- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Vampire Diaries
The Vampire Diaries
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
The Vampire Diaries;de nieuwe hitserie die uitgezonden wordt op the CW, ook in Nederland is het te zien (op net 5). Eén van de leadwriters is Kevin Williamson, één van de leadwriters van Dawson's Creek.
Onder dwang moeten kijken van mijn vriendin, en achteraf ben ik daar wel erg blij om. Het leek een beetje mee te willen liften met True Blood en de Twilight hype maar Williamson schreef al aan The Vampire Diaries toen Dawson's Creek met zijn final season bezig was. In serieland hebben we nu al het magistrale True Blood maar dat is geen reden om The Vampire Diaries te negeren, want zoveel doet deze serie niet onder voor zijn HBO counterpart. Al hebben deze twee series een totaal andere benadering.
Grootste raakvlak heb je met Twilight. Een ontluikende relatie tussen een human en een vampier maar veel zelfbewuster geschreven, doet veel meer binnen de vampier wetten en The Vampire Diaries is dan voor de doelgroep die wel al uit de brugklas is. Williamson laat ook al duidelijk merken hoe hij over Twilight denkt. Episode 104 is één grote fuck you naar de Twilight boeken en films toe.
Erg frisse cast met Nina Dobrev, Paul Wesley, Ian Somerhalder, Katerina Graham en Candice Accola. Waarvoor de laatste ook nog wel voor wat eyecandy gehalte zorgt, al valt er voor de vrouwen ook genoeg te genieten. Veel leuke vondsten binnen de vampier wetten en ook af en toe leuke referenties. The Vampire Diaries pretendeert niet the next best thing te zijn maar doet gewoon erg goed wat zo'n serie moet doen. Sterke character progression (enige kanttekening is wel dat de maincharacters een hele sterke char progression hebben maar dat de supporting actors vaak wat overzien worden), een frisse jonge cast en met Kevin Williamson als ervaren schrijver kan er eigenlijk weinig mis gaan. Heerlijk highschool sfeertje, The Vampire Diaries is niet te braaf en neemt zich op momenten ook niet te serieus, ook visueel erg knap af en toe. Vooral Somerhalder mag enorm veel smijten met heerlijke oneliners. Verhaal heeft ook een heerlijk tempo, geen gehaast en de serie forceert ook niet te veel. Ze nemen lekker de tijd om de storyline zich te laten ontvouwen. Erg boeiende storyline tot dusver en ontvouwt zich op een perfect tempo, elke episode wordt er iets meer duidelijk maar het wordt nooit too much.
Ik heb nu de eerste 9 afleveringen gezien en ik moet zeggen dat dit voor mij al de verrassing van het jaar is in serieland. Van het weekend even up to date raken tot episode 14 en dan kan ik het vanaf 25 maart gewoon weer week in week uit gaan volgen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Eén van de leadwriters is Kevin Williamson, één van de leadwriters van Dawson's Creek.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat is waar ja
. Erg sterk in coming of age inderdaad. Scream hoor ik er zeker bij te vermelden, alleen DC vermelden bij een serie als deze kan een wat verkeerd beeld geven.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Dat heb je erg mooi geschreven, en ik ben het natuurlijk helemaal met je eens
Heb er dan ook geen spijt van dat ik je de oren van je kop gezeurd heb totdat je toegaf om te gaan kijken
The Vampire Diaries is voor mij een van de betere series die ik tot nu toe gezien heb, en dat is aardig wat. Het is niet zo dat de serie geniaal in elkaar zit, maar ik voelde me gelijk aangetrokken tot de personages, de sfeer en natuurlijk de spannende storyline die zich steeds verder ontwikkeld. Ik vind de cast ook erg goed, vooral Somerhalder, Wesley en Graham zetten uitstekende rollen neer, aan Dobrev kan je duidelijk merken dat ze nog niet veel gedaan heeft met acteren, en dat het nog een beetje zoeken is naar het personage van Elena. Toch erger ik me daar niet aan, zal voornamelijk komen doordat ik haar een ontzettend mooie vrouw vind. Bijrollen zijn tot nu toe ook leuk vooral Arielle Kebbel zette een geweldige en overtuigende rol neer als Lexy
Ik heb de serie nu gezien tot episode 14 en ik kan echt niet wachten om te kijken hoe het verder gaat! Helaas gaat dat nog wel even duren...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Heb er dan ook geen spijt van dat ik je de oren van je kop gezeurd heb totdat je toegaf om te gaan kijken
Heel fijn dat doorzettingsvermogen
.
Was inderdaad een erg fijne bijrol. Ik ben ook wel benieuwd naar de bijrol van Sean Faris (Never Back Down) als Ben McKittrick
.
