- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Stemmen
Stemmen
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Als een maker 5* geeft vind ik dat geen beinvloeding, eerder promotie
Waar ligt bij jou dan het verschil tussen het promoten van een eigen werk en het promoten van iemand anders' werk?
Schrijf dan een prikkelende review als je je eigen werk wil promoten ...
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Weet even niet goed in welk topic ik het kwijt moet, maar het aantal (Nederlandse) filmmakers (of betrokkenen bij een film) dat zich eenmalig inschrijft om op een eigen film 5.0* te stemmen neemt hand over hand toe volgens mij.
Je hebt natuurlijk ook familie, vrienden of mensen die fan zijn van iemand en bij voorbaat een hoog cijfer geven... En ook maar 1 keer op de site komen.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Het is voor Thijs Romer, als het waar is, al erg genoeg dat hijzelf of vrienden/familie (en anders Thijs/Katja fans) met een vijftal stemmen het gemiddelde van de film met meerder punten omhoog kunnen halen.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Ik vind echter wel dat er misschien (een beetje) sprake is van stemfraude.
Normaal schrijven mensen zich dan meerdere malen in om het gemiddelde oneigenlijk te beinvloeden. Ze doen dat meerdere malen omdat hun stem anders te weinig invloed heeft op het vele aantal andere stemmen. Maar dat is bij deze film niet nodig aangezien 1 stem het gemiddelde ook al danig (en oneigenlijk) beinvloedt. 1 stem staat voor 5% van het gemiddelde. Wil je het gemiddelde van The Shawshank Redemption voor 5% beinvloeden, met je je 325 keer aanmelden.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Bij Het Wapen van Geldrop is het wel extreem duidelijk, en het betreft niet alleen de makers zelf maar ook mensen die indirect commercieel aan het project verbonden zijn. Deze user is bijvoorbeeld een medewerkster van Katja's management The Fame Game.
Hahaha, lol. Ik vind het wel een eer voor deze site dat ze het kennelijk zelf zo belangrijk vinden een goed gemiddelde te hebben.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Zoveel "eer" is het waarschijnlijk ook niet, ze hebben gewoon een lijstje wat ze waarschijnlijk snel even afwerken om hun gemiddelde op te krikken. MM is ondertussen een site waar genoeg volk op afkomt, en veel werk is het niet.
Uiteindelijk zijn er toch nog steeds erg veel mensen die zich baseren op gemiddelden en scores.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Hahaha, lol. Ik vind het wel een eer voor deze site dat ze het kennelijk zelf zo belangrijk vinden een goed gemiddelde te hebben.
Dát is wel een valide argument om het maar zo te laten (bedankt kapp!). Maar goed ik vind het geen reclame voor je eigen film dat je het gemiddelde boven de 2,0 moet krikken door er zelf op te gaan stemmen.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Bij Het Wapen van Geldrop is het wel extreem duidelijk, en het betreft niet alleen de makers zelf maar ook mensen die indirect commercieel aan het project verbonden zijn. Deze user is bijvoorbeeld een medewerkster van Katja's management The Fame Game.
Ik zou me er niet al te druk om maken, die paar stemmen... En als deze gebruiker wil beinvloeden waarom geeft za dan eigenlijk een 4.5 en geen 5?
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Dát is wel een valide argument om het maar zo te laten (bedankt kapp!). Maar goed ik vind het geen reclame voor je eigen film dat je het gemiddelde boven de 2,0 moet krikken door er zelf op te gaan stemmen.
Iedere keer als ik een interview of citaat lees van een grootmeester die niet tevreden is over zijn werk, bespeur ik eigenlijk hoe triest het is om je eigen productie 5* te geven.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Nee, maar alles 5* geven van jezelf lijkt me toch redelijk duidelijk beïnvloeding van het gemiddelde.
Of je moet jezelf echt zo geweldig vinden, kan ook ...
Mwa, ik heb geen problemen met regisseurs die al hun films geweldig vinden (waarom niet eigenlijk?). Het wordt voor mij pas een probleem als zij meerdere accounts aanmaken ter beïnvloeding van het gemiddelde.
grayfoxz
-
- 46 messages
- 46 votes
Mwa, ik heb geen problemen met regisseurs die al hun films geweldig vinden (waarom niet eigenlijk?). Het wordt voor mij pas een probleem als zij meerdere accounts aanmaken ter beïnvloeding van het gemiddelde.
dat stukje doet me denken aan uwe bol die over zijn eigen werk bezig is. (te triest voor woorden)
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Iedere keer als ik een interview of citaat lees van een grootmeester die niet tevreden is over zijn werk, bespeur ik eigenlijk hoe triest het is om je eigen productie 5* te geven.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Iemand die al z'n eigen films echter 5* waard vindt is daarentegen ook niet helemaal goed bezig.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Juist wel lijkt me. Het zou niet best zijn als je niet volledig achter je films staat, toch?
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
men kan wel achter zijn eigen creatie staan maar het beoordelen laat je aan derde over!
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Iemand die al z'n eigen films echter 5* waard vindt is daarentegen ook niet helemaal goed bezig.
