- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
kos
-
- 46695 messages
- 8852 votes
Ik vind hem niet zozeer controversieel als wel meer pulp, wat hij zelf ook al aangaf.
Dan snap ik de Pasolini, Bergman, Lean en Fellini inspiratie niet helemaal.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Fragmenten linkten toch perfect met het onderwerp dat hij besprak. (en werden niet direct inspirators genoemd, alhoewel hij natuurlijk wel met hun films is opgegroeid.)
Pasolini - Link met Jesus (Wil hij zelf een film over maken)
Bergman - Link met de dood (ook een obsessie van 'm)
Lean - Link met Jesus (Wil hij zelf een film over maken)
Fellini - Link met lange shots/choreografie. (Showgirls, Robocop)
kos
-
- 46695 messages
- 8852 votes
Ach, jawel, maar waarom wat niet meer toegespitst op zn eigen werk. Ik had veel meer jaren 80 rommel verwacht eigenlijk.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik niet. Je vorming ligt in je vroege jaren. En waarom zou hij aankomen met films van tijdgenoten?
Ik was eigenlijk bang dat het nog meer over Jesus en het geloof zou gaan. Maar gelukkig kregen we ook nog een beetje filmschool.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Die sight and sound top 10 van Verhoeven bestaat toch ook alleen maar uit klassieke werken? Ik vind het ook helemaal geen vreemde keuzes. Bovendien werd een groot deel van de Amerikaanse pulp van Verhoeven bepaald door de studio (hij was nooit van plan om sf te doen) en in de docu over Kurosawa klaagt hij nog met een lach over de special effects in zijn eigen werk. Een beetje neerbuigend zelfs.
Ik had Rashomon nog wel verwacht....
maxcomthrilla
-
- 15579 messages
- 2845 votes
De eerste Zomergasten uitzending die ik helemaal heb uitgezeten, al lukte het vorige week bij de sympathieke Malherbe ook al bijna.
Ik vond het erg leuk dat Verhoeven veel filmfragmenten had uitgezocht. Leuk om de prachtige fragmenten uit Ben - Hur en Otto en Mezzo weer even tegen te komen. Weliswaar bekend, maar wat doet dat er in godsnaam toe als hij er zo boeiend over kan vertellen! De man is al 72, maar oogt nog zo levendig en frivool! Een spraakmakend, enthousiast en interessant figuur in ieder geval.
Ik vind de presentator trouwens weinig spontaan en goede vragen stellen lukt hem ook niet. Gelukkig liet hij Verhoeven wel goed zijn gang gaan, maar die neemt dan ook het initiatief. Maar op zo `n opmerking van Verhoeven dat hij het onmogelijk acht om een film over Jezus te maken, had de presentator toch kunnen opperen: en als je er een halve documentaire van maakt die niet louter op waarheden berust is? Hij zat vaak alleen de tijd in de gaten te houden, waardoor het snel op fragmenten afraffelen lijkt en dan te bedenken dat je 3 uur hebt. 
Het verschil in film maken tussen Europa en Amerika vond ik onnoemelijk interessant. Waarom een Antonioni geflopt is ( voor commercieel gewin ) en het Verhoeven wel lukte. Ik had dat Father and daughter fragment trouwens nog nooit gezien, schitterend hoor! 
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Een leuke avond, inderdaad. Nogal wat stukjes gemist, helaas, maar wel een interessant figuur met flink wat energie. JBC is niet bepaald een groot succes, maar ergerlijk vond ik hem voor het grootste deel ook weer niet.
''Father and daughter'' ziet er mooi uit, maar de muziek vind ik te vaak te aanwezig. Leuk om te zien waar sci-fi voor Verhoeven mee begon: ''The war of the worlds''. Per direct op de ''te zien''-lijst.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2287 votes
Vond het wel een aardig nieuwtje dat Verhoeven i.s.m. Soeteman
plannen hebben, ze zijn al bezig met het script, om De Stille Kracht van Couperus te gaan verfilmen.
Wat een zeer leuk toeval, ik kocht vorige week het boek.
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
Ik had Rashomon nog wel verwacht....
Die had ik inderdaad ook eigenlijk wel verwacht.
Maar goed.
Erg leuke gast om te zien als filmliefhebber. Leuke fragmenten en weer een paar films op mijn must see lijst.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Erg boeiende spreker, die Verhoeven. Als regisseur heb ik hem niet hoog zitten (al ben ik meer benieuwd geworden naar Starship Troopers), maar ik had wel al verwacht dat hij interessant was om naar te luisteren.
Ik weet dat hij een Wellesfilm had willen laten zien, maar toch blijft Vera Cruz een vreemde keuzefilm. Ik vond het een fijne western, daar niet van, maar was het niet logischer geweest om een van de andere films waarover Verhoeven sprak te pakken, want het leek mij dat die hem meer aan het hart gingen. War of the Worlds of een film van Hitchcock leken de meest voor de hand liggende keuzes.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Inderdaad jammer dat die keuzefilm eigenlijk niet meer is dan de goedkoopste die de VPRO kan krijgen uit de persoonlijke 'top zoveel' van de gasten.
Brix
-
- 19680 messages
- 5118 votes
De VPRO die een western op het programma zet lijkt mij anders zoiets als een klein wereldwonder.
Misschien niet interessant voor het gros van de gebruikers hier.
Maar ik vind het verbazingwekkend.
