- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- De toekomst van de dvd
De toekomst van de dvd
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Je hebt een punt maar in dit geval niet echt helemaal terecht. De bluray benadert natuurlijk de bioskwaliteit waar de dvd er mijlenver vanaf staat. Er zal best nog een stap genomen kunne nworden maar die zou never nooit meer zo groot worden als wat de BD heeft gedaan.
Ja, denk dat je wel gelijk hebt en dat Blu-ray de laatste fysieke schijfjes kunnen zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ja, denk dat je wel gelijk hebt en dat Blu-ray de laatste fysieke schijfjes kunnen zijn.
Volgende stap zal inderdaad een virtual library worden. Wat ik enorm toejuich overigens.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Blu-ray 2 voor 15? Bestaat dat nog?
Zowel Blu Ray als DVD wel ja als ze in de aanbieding komen bij FRS.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Blu-ray 2 voor 15 bestaat niet meer, actie is afgelopen.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Ik dacht dat het nog misschien op bol.com verder ging met de Double Deal's. Jammer, want ik had niet alle titels van de actie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Geen idee of dit het juiste topic is, maar de omzet van verkocte films op DVD is met 9% gedaald in 2011. Gelukkig niet gelijk gejeremieer, maar wel een constatering dat het aandeel legale downloads flink stijgt, maar daarin Nederlnad achterblijft bij de rest van Europa. Ook kopen Nederlanders minder films online. Daar is bij de users op deze site overigens niet van te merken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Matig artikel.
In aantallen is er namelijk geen sprake van een daling; de afname in dvd-verkoop wordt vrijwel volledig gecompenseerd door een toename van de verkoop van blu-ray discs.
De omzet is wel flink gedaald; dvd's en vooral ook blu-rays werden goedkoper. Alleen maar gunstig voor de consument dus.
Hier kun je een verhelderende PDF downloaden: tabellen jaarcijfers 2011 | NVPI
Wat achterlopen met legaal downloaden betreft; laat Netflix hier maar komen. We hebben hier gewoon kwalitatief veel minder goed aanbod dan in de VS. En veel te duur.
Bijvoorbeeld: filmpje huren via UPC: €4,99. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Die 4,99 is inderdaad idioot. Voor die prijs heb ik al vaak een leuke DVD. Dat kan echt niet meer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
En ze kunnen nu klagen dat VOD bestedingen laag zijn in vergelijking met andere landen, maar zodra een dienst als Netflix hier actief wordt, zal dat ongetwijfeld de verkoop van DVD / blu-ray negatief beïnvloeden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Legale downloads / VOD hebben ze uit de cijfers voor aantallen verkochte films gemoffeld.
Terwijl digitale aantallen er wel staan bij muziekverkoop...
Video digitaal: 53 miljoen euro.
Uitgaande van gemiddeld 4 euro per film, dan kom ik uit op 13 miljoen films meer legaal digitaal gedownloade / bekeken films in 2011 tov 2010.
Dat is een stijging van 17 procent in aantallen verkochte films (fysiek + digitaal).
En dan een persbericht uit de deur doen dat er minder films zijn verkocht, en niets reppen over volledige compensatie door stijging blu-ray + stijging digitale downloads.
Tenzij ik iets over het hoofd zie, vind ik dit zeer kwalijk.
korenbloem02
-
- 708 messages
- 1781 votes
Netflix zie ik wel zitten, dat zijn de aanbieders die wij nodig hebben op de Europese markt. Maar goed, zal wel ff duren voordat gelijk soort iets hier ook komt.
Leviwosc
-
- 883 messages
- 335 votes
VOD van UPC is nog niet stabiel genoeg. Dit heb ik gezien bij een vriendin in Arnhem. Zelf woon ik in Ziggo gebied wij hebben helemaal nog geen VOD. Sowieso is de service te duur inderaad. Daarom zijn ook diverse videotheken over de kop gegaan. Het huren van een dvd was in sommige gevallen duurder dan het kopen van de dvd of het prijsverschil was verwaarloosbaar klein.
Zoals velen al zeiden, menigeen zal fysieke opslagmedia voor films blieven. Dus of zoiets als de DVD of Blu-Ray zal verdwijnen durf ik te betwijfelen. Mijn broer sprak echter over msd-cards als mogelijke opslagmodule voor in de toekomst. Mede omdat deze minder gevoelig zijn dan de relatief kwetsbare dvd- en blu-ray-schijfjes; msd-cards raak je wel gemakkelijker kwijt omdat ze zo klein zijn.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Als liefhebber vond ik Reinbo's idee (de gethematiseerde USB sticks) wel erg leuk, verder zie ik het vooral in de richting evolueren dat DVDs/Blu-Rays zich vooral op de collector markt gaan richten. Het merendeel zal digitaal verkocht/gestockeerd worden, enkel mooie edities en grote favorieten zullen nog in de kast belanden.