Dat snap ik niet. Waarom zou een schilder al zijn schilderijen, een componist al zijn muziekstukken en een regisseur al zijn films niet mooier/beter dan de rest kunnen vinden? Hij zit toch niet voor niets uren in de montagekamer om tot een resultaat te komen waar hij het meest tevreden over is?
Bovendien, dat je een film 5* geeft hoeft sowieso toch niet te betekenen dat je hem ook meteen perfect vindt? Zelfkritiek zal er heus wel zijn, maar ik kan me voorstellen dat een regisseur daar liever niet te koop mee loopt.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Dat snap ik niet. Waarom zou een schilder al zijn schilderijen, een componist al zijn muziekstukken en een regisseur al zijn films niet mooier/beter dan de rest kunnen vinden? Hij zit toch niet voor niets uren in de montagekamer om tot een resultaat te komen waar hij het meest tevreden over is?
Klopt. Maar wie zegt dat iedere cineast zo behoorlijk tevreden is over zijn resultaat. Beetje zelfrelativering mag wel op zijn plaats.
Bovendien, dat je een film 5* geeft hoeft sowieso toch niet te betekenen dat je hem ook meteen perfect vindt? Zelfkritiek zal er heus wel zijn, maar ik kan me voorstellen dat een regisseur daar liever niet te koop mee loopt.
Als een cineast 5* toereikt aan zijn eigen werk verliest dat eigenlijk al zijn geloofwaardigheid.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Klopt. Maar wie zegt dat iedere cineast zo behoorlijk tevreden is over zijn resultaat.
Niemand, maar zolang je het tegenovergestelde ook niet kan bewijzen, geef ik de regisseur voorlopig maar het voordeel van de twijfel.
Zoals ik al zei zal dat er ongetwijfeld ook wel zijn, maar houdt de regisseur dat liever voor zichzelf. Begrijpelijk, me dunkt. Een type Beau van Erven Dorens die telkens zeikt over het lage niveau van de programma's die hij presenteert en zegt dat hij nu eens iets anders wil, om vervolgens vrolijk verder te gaan met het maken van nog meer achterlijke programma's (
), moeten we natuurlijk ook niet hebben.
Zie opmerking hierboven over montagekamer.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Niemand beweert ook dat diegene zijn/haar eigen werk de grond in moet boren. Maar het zou fijner zijn als des betreffende persoon een eerlijke decisie over zijn/haar werk zou hebben, i.p.v. overal met 5* lopen strooien.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Als je je eigen film een 5 geeft, wil dat zeggen dat je dan de beste film ooit gemaakt hebt en niet beter kan. Een echte kunstenaar is altijd heel kritisch op z'n eigen werk. Je eigen film 5* geven is gewoon een vorm van ijdelheid.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Als je je eigen film een 5 geeft, wil dat zeggen dat je dan de beste film ooit gemaakt hebt en niet beter kan. Een echte kunstenaar is altijd heel kritisch op z'n eigen werk. Je eigen film 5* geven is gewoon een vorm van ijdelheid.
Ik denk overigens dat 'echte' kunstenaars zó met hun kunstwerk betrokken zijn dat ze hem niet meer echt subjectief kunnen bekijken. Het eerlijkste zou zijn om niet te stemmen; ze maken de film ook immers voor het publiek.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Wil ik best overwegen, als woord (recensie) bij daad (stem) gevoegd wordt. Maar vreemd genoeg kan ik me maar weinig voorbeelden voor de geest halen waar dat gebeurd is ...
Verder treed ik rokkendrager bij, het is dan ook nutteloos om er een zwart/wit discussie van te maken. Er wordt enkel gevraagd naar nuance.
aerts007
-
- 1324 messages
- 54 votes
Zwart/ wit discussies worden hier toch elke dag uitgevochten!
Inderdaad,voor elkeen nutteloos.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Wil ik best overwegen, als woord (recensie) bij daad (stem) gevoegd wordt. Maar vreemd genoeg kan ik me maar weinig voorbeelden voor de geest halen waar dat gebeurd is ...
Als je als regisseur al niet meer tevreden bent over je werk dan ziet het er natuurlijk wel erg slecht uit. Wat betreft die recensie ik kan me voorstellen dat dat een regisseur net een stap te ver is. Ik bedoel gaan melden dat je de regie, soundtrack en acteerwerk zo goed vindt terwijl je daar medeverantwoordelijk voor bent is natuurlijk wel de overtreffende trap van jezelf eren. Daarom vind ik er wel iets voor te zeggen. Gewoon 5 sterren geven en verder niet te veel ruchtbaarheid aan geven.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Als jij over je eigen werk tevreden bent geef je het meteen 5* ?
Nu zou het bij sommigen nog wel een hoop kunnen verklaren
Verder hoef je in een recensie over je eigen film jezelf niet op te hemelen, maar kan je wel aangeven waar voor jou de sterktepunten van de film liggen. Kan je als regisseur perfect zonder jezelf in de bloemetjes te moeten zetten.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik begrijp niet dat er zo zwaar aan getild wordt. Je kan van een maker niet verwachten dat hij hier objectief gaat zitten wezen. Die wil graag dat zijn films gezien worden.