- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- Kwaliteit van dvd's, blu-rays en 4K
Kwaliteit van dvd's, blu-rays en 4K
Saviola
-
- 8 messages
- 0 votes
hoi
wat is nou de beste kwaliteit voor een dvd, en is 4:3 echt heel slecht of gewoon minder mooi? Zijn die budget aanbiedingen van FRS goed of moet je die niet kopen, gelet op kwaliteit?
ik hoop dat iemand me kan helpen
Sen
-
- 9 messages
- 0 votes
Ben vorige maand naar Bali geweest toen het wat rustiger was dan nu.
Daar heb ik ruim dertig DVD's gekocht tegen de prijs van twee als je ze hier moet kopen.
Zelfs films die ze hier nog maar pas in de bioscoop draaien zoals Austin Powers 3, Arracattack, Men In Black 2, ook klassiekers.
Wel nep maar ze doen het als een echte.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
bij 4:3 films zijn de zijkanten er afgeknipt. Als je je daar op tv en/of vhs niet aan stoort, hoef je daar dus niet op te letten. IK (en elke echte filmliefhebber, vind ik) vind het vervelend als ik tegen halve hoofden aan zit te kijken, als mooie shots verkracht zijn door dat je maar de helft ziet, ik wil de film zien zoals de regisseur het bedoeld heeft
lindastuurman
-
- 1006 messages
- 0 votes
Erg duur als je er hier 2 voor kan kopen 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
VHS is ook altijd afgesneden.
4:3 altijd gesneden want ik heb Boondock Saints in 4:3 uitvoering want die is er alleen, er ik heb die echt tig keer gezien en ik merk er geen snars van, en ik heb echt op alles gelet.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
zolang je 'm nooit in breedbeeld gezien hebt zla je niets merken...
ik heb stukjes van The Matrix op tv gezien en zat me dood te ergeren, kan erg genieten (ook bij andere films) van mooie brede shots, de opbouw van die shots, hoe het hele frame op bepaalde manier gebruikt wordt, dat je bv. uiterst links of rechts bepaalde dingen ziet
als je dat niet belangrijk/interessant vind is een 4:3 film minder irritant misschien
maar goed, 't is een boel geld, ik wil de film ECHT hebben... en niet slechts een deel ervan, een deel dat bepaald is door iemand die misschien totaal geen verstand van films heeft, iemand die voor mij uitmaakt naar welk deel van de film ik moet kijken
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Nou ik ben niet slim maar als ik een half hoofd zie merk ik het wel 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
E.e.a. heeft voornamelijk te maken met de compositorische kwaliteit van het werk (de film), dat geweld wordt aangedaan.
Bij sommige films is dat erger dan bij andere, maar ik vind het principieel fout.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
ha ik erger me er niet zo aan.
Van Boondock Saints komt binnenkort een special edition uit en die is wel goed en die ga ik kopen.
De meeste films zijn goed, en de gene die 4:3 hebben zijn meestal ook spot goedkoop geweest.
PS: wat betekent E.e.a.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Nou ik ben niet slim maar als ik een half hoofd zie merk ik het wel
nee okee maar misschien zit er wel een prachtig shot in de film waarbij je 2 mensen ziet praten... die beiden in beeld zijn. Het zou kunnne zijn dat jouw 4:3 versie heel irritant van links naar rechts "pant", terwijl het van origine een stilstaand shot is
sja dat noem ik "een film verkrachten"
lindastuurman
-
- 1006 messages
- 0 votes
Ik ben het met je eens hoor, Jordy.
Maar als je niets anders gewend bent, kan ik me voorstellen dat je er niets van merkt.
Ikzelf merk het ook niet echt, maar ik zie wel dat DVD widescreen zeer goed is.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
nee precies, heb ook m'n hele leven VHS gekeken zonder geklaagd te hebben, maar als je veel (mooie) dvd's ziet en je zit ineens tegen zo'n 4:3 versie aan te kijken merk je het verschil
net zoiets als dat LP's prima waren, maar als je dan ineens een tijd CD's luistert vraag je je af waarom je altijd met LP's genoegen hebt genomen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Heb jij nog LP's gekocht Jordy ? 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Weet je wat mij echt frustreert? 4x3 films kijken op een BBTV. Dus dat je links en rechts zwarte balken hebt, terwijl je weet dat er wel iets 'onder' zit.
Materiaal dat oorspronkelijk 4x3 is vind ik niet erg om met balken L en R te zien, maar als je weet dat er meer is.....aaargh!
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
inderdaad, mensen die 4:3 geknipte films prima vinden moet je een keer de film tonen op een bbtv, dan zien ze gelijk in dat ze iets missen
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
(oei als kappeuter maar niet weet begint over die handige zoommodus
)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoho, ik zie 999 van de 1000 films in het originele beeldformaat. Alleen oudere films die in 4:3 gemaakt zijn niet.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
was maar grapje
laten we geen oude koeien uit de sloot halen..
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
(offtopic, ignore if you will)
Deze vergelijking gaat niet op, Jordy. VHS is een magnetisch (wat mij betreft: inferieur) medium met een zeer beperkt bereik, wat bovendien bij veel of slecht gebruik zeer snel aan kwaliteit inboet. Maar LP's zijn zo analoog als analoog maar zijn kan, namelijk fysiek, de groef is de muziek. Daardoor is de geluidskwaliteit van LP's kwalitatief gezien oneindig veel beter dan van CD's, puur om het feit dat CD's digitale opnames zijn en er dus data wordt weggegooid. Precies de reden dat ik veel meer LP's koop dan CD's, en ja, voornamelijk van zeer recent uitgebrachte platen. Het leeuwendeel van de muziek die ik interessant vind komt nog gewoon op LP uit, zoals het hoort.
(einde offtopic-gedeelte)
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Om even duidelijk te maken dat muziek misschien nog wel een grotere verslaving voor me is dan film, Cornelis 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
ben geen audiofiel, het ging me om het idee
mensen die hier nog op in willen gaan openen maar een topic in "overigen" want met de kwaliteit van dvd's heeft dat weinig meer te maken 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
heb even een topic geopend in films>algemeen over "je eerste film", en ook over "hoeveel films heb je gezien" heb ik daar een topic geopend, dus dan kan het hier weer ontopic
Saviola
-
- 8 messages
- 0 votes
Thnx voor alle reacties.
ik heb thuis geen breedbeeld tv, en stoor me nooit echt aan films op VHS/TV. 4:3 is dus gewoon goed voor mij als ik het goed begrijp.
Nog even over die aanbiedingen bij FRC. Die zijn cker allemaal 4:3??
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Kan een technisch persoon wellicht eens uitleggen op welke specificaties wij (de onwetende filmkijker) moeten letten bij aanschaf van een DVD ? Dit om de aanschaf van foute dvd's te voorkomen. (ik zit zelf met een foute 4:3 Hana-Bi te kijken)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik heb een vraag. 
Hoevaak kan ik een DVD bekijken totdat ik merk dat de kwaliteit ervan achteruit is gegaan. Zo vraag ik met dat ook al af met cassettes en CD's. Ik heb een CD al ongeveer 150 keer geluisterd, maar ik heb niet iets door van kwaliteitsvermindering. Is zoiets slecht voor de CD, of maakt het niet uit?