• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.621 votes
Profile

Het grote opmerkingen / feedback topic #2

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

mjk87 wrote:

(quote)

Ja, maar als mensen weer iets tegen jou zeggen wil je daar waarschijnlijk ook op reageren. Je kan aan die ander ook vragen eerst de hele discussie te lezen voordat ze gaan reageren, maar dat is velen te moeilijk. En verder is er een meningenfilter, als iedereen die netjes gebruikt is er weinig aan de hand.

Max 100 berichten gaat toch niet gelden voor de voetbaltopic

Stel ik ga naar alleen de meningen en wil daar eens op reageren, dan vind ik het al jammer dat er soms binnen een half uur alweer een pagina volstaat met de 2 avatars die kennelijk een discussie niet kunnen beëindigen.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Volledig mee eens, al vind ik 100 keer wat aan de royale kant

Ik vind 100 dan wel veel.

100 is nog belachelijk veel.

100 is wel heel erg royaal.

LOL!

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Mja, dat is toch maar een heel klein groepje? Ik denk dat we allemaal wel weten welke users graag een film adopteren en verdedigen (of juist blijven aanvallen).

En je punt dat je bang bent dat alleen positieve reviews een hoop likes krijgen is op zich een goed punt, maar ik zou me daar niet te druk om maken. Je zal ook genoeg users hebben die films afkraken en de negatieve reviews weer meer beoordelen met likes. En daar tussen zit denk ik een grote groep die er gewoon neutraal in staat en gewoon een goed geschreven of heldere review een like zal geven.

Je zou het misschien eens een maand kunnen proberen, bij wijze van proef.

Zal juist eerder negatieve goed geschreven meningen liken. Daar kan ik vaak nog wel om glimlachen mits gewoon goed onderbouwd, dus dat zal best in evenwicht zijn ja.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Elineloves wrote:

Tot hoe ver laat je het dan gaan? Alle berichten, inclusief forum? Alleen aangevinkte meningen bij films? Anders krijg je straks bij een bericht als 'Wat een poep film' 8 likes ofzo. Dat heeft dan ook weinig toegevoegde waarde.

Mijn idee was altijd op de recensies die ook officieel met een gele ster zijn aangevinkt. De rest niet. Jammer dan voor de mensen die hun review niet aanvinken. Misschien is zo'n like systeem zelfs een motivatie voor users om ze wel aan te gaan vinken. Verder zie ik dit systeem graag niet terug op het forum. Neem bv het voetbaltopic, dan krijg je waarschijnlijk wel enige vriendjes (clubvoorkeur) politiek met likes. Lijkt me ook niet nodig. Maar aangezien MM een filmsite is en de recensiefilter optie zeer populair is, lijkt het me wel mooi als je bij die berichten wat extra's kan doen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

moviemafketel wrote:

(quote)

Zal juist eerder negatieve goed geschreven meningen liken. Daar kan ik vaak nog wel om glimlachen mits gewoon goed onderbouwd, dus dat zal best in evenwicht zijn ja.

Eens. Heeft Onderhond denk ik vrij veel likes binnen

Zelf denk ik dat de meeste users volwassen genoeg zijn om het systeem niet te misbruiken. En als ze dat duidelijk wel doen, dan kunnen moderators ingrijpen. Hebben zij ook nog eens wat te doen

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Mijn idee was altijd op de recensies die ook officieel met een gele ster zijn aangevinkt. De rest niet. Jammer dan voor de mensen die hun review niet aanvinken. Misschien is zo'n like systeem zelfs een motivatie voor users om ze wel aan te gaan vinken. Verder zie ik dit systeem graag niet terug op het forum. Neem bv het voetbaltopic, dan krijg je waarschijnlijk wel enige vriendjes (clubvoorkeur) politiek met likes. Lijkt me ook niet nodig. Maar aangezien MM een filmsite is en de recensiefilter optie zeer populair is, lijkt het me wel mooi als je bij die berichten wat extra's kan doen.

