- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- De toekomst van de dvd
De toekomst van de dvd
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Ik vind een fysiek exemplaar ook nog altijd een must. Je kan het even vastpakken, ziet ze allemaal netjes staan,..
Zelfs van de mensen die ik ken die wel enorm veel films downloaden en ze daarna op schijf zetten doen ze dan alsnog in een hoesje met uitgeprinte cover/zijkant zodat ze er toch mee kunnen pronken als het in de kast staat. Dit laat zien dat mensen inderdaad graag de goedkoopste weg kiezen, maar ook dan verlangen ze toch nog naar iets fysieks.
Van de mensen die ik ken die films op Blu-Ray kopen is het ook een kwestie van hebbenhebbenhebben, maar dan mag het juist wat meer kosten, dat draagt voor hun nog meer bij aan de waarde dan de goede beeldkwaliteit.
Of Blu-Ray de DVD over een tijd weg zal vagen ben ik wat sceptisch, maar ik durf er niet veel over te zeggen. Ik ben namelijk ook degene die zichzelf nog enorm lang heeft vastgehouden aan een Discman, terwijl iedereen al jaren met een MP3 speler rondliep. Op dezelfde manier zal ik mezelf waarschijnlijk ook erg lang vasthouden aan de DVD speler. Heb dit gedrag altijd een beetje idioot gevonden van mezelf, maar eigenlijk is het alleen maar handig. Er is niks mis met het vast blijven houden aan het oude, zolang je maar open minded blijft over het nieuwe.
Kr!kke
-
- 5394 messages
- 2568 votes
Je kunt ook nog steeds een videoband kijken hoor. Ik heb mijn videorecorder nog.
Ik heb mijn videorecorder ook nog hoor, maar ben tot de vaststelling gekomen dat hij niet meer gebruikt wordt... En ik denk ook niet dat dat nog op veel plaatsen verkocht wordt, moest de mijne het begeven...
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Je bent vast een uitzondering.
Is dat zo? Leg uit.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Nou ja, zijn er tegenwoordig ook niet nog genoeg lui met hele stapels videobanden?
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Ok, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar nu heb ik hier een hele hoop oudere films liggen die je in sommige gevallen ook nog eens niet makkelijk kan vinden, enkel via import te krijgen. Die zijn dan ook nog eens redelijk prijzig.
Om die dvd's weg te doen zou ik wel gek zijn. Die zijn perfect kijkbaar op dvd.
Als het op een dag zover komt dat Blu-ray echt de norm is, dan zal ik ook overstappen natuurlijk. Dan zal ik de nieuwe films die dan uitkomen en waar ik echt in geïnteresseerd ben wel op Blu-ray aanschaffen. Omdat dat dan ook waarschijnlijk de meest voordehandliggende manier is om de film te kopen.
Maar de oudere dvd's wegdoen lijkt me dus voor niets nodig.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik ben het namelijk volkomen met je eens, alleen heb ik de indruk dat jij verwacht dat er wél veel mensen zijn die hun dvd's weg gaan gooien. Waarom zouden ze dat doen?
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Ach op die manier, mijn excuses, dan had ik het even helemaal verkeerd begrepen.
Ik zou dus mijn dvd's nooit wegdoen, maar ik verwacht wel dat er toch sommigen zijn die blijkbaar wel zoiets overwegen.
Als ik lees dat Reinbo al zegt dat je over 10 jaar je dvd collectie kan wegdoen, dan denk ik dat er wel meer mensen zoals hem denken.
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Er is bijna geen verschil in kwaliteit tussen dvd & blu-ray (vind ik) sommige blu-ray discs hebben zelfs een slechtere kwaliteit dan de meeste dvd's. Ook denk ik dat het wel bij de kwaliteit van blu-ray zal blijven, ik denk niet dat de kwaliteit nog beter gemaakt kan worden (dit geld dus voor de goede blu-ray discs). Daarom zal ik mijn dvd's nooit wegdoen, er zal een moment komen dat ik geen dvd's meer koop (of heel weinig) en overstap op blu-ray. Alleen dat zal nog wel eventjes duren, aangezien ik nog jong ben en blu-ray dan ook iets te duur is voor mij (al heb ik wel een PS3 en enkele blu-ray discs).
Ook denk ik dat blu-ray discs binnenkort heel erg in prijs gaan dalen. Waarom ik dat denk? Nou:
Xbox 360 is van microsoft. Toen HD had verloren van BD, daalde Xbox 360 ook in prijs (De oudere Xbox 360'en hadden een HD-speler). De Xbox 360 daalt momenteel nog steeds in prijs, omdat de console ook verouderd is. Het is nog steeds de nieuwste console van Microsoft, maar hij staat al een aantal jaren op de markt.
