- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ach ja, en die zaten we in het begin ook af te kraken met z'n omhoog kijken en z'n "jaaah-ja".
Hatsekidee!
Maar ik vond hem ook super, eigenlijk vanaf het begin. Zwagerman kon ik ook goed pruimen. Palmen was by far the worst.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik vond het ook een mooi concept, lijkt me mooi om eens te zien. Zou een welkome aanvulling zijn op het huidige tv-aanbod: volledige rust tussen alle lawaai en geschreeuw. Een stukje met de auto toeren met een muziekje op kan inderdaad ook leuk zijn, maar dat doet niets af aan dit concept.
Je had vroeger op de nationale tv volgens mij 'Gaan we links of gaan we rechts'. Precies hetzelfde. En ik vind het niks.
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Ik ook niet.
Geniaal, mijn hoela!
Dat is nou echt voor mensen die echt helemaal niks te doen hebben, geen sociaal leven hebben, niet van lezen houden, of andere hobbies hebben.
Wanneer je echt niks beters weet, dan kun je daar naar gaan zitten staren.
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
Dit is inderdaad precies het probleem: ze hangt teveel de kille journaliste uit.
Van der Linden wekt bij mij helemaal niet het idee dat ze een journaliste is door een groot gebrek aan nieuwsgierigheid. Remmende onwetendheid maakt haar als interviewster volkomen oninteressant. Dooddoenerige vragen als o.a.: 'hoe zit dat dan', 'wat is hier aan de hand' en 'waarom' zorgen ervoor dat een zomergast ook maar iets boeiends via het achterste van de tong laat zien.
Deze vragen wekken bij de geïnterviewde geen enkel vertrouwen op om iets meer van zichzelf bloot te geven, want blijkbaar is er nauwelijks sprake van een goedhartige gevoelsuitwisseling. De twee Groningse fragmenten, de autorit en de twee dames, sloegen daarom bij mij als kijker volledig dood in het programma. Het gaat in het format van Zomergasten helemaal niet om die fragmenten op zichzelf. Het gaat erom wat die fragmenten met de gast deden of doen. Dat boeiende aspect laat de regelmatig chagrijnig kijkende presentatrice helaas telkens liggen.
Van der Linden heeft tot nog toe in de drie gesprekken nauwelijks enige blijk gegeven oog te hebben voor die emotionele kant van zaken. Vooral feitelijkheden lijken bij haar steeds het hoogste woord te moeten voeren. Maar die feitelijke kant gaat haar ook niet echt van harte af. Als ze een wat meer bevlogen journaliste zou zijn, zou ze zich wat beter op de gesprekken voorbereid hebben met meer feitelijke kennis van de gast en zijn fragmenten. Tot nu toe wekt ze de indruk dat nauwelijks gedaan te hebben. Margriet van der Linden lijkt daardoor iets weg te hebben van een uitzendkracht bij een telefonische helpdesk, die nauwelijks geïnteresseerd is in het wel en wee van de bellende klanten. Alleen de zeer zuur verdiende euro's (of prestige) zijn belangrijk. Daarmee kan wat vaker naar een chique kapper gegaan worden.
Zoals degradatievoetbal boeiend kan zijn, zo kunnen degradatie-interviews toch ook de moeite van het kijken waard zijn. Spannend hoe Van der Linden zich de komende drie zondagen steeds weer probeert te redden en hoe de gast daarop reageert. Jammer alleen dat zo het oorspronkelijk het idee van het programma Zomergasten volledig om zeep geholpen wordt. Dat idee was: hoe ziet de ideale televisieavond van de zomergast eruit. Nu lijkt het idee vooral: hoe ziet de feitelijke televisieavond van een goedgekapte presentatrice eruit.
Nu nog drie zomeravonden reddend interviewen te goed.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Amen.
