- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Als we dan toch even kort off-topic gaan, de man van Jelka van Houten heeft de coolste naam ooit: Koppe Koppeschaar.
Haha! Ondanks zijn achternaam heeft hij toch een leuke bos krullen:

kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Grachtengordel-bitchfights.
.
Hanneke Groenteman alweer in de ring. Waar is Connie Palmen als je 'r nodig hebt.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Koppe Koppeschaar, de nieuwe Taeke Taekema 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het werd me nu (tegen elven) toch teveel een wat politiek steekspel en dan toch maar naar bed toe. Het was redelijk onderhoudend, al is Pechtold duidelijk een ervaren debater die ook niet zo even ergens voor te vangen is. Maar er was wel duidelijk een gesprek gaande, meer dan in andere afleveringen. Begin was helemaal top met Pino d'Angio. Die 'soep' deden we thuis niet (ik was no te jon voor de disco, maar mijn zus en ik waren altijd wel met 'balla' aan het meedoen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vond het weer een vrij interessante uitzending. Pechtold weet helder zijn standpunten te beargumenteren en kiest meer dan eens voor de middenweg (wat in het politieke veld vaak fijn is). Dat ook nog enigszins zijn passie voor kunst naar voren komt is helemaal lekker, maar daar mocht nog net dat beetje meer van gaarne. Van der Linden deed het eigenlijk vrij goed, die is wel wat bijgekomen van haar desastreuze entree (heeft een wat openere en meer betrokken houding aangenomen).
Echt geniale clips of gesprekken zaten er verder niet bij, maar ik heb toch de hele uitzending met gemak uitgezeten.
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
Hans Beerenkamp schreef afgelopen maandag in de NRC over Zomergasten dat de rol van de interviewer, dit jaar Margriet van der Linden, steevast wordt overschat. Volgens hem zijn de beste zomergasten altijd mensen die zich vol overgave storten op het verzoek zichzelf te portretteren. Ze moeten in staat zijn om niet alleen relevante archiefbeelden te kiezen, maar vooral om zonder terughoudendheid in de loop van drie uur hun ziel bloot te leggen.
De rol van de interviewer in Zomergasten lijkt mij voor de zomergast even belangrijk als de racefiets in een wedstrijd voor een wielrenner. Als de interviewer de gast steeds zonder greintje nieuwsgierigheid ter verantwoording probeert te roepen, zoals Van der Linden, dan is de kans groot dat de gast het zal laten om zichzelf vol overgave te portretteren, net zoals een wielrenner het met grote waarschijnlijk zal laten om te proberen een wedstrijd te winnen op een aan alle kanten rammelende racefiets. De sportman weet in dat geval dat hij al bij voorbaat kansloos is om te winnen, de zomergast voelt zich bij voorbaat al kansloos om zichzelf op geslaagde wijze te portretteren.
Bij Alexander Pechtold had ik gehoopt dat hij als ervaren spreker zich zou weten los te wringen uit het reddend interviewen van de gastvrouw. Helaas lukte hem dat niet. Wel vervolgde hij regelmatig het antwoord waarmee hij bezig was, terwijl er zeer storende en ongeduldige vragen werden gesteld. Ook deze uitzending had weer de smaak van een doodgeslagen glas pils. Dat doodslaan kwam voor mij door de totaal verkeerde vragen die regelmatig gesteld werden tijdens de uitzending.
Bijvoorbeeld na het fragment met Christo en Chirac wordt door Van der Linden gevraagd waarom Chirac iets zegt, wat hij uiteindelijk niet na wil komen. Zij veroordeelt heel naïef dit diplomatiek opstellen en concludeert dat Chirac het werk van Christo niet waardeert. Uit het fragment heb ik dan al de conclusie getrokken dat Chirac bang is dat de mensen in de straat het hem politiek zullen gaan aanrekenen dat er ontzettend zinloos met geld gesmeten wordt. Verder zit de politiek natuurlijk vol met zulke sluwe diplomatie.
