• 178.285 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.493 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ging al iets, nee een stuk, vlotter met JBC. Kwam misschien ook omdat-ie blijkbaar regelmatig bij Oom Maarten op bezoek gaat, de gedachtenwerelden lagen een stuk dichter bij elkaar dan vorige week. Leuke man 't Hart, enthousiast verteller, hoogtepunt vond ik het mollenfilmpje.

Montorsi wrote:

Brigitte Kaandorp, dat is dan weer jammer

Dat dan weer wel

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Zo mooie avond vond ik. Had er een hard hoofd in vooraf vooral dankzij zijn natuurpassie maar eigenlijk vond ik die passages nog het sterkst. Maar het wordt toch altijd weer een latertje. Nosferatu laat ik even lopen. Nog even snel de laatste regels aan recensie leggen en dan snel slapen.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Montorsi wrote:

Brigitte Kaandorp, dat is dan weer jammer

Klopt

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Fijne pretentieloze ouderwetse(!) zomergastenaflevering. En 't Hart is lief.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

Fijne pretentieloze ouderwetse(!) zomergastenaflevering. En 't Hart is lief.

Wat maakt dit pretentieloos en andere zomergasten wel (althans, dat maak ik op uit jouw zin)?

O, ik vond trouwens zelfs het fragment van Kaandorp best smakelijk: Deed me wat aan Dorrestijns klaagliedjes denken. Maar uit geheel dan toch het minst geloof ik dan.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Ik heb nu al spijt van dat woord, heb er eigenlijk nogal een hekel aan.

Maar ik vind het lekker dat het vooral een prettig innemend gesprek was over de fragmenten en daarmee de passies en het leven van 't Hart zonder dat er allerlei psychologische verbanden werden gezocht. Ik denk dat sommige ex-presentatoren in die verleiding waren gekomen en dat had deze uitzending geen goed gedaan.

Vind dat Kaandorp-lied wel leuk eigenlijk.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ja, dan begrijp ik wat je bedoeld (zoiets dacht ik al). Jelle wist zijn vragen deze keer zo goed te stellen en 't Hart de ruimte te geven (en als je hem de ruimte geeft, dan praat hij lekker door, hij loopt over van passie), waardoor het als een trein liep. Waar het boekcitaat bij de vorige aflevering fout viel klopte ze hier ook, en grapjes vielen ook nimmer verkeerd.

De enige keer dat het voor mijn gevoel zo lekker liep was met die ex-tafeltennister (kom even niet op haar naam).

• 22407 messages
  • 5077 votes

Bettine Vriesekoop, dat was ook een heel fijne aflevering (en een leuk mens).

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

Eindelijk begon het vanavond weer een beetje te lijken op mijn ideale vorm van een zomergastenuitzending. Jelle zou alleen wat minder krampachtig mogen omgaan met dat brave, al te dwangmatig, volgen van het lijstje favoriete momenten. Wat maakt het uit als er een moment afvalt, omdat er zich een mogelijkheid voordoet bij een ander moment op het lijstje dat de zomergast veel meer interessants over het gekozen fragment of zichzelf te vertellen heeft.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Heel fout om met een half oog naar een Herzog te kijken (of naar iedere film eigenlijk): Maar wat ziet (en klinkt) het er majestueus uit! Die wordt snel in de dvdspeler gestopt.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Heb 'm expres afgezet. Ik heb de hele Herzog/Kinskibox nog liggen, verheug me er erg op. Ik heb erg genoten de andere Herzogbox een paar jaar terug.

En ik wil eerst de Murnau zien.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Heb die box ook, en snap niet dat ik hem - als groot Herzogliefhebber - nog niet gezien heb.

• 22407 messages
  • 5077 votes

Ik vind het nooit zo erg om films ongezien in de kast te hebben. Ook niet films waarvan ik veel verwacht. Ik kan best een jaar veel zin hebben in een film die ik nog heb liggen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

O, maar dat heb ik ook zeker (zo hou ik altijd nog Solyaris als laatste Tarkovsky ongezien, heb ik iig nog altijd iets om naar uit te kijken).

Maar het gaat een beetje off-topic.

• 22407 messages
  • 5077 votes

(ik heb dat met Andrei Rublyov (en zijn studentenfilm, maar die telt maar half mee)).

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Fijne zomergast, zoals ik wel had verwacht. Vrijwel alle fragmenten waren de moeite waard en origineel.