Ich bin Derrick
-
- 321 messages
- 0 votes
Ha die Naomi enzo!
Ik kijk ook elke zondag naar deze serie, als vervanging van Frinch. Ik moet zeggen; ik vind het best een leuke serie alleen is het me soms iets té high-school achtig en dan met dat dagboek bijhouden enzo, daar hou ik niet zo van. Maar verder is het cool, mooie jongen ook die hoofdpersoon.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
ik vind het best een leuke serie alleen is het me soms iets té high-school achtig
Vind ik juis terg sterk aan de serie, komt ook wel dat ik een enorm zwak heb voor een American highschool setting.
Gelukkig niet zo dominant aanwezig, hoeft van mij ook niet maar stoort ook niet. Anders zou de serietitel ook weer nergens op slaan
.
Geef mij maar Caroline
.
Ich bin Derrick
-
- 321 messages
- 0 votes
Geef mij maar Caroline
.
Sowieso. 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
The Vampire Diaries.. Een serie die me bij de eerste episode, na 2 minuten al een 'wow' gevoel gaf. Fijn, een serie die er meteen 'invliegt'. Gelukkig geen hoop langdradig gedoe, ellenlange introducties van de personages, maar meteen actie.
De (familie)band tussen Jeremy en Elena vind ik ook erg geloofwaardig, eigenlijk vind ik iedereen wel 'echt' overkomen. De vriendschappen, de onderlinge relaties.. Komt niet vaak voor dat er geen enkel personage is in een serie waar ik me niet aan stoor. Er is altijd wel iemand die tegenvalt of niet goed meekan met de rest, maar de balans in deze serie vind ik erg sterk.
En o, o, o.. Wat is Stefan toch een mooie man! God, ik zou zo verliefd op 'm kunnen worden. Op Elena ook trouwens. Stuk voor stuk zijn het mooie mensen, erg fijn om naar te kijken. 
Waiting for more!
salimmilas
-
- 38 messages
- 40 votes
het heeft veel weg van twilight!
liefde, vampieren enz...
maar in de serie is er zeker meer actie en spanning,
het blijft spannend en boeiend!
vermakelijke serie;)
nu afwachten tot de volgende reeks uitkomt;)
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Behalve het thema heeft het vrij weinig met Twilight van doen. The Vampire Diaries vergelijken met die verschrikkelijke boutsaga is wel een epic fail.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik vond het wel grappig dat ze op een gegeven moment zelf begonnen over de boeken van Twilight, en dat hij er geen zak aan vond.. hehe.
Ich bin Derrick
-
- 321 messages
- 0 votes
Een boeiende aflevering was het afgelopen zondag! Begin het een steeds toffere serie te vinden.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Waar ging die over? Ik heb geen idee hoe ver de Nederlandse TV is..
Ich bin Derrick
-
- 321 messages
- 0 votes
Dat die meid die in een vampier was veranderd door Damon, werd neergestoken door Stefan.
Ze was best lekker. 
(volgens mij ben ik de enige hier op de hele site die series gewoon vanaf de tv volgt
)
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Haha, tsja.. Ik ben zo iemand die alles achter elkaar wil kijken, kan niet stoppen na 1 aflevering.. Zo zit ik tot 's nachts te kijken terwijl ik weet dat een paar uurtjes later de wekker weer gaat.. maarja.. Guilty pleasures.
Maarja... Ik heb nu geluk gehad dat ik een flink aantal afleveringen achter elkaar kon kijken, maar dan is het extra zuur als je dan moet afkicken. OPRAH, DR PHIL, HELP ME! 
Anyway, ik heb wel weer bevestigd gekregen dat ik een doos ben... Vanaf de eerste episode zit ik al naar Matt te kijken: '' ik ken hem ergens van, waar ken ik hem van...'' (In plaats dat ik het even opzoek, maar nee, Eline wil het zich zelf kunnen herinneren) en vanochtend toen ik wakker werd viel het me in: AS THE WORLD TURNS! Ik als echte ATWT fan kon de link niet eens leggen..
Maar nu dat ik eindelijk weet wie het is, kan ik nog meer van hem genieten.
Hopelijk. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
A Few Good Men was weer een goede episode. Het hele plot over Isobel krijgt steeds meer vorm en Damon's friendly attitude richting Elena wordt ook erg interessant, dit kan nog best een aardig menage a trois subplotje opleveren. Ik ben vooral erg blij met de scenes tussen Matt en Caroline, toch wel een depth development die ik heel interessant vindt. Erg aandoenlijk om te aanschouwen. Ik hoop dat ze hier meer mee gaan doen.
Laat There Goes the Neighborhood maar komen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Zo, even een aantal weekjes vergeten een bericht te posten.
