- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Maar die kun je makkelijker vermijden als je er niet naar zoekt, dan dat je hele newsfeed doordrenkt is wanneer zowat je hele referentiekader zo'n gelekte aflevering bekijkt, en zich vervolgens niet in kan houden op social media en filmsites.
Dáár ben ik meer bang voor. Spoilerige headlines en afbeeldingen in de trant van 'Sensationele kop met dramatische gebeurtenis' en dan een foto van het lijdend voorwerp erbij.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Ik heb al die spoilers en lekken makkelijk kunnen vermijden. Gewoon een kwestie van schijt hebben aan die criminelen die de boel verzieken. Wat mij betreft zou er een regel ingesteld moeten worden dat er niet eerder over een aflevering hier geplaatst mag worden tot de uitzending officieel uitgekomen is. Don't feed the trolls zeg ik maar zo.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ben in de periode tussen de gelekte episode en de uitzending 2 spoilers tegengekomen in YouTube reacties bij video's die niks met GoT te maken hadden. Was blij dat ik de aflevering al gezien had.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Alle details rond dit seizoen zijn lang voor de eerste aflevering al het web op gegooid. Bron bleek het zo'n beetje 1-op-1 bij het rechte eind te hebben.
Het script van seizoen 8 schijnt ook gelekt te zijn. (heb het niet gelezen) Er wordt wel betwist of het echt is, maar dat zou best kunnen. De bron die seizoen 7 lekte zei ook dingen van seizoen 8 te weten.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
En dan nog, wij moeten maar geloven dat ze heel die tijd op die rots zitten zonder dood te vriezen terwijl de Nightking (met dodelijke speren ter beschikking trouwens) maar op zijn gemakje toekijkt zonder iets te doen?
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Door vakantie drie afleveringen 'moeten' missen en heb de verleiding kunnen weerstaan om ze daarna allemaal in één keer te kijken. Ik heb er nu 'slechts' zes dagen over gedaan. 
Vet, maar ook jammer dat het (eindelijk) naar het einde aan het toewerken is. Moet wel zeggen dat de reddingsactie van de laatste aflevering mager was. Aan de andere kant kon je het maar beter snel doen, want rekken zou het niet beter maken. Het was vooral heel erg voorspelbaar.
Niettemin vond ik deze theorie op het interwebs en vond het wel interessant om te delen: Bran Stark is the Night King?.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Vind de night king er ook dusdanig veel op lijken qua gezichtsbouw dat het haast geen spoiler meer is.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Het kan bijna niet anders nu? Van de nk zijn gelijkaardig gezicht tot de emotieloze Brann... en het zou anders ook wel wat handige plot vragen uit episode 6 verklaren. Benieuwd of dat dan ook effectief boek canon kan zijn maar ben het 1e boek aan het herlezen en passeerde net het hoofdstuk van Bran die vlak voor hij ontwaakt van zijn coma een visioen heeft met een kraai, die hem helemaal noord voorbij het gordijn van de wereld brengt en hem de koudste winter ooit toont. "Now you know why you must live" zegt de kraai en Bran is in tranen voor hij wakker wordt met pijn tussen zijn ogen van een derde oog vol wijsheid. Met zijn direwolf Summer(!) naast hem, die ook niet geheel toevallig stierf in de episode net toen hij de 3rd eyed raven werd. Dat zegt toch genoeg.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ha, als ik iets heb geleerd van de afgelopen seizoenen is het wel dat de scripts van D&D de complexiteit van de theorieën van fans nooit weten te evenaren. Die gaan echt niet met een ingewikkeld tijdreisplot komen. Als je het mij vraagt is Bran gewoon emotieloos omdat hij in de zee van informatie die in zijn brein is geüpload zijn identiteit als Bran Stark is kwijtgeraakt. En dat Summer stierf toen hij de three eyed raven werd symboliseert het verlies van zijn Stark-identiteit, niet dat hij de Night King werd.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
En als er één ding is wat ik van D&D afgelopen seizoen heb geleerd is dat ze erg graag aan fan service doen, of het nu geloofwaardig in lijn zit met het verhaal of niet. Ik zie ze anders wel in staat zijn om op een of andere manier hier wel een twist op toe te passen, al dan niet zo ingewikkeld als deze, maar zolang het maar 'cool en onverwacht' is he. Achja, we zullen zien.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Maar dit is toch geen fanservice? Jon met een ontbloot bovenlijf de hand van Daenerys laten vasthouden, of zeven van de beste vechters op een gevaarlijke missie laten gaan, dat is fanservice. Maar een theorie realiseren waarvan de overgrote meerderheid van de kijkers niet eens weet dat hij bestaat? Niet in mijn boek. Daarnaast zouden de fans waarschijnlijk verdeeld zijn over zo'n twist. Ik zou het persoonlijk in ieder geval een onwenselijke stijlbreuk vinden, en een weinig logische ontwikkeling bovendien. Er is bijvoorbeeld geen enkele precedent voor dat Bran mentaal tegelijkertijd twee lichamen kan beheersen, en dat Bran "gewoon" de three eyed raven is verklaart zijn huidige gedrag meer dan voldoende. En twists zijn er zeker, maar veelgelaagde twists? In de afgelopen seizoenen what you see is what you get.
