• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

Buffy the Vampire Slayer

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Gisterenavond met pijn in het hart de reeks afgekeken. Op televisie had ik seizoen 1-4 al 3x gezien maar elke keer stopten ze om een bizarre reden met uitzenden. Toen maar ineens de boxset gekocht met alle seizoenen in en van het begin terug gevolgd en wat een heerlijke tijd heb ik beleefd!

Seizoen 1 is het minste. Daar is het allemaal wat 'kinderachtig', hoewel dit niet echt een juist woord ervoor is. Het is even doorbijten en heel de verhaallijn met The Master is, in tegenstelling tot wat daarna volgt, niet zo bijster interessant.

Seizoen 2 is dan al weer een pak beter. Heel de verhaallijn met Angelus is fantastisch en weet een perfecte mix te vinden tussen luchtig maar ook al wel het nodige drama.

Seizoen 3 gaat netjes voort in de lijn van seizoen 2. Er worden een aantal geweldige personages geïntroduceerd en de climax is geweldig.

Seizoen 4 vindt ik qua bad-guy het slechtste, samen met seizoen 1. Ik vindt Adam nu niet zo echt boeiend en ook het einde komt nogal simpel over maar in het algemeen wel weer een meer dan uitstekend seizoen (Hush!).

Hier is het verschillende keren gestopt bij mij door de stomme televisie. Ontzettend jammer want hetgeen dat nu komt is zonder twijfel het beste uit heel de serie. Seizoen 5 voelt raar aan in het begin met de komst van Dawn maar uiteindelijk past dit allemaal zo perfect in de verhaallijn. De climax was geniaal.

Ik hield het niet voor mogelijk maar seizoen 6 werd nog beter. We krijgen de meest geniale aflevering uit alle seizoenen, Once More With Feeling. Zo ontzettend catchy maar gewon uitstekende nummers. De reeks is ook niet meer zo luchtig als daarvoor en is meer duisterder maar damn, zo heerlijk om naar te zien.

En juist toen ik dacht dat het echt niet meer beter ging kunnen stak ik seizoen 7 in de DVD speler. Wat een geniale verhaallijn, wat een einde. Zo verschrikkelijk meeslepend en zo sterk geschreven. De evolutie die de personages meemaken is fantastisch om naar te zien, krijg gewoon rillingen als ik er aan terug denk. Het had allemaal gewoon niet beter kunnen eindigen.

Ik zou hier hard over kunnen uitweiden maar dan vrees ik dat het allemaal te onoverzichtelijk wordt door mijn enthousiasme. Het komt er op neer dat Buffy één van de meest geniale series is die ooit zijn geschreven. Het is grappig, dramatisch, ontzettend scherp geschreven en kent uitstekende climaxen. Jammer genoeg is het nu gedaan maar ik kan in ieder geval nog eens opnieuw beginnen met de reeks. Toch zal ik dat gevoel van alles voor de eerste keer zien niet meer terug krijgen vrees is. Ach, fuck dat want dit is een reeks die erom schreeuwt om meerdere keren te zien omdat het zo geweldig is. Dikke maar dan ook dikke aanrader. Toch maar eens voor die comics zien en binnenkort aan Angel beginnen.

Op MovieMeter schaal zou dit een dikke 5* zijn.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik heb trouwens nog één kleine opmerking. In het introfilmpje van seizoen 6 (hier te bekijken: http://free-tvshows.com/buffy/103.html) zie je meerdere fragmenten maar 2 ervan kan ik niet thuis brengen. Het eerste is op 2.24-2.25. Het is de scène waar Buffy met een zwaard rond zwaait. Het tweede fragment is op 2.48 en daar zien we Spike met een staaf rond zwaaien. Het eerste fragment kan ik compleet niet thuisbrengen maar het tweede fragment lijkt mij zich af te spelen rond de periode dat Spike Wood zijn moeder vermoordt op die trein. Maar dat is iets dat pas in seizoen 7 duidelijk wordt dus dat kan volgens mij dan ook niet. Waarschijnlijk slaag ik de bal mis en heb ik ergens iets gemist maar weet er iemand in welke afleveringen dit voor komt?

Nicholas123

• 292 messages
  • 284 votes

Metalfist wrote:
Ik heb trouwens nog één kleine opmerking. In het introfilmpje van seizoen 6 (hier te bekijken: http://free-tvshows.com/buffy/103.html) zie je meerdere fragmenten maar 2 ervan kan ik niet thuis brengen. Het eerste is op 2.24-2.25. Het is de scène waar Buffy met een zwaard rond zwaait. Het tweede fragment is op 2.48 en daar zien we Spike met een staaf rond zwaaien. Het eerste fragment kan ik compleet niet thuisbrengen maar het tweede fragment lijkt mij zich af te spelen rond de periode dat Spike Wood zijn moeder vermoordt op die trein. Maar dat is iets dat pas in seizoen 7 duidelijk wordt dus dat kan volgens mij dan ook niet. Waarschijnlijk slaag ik de bal mis en heb ik ergens iets gemist maar weet er iemand in welke afleveringen dit voor komt?

