- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Inderdaad Und3rdog. En op het forum is dat niet veel anders.
Neem bijvoorbeeld deze opmerking:
Haha, zo raak.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De toevoeging Industrial Symphony No. 1: The Dream of the Broken Hearted (1990) is alsnog naar het 'overige films' forum verplaatst, omdat het een theaterregistratie betreft en niet aan onze huidige toevoegeisen voldoet.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Toch wel een beetje jammer (ondanks wat ik vroeger bij de film gemeld heb). Zulke zaken van gerenomeerde regisseurs zijn toch een waardevolle toevoeging ...
(in tegenstelling tot een hoop TVdocus
)
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
Absoluut jammer, maar wel volgens de regels.
Als een film als Monty Python's Live at the Hollywood Bowl er niet op mag (die zelfs in de bioscoop heeft gedraaid) of Eddy Murphy's Raw (zelfde geval) dan kun je het i.d.d. hooguit hebben over wat filmisch verantwoord is en al dat gediscussieer.
Feit is dat we proberen de regels eerlijk te hanteren. Iemand die Circe du Soleil 3D erop wil (wederom wél in de bios i.t.t. het Lynch theaterstuk) mag die er ook niet op. Je kunt het dan niet maken om de een wel toe te staan, omdat die creatiever zou zijn bijvoorbeeld. Of nog erger: van een beroemde regisseur - en de ander niet.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Daarom moet je de regels ook bijstellen 
Sowieso heeft "in de bios gedraaid" tegenwoordig niet meer dezelfde waarde, aangezien ze daar ook ingezien hebben dat een bios niet zoveel meer is dan een groot scherm. De eindceremonie van Cannes is ook in de bios uitgezonden, net zoals een hoop operas tegenwoordig.
Vraag is inderdaad of je het filmische karakter van een productie kan beoordelen (waarin je het gewicht van een bepaalde regisseur kan laten meewegen), da's geen gemakkelijke discussie. Maar ik ben er van overtuigd dat er toch wat winst te halen valt met het bijschaven van de huidige regels. Als ik zie dat een Sion Sono (want erotiek en staat niet of één of andere random cultsite) of een Pen-Ek Ratanaruang (docu maar niet buiten Thailand uitgezonden) niet op de site mag maar één of andere making-off DWDD wel dan zit er ergens toch wat teveel speelruimte op de huidige regels, niet? 
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
In de regels is het lastig speelruimte vinden. 
Maar ook wij van de crew voeren er regelmatig discussies over en stellen een en ander bij. Om juist niet de smaakpolitie te hoeven zijn moeten we soms impopulaire maatregelen nemen en uiteraard kun je je afvragen of niet gewoon alles erop moet kunnen, of juist een DWDD-doc (die dus gewoon aan de regels voldoet) geweerd moet worden. Selectief te werk gaan. Ik ken overigens nog wel ergere titels die op de site staan, maar dat terzijde. Het is echter in de praktijk niet te doen om zo te werk te gaan. Hoe zo oneerlijk het soms ook kan overkomen, het is juist eerlijk en transparant.
De regels vormen de basis en worden gehandhaafd. We blijven ze observeren en aanpassen/ bijschaven. Anders stagneert de site binnen no time vanwege al het gediscussieer binnen de crew. Niet dat we dat nu niet doen hoor.
Maar we proberen objectief te blijven en niet af te gaan op smaak (hoe smerig die sigaar uit eigen doos van DWDD ook smaakt). Hij voldoet keurig aan de regels en als je die regels verandert dan mag morgen ongetwijfeld een cinematografische parel van een docu er niet op omdat die aan dezelfde eisen voldoet. Voeren we hetzelfde gesprek, maar dan wellicht wat vaker. Kortom, soms zijn de regels een noodzakelijk kwaad.