Opslag van fysieke DVDs blijft verder wel een enorm probleem. Mede door lompe doosjes.
Franktepas
-
- 2 messages
- 0 votes
Blu-ray 2 voor 15? Bestaat dat nog?
Er zijn eigenlijk constant leuke acties, waarbij je de ene keer 2 Blu Ray's voor €15 kan krijgen,
of zoals nu bij alle Blu Ray's van Disney 1+1 gratis. Bij een gemiddelde Disney film van €20 euro, spaar je dus mooi 2 tientjes uit. Blu Ray's zijn eindelijk een massaproduct geworden, met een groot aanbod aan films tegen DVD prijzen.
Voor de mensen die binnenkort een Blu Ray speler willen aanschaffen omdat de oude DVD speler het heeft begeven, een aankooptip: de Philips BDP 5200 is door o.a. de consumentenbond uitgeroepen tot een van de betere spelers. Voor rond de €100 heb je aan deze speler een goede koop.
juliegirlxoxo
-
- 197 messages
- 734 votes
Ik kan me vergissen maar ik acht dat je dvd's ook op een blu-ray speler kon afspelen.Of vergis ik mij nu.
Maar je kan zowiezo dvd's nog afspelen op de computer
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Je hebt gelijk.
Gewone DVD's zien er op een Blu-ray speler zelfs meestal nog beter uit ook. 
Lewis-06
-
- 396 messages
- 0 votes
vraag is nu met welke speler de PS4 gaat komen..
bierbak
-
- 390 messages
- 0 votes
Normaal spelen blu ray spelers ook gewoon DVD af ja. En vaak heeft het een upscalefunctie waardoor DVD's er inderdaad nog beter uitzien.
Dat de DVD verkoop gedaald zou zijn is logisch, in crisistijden wordt nu eenmaal bespaard.
j0enne
-
- 9606 messages
- 3773 votes
Ik koop vrijwel alleen dvd's, gewoon totdat de blu-ray in prijs gaat dalen.
Ik vind 2 voor 20 net nog iets te veel van 't goede...
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Dat zit er wel aan te komen. Vorige maand heeft de lokale media markt de blu-rays geplaatst waar de dvd's stonden en vice versa. Dan mogen we er denk ik toch wel vanuit gaan dat de dvd binnen twee jaar uitgestorven is.
Lennert
-
- 2412 messages
- 1400 votes
Ik zie al genoeg aanbiedingen waar de Blu-Rays even duur zijn als de dvd (met bijvoorbeeld 2 voor 10 euro en dan geeneens slechte films), dus voor mij is de drempel om op Blu-Ray over te gaan steeds lager.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dan mogen we er denk ik toch wel vanuit gaan dat de dvd binnen twee jaar uitgestorven is.
Het zal wat moeilijker te krijgen zijn, vooral recente films maar videobanden, elpees, ... zijn nou ook niet bepaald uitgestorven. Ik zie mezelf nog niet zo snel op blu-ray overgaan, omdat ik zeer tevreden ben over de dvd (en cd, dit in tegenstelling tot hun voorgangers).
j0enne
-
- 9606 messages
- 3773 votes
Dat zit er wel aan te komen. Vorige maand heeft de lokale media markt de blu-rays geplaatst waar de dvd's stonden en vice versa. Dan mogen we er denk ik toch wel vanuit gaan dat de dvd binnen twee jaar uitgestorven is.
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Het zal wat moeilijker te krijgen zijn, vooral recente films maar videobanden, elpees, ... zijn nou ook niet bepaald uitgestorven. Ik zie mezelf nog niet zo snel op blu-ray overgaan, omdat ik zeer tevreden ben over de dvd (en cd, dit in tegenstelling tot hun voorgangers).
Tuurlijk zullen ze wel verkrijgbaar blijven. Ik bedoel vooral te zeggen dat ze over niet al te lange tijd in de 'normale' winkels nog te koop zijn. Voor een videoband hoef je de FRS niet binnen te lopen, zeg maar. Vinyl is andere koek. Op muziekgebied gelden heel andere zaken dan voor cinema. Ik geloof niet dat video's ooit net zo populair gaan worden als de LP dat nu is.