Een Zomergastavond zou interessant zijn als een geraffineerd politiek dier als Pechtold op zo'n moment beter aan de tand gevoeld wordt om zo wat spannende tipjes van de sluier opgelicht te krijgen van dit hem bekende diplomatieke/politieke spel. De kans dat een politicus als zomergast er dan in slaagt om zichzelf goed te portretteren zal een stuk toenemen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik heb ongeveer een uur gezien en vond het erg saai. Jammer dat een politicus daar toch niet als persoon kan zitten maar weer de politicus moet uithangen. En niet alleen de gesprekken, ook de fragmenten bevatten steevast politieke onderwerpen en waren oninteressant. De mythe van Pechtold als groot intellectueel is wel ontmaskerd nu.
Van der Linden was trouwens weer niet veel soeps (P: "ik geloof dat ik dat net gezegd heb"
). Maar of een avond slaagt of niet ligt toch echt aan de gast.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
zittende politici en zomergasten iedereen kan aanvoelen dat daar iemand zit die middenwegen zal bewandelen en diplomatieke antwoorden geeft. Zo ook Pechtold dus.
Mijn inziens ook een grote blunder van Van der Linden om al zo vroeg de actuele politiek in te gaan. Vanaf Tariq Ramadan heeft Pechtold bijna constant de kans gekregen om over zijn politieke voorkeuren te praten. Had het veel beter wat persoonlijker kunnen houden.
Trouwens wel enkele leuke fragmenten gisteren. Jules Deelder en vooral Christo in Paris en mooiste fragment van de avond het vicepresidentendebat.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Vond dat fragment met Deelder juist erg zwak. Heb ook niks met die man.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
De pamfletterigheid viel me persoonlijk nog wel mee, maar ik vind Pechtold sowieso wel een sympathiek menneke. Beetje gladjes, dat wel. Fragmenten niet onaardig (Princen, Midden-Oosten), helaas vuurde Van der Linden weer staccato allerlei vragen af waardoor het weer eens een interview werd, in plaats van een gesprek.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Even wat anders. Ik ben tegenwoordig het RVU programma Kijken in de Ziel aan het kijken en ben erg te spreken over de interviewer Coen Verbraak. Ik verwacht dat hij wel een goede interviewer zou kunnen zijn voor een nieuwe serie Zomergasten. Een integere man die net wel even de goede vragen weet te stellen.
Darbie
-
- 1519 messages
- 6022 votes
Selma,
Coen Verbraak de nieuwe interviewer voor Zomergasten 2010.
Een Superidee !
( en dat hij ook zelf zijn gasten uit mag uitzoeken)
Nu maar hopen dat de VPRO deze site bekijkt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Kende het programma niet, de man wel eens eerder voorbij zien komen. Zojuist een aflevering Kijken in de Ziel bekeken (afl. depressie) en moet zeggen dat hij een prettige indruk maakt. Programma is natuurlijk extreem geidit, dus hoe hij het in een drie uur durend live interview doet is een ander ding. Maar op zich een allerminst slecht idee 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Of Jelle Brand Corstius van de fraaie programmaserie 'Van Moskou tot Magadan'. Daarin zitten alleen maar korte interviews maar hij is in ieder geval erg sympathiek en dat is het halve werk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De laatste zomergasten film is een korte (55min.) durende docu over neuroloog Oliver Sacks (oa bekend via de film 'Awakenings'). Heeft ongetwijfeld iets met de autistische zoon van Van Zweden van doen, deze keuze. De docu staat niet op Moviemeter trouwens.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Of Jelle Brand Corstius van de fraaie programmaserie 'Van Moskou tot Magadan'. Daarin zitten alleen maar korte interviews maar hij is in ieder geval erg sympathiek en dat is het halve werk.
Goed dat je het zegt (!), moet die serie nog een bekijken. Heb hem op televisie gemist. Is vast nog wel online te zien?
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
De laatste zomergasten film is een korte (55min.) durende docu over neuroloog Oliver Sacks (oa bekend via de film 'Awakenings'). Heeft ongetwijfeld iets met de autistische zoon van Van Zweden van doen, deze keuze. De docu staat niet op Moviemeter trouwens.
Het interview voor Een Schitterend Ongeluk met Wim Kayzer?