There Goes the Neighborhood
Best wel een light episode. Vooral qua development gebeurt er veel, vooral die erg ongemakkelijke double date was wel fijn van deze episode, en dat betekent natuurlijk autoamatisch meer Caroline Forbes storyline. Best een leuke aflevering maar weinig rode draad verhaallijn.
Let the Right One In
Dit was dan best wel weer een spannende episode. Mede door de gezamenlijke vijand van Stefan en Damon. Weer wel wat aandoenlijke Caroline momenten en natuurlijk de ontdekking van Caroline, die eigenlijk veel invloed gaat hebben op haar private life. Van mij mag Matt wel uit de serie geschreven worden, Caroline zo negeren en wel leuk blijven doen tegen Elena. Bah! Al mag dat einde er wezen, this means trouble.
Under control
Ook dit is weer een erg geode episode, vooral omdat David Anders zich aandient. Wie zijn CV een beetje kent weet dat niet veel goed betekent. Dé serie badguy bij uitstek. Heerlijke oneliners van Damon, en de sadness van Caroline wordt steeds ondraaglijker. Dat hele 'hunger' subplot van Stefan kan nog wel heel interessant gaan worden.
Miss Mystic Falls
Hele goede aflevering. Weer lekker veel Damon actie, weer sarcastisch tot op het bot. Blijft toch wel de drager van The Vampire Diaries. Waar Damon het toch voornamelijk van zijn rudeness moet hebben, is het toch fijn dat het character Damon, op emotioneel vlak ook meer depth krijgt. Samen met Caroline de character development die de serie de moeite waard maakt. En dan de Miss Mystic Falls competition, een outcome die ik niet verwacht had. Caroline wordt Miss Mystic Falls, en terecht. Bow down for the queen, Elena.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Jaaa, wat heb ik gisteravond weer genoten van Miss Mystic Falls!
God, ik werd zowat emotioneel toen Damon Elena ging begeleiden toen Stefan de hort op was. Please, laat ons meer zien van de andere kant van Damon! Ik ben vanaf Lost al gek van 'm.. maar in deze serie heeft ie helemaal mijn hart gestolen.
Maar ook kudos voor Stefan. Wow. Freakshow!
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
'' Stefan likes puppy blood... little Golden Retriever blood with floppy ears. That's his favorite. ''
Lekker maan... Net episode 20: "Blood Brothers" gekeken.. Helaas geen Caroline, Bonnie of Matt... maar wel lots of Damon / Stefan. Blijft geweldig hoe ze me elke week weten te verbazen door nieuwe dingen uit het verleden te laten zien. Zelden heb ik het gevoel gehad dat ik personages zo goed leerde kennen. De volgende seizoenen zijn dan ook veelbelovend. En god, wat hou ik van Damon. Ik moet zovaak lachen om zijn heerlijk sarcastische opmerkingen, in combinatie met die ondeugende ogen..
Ik ben zo blij dat ik deze serie ben gaan kijken. Direct pre-orderen als seizoen 1 te koop is.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Damon blijft inderdaad geweldig, en wat mij betreft de sterkhouder van de serie. Iedereen is vervangbaar i nde cast, maar gaat Somerhalder weg, dan ben ik ook weg.
Heerlijke delivery weer van Somerhalder in deze episode, vooral die puppy remark was heerlijk. Als ik merk dat we weer zo'n flashback episode krijgen word ik toch altijd weer sceptisch maar steeds weer weet Williamson er weer een geweldig iets van te maken. Boeiende origin backstory ook weer, en ik begin het gedrag van Damon steeds meer te begrijpen. Damon begint één van mijn favoriete characters te worden in serieland. Benieuwd wat voor cliffhanger we krijgen op het eind van seizoen 1, want het einde komt wel heel dichtbij nu.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
'' Sorry i'm late.. The dog ate my eh.... Never mind. ''
Episode 21. Damon is wederom geweldig. Zijn intonatie, mimiek, expressie.. Erg ondergewaarde acteur. Net als Matt eigenlijk. Ik kan begrijpen dat mensen hem een saai en droog personage vinden, maar hij heeft iets. ik vind het leuk om naar hem te kijken. Ben dan ook benieuwd hoe het verder gaat tussen hem en Caroline (poppetje!).
En finally... Isobel! Een van mijn minst favoriete''The L-Word'' characters, maar ach.. we geven dr wel een kansje. Maar jesus, wat is ze een bitch zeg.
Paar keer flink moeten lachen om Damon. '' Stefan is different. He wants to be human. He wants to feel every episode of How I Met Your Mother. '' 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Nog 1 aflevering te gaan! Aan de ene kant kan ik niet wachten, want 'wat zal er nu allemaal weer gaan gebeuren'? aan de andere kant is het jammer want ik kijk er toch elke week weer naar uit, en ik zal het zeker gaan missen. Maar daarentegen komt dan wel de box van seizoen 1 en dat betekend natuurlijk samen met mijn vriend een VD marathon!
