• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Kwaliteit van dvd's, blu-rays en 4K

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

neo wrote:

en ik zit mij gewoon enorm te ergeren aan de kwaliteit. En dan praat ik niet over 120

120? Is dat nieuw? 128 lijkt me

Maar ik gaf zelf al aan dat ik 't bij klassiek ook hoor.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik heb sinds een tijdje de Rambo-trilogie op 3 losse regio 2 DVD's... Dus in feite is de stem van John een stukje hoger dan in de realiteit... Of is dit verschil zo klein dat het menselijk oor dit niet kan waarnemen...?

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

Te klein om waar te nemen.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

We zouden eigenlijk 's wat audiofragmenten online moeten zetten, volgens mij is er wel degelijk een duidelijk verschil als je een gesproken tekst een paar procent sneller afspeelt.

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

Ja, als je het naast elkaar of vlak na elkaar afspeelt dan merk je het waarschijnlijk wel.

Maar als jij je Regio 2 dvd in je cd speler stopt en gaat kijken dan denk je zeer waarschijnlijk niet "Hey, wat klinkt die stem van Bill Murray hoog"...

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Jordy wrote:

We zouden eigenlijk 's wat audiofragmenten online moeten zetten, volgens mij is er wel degelijk een duidelijk verschil als je een gesproken tekst een paar procent sneller afspeelt.

Lijkt mij ook... Het verbaast mij ook wel degelijk dat er regio's bestaan... Het zou toch voor DVD-kopers mooi zijn als ze een DVD kunnen kopen, zonder zich later te 'ergeren' aan het feit dat de regio 1-uitgave betere extra's, audio, beeld heeft...?

Voor mensen die verschil willen zien tussen regio 1+2 DVD's... Zie nogmaals deze site: www.BytesAndBobs.com/dvdcompare[/url]

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

U-96 wrote:

Het verbaast mij ook wel degelijk dat er regio's bestaan...

Dat audioverschil heeft niet zozeer te maken met de regio-indeling, als wel met het feit dat wij hier een ander systeem gebruiken (PAL) dan in Amerika (NTSC), met een ander aantal frames per seconden. Voor de precieze details kun je verder trouwens beter bij anderen zijn

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Hoe doen ze dat eigenlijk op tv...? Als er een film op tv wordt uitgezonden, komt dat dan allemaal uit supercomputers, of spelen ze gewoon een VHS of DVD af... Mocht het een DVD zijn, wordt het dan ook in Europa met 4% versnelling gedaan...?

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

U-96 wrote:

Hoe doen ze dat eigenlijk op tv...? Als er een film op tv wordt uitgezonden, komt dat dan allemaal uit supercomputers, of spelen ze gewoon een VHS of DVD af... Mocht het een DVD zijn, wordt het dan ook in Europa met 4% versnelling gedaan...?

Dat zijn gewoon digitale feeds (wordt via de sateliet overgehengeld).

Waarschijnlijk wordt dat met behulp van een PC omgezet ja. Tegenwoordig kunnen praktisch alle tv's en dvd spelers NTSC zonder problemen afspelen.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

[quote]U-96 schreef:

(quote)

Ik dacht altijd dat die regio's bestonden om de illegale handel te belemmeren,omdat je een regio 1(amerika) dvd toch niet in regio 2 (europa) kan afspellen etc.

FeZ

• 460 messages
  • 3170 votes

U-96 wrote:

Waar ik me de laatste tijd aan erger: af en toe treed er ruis en/of "blokjes" op bij canvas (ik weet niet of dit ook het geval was bij brt1). Hebben meerdere mensen hier last van, of ligt dit misschien aan mijn kabelexploitant?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 schreef:

Hoe doen ze dat eigenlijk op tv...? Als er een film op tv wordt uitgezonden, komt dat dan allemaal uit supercomputers, of spelen ze gewoon een VHS of DVD af...

Dan worden die films afgespeeld vanaf professionele digitale videobanden, soms D1, maar meestal Digital Betacam.

Dat zijn veelal 1-op-1 kopieën van de filmtransfer. Zo'n filmtransfer naar D1 of Digital Betacam is ook de master voor de DVD persing.

Heel misschien dat een zender als Canal+ die films allemaal eerst op een hard disk zet (vanwege de herhalingen), maar voor een enkele uitzending bij een 'gewoon' station is dat natuurlijk zinloos, want enkel tijdrovend.

Bij muziekzenders worden die clips wel allemaal op een harde schijf gezet.

Mocht het een DVD zijn, wordt het dan ook in Europa met 4% versnelling gedaan...?

Nee, geen DVD, maar wel versneld dus en eventueel ook tegengecorrigeerd op toonhoogte.

Dat zijn gewoon digitale feeds (wordt via de sateliet overgehengeld).

Zelden.

Waarschijnlijk wordt dat met behulp van een PC omgezet ja.

Nee joh.

Tegenwoordig kunnen praktisch alle tv's en dvd spelers NTSC zonder problemen afspelen.