Klopt. Maar in hoeverre is het dan zinvol, voor de 'normale' user? (Dus niet de doorgewinterde kern zoals wij). Ik vraag me in hoeverre een gebruiker die af en toe op de site komt, de filter gebruikt. Als je kijkt naar de namen die naar voren komen bij zo'n filter, is het wel opvallend dat het voornamelijk de 'bekendere' gebruikers zijn, die vrij vaak actief zijn hier. Dus dan blijf je wel een beetje in dat groepje zitten, lijkt mij.

Ik weet dat ik er pas na een flinke tijd achter kwam waar dat sterretje voor diende, voor die tijd viel het me niet eens op.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Nouja, bij de grotere films zie ik regelmatig 100+ recensies staan, dus dan praat je in mijn ogen wel over een grotere groep dan het vaste kliekje, om ''ons'' zo maar te noemen.En zelfs al zou deze like optie door de vaste groep het meeste worden gebruikt, dan nog is het toch een leuke extra optie?

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Als het anoniem blijft wel. Anders krijg je die perikelen zoals in het 'Wie volg jij' topic, dat mensen zich verontwaardigd voelen als ze geen of nauwelijks likes krijgen. ''Jij liked mij dus moet ik jou ook liken' gedoe. Daar heb ik op FB al een hekel aan.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Het beste systeem lijkt mij om alleen maar een like systeem te introduceren. Dislikes gaan de community niet te goed komen en wordt het uitgangspunt van de motivatie compleet weggeveegd. Met volgende 'features' dan:

* anoniem dus heb je niet het ''Jij liked mij dus moet ik jou ook liken" gedoe dat Eline aanhaalt

* enkel op berichten die met een ster zijn aangeduid dus geen forumberichten zoals het voetbaltopic

* geen toplijst van maken van welke users de meeste likes op zijn naam heeft want iemand die alleen maar bij de blockbusters schrijft heeft meer kans op likes dan iemand die stemt op oudere/onbekendere films

* de meningen laten staan op volgorde dat ze geschreven zijn en niet op nummer van likes

Zinema (crew films)

• 10270 messages
  • 7275 votes

Elineloves wrote:

Als het anoniem blijft wel. Anders krijg je die perikelen zoals in het 'Wie volg jij' topic, dat mensen zich verontwaardigd voelen als ze geen of nauwelijks likes krijgen. ''Jij liked mij dus moet ik jou ook liken' gedoe. Daar heb ik op FB al een hekel aan.

Anoniem lijkt me dan ook een voorwaarde. Voorkom je discussies grotendeels mee, me dunkt.

Eigenlijk wel eens met mijn buurman Metalfist.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Elineloves wrote:

(quote)

Ik vraag me in hoeverre een gebruiker die af en toe op de site komt, de filter gebruikt.

Ik vraag me sowieso af hoeveel mensen de filter gebruiken. Ik gebruik het nooit in ieder geval. Kan me voorstellen dat ook vrij weinig mensen afweten van het bestaan van de filter. Het is nou niet bepaald duidelijk aangegeven vind ik.

Zinema (crew films)

• 10270 messages
  • 7275 votes

De mensen zullen bij een like-systeem automatisch het sterretje wel gaan gebruiken. En dus meer nadenken over wat ze gaan schrijven. Iets minder berichten als

Waardeloze film ! !
waar je toch al niets mee kunt. En als je niet wenst mee te doen aan het like-gebeuren dan kun je het sterretje ongemoeid laten.

Begrijp me goed, voor mij hoeft het niet per se. Maar ik zou het wel leuk vinden omdat ik denk dat het de site ten goede komt.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het aantal mensen dat berichten aanvinkt is op het totaal gebruikers ook niet bijster groot. Dat was bij introductie volgens mij veel groter.

Ik doe het zelf ook niet (meer). Om bij een film met bijvoorbeeld twee pagina's berichten je mening aan te vinken..... Lijkt me toch niet zoveel werk die berichten door te lezen. Het heeft eigenlijk vooral nut bij veel pagina's berichten.