Point taken uiteraard, maar zelfs al zouden we dat willen - en dat willen we niet - dan is het praktisch gezien absoluut niet haalbaar. En hoe erg ik de regels zelfs soms ook verfoei, ik denk dat het huidige systeem eerlijker is. Niet altijd zal het zo aanvoelen, uitzonderingen zoals dit te over, maar anders wordt het pas echt chaos. Maar nogmaals, ik begrijp je. Wij begrijpen je. Net als wellicht bijna iedereen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ken dat gedrag wel van de fanboys. Pak een populaire film liefst met een hoog gemiddelde schop em onderuit ook al geef je naar je eigen mening goede argumenten, boze reactie gegarandeerd en je filmsmaak en soms top 10 wordt meteen gehekeld. Nuja gezien ik populaire films vaker mijd heb ik hier nog weinig last van.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Toch nog even een voorbeeld. Los van alle andere voorwaarden moet een film bijv. op minstens twee festivals in verschillende landen vertoond zijn. Daardoor is de docu van Ratanaruang niet toevoegbaar, hij wil hem niet buiten Thailand vertoond hebben op film festivals. Volgens die regels knallen er meteen ook een hoop van die TV docus uit ... maar wat blijkt, voor dat soort ongein wordt er een uitzondering gemaakt als ze maar op de BE of NL TV zijn uitegzonden? Zo'n uitzonderingsregel begrijp ik dan niet goed. Het maakt dat zo'n DWDD docu dan wel toegevoegd kan worden, maar enkel omdat er speciaal voor dat soort docus een expliciete uitzondering gemaakt wordt.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
Geloof me beste Onderhond, we kunnen wel dertig discussies voeren. Nee, weel driehonderd. Allemaal twijfelachtige gevallen die oneerlijk aanvoelen. Maar dat gaan we niet doen.
Ten tweede klopt het niet (helemaal) wat je zegt. Ik denk dat je iets door elkaar haalt. Lees de wiki er maar eens op na. Wat jij beweert geldt alleen voor straight-to-video docs. Die mogen niet op de site tenzij op NL of BE TV... DWDD is een straight to TV-doc. Niet to video. En de Lynch-film is een theatervoorstelling.
Maar ik begrijp je. Het is een wirwar aan regels en sommigen zijn al zo oud als de site zelf, me dunkt. En nogmaals: ook ik ben het er niet altijd mee eens. Maar ik kan niets anders concluderen dat de regels voornamelijk eerlijk zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen. We hebben een leidraad nodig. We zijn niet statisch en af en toe kunnen we buigen. In dit geval zou dat buigen volstrekt oneerlijk zijn naar alle toevoegers die iets soortgelijks al jaren op de site proberen te krijgen. Puur objectief bekeken. Het zou niet verdedigbaar zijn. Echt niet.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Dus straight-to-TV docs mogen er wel standaard op? Uit welke combinatie van regels haal ik dat dan? Lijkt me dat een DVD uitgave toch wel boven een TVuitzending gesteld wordt, niet? 
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
Nou een VHSje dat ergens in Peru is uitgebracht kent wellicht een minder groot publiek dan een 'doc' op een publieke zender. Maar dat is wellicht een wat flauw voorbeeld. Een doc uitgebracht op DVD (of VHS;) mag er heus wel op, tenzij hij enkel op dat medium is verschenen. Dat zijn nu eenmaal de regels (zie wiki Documentaires).
MJ_DA_MAN
-
- 412 messages
- 1663 votes
Ken dat gedrag wel van de fanboys. Pak een populaire film liefst met een hoog gemiddelde schop em onderuit ook al geef je naar je eigen mening goede argumenten, boze reactie gegarandeerd en je filmsmaak en soms top 10 wordt meteen gehekeld. Nuja gezien ik populaire films vaker mijd heb ik hier nog weinig last van.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Tja, maar dan spreek je over hoeveelheid publiek, dat vind ik echt maar even wankel als "gewicht van een regisseur". In die optiek kan je de deur openzetten voor concertregistraties, publiek genoeg zou ik zeggen.
Dan nog krijgt een DVD of VHS release overwicht op een festival nominatie. Vreemd vreemd 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Neemt niet weg dat z'n kritiek wel steek houdt natuurlijk.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
Tsja, we kunnen nog 299 keer door gaan. Tot we een ons wegen. 
Wat je bedoelt met je laatste zin is mij helaas niet helder.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Dat een festival nominatie niet genoeg is om toegevoegd te worden maar een DVD release wel. Terwijl je toch zou zeggen dat een festival nominatie zwaarder zou wegen.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7276 votes
Ah, helder. Dat zou i.d.d. kunnen omdat sommige festivals piepklein zijn. Sommige festivals zijn echter zo groot (zie wiki) dat enkel vertoning daar weer voldoende is. Maar ik begrijp je hoor. Het blijft heel lastig. Echter op het moment dat we geen regels meer hebben komt er nog meer reut op de site terecht (al is dit niet altijd voor te stellen).