Neo opperde dat 'Filming Othello', van Welles wellicht een keuze had kunnen zijn.
Op het uitzendtijdstip een probaat slaapmiddel m.i.
Alleen voor die-hard Welles fans misschien te doen.
(Opnemen zou een optie geweest zijn)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat was het beste aan Verhoevens keuze, een luchtige film die niet leed onder het late uur. Zo'n Nosferatu van Herzog valt me dan toch zwaarder en Welles waarschijnlijk ook.
De kans dat het ging over Filming Othello lijkt me overigens klein. Waar baseer je dat op, Neo?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Op zondag 29 augustus 2010 is Erwin Olaf de laatste Zomergast van dit seizoen. Olaf (Hilversum 1959) woont en werkt sinds begin jaren 80 als fotograaf en filmmaker in Amsterdam. In 1988 won zijn serie Chess Men de prijs voor jonge Europese fotografen. Olafs werk zorgde vanaf het begin voor controverse, en zijn werk is sinds eind jaren tachtig te zien in galeries en musea over de hele wereld.
Bekende series van Olaf zijn onder andere Mature (1999), waarbij hij oudere dames in klassieke pinup-poses fotografeerde, Royal Blood (2000), portretten van iconische doden als prinses Diana en Julius Caesar, en zijn recente werken Rain/Hope (2007) en Grief (2008), waarin hij veel meer de verstilling opzoekt en met klassieke beeldentaal speelt. Olaf is ook een veelgevraagd en succesvol reclamefotograaf en heeft campagnes voor merken als Diesel, Levi's en Heineken gedaan.
Tijdens de Zomergastenavond van Erwin Olaf zal het gaan over de schoonheid van de afwijking aan de hand van een fragment uit de film Freaks uit 1932, waarin een groep outcasts in het circus wraak neemt op de 'gewone' mensen. Tegelijkertijd gaat het over de zoektocht naar perfectie, met een fragment over glamourfotograaf Helmut Newton die modellen selecteert voor zijn werk vol genaaldhakte dominante supervrouwen.
Verder is er aandacht voor de esthetiek van A Clockwork Orange van Stanley Kubrick, voor de overweldigende aantrekkingskracht van David Bowie en voor ontwerper Benno Premsela als voorvechter van de homo-emancipatie.
Als keuzefilm koos Olaf voor Federico Fellini's meesterwerk Amarcord (1973) ,een terugblik op Fellini's jeugd in het Italiaanse kuststadje Rimini in fascistische jaren dertig van de vorige eeuw.
(bron: VPRO)
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Vergeef me mijn pessimisme, maar dit lijkt me echt helemaal niks. We hebben al een actrice en regisseur gehad, op een fotograaf zit ik dan niet echt meer te wachten. Klinkt ook nogal als uitgekauwde onderwerpen (afwijking, perfectie, extravagantie, homo-emancipatie, pff...). Ik vind het ongehoord dat er dit jaar geen wetenschapper als gast is
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
on-ge-hoord werkelijk, en de agrarische sector komt ook al niet aan bod, om maar wat te noemen. Heb je wel mooi weer een hele avond vrij om een filmje te kijken
ik ga gewoon onbevooroordeeld kijken als altijd. hoop wel dat hij er ook wat Joel Peter Witkin in gooit...
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Keuzefilm lijkt me nog het beste aan de avond...
...ik deel BV's pessimisme.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
on-ge-hoord werkelijk

Heb je wel mooi weer een hele avond vrij om een filmje te kijken
timbo_
-
- 13116 messages
- 3862 votes
Mag het hopen van niet want anders gaat de zomergastenavond nog onder de 0,5 scoren.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Olaf is een bijzonder intrigerend en bevlogen persoon. Hopelijk komt dat uit de verf met JBC.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Vergeef me mijn pessimisme, maar dit lijkt me echt helemaal niks. We hebben al een actrice en regisseur gehad, op een fotograaf zit ik dan niet echt meer te wachten. Klinkt ook nogal als uitgekauwde onderwerpen (afwijking, perfectie, extravagantie, homo-emancipatie, pff...). Ik vind het ongehoord dat er dit jaar geen wetenschapper als gast is
Er is over het geheel genomen inderdaad (te)veel uit de artistieke vijver gevist.. hoewel ik wel benieuwd ben naar zijn visie als fotograaf zijnde op visuele aspecten van film (jammer dat ie van Kubrick niet ook heeft gekozen voor The Shining). Freaks lijkt me ook wel wat.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik vind die Olaf en zijn werk echt vreselijk, maar toch hoop ik stiekem op wat interessante fragmenten en inzichten, want het is wel een rare vogel.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Dubbeldrank, Sinterklaas en hij Zwarte Piet en dan die staf tegen zijn kont. Hoepel dan maar op. 
Hoe losjes hij dat er uit gooide, ja grappig.
titia
-
- 601 messages
- 1302 votes
Grappig? Hij maakt er een grapje van om niet te laten zien wat het met hem gedaan heeft. Ik vind het vooral schrijnend.
Maar verder ben ik geboeid aan het kijken...interessante man!
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Hij zat er een paar seizoenen terug ook al eens of niet?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Zat even na te denken waar ik hem dan wel zag,maar dat was dus bij Pauw en Witteman. 
Het begint nu weer een beetje in te kakken trouwens.
mikey
-
- 28990 messages
- 5141 votes
Hij zei coming to age terwijl het coming of age is.