• 178.335 movies
  • 12.225 shows
  • 34.005 seasons
  • 647.592 actors
  • 9.377.368 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

Arnie

• 1082 messages
  • 1882 votes

Pfoe, vond het vooral een zware avond. Verhoeven is inderdaad een geweldig verteller, maar zeer dominant zowel qua gesprekstechniek als wereldbeeld, hij sleept je mee in een door hem geconstrueerde blik met een autoriteit waarvan ik me geregeld afvroeg waar hij die vandaan haalde.

Ondanks alles, en vooral ondanks Jelles onbeholpenheid, gebrek aan inlevingsvermogen en simpelweg 'lichtheid', was het zeer, zeer boeiend. En dan met zo'n luchtig filmpje aankomen als keuzefilm...

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

SelmaDuim wrote:

Father and Daughter van Dudok de Wit is briljant!

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Ik vind de sentimenten gecombineerd met de vreselijke esthetiek niet aan te zien. Maar om dat filmpje samen met een Hitchcock die een rape-murder dirigeert.. is wel weer wat.

thunderball

• 5882 messages
  • 1414 votes

Arnie...

Nou, nee.

Verhoeven wilde eigenlijk iets van Orson Welles laten zien, maar dat kon blijkbaar niet.

Ik vermoed dat ze toen in aller ijl de eerste de beste film, die hij ook wel aardig vond en die voorhanden was, gekozen hebben.

Het valt me steeds meer op dat de keuze film niet echt de keuze van de gast is.

Voor westernliefhebbers is het trouwens wel een goede keuze.

Cooper en Lancaster in 1 film is sowieso een instant-klassieker waardig.

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Verhoeven is zo'n man waarbij je altijd geboeid zit te kijken en te luisteren. Na zijn biografie, audio-commentaren, interviews en dergelijken niet perse erg verrassend, maar wel enorm boeiend. De man had gerust zowel de presentator als gast kunnen zijn. Het blijft tocht één van de meest charismatische filmmakers.

Father and Daughter is gewoonweg prachtig. Zag deze ondertussen al weer jaren terug, samen met The Fish and the Monk, op het witte doek. Het is nog altijd even sprankelend.

Het was misschien ook interessant geweest om zijn adoratie voor Stravinsky te betrekken op filmmuziek in zijn films. Maar zo zijn er nog tal van dingen die wellicht voor de kijkers ook interessant zouden zijn om iets over op te vangen.

Hij wilde eigenlijk een Orson Welles film laten zien als keuzefilm. Wellicht Filming 'Othello'?

Arkadi.

• 797 messages
  • 870 votes

JBC is een 'gevoelsmens' en een denker. Hij denk na welke vraag hij moet stellen en hoe. Dit gaat vaak niet samen met mensen die snel reageren en eigen ideeen snel naar buiten brengen.

JBC wordt soms overreden waarbij het soms aandoenlijk is om te zien dat hij een filmpje wil instarten maar de gast nog midden in zijn betoog zit om duidelijk te maken waarom hij voor dit fragment heeft gekozen.

Format is ws. eerst filmpje>>dan uitleg maar komt vaak wat als het 'niet het moment voelen' over.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

thunderball wrote:

Het valt me steeds meer op dat de keuze film niet echt de keuze van de gast is.

Inderdaad, een kwalijke zaak.

Verder eens met de meesten. JBC valt definitief door de mand met ongepaste onderbrekingen en irrelevante opmerkingen. Verhoeven is een fantastische verteller en heeft een zeer bijzondere avond geleverd. Zijn commentaren waren interessant en voegden veel toe aan de fragmenten.

allmodcons

• 383 messages
  • 9400 votes

Vond het wel een aardig nieuwtje dat Verhoeven i.s.m. Soeteman

plannen hebben, ze zijn al bezig met het script, om De Stille Kracht van Couperus te gaan verfilmen.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Die Vera Cruz is een van de minste films van Aldrich (die ik overigens hoog heb zitten). Onbegrijpelijk dat ze zo'n niemendallige avonturen flick uitzenden na dit geweldige (maar helaas af en toe hinderlijk onderbroken) monoloog van Verhoeven.

.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

thunderball wrote:

Het valt me steeds meer op dat de keuze film niet echt de keuze van de gast is..

Rechtenkwesties vermoed ik. Kan soms erg lastig of onmogelijk zijn voor een omroep om een bepaalde film uit te zenden.

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

Het was wel een vermakelijke uitzending, alleen zonder echt veel verrassing. Nooit hoefde Paul Verhoeven het achterste van zijn tong te laten zien. Hij mocht steeds erg makkelijk weg komen met hetgeen hijzelf wilde vertellen. Nooit een uitdagende vraag of reactie met wat provocatie om Verhoeven uit de kast te lokken. Door het ontbreken van zulk weerwerk verliep het gesprek een beetje te gladjes.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Meerdere keren begon het nèt interessant te worden, ook persoonlijk en zo, maar dan moesten ze weer naar de volgende clip zo irritant

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Rammstein is populair onder filmmakers, ook de favoriete muziek van David Lynch.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Voor wie meer Verhoeven wil horen, kan ik erg de audio commentaren vaN Robocop en Starsip Troopers aanraden.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Interessante kerel, alleen bij z'n monoloog over geloof kon ik hem moeilijk volgen maar de rest vond ik interessant, vooral Marilyn Monroe en Alfred Hitchcock. Had hij die laatste film maar mogen maken: sex, moord, mayhem..