Het is al eerder bekend dat Spike een Slayer vermoord had. In seizoen 5 (aflevering Fool for Love) wil Buffy nadat een vampier haar ernstig verwond het verhaal wel eens van de andere kant horen. Spike verteld en in flashbacks zien we het gevecht in de metro. Ook het zwaaien met de staf hoort hier bij. Het rondzwaaien met het zwaard duurt een fractie van een seconde, kan ik niet plaatsen. Het ziet er uit als iets uit de laatste aflevering van seizoen 5.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Juist, nu weet ik het terug. Bedankt! Dat met dat zwaard zal ik dan waarschijnlijk ook wel vergeten zijn

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Al zou het leuk zijn mocht iemand het fragment weten te plaatsen

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Dat stukje komt uit Spiral (aflevering 20 van seizoen 5) waar Buffy en de gang op de vlucht zijn voor Glory en later, door de woestijn heen, op de hielen gezeten worden door een aantal ridders/monikken die ook achter Dawn aanzitten. Op een gegeven moment vind er een gevecht plaats, bovenop de camper, waarin je dat stukje ziet...

Fijn overgens dat je zo van de reeks hebt genoten! Ik heb het al vaak gezegt. Hell, wat zeg ik. meer dan de helft van de berichten in dit topic zijn van mij. Maar ik kan het blijven zeggen. Er kunnen niet genoeg Buffy enthousistelingen zijn wat mijn betreft.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Beide afleveringen heb ik dus gezien maar de fragmenten kon ik me niet voor de geest halen. In ieder geval erg bedankt, werd er zot van dat ik het niet kon plaatsen Ben trouwens daarjuist aan de comics begonnen, heerlijk leesvoer!

charmed one

• 680 messages
  • 535 votes

een tijd geleden had ik gelezen dat er weer een nieuwe film van buffy komt. nou ja we zien vanzelf als er een film komt. of niet.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Heb comics gedownload, het achtste seizoen zeg maar, en die zijn ook erg goed. Lekker snarky dialogen, mooi getekend, aanrader dus voor de fans.

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden de eerste 2 seizoen gekeken, en die waren geweldig!! En er komen nog een paar afleveringen van andere seizoenen naar boven maar meer ook echt niet.

Ik ken iemand die ze allemaal op DVD heeft verzameld, en ik ga ze gauw maar eens lenen En heel snel achter elkaar bekijken. Ik als grote Sarah Michelle Gellar fan heeft er nu al zin in.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

SMG fan zijn en Buffy niet kennen, schaam je diep!

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Nou, ik kende het wel Alleen heb ik de serie nooit kunnen zien want, ik was nog erg jong. Het eerste seizoen is uitgezonden in 1997 en toen was ik 5 jaar .

Later heb ik ook niks van Buffy meegekregen, omdat ik toen vooral andere dingen deed op die leeftijd. Mijn liefde voor films/series is pas echt begonnen toen ik een jaar of 12 was. Maar ook toen was ik er nog niet echt mee bezig. Ik heb me ook pas ingeschreven op Moviemeter in 2009.

Mijn zus (die 7 jaar ouder is dan mij) vond Buffy ook helemaal geweldig, dus vandaar dat ik ook te maken kreeg met deze serie en dus ook deels bekeken heb. Maar dat waren alleen de eerste 2 seizoenen en dat is alweer 4 jaar geleden ongeveer. Het zit allemaal een beetje ingewikkeld in elkaar, maar hoop zoiezo snel met seizoen 1 weer te beginnen en daarna volgt de rest.

Maar ik zie nu dat wij ook maar 1 jaar schelen

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Je moet alleen niet snel opgeven hoor, het eerste en tweede seizoen zijn niet al te best, moet je echt even doorheen, tenminste zo voelde ik dat persoonlijk. Daarna word het stukken beter Buffy is gewoon een geweldige serie, ik moet het ook nodig weer eens kijken!

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Rianneke_Dan wrote:

Je moet alleen niet snel opgeven hoor, het eerste en tweede seizoen zijn niet al te best,

Tweede niet al te best? Samen met seizoen drie de hoogtepunten van de hele serie. Niet alleen imo maar volgens mij is dat de algemene assumptie. Wat was er matig aan seizoen twee, anders?

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Nou, ik vond seizoen 1 ook wel een leuke introductie hoor. Hou wel van een High School sfeertje + vampiers eromheen. Seizoen 2 kan ik me dan minder goed herinneren, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Maarja, alles wat SMG doet, veranderd voor mij in goud, dus ik zal zeker niet snel opgeven Haha.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Tweede niet al te best? Samen met seizoen drie de hoogtepunten van de hele serie. Niet alleen imo maar volgens mij is dat de algemene assumptie. Wat was er matig aan seizoen twee, anders?