Maar inderdaad, we zullen zien. Behalve Bran dan. Die is al lang door een raaf op de hoogte gesteld.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ik snap de ophef ook niet rond de emotieloze toestand van Bran. Hij geeft zelf nota bene aan dat hij Bran eigenlijk niet meer is.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Maar ach, ik zou inderdaad beter moeten weten afgaande op D&D haha. Toch weiger ik te geloven dat na alle heisa Bran zijn enige doel is om Jon zijn ouderschap te onthullen. Ik hoop echt dat hij op een of andere manier de sleutel is in het neerhalen van de NK (vooral na het lezen van zijn visioen uit boek 1 die ik hierboven quote), en dat het niet enkel gaat neerkomen op Jon Snow die de NK doorboort met longclaw in een episch vuur vs ijs gevecht op een draak. Hmm wacht eens, over fan service gesproken..
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Maar de theorie lijkt anders wel populair te zijn in mijn kringen en de laatste tijd ook op het internet?
Hm ja, maar dit valt mijns inziens meer in de "Arya is de waif"-categorie. Mensen die veel met de serie bezig zijn kennen de theorie, maar de "gewone" kijker heeft er nog nooit van gehoord. Dit is geen theorie die al jaren de discussies en/of memes domineert, zoals R+L=J, Jaime=valonqar of Cleganebowl.
Niet helemaal eens. George R. R. Martin heeft ze op de hoogte gesteld van het lot van de belangrijkste personages, en ik verwacht niet dat ze daar substantieel van af zullen wijken.
Maar dan bestaan er dus nog steeds twee Brans naast elkaar. Terwijl Bran in het verleden mentaal altijd maar op één plek tegelijkertijd kon zijn. De "metafysica" van de serie lijkt tot dusverre te zijn dat Bran naar ieder punt in het verleden kan reizen maar zich nooit tegelijkertijd op twee punten kan bevinden, en deze theorie is daarmee in strijd. Weerlegt dat de theorie? Nee, misschien zijn de regels die we gezien hebben wel onvolledig. Maar het lijkt me wel onnodig vergezocht voor een arc die dat niet nodig heeft.
Maar de meest voor de hand liggende verklaring daarvoor is dat die link het resultaat is van het feit dat de Night King Bran aangeraakt heeft - iets wat ze ons letterlijk hebben laten zien.
Zijn belangrijkste doel is wat mij betreft om de helden van het verhaal informatie te geven die hen in staat stelt om de Night King te verslaan - een ontzettend belangrijke rol als je het mij vraagt. Of de serie recht zal doen aan dat potentieel is natuurlijk een tweede (vooralsnog doet 'ie nog niet zoveel met al zijn kennis). Daarnaast heb je kans dat er iets met zijn warg-krachten wordt gedaan. Als we het over fanservice hebben: misschien wargt hij in Viserion en wordt hij zo de derde draakrijder. Who knows.
Ja, dat zou jammer zijn: een standaard fantasy-einde voor een serie die zoveel gedaan heeft om de standaard tropes te overstijgen. Maar het eindspel komt direct van Martin, dus ik heb hoop!
