou moeten kijken. Dat kan wel, maar doe ik zelden. Misschien valt er ook wat op uitzendinggemist te zien, maar dat doe ik ook maar niet.
Nu de echte mededeling: Wie zouden jullie dan wel als zomergast willen zien? Maak eens een top 3, meer is niet nodig. Met vele topdrieën moet er toch een mooi jaar samengesteld kunnen worden.
Mijn top 3, waar ik wel moeite voor zou doen om de afleveringen te zien:
1. Jan Cremer. (Meest onbekende bekende Nederlander. Heeft ontzettend veel meegemaakt, en heeft een mening. Lefgozer van wereldformaat.)
2. Tim Krabbé. (Niet enkel vanuit mijn passie voor schaken, maar vooral om zijn onorthodoxe levens- en denkwijze, waarin het recentelijke uiten voor zijn fascinatie voor Ferdi Elzas wel weer een hoogtepunt is.)
3. Boudewijn de Groot. (Godfather van de Nederpop.)
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Jan Cremer zou geweldig zijn! Heb toevallig de laatste maanden weer na lange tijd een stapel boeken van hem aangeschaft en zit die regelmatig lekker buiten te lezen met een big smile op mijn gezicht. Absolute held!
Verder Famke Janssen, maar dat is heel persoonlijk en alléén omdat ik sinds GoldenEye een crush op haar heb, dus kan mij voorstellen dat verder daar niemand op zit te wachten! 
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Mooie gasten Graaf Machine, maar houden die 75 plussers het wel drieënhalf uur vol?
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Mooie gasten Graaf Machine, maar houden die 75 plussers het wel drieënhalf uur vol?
Ja, ze zijn wel wat oud ja, maar ik denk dat ze alle drie nog wel fit genoeg zijn om 3,5 op de kont te zitten en wat te kletsen.
Arnie
-
- 1082 messages
- 1881 votes
Gisteren Zomergasten met Carola Schouten gekeken, een paar reflecties neergepend omdat het thema me interesseert en ik benieuwd was naar haar persoonlijkheid. Vond het interessant en teleurstellend tegelijkertijd. Vooral tegen het einde heb ik met verbazing gekeken naar de enorme twijfel die ze tentoonspreidde, n.a.v. fragmenten over haar geloof. Openheid en je twijfel laten zien is heel goed, maar ik kreeg het gevoel naar een therapiesessie te kijken, waarin ze zelf moest ontdekken dat ze een extreem laag gevoel van eigenwaarde heeft gecombineerd met flinke prestatiedrang, en dat enigszins projecteert op haar geloof (of andersom). Bijzonder hoor, voor een minister.
Op inhoud rond landbouw en natuur raakte ik met name gefrustreerd over haar ontwijkende en zoekende antwoorden. Het ging maar niet de diepte in. Abbring was ook duidelijk te weinig onderlegd en kwam niet verder dan wat algemene (linkse) stellingen over de kwestie, zonder echt kritisch te worden.
Schouten raakte steeds weliswaar aan de relevante thema's en aspecten van het landbouwvraagstuk, maar ging dan niet de diepte in door daadwerkelijk oplossingen te bieden en bleef focusen op de moeilijkheid van de afwegingen en complexiteit van alle belangen. Haar enige oplossing formuleerde ze in algemeenheden, een vaag concept als 'circulaire landbouw' bijvoorbeeld, terwijl het fragment dat daarbij paste (het perspectief van de hond) direct genuanceerd moest worden omdat dit op grote schaal nauwelijks toe te passen is. De meest rake vraag van Abbring was dan ook dat ze misschien niet genoeg mogelijkheden had om de landbouw op een zinvolle manier te hervormen, omdat ze vermorzeld wordt tussen een ondernemerspartij (VVD) en een boerenpartij (CDA) (wat trouwens helaas prima samengaat in een pervers compromis dat de grote ondernemerboeren steunt - zeg maar de SGP-lijn -, maar dat staat dus haaks op de CU-lijn die juist de kleinere boeren wil ondersteunen - maar dat terzijde).
Een andere paradox was het fragment met Sicco Mansholt, dat eigenlijk de kern vormt van de kwestie, omdat hij al begin jaren '70 inzag dat het Europees landbouwbeleid hervormd moest worden. Schouten was daarover vol lof, maar dan vooral over Mansholts professionele en persoonlijke vermogen met nieuw inzicht ook een nieuwe koers te willen varen. Juist op de inhoud van dat inzicht was ze veel te ontwijkend over de cruciale vraag waarom we daar niet van hebben geleerd. Daar had Abbring een duidelijker antwoord moeten eisen.
Wat de inhoud betreft kreeg ik dus de indruk dat Schouten ideeën heeft die niet eens zo verkeerd zijn, maar dat die te weinig onderlegd en ontwikkeld zijn om echt een vuist te kunnen maken in dit kabinet. Ook haar persoonlijkheid laat vermoedelijk niet echt toe dat ze een vastomlijnde visie heeft en die strategisch weet toe te passen. Als gevolg maakt ze weinig echte keuzes. Misschien is het daarom dat ze zich vastgrijpt aan een paar strohalmen waarmee ze in haar partij kan scoren: allereerst de platitudes rond mens en natuur in harmonie (wat leuk klinkt maar pas zinvol is als je dat inhoud geeft met ideeën om dit op nationaal/Europees niveau toe te passen), en als tweede het hameren op begrip voor boeren die levenslange investeringen maken. Dat laatste is natuurlijk zeer terecht, maar vereist om die reden echte politieke keuzes met ballen om de cyclus van constante beleidsverandering te doorbreken met een visie waarin je leiding neemt en mensen meeneemt.