Maar dat heeft niets met de uitzendstraat te maken.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FeZ wrote:

ruis en/of "blokjes" op bij canvas

Waarschijnlijk zendt jouw kabelmaatschappij jou Canvas door zoals zij het van de satelliet halen, in MPEG2. Klinkt namelijk als typische MPEG2-artefacten, net zoals je die veel ziet bij bijvoorbeeld Digitenne.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Hobbes wrote:

Waarschijnlijk wordt dat met behulp van een PC omgezet ja. Tegenwoordig kunnen praktisch alle tv's en dvd spelers NTSC zonder problemen afspelen.

Mijn DVD-speler is al bijna vier jaar oud, en hij heeft drie 'standen': NTSC, PAL en MULTI, wat dat ook moge wezen...

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

cornelis schreef:

(quote)

Zelden.

Dan heb ik 't waarschijnlijk verkeerd begrepen. Heb altijd gedacht dat TV series e.d. vanuit Amerika hier naar toe werden gezonden met Satelliet. Lijkt mij trouwens een flinke kostenbesparing

(quote)

Nee joh.

Nee inderdaad, nu ik er nog een keer over nadenk slaat dit nergens op. 't is zondag he

[/quote]

Tegenwoordig kunnen praktisch alle tv's en dvd spelers NTSC zonder problemen afspelen.

Maar dat heeft niets met de uitzendstraat te maken.

[/quote]

Dit ging ook over de discussie over regio 1 en 2 dvd's. Lekker duidelijk van mij

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Op sommige sites hebben ze het over "Anamorphic transfer"... Wat houdt dat eigenlijk in...?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Quentin wrote:

Voor goede uitleg over beeldformaten: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Bedankt...

Maar helaas doet die site het niet bij mij... Net zoals Movie-List.com, Ebay.com/nl, Amazon.com... Allemaal sites die het vertikken...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Mooi, Hobbes mag z'n hoed opeten

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Interessant! Die toonhoogte correctie doet inderdaad wonderen. Het verschil is te horen.

Hoe vaak vindt die correctie eigenlijk NIET plaats ?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 wrote:

Op sommige sites hebben ze het over "Anamorphic transfer"... Wat houdt dat eigenlijk in...?

Vuistregel: als je een breedbeeldtelevisie, of een projector hebt, dan is een anamorphic transfer technisch gezien beter.

Honderden sites met uitleg voorhanden, zoals

http://dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.5

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Het verschil tussen normale snelheid en PAL is voor mij wel te horen op de fragmenten van Cornelis... Heeft elke PAL-DVD zo'n toonhoogte-correctie-functie...?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter wrote:

Hoe vaak vindt die correctie eigenlijk NIET plaats ?

Geen idee, maar ga er vanuit dat het oprekken en vervolgens tegencorrigeren audiotechnisch geen eenvoudige opgave is, en dat het pas de laatste jaren enigszins betaalbaar is.

Het is vaak een keuze tussen geluidskwaliteit enerzijds en juist toonhoogte anderzijds.

Als je het echt heel goed wil doen, dan is het vrij duur.

Ik hoorde ook wel van studio's die het doen door de snelheid aan te passen, en de toonhoogte slechts voor de helft tegen te corrigeren.

Weer andere studio's corrigeren alleen de toonhoogte van de muziek tegen, en laten de dialoog en effecten verhoogd.

Mij viel bij het kijken van de DVD van Karakter op dat daar geen correctie op was toegepast. Zolang de intonatie van de acteurs niet te veel omhoog schiet, valt het mee, maar in de hogere regionen wordt het echt mickey-mouse.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 schreef:

Heeft elke PAL-DVD zo'n toonhoogte-correctie...?

Nee dus. Ik ga er van uit dat dit bij moderne releases (ook van oudere films) wel het geval is.

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

Zo. van zulks een verschil sta ik ook te kijken hoor. :O

Het is mij echter nog nooit opgevallen bij het kijken van een film. Kan me nu wel voorstellen dat er mensen zijn die beweren dat ze de hoogteverschillen kunnen horen. Ik ben gewoon blij dat ik 't niet hoor

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Hobbes wrote:

Zo. van zulks een verschil sta ik ook te kijken hoor.

Nou begrijp je Zalm ook beter, zeker?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Wat hebben jullie liever...? Een DVD die versneld of een DVD die verlangzaamd afspeeld t.o.v. de realiteit ? Ik kies het tweede...

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Mijn DVD van 'First Blood' (Momentum Pictures) heeft een hele irritante fout... Als ik in het hoofdmenu sta, dan moet ik eerst ongeveer 2 minuten wachten totdat ik de cursor kan gebruiken... De DVD's van First Blood II en Rambo III hebben dit echter niet... Heeft iemand enig idee waaraan dit ligt...?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Op www.DVD.nl[/url] staan 2 geluidsfragmenten uit 'The Shining' van een NTSC-dvd en een PAL-dvd... Het verschil is duidelijk te horen... Maar dat komt natuurlijk omdat je de beide fragmenten vlak na elkaar luistert...

Ik weet nu helemaal waarom ze dat doen met die 4%, maar het blijft me toch dwarszitten... Wat zou het toch mooi zijn als de hele wereld gebruik maakt van 1 type DVD...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.