Ik kan hier alleen maar bij aansluiten. Ik vind het oprecht erg jammer dat van het concept Zomergasten, zoals ik deze normaliter ervaar, bar weinig overblijft. De enige overeenkomsten die ik bespeur zijn de lengte van de uitzending en dat er, in de meeste gevallen, twee mensen aan één tafel zitten met als saillant detail dat een langs vliegende Beëlzebub de personen in dit seizoen zielloos achterlaat.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Het heeft wat mij betreft vooral tot gevolg tot nu toe dat als je enkel op de fragmenten gefixeerd bent en dat vervolgens naar de gast toetrekt dat je eigenlijk steevast bij dezelfde onderwerpen lijkt uit te komen. Viktor en Rolf en Dehue ook weer het blijft drie uur lang voornamelijk over 1 onderwerp gaan. Kan me dat van het verleden niet herinneren.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Niet? Van Lieshout praatte alleen maar over kunst. Zullen er vast nog wel meer zijn geweest.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Ede Staal - As Vaaier Woorden (1986) - MusicMeter.nl
De Bijrijder, verstond er weinig van maar het klonk mooi. Iemand met de juiste link?
Dit was het nummer van Ede Staal dat ze lieten horen:
YouTube - ede staal - hoogeland
Erg, erg mooi inderdaad.
En dit is het origineel van Jacques Brel:
YouTube - Jacques Brel - Mijn vlakke land
Heb ook gekeken zondag en vond het fragment met de weduwe van Del Shannon over prozac bijzonder aangrijpend. En de hallucinatie-scene waarmee geopend werd was ook erg sterk. Zo'n kinderliedje zo morbide gebruiken, prachtig. 
Over de presentatrice ben ik nog niet helemaal uit: vind haar een wat kille uitstraling hebben en niet altijd even empathisch overkomen, maar aan de andere kant weet ze het gesprek wel goed in het gareel te houden. Dat was voorgaande jaren ook wel eens anders.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Jacques Brel's Mijn Vlakke Land is geniaal (misschien wel z'n beste)!
Uitzending verder niet gezien (ivm vakantie), maar het klinkt allemaal niet erg positief hier..
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Uitzending verder niet gezien (ivm vakantie), maar het klinkt allemaal niet erg positief hier..
Ik vond de uitzending anders best wel interessant. Er ligt hier veel te veel nadruk op de psychologie/deperssie, terwijl ze van huisuit filosofe/wetenschapstheoretiscus is. En juist daar ging een groto deel van de uitzennding over en dát kwam heel goed uit de verf vond ik. Dat afstandelijke beschouwende, zonder oordelen. Goed gedaan. Jammer dat ze zelf een beetje te saai was om het levendig te maken. Ze was té timide zeg maar. Maar in de collegezalen werkt ze blijkbaar veel met beeld en kan ze vast een vurige discussie voeren. Dat lukt met die Van der Linden van geen kanten. Het was de eerste aflevering die ik heb afgekeken dit jaar omdat hij boeide. Maar met Van der Linden gaat het dus bergafwaarts. Sluit me wat dat betreft aan bji de beschrijving die SB gaf. Hopeloos geval.
Donkerwoud
-
- 8668 messages
- 3942 votes
Mijn grootste bezwaar is dat Van der Linden het niet spannend weet te maken. Kom op, ze is een lesbische werkzaam bij een feministisch weekblad, dan heb je toch iets toe te voegen als er een pakkend fragment uit bijvoorbeeld Angels in America wordt getoond? Ze toont mij te weinig karakter en te weinig input om een spannend gesprek vast te houden.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
In de herhaling toch nog wat meegekregen, maar ik irriteer me dermate aan Van der Linden dat ik twijfel om uberhaupt nog verder te kijken. Vind haar vragen en houding erg on-inspirerend (goed uitgelegd door BASWAS)..
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
De zomergastenfilm van Alexander Pechtold volgende week is Wag the Dog (1997) .
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Een wat saaie - maar op zich wel toepasselijke - keuzefilm.
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Na deze slome 3 uur wel even de even een van de beste films ooit: last pic show!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Green Destiny
-
- 254 messages
- 1396 votes
Ik zou weleens oude uitzendingen van Zomergasten willen zien, zoals bijvoorbeeld de uitzending waarin Harry Mulisch te gast is. Weet iemand hoe je aan deze uitzendingen komt?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Carice van Houten grijpt elke keer terug op maniertjes om Van der Linden niet te dicht bij te laten komen en geeft zelfs toe dat ze zich in deze show niet bloot wil geven (waarom kom je dan uberhaupt?).