Een PS3 bevat een Blu-Ray speler. PS3 is een console van Sony en BD is ook van Sony. De PS3 staat ook al een tijdje op de markt en de PS3 games worden steeds goedkoper (er zijn al spellen die minder zijn dan €10,-). Dit geld ook voor BD-discs. Ook is de prijs van de PS3 gedaald en hij zal de komende maanden tot €300,- dalen (of zelfs minder). Dit heeft denk ik ook gevolgen voor de BD-discs en BD-spelers (vooral vanwege het feit dat een PS3 een gameconsole én BD-speler in één is).
---
Dus wat betreft de toekomst van de dvd: Op een gegeven moment zal hij wel verdwijnen, maar wanneer dat moment aanbreekt kun je een BD-disc voor dezelfde prijs krijgen als een dvd nu (of misschien zelfs goedkoper).
niethie
-
- 7319 messages
- 7239 votes
Er is niks mis met het vast blijven houden aan het oude, zolang je maar open minded blijft over het nieuwe.
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
Zelfs van de mensen die ik ken die wel enorm veel films downloaden en ze daarna op schijf zetten doen ze dan alsnog in een hoesje met uitgeprinte cover/zijkant zodat ze er toch mee kunnen pronken als het in de kast staat. Dit laat zien dat mensen inderdaad graag de goedkoopste weg kiezen, maar ook dan verlangen ze toch nog naar iets fysieks.
misschien ben ik nu wel wat aan het fantaseren, maar anderzijds lijkt het mij technisch niet zo ver af:
het fysieke aspect kan perfect nagebootst worden op een flatscreen of zelfs een ruim doek die je aan de muur hangt. Je pc ordent al je films op je virtuele kast zoals jij het wil (op titel, genre, regisseur,...). Je kunt er met behulp van het touch screen ook perfect ééntje uitpikken om eventjes de achterkant te lezen. Je kunt je films ook met cover naar voren plaatsen. Ach, aan mogelijkheden geen gebrek.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Als ik een gewone Blu-ray speler wil kopen betaal ik nu minstens tussen de 400 en 500 euro voor een speler en tussen de 25 euro en 30 euro voor een film. Dat in tegenstelling voor een dvd-speler tussen de 50 euro en 100 euro, en films tussen de 7 euro en 20 euro. En bij dvd heb je nog tal van goedkopere toestellen en acties waarbij je dvd's koopt voor minder dan 7 euro. Leuk meegenomen die extra kwaliteit van Blu-Ray, maar als het er op aankomt is de portemonnee nog altijd baas. Zeker als je de zogezegde standaard wil volgen van een flatscreen, 5.1 sound systeem, digitale televisie en dan nog eens een blu-ray om toch maar mooiere beelden te krijgen. Als Blu-Ray goedkoper wordt of sommige films enkel op BR verschijnen, zal er een overstap kunnen gemaak worden, eerder niet.
gukker
-
- 343 messages
- 819 votes
Het grootste deel uit mijn oude videocollectie is nu tweedehands of nieuw voor een paar euro's op DVD te verkrijgen. Over een jaar of 15 kan je dus vrij goedkoop een groot deel van je DVD's voor Bluray om ruilen. Al is het wel een goed idee om, als het effe kan, een groot deel van je nieuwe films op bluray aan te schaffen.
Fr3aK
-
- 69 messages
- 0 votes
Wat komt er na blue-ray?
Ga je dan weer alles vervangen?
Spirou
-
- 254 messages
- 0 votes
Het grootste deel uit mijn oude videocollectie is nu tweedehands of nieuw voor een paar euro's op DVD te verkrijgen. Over een jaar of 15 kan je dus vrij goedkoop een groot deel van je DVD's voor Bluray om ruilen. Al is het wel een goed idee om, als het effe kan, een groot deel van je nieuwe films op bluray aan te schaffen.
Zo blijf je bezig. Je kunt beter met een nieuwe collectie starten op Blu-Ray dan weer je oude vervangen. 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Vervangen zou ik zo al niet doen moest ik ooit blu-ray kopen, of enkel dan zéér selectief te werk gaan. Ook omdat je niks extra's krijgt enkel beter beeld en geluidskwaliteit. Je dvd's spelen ook al beter als je ze speelt via blu-ray speler en HD-TV.
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
De blu-ray is mij momenteel te duur. Kost gemiddelt 20-30 euro, terwijl dezelfde film op dvd een stuk goedkoper is. Het enige verschil is de beeldkwaliteit. En daar doe ik het niet voor. En ik zou wel helemaal dom zijn om mijn hele dvd collectie weg te flikkeren. Voorlopig blijf ik lekker bij de dvd. Pas als de blu-ray goedkoper wordt, of dat titels alleen op BR uitkomen, ga ik pas de overstap wagen. Eerder niet.