Ben het niet vaak met je eens maar hier moet ik je steunen. S2 en vooral S3 zijn hetbeste.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Seizoen 1 is veruit het minste met vooral 5, 6 en 7 als hoogtepunten voor mij. De dood van Buffy, Willow die doordraait en natuurlijk het geweldige einde maar 2 en 3 zijn eigenlijk ook uitstekend. Al neig ik toch meer naar de laatste 3 omdat die voor mij toen nieuw waren want de eerste 4 seizoenen had ik al meerdere keren op televisie gezien.

edit: seizoen 6 kent ook de Once More, With Feeling episode en die was echt geniaal.

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Nou, als seizoen 1 echt het minst van alle seizoenen is, dan kan de serie voor mij alleen maar beter worden, en word het gewoon een grandioos succes!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Mjah, ik vond het toen allemaal nogal wat zoekende naar de juiste sfeer. Heel de verhaallijn met The Master komt niet geheel tot zijn recht imo.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

@Tragiestar: Heb het zelf ook pas vrij laat ontdekt hoor, ervaringen zijn in dit topic nog na te lezen!

Maar het schijnt in het verleden echt tig keer herhaalt te zijn geweest, waaronder vorig jaar nog op veronica. Maar, maar geen excuusjes verzinnen! Het is (als het goed is) zomervakantie, contact vanavond nog die vriend/vriendin en begin morgen meteen met kijken. Je zult er geen spijt van krijgen!!

Ik begrijp Rianneke trouwens wel hoor! Er zijn al zoveel personen in mijn omgeving die ik Buffy heb proberen aan te raden maar een groot deel haakt altijd af bij het eerste seizoen en kan ze ook niet echt ongelijk geven, visuals zijn niveautje Power Rangers en 3/4 van de afleveringen zijn lang niet interessant genoeg. Heb dan soms ook de neiging om te zeggen, sla die hap gewoon over en kijk die pas nadat je met de overige reeks klaar bent ofzo, haha! Seizoen 2 echter blijft van grote klasse, ook wel een aantal flauwe fillers aan het begin maar de evil angel storyline, afleveringen Innocence, Passion en de dubbele finale blijven van grote klasse!!

God waarom voel ik me toch altijd zo'n nerd als ik het over deze serie heb?

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Vond hem wel eng iig Maarja, seizoen 1 telt toch maar iets van 12 afleveringen dus zoiezo het kortste van allemaal.

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

ik heb de hele serie op dvd en kijk ze nog regelmatig, heb nu vrienden verslaafd gemaakt en elke keer als we elkaar zien gaan we een reeks afleveringen van Buffy kijken, luek om alles weer te zien met mensen die het nog niet kennen.....zijn net bij die Angel verhaal lijn......blijft voor mij 1 van de weinige series die ik steeds maar kan herbekijken.....net als Angel en charmed...verveelt niet...

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Benieuwd of ik dat op mijn 38e ook nog heb, hoop stiekem van wel!

Edit: The Master eng? Vond hem vrij lachwekkend!

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

hahahaha vast wel! maar ik heb de serie ook past laat ontdekt, terwijl hij al afgelopen was, dus haal de schade in.....hoef er alleen bij mijn vriend waarschijnlijk niet mee aan te komen

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

ik vond de master ook niet echt eng, afl 4x10 Hush die vond ik eng......en Spike

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

niethie wrote:

Benieuwd of ik dat op mijn 38e ook nog heb, hoop stiekem van wel!

Edit: The Master eng? Vond hem vrij lachwekkend!

Ik vind alles eng.. Nu vind ik hem niet meer eng hoor, maar toen was ik natuurlijk nog een stuk jonger.

Hahaa, iemand schreef op youtube bij een video van Buffy: Twilight is so much better than this shit.

Yeah, right!

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Was vast een gefrustreerd pubermeisje met een Pattinson fetish!

Grappig dat je daar mee komt trouwens, laatst nog een kleine discussie over gehad. Over de plotse opkomst van populaire romantische vampierenflicks en series de afgelopen jaren. oa Twilight, True Blood, Vampire Diaries enzo. Het is toch allemaal hiermee begonnen. En veel beter zal het toch nooit worden dus ze mogen hun pogingen staken.

TragieStar.*

• 3473 messages
  • 1621 votes

Ja, Twilight is natuurlijk ook totaal anders dan Buffy, dus je kan het ook niet echt vergelijken. Dus ik snap die persoon ook niet De enige vergelijknissen zijn nog; dat er vampieren in komen en het romantische gedeelte (wat erg overdreven is daar) zoals in deze serie tussen Buffy en Angel.

True Blood en Vampire Diaries nooit gezien, en het spreekt me ook niet echt aan. Ook al heb ik hier niet veel van gezien, lijkt me dit veel beter.

Goh, ik heb dit topic weer een beetje tot leven gebracht zie ik.

sara-pezzini

• 447 messages
  • 8 votes

vampire diaries kan ik je anders wel aaraden hoor!! zo veel beter als twilight, denk wel dat je dat leuk zou vinden...true blood vind ik ook niks aan....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.