Van der Linden is een slechte interviewster die niet goed doorvraagt. Uitermate saaie bedoening zo. Kan net zo goed enkel de getoonde fragmenten volgen en wegzappen als ze die fragmenten gaan bespreken. Nogal dikke gaap.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Nu is het afgelopen. En ik ben weinig tot niets over Carice te weten gekomen. Viel me flink tegen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vond het anders een pak kijkbaarder dan de vorige aflevering die ik zag. Toch wel wat chemie tussen die twee (veel glimlachjes en 'onderonsjes', soms best schattig). Geen kapotgaan van schoonheid of ontroering verder, maar wel een aardige kijkavond.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Niets geleerd is een groot woord, want haar visie op kunst en film hebben mij wel zeker iets over haar geleerd. Maar diepgravend was het inderdaad niet.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Ik zou weleens oude uitzendingen van Zomergasten willen zien, zoals bijvoorbeeld de uitzending waarin Harry Mulisch te gast is. Weet iemand hoe je aan deze uitzendingen komt?
De reeds uitgezonden afleveringen zijn nergens beschikbaar. Dit heeft te maken met de vele gekozen fragmenten, waarvoor meestal de rechten beschikbaar zijn gesteld voor één televisieuitzending.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Ik vond het een mooie intieme uitzending met hele verschillende fragmenten die stuk voor stuk iets persoonlijks lieten zien over Carice van Houten. Soms zeggen beelden meer dan woorden namelijk. Blijkbaar kan niet iedereen hier "tussen de regels door lezen", wat juist zoveel zeggend was.
In tegenstelling tot bij de voorgaande gasten ging deze uitzending niet over het werk van de gast, maar juist over het eigen leven van de gast, wat het een stuk interessanter maakte.
Ik had ook de indruk dat Carice van Houten Margriet van der Linden ook beter lag, waardoor ze beter aansluiting kon vinden als interviewster.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Zeer oneens met Ramon. Veruit de beste aflevering van het seizoen. Veruit. Ik zag namelijk dit keer wel een klik en Van Der Linden wist nu juist wel regelmatig tot haar door te dringen. Ze pakte op de juist momenten niet en op de juiste momenten wel door. Geen Martin Simek-achtige toestanden die Carice echt dicht hadden doen slaan, maar ik heb wel het gevoel dat ik haar een stuk meer heb leren kennen. En dat terwijl het me vooraf de minst interessante gast leek omdat ze al bijna onvermijdbaar in de media was. Ook was Van Houten de eerste gast van dit seizoen die vooral fragmenten koos omdat ze mooi waren en niet om een verhaal te vertellen of statement temaken (Dehue en Prem) of omdat ze misschien wel mooi zijn, maar ook in het concept passen (Viktor en Rolf) en daar was ik dit seizoen echt wel een keer aan toe. Komt nog bij dat ik me soms een beetje in Carice herkende.
En als je dan eindigt met Antony, ja dan ben ik echt om. Echt genoten, voor het eerst dit seizoen.
Arkadi.
-
- 797 messages
- 870 votes
Oh de uitzending van Toth en van Dis...de chemie...de passie...the good old days.
1 van de uitzendingen die me altijd is bij gebleven.
Vanavond helaas niet kunnen kijken.
Arkadi.
-
- 797 messages
- 870 votes
Als in Anthony and the Johnsons????
Zou me ook verrassen en erg plezieren.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Van Dis niet teveel idealiseren Arkadi. Daar zaten ook echt absolute draken van uitzendingen tussen. Van Dis kon totaal niet met Zomergasten omgaan als hij niet zo veel met de gast had.
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Ja.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Goed verwoord starbright boy. Ik ben het helemaal eens met mijn broertje.
Arkadi.
-
- 797 messages
- 870 votes
Ik idealiseer van Dis niet. Alleen maar die uitzending met Toth.
Was een prachtige televisie avond.