Corstius glimlachte als een kind die naar opa luisterde. Verhoeven vertelde op het laatst tussen neus en lippen door dat de aarde 5 miljard bestaat, en dat voor een gelovige.. Dat kan leuke stof opleveren maar nee Corstius begint over het stopwoordje 'nietwaar'.

En De Stille Kracht verfilmen, ook leuk om te horen. Best zwaar om te lezen maar erg mooi. Ben het ook eens met Verhoeven toen ie vertelde dat een film over paranormale zaken in het midden moet laten of dat werkelijk zo is of dat het ingebeeld is.

PS dat animatie fragment met die opgroeiende vrouw en haar vader

SelmaDuim wrote:

Father and Daughter van Dudok de Wit is briljant!

ah die ja

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Bottleneck wrote:

Verhoeven vertelde op het laatst tussen neus en lippen door dat de aarde 5 miljard bestaat, en dat voor een gelovige..

Verhoeven is toch geen 'gelovige'? (buiten het feit dat het gros van de gelovigen echt niet denkt dat de aarde 6000 jaar oud is)

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Weet ik niet precies, dacht dat op te maken uit z'n betoog, hij heeft er op zn minst wel iets mee dan? Had zich aangesloten bij een of andere geloofsgroep.

Daarnaast had ie het op het eind ook even over evolutie en dat wordt zeker niet omarmd door het gros van de gelovigen. Dan ben ik benieuwd hoe hij aankijkt tegen evolutie e.d., niet naar waarom het stopwoordje 'nietwaar' zo boeiend is, nietwaar..

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

De man heeft een Jezus obsessie, maar dan wel als historisch figuur. Waar dat allemaal vandaan komt weet ik niet zo precies, heb zijn boek daarover ook niet gelezen.

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Wellicht omdat hij de belangrijkste historische fuguur is. Als cultuurbepaler maar niet als zoon van God..

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hij is ooit bijna in de Heren beland toen hij 26 was. Hij heeft zich er van af kunnen keren, maar dat heeft hem wel 2 jaar geestelijke gezondheid gekost. Die obsessie met Jezus is daar een overblijfsel van. Alleen hij probeert het te benaderen vanuit de wetenschappelijke kant en niet vanuit het evangelie.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

@Bottleneck: je hebt zeker niet de hele uitzending gezien? Ze hebben het nota bene nog gehad over zijn grote twijfel rond zijn 25ste (wat Reinbo hierboven zegt). Verder had hij het over de evolutietheorie, over niets na de dood (geen hel of hemel), de relativiteitstheorie, het historisch figuur Jezus zonder alle 'onzin' uit de Bijbel, etc. Hoe je hieruit afleidt dat hij gelovige is is me een raadsel.

timbo_

• 13116 messages
  • 3862 votes

Pfff maar 689.000 kijkers. Snap er niets van dat meer mensen liever naar een zomergastenaflevering met Annet Malherbe kijken dan naar Paul Verhoeven.

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Deze uitzending was de beste van het seizoen, samen met die van Maarten 't Hart. Goede fragmenten (vrijwel allemaal spraken ze me persoonlijk aan), boeiende verteller. Monroe, Hitchcock, Bergman, Father & Daughter - smullen.

Heb goede hoop dat ook de uitzending van komende week de moeite waard is.

Maar die JBC, daar kan ik echt niks mee. Je kunt niet zeggen dat hij een gesprek leidt, zeker niet als hij tegenover iemand als Verhoeven zit, die het gesprek graag naar zich toetrekt.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

BlueVelvet wrote:

@Bottleneck: je hebt zeker niet de hele uitzending gezien? Ze hebben het nota bene nog gehad over zijn grote twijfel rond zijn 25ste (wat Reinbo hierboven zegt).

Nee heb het niet allemaal gezien, was ook later ingevallen. Als het allemaal al uitvoerig behandeld is kan ik me voorstellen dat Corstius er niet op doorvroeg.

kos

• 46695 messages
  • 8852 votes

Wat mij betreft allemaal veel te belegen filmfragmenten. 8,5, Seventh Seal, Riefenstahl, komop zeg.

Montorsi

• 9716 messages
  • 2378 votes

Eens kos, verder wel een leuke aflevering, boeiend, maar weinig opzienbarend qua fragmenten.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3276 votes

Het probleem met Zomergasten is dat de kijker verwacht nieuwe wereldwonderen te zien.

Montorsi

• 9716 messages
  • 2378 votes

Ik kan me niet echt verplaatsen in die verwachtingen, maar voor een filmregisseur komt hij wel met erg veel gebruikelijke scenes.

kos

• 46695 messages
  • 8852 votes

En vooral voor iemand als Verhoeven vond ik het wel erg vreemde inspirators.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hithcock, Fellini, Bergman, Lean, Wyler, Wilder, Monroe, Passolini.

Lijken me toch wel de gebruikelijke namen voor iemand die in de jaren 50 is opgegroeid....

Bovendien gebruikte hij de zeer bewust gekozen scenes om zijn verhaal te vertellen. Hij had niet als doel de wereld iets nieuws te laten zien. Als filmmaker is hij ok erg gedegen, het is enkel zijn obsessies met het perverse, het geweld, de aftakeling en dood, dat hij soms als controversieel filmmaker wordt gezien.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.