@J0enne: inderdaad in Eindhoven. Ik wist even niet wat ik zag toen ik daar kwam.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik heb niet de indruk dat Blu Ray DVD helemaal aan het vervangen is. Nog steeds komen behoorlijk wat films alleen op DVD uit in Nederland en worden er veel meer DVD's dan Blu-Rays verkocht. Het lijkt er meer op dat ze naast elkaar verder zullen gaan. Blu-Ray is meer een luxere DVD-versie.
In de link in het bericht van kappeuter hierboven kun je zien dat de totale DVD omzet in 2011 nog altijd ruim zes keer de totale Blu Ray omzet was, In aantallen is het verschil nog groter. Er werden ion 2011 23,5 miljoen DVD's verkocht tegen 2,3 miljoen Blu-Rays. Ze groeien wat naar elkaar toe maar echt heel snel gaat dat niet.
Dat Mediamarkt de boel omruilt heeft natuurlijk ook te maken met dat Mediamarkt Blu Ray-spelers wil verkopen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat laatste lijkt me heel goed mogelijk. Ik kocht een cd-speler, o ja toen moest natuurlijk ook wel een cd hebben. Toen kocht ik een dvd-speler, ja toen had ik wel een dvd nodig om dat ding uit te testen..
Misschien dat ik nu eerder een blu-ray speler koop dan een blu-ray, want de dvd ziet er dan beter uit zoals Brix al boven schreef. Beetje jammer om alles weer weg te doen.
melanostalgia
-
- 35 messages
- 42 votes
VOD van UPC is nog niet stabiel genoeg. Dit heb ik gezien bij een vriendin in Arnhem.
Klopt. Ik woon ook in Arnhem en heb een paar maanden gratis Film 1 gehad via UPC. De verbinding is ontzettend instabiel. Vaak startte de film überhaupt niet en soms viel het singnaal tijdens het kijken weg. Zelfde met On Demand van gewone programma's zoal uitzendingemist. Ik zou zeggen dat er in totaal 4 op de 10 keer iets mis gaat.
Franktepas
-
- 2 messages
- 0 votes
Dag beste film vrienden,
Ik merk aan mijzelf dat ik de laatste tijd met wat minder rust en vertrouwen een dvd aanschaf. Ik ben bang dat ik binnen 20 jaar mijn hele verzameling in de prullenbak zal zien verdwijnen. Wie kan mij hierin gerust stellen? Wat zijn jullie ideeen over de toekomst van al die mooie dvd verzamelingen?? Is het 'm nog waard te bouwen?
Een ongeruste ik
Het voordeel van de Blu Ray speler, is dat je hiermee ook gewoon jou DVD collectie kan blijven afspelen. Sterker nog, de DVD's zien er zelfs mooier uit op de blu ray speler (upscaling). Philips heeft erg goede spelers, voor rond de €90 euro (BDP 5200 serie, kwam als beste uit de consumenten test )
Je zou ervoor kunnen kiezen om de nieuwe films allemaal op blu ray te kopen en de DVD collectie te koesteren. Ik ben ook niet van plan mijn DVD's weg te doen.
Wat betreft de toekomst van de DVD, 2012 laat nog steeds groei zien voor het Blu Ray segment, maar meer opvallend is het instorten van de DVD verkopen, deze daalde met 25%
Het omzetaandeel van Blu-ray Discs binnen de totale videomarkt heeft in augustus een recordhoogte bereikt van negentien procent.
Het oude record werd in mei dit jaar gevestigd. Toen lag het omzetaandeel op 17,3 procent. In augustus zijn er iets meer dan 174.000 Blu-ray-schijven over de toonbank gegaan, een stijging van 7,2 procent ten opzichte van de 162.500 van augustus 2011. De Blu-ray-omzet steeg harder dan de afzet, met 18,8 procent, van 2,2 naar 2,6 miljoen euro. Dat betekent dus een gemiddeld hogere prijs. Die is volgens GfK Retail and Technology vooral veroorzaakt door de verkoop van titels als The Avengers (uitgebracht door The Walt Disney Company) en The Hunger Games (uitgebracht door Belga/Kolmio).
Overigens zag de hele videomarkt de omzet dalen met 19,4 procent. De daling is geheel veroorzaakt door verkopen van dvd. De omzet van daarvan ligt een kwart lager dan in augustus vorig jaar.
j0enne
-
- 9606 messages
- 3773 votes
Ik hou 't nog steeds bij het kopen van de DVD aangezien ik een tientje voor 1 blu-ray gewoon te veel van het goede vind.
Oké, de kwaliteit mag dan wel iets beter zijn maar dat mag dan ook wel voor zo'n prijs.
Bij mij gaat 't nog steeds om de film, dan zal de kwaliteit mij een zorg zijn. En die ziet er toch bijna altijd goed uit op een dvd.