Fr3aK
-
- 69 messages
- 0 votes
De blu-ray is mij momenteel te duur. Kost gemiddelt 20-30 euro, terwijl dezelfde film op dvd een stuk goedkoper is. Het enige verschil is de beeldkwaliteit. En daar doe ik het niet voor. En ik zou wel helemaal dom zijn om mijn hele dvd collectie weg te flikkeren. Voorlopig blijf ik lekker bij de dvd. Pas als de blu-ray goedkoper wordt, of dat titels alleen op BR uitkomen, ga ik pas de overstap wagen. Eerder niet.
...priecies zoals ik er ook over denk. Misschien komt er na blue-ray zelfs wel iets heel anders zodat ik zelfs de blue-ray-periode over sla 
stephan73
-
- 6269 messages
- 14439 votes
En ik zou wel helemaal dom zijn om mijn hele dvd collectie weg te flikkeren. Voorlopig blijf ik lekker bij de dvd. Pas als de blu-ray goedkoper wordt, of dat titels alleen op BR uitkomen, ga ik pas de overstap wagen. Eerder niet.
DVDs moet je zeker nooit wegdoen. De meeste titels die op DVD zijn verschenen zullen nooit op BR worden uitgebracht. Maar wat betreft BR only titels! Die zijn er al. Het Britse Masters of Cinema label brengt films die perfect zijn voor Blu-Ray alleen nog maar uit op BR, films die die HD kwaliteit niet hebben komen alleen op DVD uit.
En wat betreft prijzen. Naast dat ze al behoorlijk goedkoop worden aangeboden door FRS en Media Markt, zijn de prijzen langszaam naar het niveau van de DVD aan het gaan. Nog even en een BR kost net zoveel als een DVD!
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
De prijzen van de blu-ray zullen ongetwijfeld naar beneden gaan. Maar ik schakel pas over als het echt nodig is. Bovendien zijn er op dvd's veel meet titels verkrijgbaar dan op blu-ray. Maar het scheelt wel dat je op een blu-ray speler ook dvd's kunt afspelen. Anders zou het best wel lastig gaan worden bij het overschakelen.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
...priecies zoals ik er ook over denk. Misschien komt er na blue-ray zelfs wel iets heel anders zodat ik zelfs de blue-ray-periode over sla
De opvolger heet HVD, oftewel Holographic Versatile Disc.
Zie hier: Holographic Versatile Disc - Wikipedia - nl.wikipedia.org
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
3,9 terabyte opslagruimte
. Dat is behoorlijk wat. Hoe ziet zo'n ding eruit eigenlijk.
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Is ie dan ietsje groter als de dvd, of lijkt dat maar zo? Ik ben benieuwd wat er van komt. Het zal dan nog wel een even tijd duren voordat het op de markt komt denk. De blu-ray is er net eindelijk een beetje doorgedrongen.
Fr3aK
-
- 69 messages
- 0 votes
De opvolger heet HVD, oftewel Holographic Versatile Disc.
Zie hier: Holographic Versatile Disc - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Okay, thanx voor de info. We gaan dus nog niet naar iets kleins zoals een chip of iets...of wachten ze daar nog even mee tot het tijdperk dat je bij je geboorte een chip krijgt ingeplant waarmee je echt alles doet, betalen, id-gegevens, entertainment(o.a. film of muziek op commando) etc.
Ze maken de jeugd al vertrouwd met bepaalde zaken, maar goed dat is een ander onderwerp.
Brix
-
- 19675 messages
- 5112 votes
Is ie dan ietsje groter als de dvd, of lijkt dat maar zo? Ik ben benieuwd wat er van komt. Het zal dan nog wel een even tijd duren voordat het op de markt komt denk. De blu-ray is er net eindelijk een beetje doorgedrongen.
Nee, hij is even groot als de gewone DVD's.
Maar de HVD is niet de enige opvolger van DVD en Blu-ray.
In Australië werkt men aan de 5D DVD, die maar liefst 10 terabytes kan bevatten!
Maar voordat die op de markt komt zijn we weer heel wat jaartjes verder.
Spirou
-
- 254 messages
- 0 votes
Ik ben allergisch voor blauw dus ik blijf ver uit de buurt van Blu-Ray. 
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Ik vind die blauwe hoesjes niet altijd even mooi, nu je het over hebt. Soms past het totaal niet bij de cover van de film. Zwart, zoals bij de dvd, staat meestal veel beter.