Een doc moet i.d.d. of op een publieke zender zijn geweest of op 2 festivals (of 1 van de in de wiki genoemde) in 2 verschillende landen (opdat er nog een beetje dekking is) of een brede bioscooprelease uiteraard. Stv-docvoer mag als het ook aan eerder genoemde regels voldoet (bijv. daarna op een filmfest et cetera). Het is een beetje ingewikkeld allemaal soms. Mee eens. Maar nogmaals: als je alles toestaat en geen regels meer hanteert.. Dan keren we terug naar begin 2000 en kan elke seksfilm, sinterklaasspecial, amateurproductie en reportage terug op de site. En dat willen we ook niet.
Ik ga nu stoppen. Niet omdat ik je zat ben (geenszins) maar omdat ik bezig ben met een van de andere zaken die nu weer even wat aandacht vereisen en omdat we hier helaas niet uit gaan komen. Suggesties van constructieve aanvullingen op de wiki of aanpassingen zijn natuurlijk altijd welkom, maar op dit moment zou ik even niet weten hoe, zonder tegelijkertijd de boel in te laten storten.
Ik weet dat het een dooddoener is maar als je een weekje zou meedraaien en kon zien met wat voor inzendingen wij regelmatig te maken krijgen zou je begrijpen waarom bepaalde regels er nu eenmaal zijn. Voor veel mensen die toevoegen gaat het namelijk niet om kwaliteit maar om kwantiteit. Die zouden zo hun schoonmoeder inzenden als die als film kon worden goedgekeurd.
Aju paraplu!
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Ik ben 100% vóór regels natuurlijk, alleen zijn ze soms wat limitatief nu, en bestaan er voor de limitaties dan weer vreemde uitzonderingen zodat bepaalde categorieën er toch weer opkunnen. Blijkbaar uit populariteitsoverwegingen 
Ik twijfel er trouwens niet aan dat het aan jullie kant soms niet te overzien is en dat sommige mensen inderdaad alles wat los en vastzit proberen toevoegen, het is jammer dat daar door de toevoegers zelf niet wat verantwoordelijker mee omgesprongen wordt.
Zal wel eens kijken of ik voor bepaalde regels een wat gestroomlijnder alternatief kan bekokstoven 
calimer@
-
- 79 messages
- 0 votes
Ik ben weg als geregisterde gebruiker maar ik zal deze site nog wel dagelijks bezoeken zoals voorheen. Iedereen verder veel plezier maar het is niets voor mij blijkt na bijna 1 maand.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Goed, dat is aan jezelf. Maar je kan ook gewoon de rustige kant van de site op zoeken en dat is op films stemmen en daar wat bij schrijven en dan niet die films, haha, met die fanboys.
En het forum mijden, dat kan later eventueel.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Inderdaad Und3rdog. En op het forum is dat niet veel anders.
Neem bijvoorbeeld deze opmerking:

Oeh, busted. En tegelijk zo typerend.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Il Capo dei Capi (2007) staat niet in de officiële Top 250, maar voldoet wel. Is dat omdat het miniserie is, of is dat een foutje en hoort het er wel in? Deze zou namelijk op nr. 3 moeten staan in de Top 250.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ah, ok. Beetje verwarrend omdat bijvoorbeeld La Meglio Gioventù (2003) en Fanny och Alexander (1982) ook miniseries zijn. Zal dan gok ik zijn omdat die twee ook in filmversie bestaan, en dat bij Capo dei Capi niet het geval is (?).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ja. Maar best verwarrend inderdaad, heb je met Soldaat van Oranje ook. Later is daar een miniserie van gemaakt. In de stemmen wordt niet duidelijk of mensen stemmen op de filmversie (wat ik vermoed wel het geval is) of op die miniserie.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Zinema Zou er wel eens binnen de crew gekeken kunnen worden of Netflix als voldoende release aangemerkt kan worden? Zeker nu Netflix ook geïntegreerd is binnen de site van MM lijkt me dit het overwegen waard. Een docu of film die alleen via Netflix beschikbaar is voldoet momenteel niet aan de toevoegingseisen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Daar zijn we inderdaad mee bezig. Dat zit er aan te komen... 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
We hebben zoals aangekondigd de distributieregels m.b.t. VOD / betaalzenders wat uitgebreid.
Het betreft: Netflix, HBO, Ziggo On Demand, Ziggo MyPrime, Videoland.
Het zal niet voor grote veranderingen zorgen, want de meeste films op deze diensten krijgen wel een release op meerdere festivals / dvd etc.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.