Vond alleen dat Jelle niet genoeg doorvroeg! Een aantal onderwerpen werd veel te kort besproken. Enkele vragen die ik zou hebben gesteld:

* Maartens Bijbel-kritiek en het bijbehorende EO-programma [Praat je moeder altijd over dingen waar ze niets van af weet? (hij beweerde dat ze het boek niet eens gelezen had) Vreemd dat je moeder "inhoudelijke kritiek op de Bijbel" en "het is mooi geschreven en moet beschermd worden" als tegenstrijdig ziet, terwijl het dat niet is. Leg eens uit wat je zo mooi vind aan bepaalde passages uit de Bijbel. Je zegt dat o.a. Nietzche belangrijk is geweest in het afvallen van het geloof; vertel! In hoeverre heeft je opleiding biologie hierin meegespeeld? Hoe kwam je er trouwens op om Biologie (en niet taal/literatuur) te gaan studeren?]

* rechterlijke dwalingen (Lucia de B.) [Hoe kwam je er überhaupt op om, tijdens het wachten op bestelde boeken, de rechtzaal in te stappen en specifiek deze zaak te volgen? (is wel gevraagd maar geen duidelijk antwoord) Hoe kan het trouwens dat experts worden aangesteld die geen experts zijn? Heb je vaker gevochten tegen onrecht? Jij en Lucia hebben werkelijk een vriendschap gebaseerd op tuinieren?]

* MKZ, 'ruimen' van stallen [(als bioloog) geef eens aan hoe volgens jou met deze zaken omgegaan dient te worden? Hoewel aangrijpend, begreep ik het fragment met de boer niet helemaal. Hoezo had de boer 3 jaar toegeleefd naar dit moment? Hoezo moet er bloed worden afgenomen voor de dieren geruimd worden, terwijl koeien zonder MKZ werden afgemaakt? Wat was er zo ontzettend vervelend aan het continue uitstel van executie? Was het verboden om te filmen? Ook hier weer groot onrecht en verlies van vertrouwen in de overheid. Is er een verband met Lucia?]

Leuk om te weten dat Maarten 't Hart heeft meegewerkt aan Nosferatu. Het was me alleen niet helemaal duidelijk of zijn opmerking dat het vooral VPRO's keuzefilm is serieus was. Indien niet, had hij wel een wat betere 'verkooppraat' kunnen houden over waarom hij de film zo waardeert. Het sfeerfragment was prachtig (ik ga het zeker kijken, alleen niet vanavond), maar hij haalde het direct onderuit door over het aantal ratten te praten.

Het laatste Kaandorp-fragment was wel ok, maar nogal een abrupt einde van de avond. Ik kan me van vorig jaar herinneren dat volgens mij Carice van Houten afsloot met Antony and the Johnsons, zonder nog tekst erna. Mooi!

eRCee

• 13443 messages
  • 1978 votes

BlueVelvet wrote:

Enkele vragen die ik zou hebben gesteld:

En daar zou het zeker niet beter van zijn geworden.

Nee, fijne aflevering, geen pogingen om de wereldproblematiek in één avond op te lossen, maar gewoon gepraat van een sympathieke man. Die stekelbaarsjes, geweldig, daar heeft 't Hart gewoon 20 jaar onderzoek naar gedaan en dan vindt hij het nog raar dat er geen financiele ondersteuning meer voor te vinden is.

Goed optreden ook van JBC. Dat belooft veel goeds voor de volgende afleveringen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

Hoezo moet er bloed worden afgenomen voor de dieren geruimd worden, terwijl koeien zonder MKZ werden afgemaakt?

Werden ze niet alleen getaxeerd?

Vond het overigens ook een vermakelijke aflevering (net als vorige week). Wel wil ik even opmerken dat imitatie en mimicry gangbaardere termen zijn voor wat 't Hart omschreef als sympathische inductie.

Hier wordt zelfs gesteld dat imitatie en sympathische inductie (van emotie) twee verschillende dingen zijn:

"when an affective or emotional excitement of the agent induces a similar affective excitement in the patient, the process is one of sympathy or sympathetic induction of emotion or feeling; when the most prominent result of the process of interaction is the assimilation of the bodily movements of the patient to those of the agent, we speak of imitation."

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

eRCee wrote:

En daar zou het zeker niet beter van zijn geworden.

Dat is persoonlijk natuurlijk Maar

geen pogingen om de wereldproblematiek in één avond op te lossen, maar gewoon gepraat van een sympathieke man.

'Gewoon gepraat' vind ik net iets te weinig voor een echte Zomergastenavond. Ik zie af en toe liever wat meer (inhoudelijke of emotionele) diepgang dan alleen wat vrijblijvend gepraat: er werd nauwelijks verteld wát hem zo aansprak in of waarom juist de keuze voor die fragmenten. Ik vond het bijv. een beetje jammer dat Maarten het onderwerp muziek zelf afdeed als 'ongrijpbaar', terwijl ik wel wat interessants daarover verwacht had - ook gezien zijn lofzang over Bach bij DWDD een tijd terug.