Tot slot nog een vermelding van waardering voor het fragment over Rem Koolhaas met zijn expositie in hartje New York over het platteland. Het fragment zelf is niet zo heel duidelijk, maar wat hij hiermee beoogt is essentieel (hier een aardig interview): de verhouding stad-platteland, dus de agro-industriële voedselketens maar ook (of vooral) het wederzijdse begrip is een enorme katalysator in alle moderne sociale en economische ontwikkelingen.
Ik ga trouwens zeker nog die documentaire over Mansholt kijken, lijkt me erg interessant. Iemand die al gezien? Ik kan ook het boek De Graanrepubliek - Frank Westerman (1999) sterk aanraden voor meer achtergrond over Mansholt en het Nederlands/Europees landbouwbeleid.
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Arnie: bijzonder interessante analyse. Veel werk om het allemaal op te schrijven.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Op persoonlijke aanbeveling van Arnie heb ik bij uitzondering deze Zomergasten met een politicus, een actieve politicus ook nog, toch maar gekeken. En vond het eigenlijk veel beter dan verwacht. Op het laatste fragment van de vreselijke Bono met een nog vreselijker U2-nummer na, hoe erg kan een miskleun zijn, pfff.
Maar soit, allereerst vond ik het een van de betere avonden van Abbring. Maar dat kwam paradoxaal genoeg ook omdat Schouten subtiel maar beslist haar eigen koers voer. Dus ze ging in op de vragen zolang ze ze relevant vond, maar stuurde ook gewoon een andere kant op waar nodig. Voorbeeldje: op de vraag waarin ze op haar moeder lijkt geeft ze een antwoord waarin ze haar moeder beschrijft, niet meer dan dat, Abbring dringt aan maar vervolgens houdt Schouten het gewoon vriendelijk af en blijft ze bij het eerder gegeven antwoord. Sterk. (En dat fronsje ook toen Abbring het woord 'bezwangeren' in de mond nam, vervolgens gelijk weer het gesprek de juiste kant op geleid door Schouten.)
Verder paar zeer interessante fragmenten, met name Golda Meir en Primo Levi. Dat je die dingen laat zien en het vervolgens op jezelf betrekt en op je functioneren als politicus, dat vind ik best wel klasse eigenlijk, gedurfd ook. Je kon duidelijk zien dat ze daarover de dingen vertelde die ze wilde vertellen. Ik herkende in het zoekende, twijfelende, jezelf kritisch bekijkende stijltje best veel van wat ik om me heen zien bij vrouwen die op een hoog niveau werken. Feminien leiderschap in beeld, niks mis mee. Dat stuk met Mansfeld was volgens mij ook interessant, alleen heb ik het niet met 100% aandacht gevolgd dus kan ik er verder niet teveel over zeggen. In de kern lijkt het me dat Schouten geen slecht beeld heeft van waar het met de landbouw naartoe moet, zeker afgezet tegen de landbouwministers van de laatste 25 jaar, alleen lijkt ze me te genuanceerd om echt de noodzakelijke stappen te zetten. De kritiek op het fragment met die Amerikaanse projectboerderij deel ik niet, ze geeft vervolgens een heel praktisch voorbeeld over beter gebruik van suikerbietengewas. Het gaat hier verder louter om het achterliggende principe. De stuksgewijze benadering die ze voorstaat ten aanzien van verandering wordt ook bepleit door Karl Popper, en hoewel ik persoonlijk liever zou zien dat er gewoon een concreet doel zou worden gesteld in de vermindering van het aantal dieren in de Nederlandse veehouderij, valt er wat voor te zeggen.
De toon was soms wel lichtelijk schurend, omdat Schouten nu ook weer niet het sprankelende intellect tentoonspreidt die de nadruk in sommige zinnen zou kunnen rechtvaardigen. Maar goed, de manier waarop ze door de avond heen navigeerde en de getoonde fragmenten (ook heel mooi: Tel Aviv, en brok in de keel bij The two popes, eerlijk waar) maken het toch echt wel de moeite.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 messages
- 3092 votes
'Ik woon nog steeds in Spangen. Ja, aan de rand van de wijk.'
…
Abbring, even later: 'Maar jij woont natuurlijk wel in een sjiek straatje?' 
Nee, vond het helemaal niks. Vreselijke om de hete brij (de bio-industrie) heen draaiende zomergast. Abbring was totaal niet scherp of kritisch, hoewel ik weet dat ze ook iets tegen al dat dierenleed heeft. Ze begon er wel over, tot twee keer toe zelfs, en ook aardig van d'r dat ze even dat rijtje akelige dingen uit het verleden opnoemde ter vergelijking van de vee-industrie: de heksenverbranding, geen kiesrecht voor vrouwen, etc...
Maar Schouten negeerde het gewoon en legde de schuld bij de huidige polarisatie; zo'n gehaaid politicus weet natuurlijk als geen ander hoe je dat soort gevoelige vragen handig kunt ontwijken. Het nietszeggende gesprekje dat erop volgde rondde ze snel af met: 'Iedereen moet dat voor zichzelf kunnen bepalen' (het consumeren van vlees). Maar dan vervolgens wel een halfuur lang van die gereformeerde prietpraat over de kijker uitstorten.
En dan nog die vraag over d'r kind: 'Maar ik begrijp dat zo'n baby niet uit de lucht komt vallen?' Je zag Schouten echt even beduusd kijken.
Dacht meteen aan een 'onbevlekte ontvangenis' haha..
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Wat is die Ilja Leonard Pfeijffer welbespraakt zeg. Aangenaam om naar te luisteren