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Jeuj, Oliver Sacks is cool! 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Goed dat je het zegt (!), moet die serie nog een bekijken. Heb hem op televisie gemist. Is vast nog wel online te zien?
Ja hoor, uitzendinggemist.nl. De VPRO rouleert weer eens.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vanavond alweer de laatste Zomergasten van een enorm tegenvallend seizoen. Zal Jaap van Zweden het geheel toch nog een trap onder de kont geven? Nu wel even keiharde ontroering en betovering? Please?
En eRCee: Ik weet het nog niet met Jelle Brand Corstius. Na drie afleveringen vind ik hem aan de ene kant best symphatiek, maar hij trekt me ook wel een paar, mij wat vreemd overkomende, conclusies. Maar als interviewer zie je hem niet echt veel. Maar van wat ik ervan zag deed hij me wat aan Luyendijk denken.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Vanavond alweer de laatste Zomergasten van een enorm tegenvallend seizoen. Zal Jaap van Zweden het geheel toch nog een trap onder de kont geven? Nu wel even keiharde ontroering en betovering? Please?
Verder beelden van de violist Jascha Heifetz, Jiskefet en een portret van een Japanse leraar op een basisschool die op onconventionele wijze een band opbouwt met de leerlingen uit zijn klas.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik ben vanavond niet bij de avond betrokken geraakt.
In het begin was ik nog bezig met, flesjes melk, liedjes zingen en 'spenenservice'. Zag als eerste een stukje van Jiskefet, waar ik sowieso al helemaal niks aan vind. Verder wat fragmenten die de VPRO aan Van Zweden had gevraagd van zichzelf (beetje raar) en wel het fraaie stukje Fout in '45.
Van Zweden is innemend en komt er integer over, maar echt boeiend vond ik het niet worden. Maar ik heb het teveel fragmentarisch meegemaakt om me te laten meeslepen wellicht. Toen-ie zelf live een violiste liet opdraven heb ik het voor gezien gehouden.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ja, met Mahler en Sjostakovitsj heb je me. Ontroering is dan geen vraag, maar een feit. Van Zweden is een innemend persoon, die zich vooral naar het einde toe ontpopt. Toch nog een mooie avond, na stuk voor stuk onvoldoendes nu toch een mooie voldoende. Eindelijk fragmenten die me echt inspireren, was (helaas) een unicum dit seizoen. En Van der Linden was soms echt even stil, ook nog niet echt meegemaakt.
Ook direct Sacks erachteraan kijken, erg interessant (heb ooit al eens een soortgelijke documentaire gezien, waarin een autistische pianist (?) op zoek ging naar andere autisten die bijzonder goed een instrument bespelen).
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Ook zweden wist niet veel verder te komen dan anekdotes en wat zaken die ik zo ook al wist over bijvoorbeel timing. En de vergelijking met dat schoolkind en die vrouw met de trompet begreep ik ook niet. Hij kan tenminste wel een paar uur vol praten, best knap, maar zo saai dat het weer boeiend wordt.
Nou ja leuke achtergrondmuziek.
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
In het begin had ik nog het idee dat het warme hart van Jaap van Zweden harder sloeg dan het kille hart van Margriet van der Linden. Maar de journalistieke (onaangedane) manier van interviewen van de gastvrouw liet ook deze uitzending uiteindelijk weer doodslaan. Hopelijk de volgende keer een interview(st)er met een geheel ander idee over het begrip journalistiek. Eentje die wel enige journalistieke betrokkenheid durft te tonen bij de zomergast en zijn/haar fragmenten.
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Klopt, v. Zweden moet beter begeleid worden door de gespreksleider. Ze weet ook geen enkele interessante vraag te stellen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Jammer genoeg halverwege de documentaire in slaap gekukeld. Vond het overigens wel erg weinig Sacks in beeld.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Ik ga zaterdag ook maar voor de herhaling. Ik was te druk met andere dingen om rustig naar Oliver Sacks te kunnen kijken helaas.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De film wordt nooit herhaald, maar misschien in dit geval (BBC-docu) wel.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
De film wordt nooit herhaald, maar misschien in dit geval (BBC-docu) wel.
Hmm, das waar ook.