Afgelopen episode vond ik weer erg spannend. Ik had zo te doen met Alaric, hij had mij echt even te pakken met zijn grote zielige puppy ogen. Net zoals Stefan mij altijd kan betoveren met zijn uitstraling en zijn droevige houding. Damon was zoals gewoon weer grappig, en daar kan ik vaak ook wel om lachen maar soms is hij ook tegen het irritante toe, en dat bedoel ik dan niet op de manier waarop hij dat hoort te zijn in de serie. Maar dat kan ook komen doordat Stefan toch favoriet blijft bij mij. En dat met Bonnie zag ik ook wel aankomen stomme doos, oh wat ergerde ik me aan haar zeg snap wel dat ze dat doen zodat het verhaal weer helemaal een twist kan nemen, maar toch ik mocht haar wel in het begin
Jammer trouwens dat Pearl dood is, vond haar juist wel erg cool en die had zeker ook meer kunnen betekenen voor de serie! Die Isobel gaat ook wel maar ik vind Mia Kirshner als actrice niet veel aan, gelukkig heeft ze wel een rot kop wat dus wel bij haar personage past. Ben ook nog heel benieuwd naar de storyline tussen Anna en Jeremy, hopelijk turned ze Jeremy, dan kan hij ook eindelijk eens zijn gevoelens uitzetten, want dat gemekker elke aflevering is ook niet al te best.
Tot nu toe vind ik dit een geweldige serie, en vooral in het vampire genre de beste 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Isobel
Best een goede episode. Damon is weer lekker op dreef met zijn oneliners maar ook zijn er weer glimpjes op te vangen van wat sensitive moments. Zijn 'zwak' voor Elena komt wel heel effectief naar boven. Ik kan nog steeds niet bevatten dat de schrijvers Kelly Hu's personage heeft laten dood gaan (was toch een enorm lichtpunt als Pearl) maar gelukkig dient Kirschner zich aan. Altijd tof als serie bitch (ook in 24 deed ze dat al aardig) maar de rising star in The Vampire Diaries is toch wel David Anders, wat een goede kop, die mimiek en gewoon zijn overall delivery. Wat een heerlijk acteur is dat toch (benadert bijna zijn badguy rol in Alias). Caroline heeft dan ook wel weer wat adorable moments maar haar inbreng blijft te klein.
Ik ben erg tevreden met het feit dat Anders nu dus de vader van Elena blijkt te zijn, dit kan nog wel een positieve impuls zijn voor rode draad potentie. Veel aardige scenes in deze episode maar één die er bovenuit springt is die eindscene tussen Alaric en Isobel in een verlaten hallway, misschien wel dé scene van dit seizoen op emotioneel vlak. Erg aandoenlijk. Ik hoop dat hier ook nog meer mee gedaan wordt. Waar ik niet meer zo blij mee ben is het karakter Bonnie, die vertolkt wordt door één van de meest beroerde serie actrices van de laatste jaren; Katherina Graham. De rol van Bonnie komt totaal out of the blue terug, om een beetje tegen de wind in te pissen maar met de redenaties van een kleuter
. Dat is gewoon onacceptabel, vooral met een schrijver als Richardson i nde gelederen en als je het dan laat vertolken door zo'n rampactrice dan wordt de kwaliteit helemaal niet gewaarborgt. Uit de serie schrijven of een andere actrice haar laten vertolken.
Maar laat die season finale maar komen, helaas geen dubbele episode.
Maar daarentegen komt dan wel de box van seizoen 1 en dat betekend natuurlijk samen met mijn vriend een VD marathon!
. En lekker op LCD, komt het visueel ook nog beter tot zijn recht
.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Dat is helemaal waar, ik kan niet wachten 
En voor degene die alvast een trailer willen zien van de laatste aflevering.
Spannend!
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Ik neem het altijd op op zondagavond, zodat ik het lekker straks kan bekijken na werk. 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Komt ook wel heel laat op zondagavond volgens mij. Ze hebben dat verwisseld met Supernatural. Nou ja beter als je het kan opnemen en dan achteraf lekker op je gemak kijken
Had niet gedacht dat jij het ook volgde Don Dijk, vind je het wat?
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Ja, inderdaad, vooral als je weer moet werken de volgende dag! 
Ja meid, ik vind het echt een heel toffe serie. In het begin moest ik nog wel overgehaald worden door de serie, maar dat is haar gelukt!
Ik vond het namelijk een beetje High School-achtig, maar dat is nu wel weg.
Ik zit er altijd van de eerste tot de laatste minuut in en dat is voor mij het teken dat het een toffe serie is.