Arri
-
- 913 messages
- 347 votes
Hoe bedoel je het eindspel komt van Martin? Ze volgen toch al een tijd de boeken niet meer?
filmfan0511
-
- 1092 messages
- 1123 votes
Zowel D&D als Martin hebben al meerdere keren gezegd dat de weg richting het einde verschillend zal zijn, maar het einde zelf in boek en serie hetzelfde zal zijn. En sowieso zullen alle grote momenten die we zien en alle eindpunten van de personages ook grotendeels hetzelfde zijn in de boeken, ben ik van overtuigd.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ik was zelf ook aan het typen, maar ... wat filmfan0511 zegt dus.
Twee quotes ter bewijs:
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Het blijft inderdaad wel grappig dat Bran maar heel dit seizoen zit te chillen aan die boom while shit goes down. Vooral als dat geen je noemt inderdaad zijn uiteindelijke rol zou zijn. Enja hoe de regels precies werken van zijn krachten kan toch nog alle kanten uit? Het blijft tenslotte fantasy. Maar goed, misschien heb je wel gelijk dat het allemaal onzin is. Maar ik blijf het boeiend vinden om over te speculeren.
En hmm, ik dacht ook dat het 'Hold the Door' verhaal het laatste was dat Martin had gelost aan D&D over de boeken (buiten r+l=j natuurlijk).. maar als dat waar is dat ze toch het einde hebben gekregen, schept het wel hoop natuurlijk. Hoewel ik toch nog twijfel aan D&D hun skills om die som bevredigend in te vullen tot de uitkomst. Ik denk nog altijd dat episode 6 één groot excuus was om tot een ijsdraak te kunnen komen. Zo zou GRRM het nooit hebben geschreven.
filmfan0511
-
- 1092 messages
- 1123 votes
Het blijft natuurlijk wel ook allemaal dubbel vind ik. Tuurlijk maken D&D hier en daar fouten, en nee, niet alles is perfect logisch geschreven, maar wat mij betreft verdienen ze toch het nodige respect. Het is onrealistisch om te verwachten dat D&D op 1 jaar tijd datgene kunnen doen wat Martin nog niet op 6 jaar kan. Martin zal inderdaad niet met zo'n versimpelde versie afkomen als in episode 6 te zien was, maar heeft dan ook jaren en jaren om te schrijven en te herschrijven. Die luxe hebben D&D niet.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Het blijft natuurlijk wel ook allemaal dubbel vind ik. Tuurlijk maken D&D hier en daar fouten, en nee, niet alles is perfect logisch geschreven, maar wat mij betreft verdienen ze toch het nodige respect. Het is onrealistisch om te verwachten dat D&D op 1 jaar tijd datgene kunnen doen wat Martin nog niet op 6 jaar kan. Martin zal inderdaad niet met zo'n versimpelde versie afkomen als in episode 6 te zien was, maar heeft dan ook jaren en jaren om te schrijven en te herschrijven. Die luxe hebben D&D niet.
Ik wacht liever 6 jaar op een fatsoenlijk script, in plaats van de rommel die we in aflevering 6 hebben gezien. In ieder geval hadden ze van mij wel nog een jaartje (of meer) extra mogen nemen, aangezien de basis van Game of Thrones geniaal is, maar te gehaast lijkt sinds seizoen 6. Echter snap ik dat dit aan weinig fans uit te leggen valt, en zoals je zegt: Die luxe hebben de seriemakers niet.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Wat ik gewoon jammer vind is dat er waarschijnlijk wel genoeg erg getalenteerde schrijvers zijn die ze zo kunnen inhuren.. maar D&D weigert het uit handen te geven en willen alles zelf schrijven, met meer kans natuurlijk op slordige scenario's door de korte tijd dat ze elk jaar maar hebben. Wat erg egoïstisch werkt natuurlijk want ze hebben al laten weten dat ze GoT eigenlijk zo snel mogelijk willen afronden nu en aan nieuwe dingen beginnen. Oorspronkelijk wilden ze zelfs dat dit het laatste seizoen zou zijn. Gelukkig heeft HBo dat gepushed, anders had het ongetwijfeld een nog grotere zooi geweest.