Die stekelbaarsjes, geweldig, daar heeft 't Hart gewoon 20 jaar onderzoek naar gedaan en dan vindt hij het nog raar dat er geen financiele ondersteuning meer voor te vinden is.

Inderdaad, maar dan ligt toch te vraag voor de hand: hoe is geld voor onderzoek naar stekelbaarsjes te rechtvaardigen? Terwijl die niet gesteld wordt. Wat dat betreft vind ik JBC dus iets te vlak/terughoudend. Hij geeft vooral voorzetjes en aanknopingspunten.

Apollinisch wrote:

Wel wil ik even opmerken dat wat 't Hart sympathische inductie noemde beter bekend is als imitatie of mimicry.

Hm, dat zou een etholoog toch moeten weten, of wellicht was dat onderscheid er in zijn tijd nog niet.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

starbright boy wrote:

Bettine Vriesekoop, dat was ook een heel fijne aflevering (en een leuk mens).

Zal voor eeuwig een zwak voor die aflevering houden omdat ik dankzij haar Leonard Cohen leerde kennen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Die boer was trouwens onbedoeld grappig: "Minder als nul, een halve nul."

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Haha, inderdaad. En zo'n mooi gebaar erbij waarin hij een eerst een nul, en dan een halve nul illustreert.

Karl van H.

• 2812 messages
  • 2256 votes

Betere aflevering dan vorige week. JBC kwam veel minder zenuwachtig over en Maarten 't Hart vertelde gewoon leuk. Drie uur prima vermaak.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Keuzefilm van (waan van de dag) Paulien Cornelisse is overigens het inmiddels bijna jaarlijks terugkerende Happiness.

Aardige aflevering gisteren, met 2 personen die elkaar wel enigszins begrepen. Gemoedelijk is misschien wel een beter woord. 't Hart was her en der een en al venijn, maar hield zich te veel in helaas. Ik houd wel van emotionele uitspattingen met getier.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Mug wrote:

Keuzefilm van (waan van de dag) Paulien Cornelisse is overigens het inmiddels bijna jaarlijks terugkerende Happiness.

Zucht...vrij onorigineel inderdaad. Vrees een beetje dat dit een voorteken is voor de hele avond volgende week, zoals dat boekje van haar (Taal is zeg maar echt mijn ding): leuk opgeschreven, vermakelijk, maar niets nieuws onder de zon.

't Hart was her en der een en al venijn, maar hield zich te veel in helaas. Ik houd wel van emotionele uitspattingen met getier.
Eens. Volgens mij voelt JBC zich daar zelf niet gemakkelijk bij. Toen 't Hart bijna een tirade begon over de afslachting van koeien, zei JBC: laten we eerst even naar het fragment kijken, dan kun je even rustig worden.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

Volgens mij voelt JBC zich daar zelf niet gemakkelijk bij. Toen 't Hart bijna een tirade begon over de afslachting van koeien, zei JBC: laten we eerst even naar het fragment kijken, dan kun je even rustig worden.

En na het fragment heeft 't Hart zijn tirade volgens mij best goed mogen doorzetten. JBC gaf hem vrij veel ruimte en leek er zelfs best in mee te gaan.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik heb helaas alleen het laatste uur gezien, maar mag ik vragen welk fragment uit Radio Days hij koos?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

danuz wrote:

En na het fragment heeft 't Hart zijn tirade volgens mij best goed mogen doorzetten. JBC gaf hem vrij veel ruimte en leek er zelfs best in mee te gaan.

Maar toen was-ie alweer rustiger geworden Ach, ik heb geen grote kritiek op hem hoor, ik mis alleen wat pit. Heb ook de verwachting dat hij volgende week goed overweg kan met Paulien Cornelisse.

The One Ring wrote:

Ik heb helaas alleen het laatste uur gezien, maar mag ik vragen welk fragment uit Radio Days hij koos?

In het fragment werd de familie voorgesteld, er werd verteld dat ieder familielid zijn eigen favoriet programma had, dat vader het favoriet programma van moeder niet kon waarderen,... Ik ken de film verder niet, maar vermoed dus dat het ergens in het begin van de film is?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Zonder de film te hebben gezien; beschrijving van de favoriete radio-fragmenten van iedereen. Clipje met de geweldige quote:

He's a ventriloquist on the radio -- how do you know he's not moving his lips?

edit: BlueVelvet heeft geëdit

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

The One Ring wrote:

De scene waarin Woody Allen vertelt dat elk familielid een eigen favoriet radioprogramma had. Bijvoorbeeld de moeder die fan was van de buikspreker op de radio...

En het verhaal van de honkballer die steeds meer ledematen verloor.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.