Eigenlijk hebben D&D net wel alle luxe.. de serie is zo groot en populair dat ze letterlijk alles kunnen vragen en krijgen van hbo.
filmfan0511
-
- 1092 messages
- 1123 votes
Ik denk dat het 8ste seizoen echt wel het plan van D&D zelf was, als het aan HBO lag zouden er 10+ seizoenen komen. Begrijp me niet verkeerd, ik snap jullie standpunt, en ik ben het zeker ook niet eens met alles wat D&D gedaan hebben, maar all in all denk ik dat ze een zo goed mogelijke job doen. Mijn punt is gewoon dat het misschien wat makkelijk is om D&D te bashen, terwijl het evengoed Martin z'n fout is. Ik denk niet dat D&D in 2006 dachten dat ze ipv de serie te adapteren, waarvoor ze getekend hadden, Martins verhaal zelf moesten gaan schrijven.
Ik kom nu misschien wel streng over richting Martin, maar dat hij een trage schrijver is, is op dit punt echt een belachelijk understatement.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Ik denk zelfs dat A Dream of Spring nooit het daglicht gaat zien 
Maar je hebt gelijk, D&D waren er oospronkelijk bijgehaald om enkel de boeken te adapteren, en wat dat betreft hebben ze dat zeer goed gedaan.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Mijn punt is gewoon dat het misschien wat makkelijk is om D&D te bashen, terwijl het evengoed Martin z'n fout is. Ik denk niet dat D&D in 2006 dachten dat ze ipv de serie te adapteren, waarvoor ze getekend hadden, Martins verhaal zelf moesten gaan schrijven.
Ik ben het met je eens dat Martin óók blaam treft. Schrijven is moeilijk, en je kunt van D&D - die ingehuurd zijn om een boekenreeks te adapteren - niet verwachten dat ze in één jaar een script zullen produceren dat het niveau, de complexiteit en de subtiliteit van Martin's boeken zal evenaren. Dat twee schrijvers met minder tijd en talent dat niveau niet halen kun je ze moeilijk kwalijk nemen.
Maar dat ze "all in all een zo goed mogelijke job doen" ... dat vind ik niet. Het is niet alleen een kwestie van tijd en talent, maar ook een kwestie van prioriteiten stellen, en in de afgelopen seizoenen prioriteerden ze voor mijn gevoel spektakel met hoge productiewaardes en vermakelijke maar oppervlakkige fanservice - die hoge kijkcijfers trekken maar in the long run minder bevredigen - vaak boven trouw aan de wereld en thema's van Martin. Dat is een keuze waar ik gewoon niet achter sta. Daarnaast ben ik het met synec eens dat dit seizoen erg gehaast aanvoelt. Ik had veel liever gewoon twee seizoenen van 10 afleveringen gezien, zodat de ontwikkelingen de nodige opbouw zouden hebben gehad. Dat ze dat niet gedaan hebben was opnieuw een keuze, en één die mijns inziens erg nadelig uitpakt.
Maar dat ze respect verdienen ben ik met je eens. Ondanks hun gebreken maken zij het in ieder geval af!
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
En ondertussen zijn mijn verwachtingen nog steeds meer dan hooggespannen voor de laatste episode.
filmfan0511
-
- 1092 messages
- 1123 votes
De mijne ook. Ik vind de titel van de afl veelbelovend; kan haast niet anders dan dat we een Rhaegar/Lyanna flashback gaan zien. En natuurlijk geweldig dat ie 80 min duurt.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Was dat Rhaegar/Lyanna/Aegon gebeuren de bedoeling dat je dat uit de serie zou herleiden? Want ik had er hier helaas al over gelezen in de vorm van boekspoilers, maar anders had ik het niet zien aankomen denk ik.
Verder wel een toffe finale, met een spannende meeting. En dan dat einde, pff dat smaakt meteen weer naar meer!
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Dat was indirect al lang en breed bekend, maar nog niet zo 'groots' onthuld in de serie. Wist alleen niet dat Jon ook echt Aegon heette.
Ataloona
-
- 734 messages
- 4258 votes
Zou in de boeken overigens niet zijn echte naam zijn. Rhaegar's eerste zoon heette immers al Aegon. Ben benieuwd of D&D dit express zo hebben getransitioneerd vanuit de boeken naar de serie.