Als je toch graag een gebruiker wilt volgen kan dat ook via zoek bericht. D.m.v een quote kan je ook iemand een compliment geven. Met dat nieuwe meldingssysteem werkt dat heel handig.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Metalfist wrote:

Het beste systeem lijkt mij om alleen maar een like systeem te introduceren. Dislikes gaan de community niet te goed komen en wordt het uitgangspunt van de motivatie compleet weggeveegd. Met volgende 'features' dan:

* anoniem dus heb je niet het ''Jij liked mij dus moet ik jou ook liken" gedoe dat Eline aanhaalt

* enkel op berichten die met een ster zijn aangeduid dus geen forumberichten zoals het voetbaltopic

* geen toplijst van maken van welke users de meeste likes op zijn naam heeft want iemand die alleen maar bij de blockbusters schrijft heeft meer kans op likes dan iemand die stemt op oudere/onbekendere films

* de meningen laten staan op volgorde dat ze geschreven zijn en niet op nummer van likes

Wat is er leuk aan een anonieme like optie? Als ik er 1 krijg wil ik wel zien van wie en als ik er 1 geeft, dan mag die persoon dat ook zien. Je moet ze alleen niet openbaar voor andere maken en er zeker geen toplijst van maken nee, want het is geen wedstrijd. Zo snap ik ook niet dat er een berichtentoplijst, meningentoplijst en toevoegingentoplijst is. Beter laat je zulke zaken gewoon anoniem, heeft niemand wat aan.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

The Oceanic Six wrote:

Wat is er leuk aan een anonieme like optie? Als ik er 1 krijg wil ik wel zien van wie en als ik er 1 geeft, dan mag die persoon dan ook zien. Je moet ze alleen niet openbaar voor andere maken en er zeker geen toplijst van maken nee, want het is geen wedstrijd. Zo snap ik ook niet dat er een berichtentoplijst, meningentoplijst en toevoegingentoplijst is. Beter laat je zulke zaken gewoon anoniem, heeft niemand wat aan.

Op zich zou ik dat ook wel willen weten maar ik vrees dat je dan die vriendjespolitiek wel in de hand gaat werken.

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

Als je door een gebruiker anoniem "geliked" wordt, dan is de vraag nog: maar waarom dan? is het serieus bedoeld of niet? Daarentegen als het een openbare "like" is, kan je tenminste nog een beeld schetsen of het daadwerkelijk wel serieus bedoeld is of niet (voor jouw motivatie en tijd die jij spendeert door het schrijven van mooie recensies). Helemaal als het een bekende gebruiker van jou is. En dan is het aan jou de keus om eventueel diegene een PMtje te sturen van: Tof dat je mijn recensie waardeert of iets in die zin (mocht je daar behoefte aan hebben.)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Movie-Addicted wrote:

Als je door een gebruiker anoniem "geliked" wordt, dan is de vraag nog: maar waarom dan? is het serieus bedoeld of niet? Daarentegen als het een openbare "like" is, kan je tenminste nog een beeld schetsen of het daadwerkelijk wel serieus bedoeld is of niet (voor jouw motivatie en tijd die jij spendeert door het schrijven van mooie recensies). Helemaal als het een bekende gebruiker van jou is. En dan is het aan jou de keus om eventueel diegene een PMtje te sturen van: Tof dat je mijn recensie waardeert of iets in die zin (mocht je daar behoefte aan hebben.)

Nu zijn we toch wel terug bij af. I.p.v. een pm gaan we wel iemand liken. En vervolgens kunnen we dan een pm terugsturen met een bedankje. Als je een pm van iemand krijgt met daarin een opmerking "goede recensie", kun je daar ook afwegen, is het serieus, is het niet serieus, van wie is het en zal ik erop ingaan danwel negeren.

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

Misschien is dit een betere optie Dick2008,

De "like" knop weglaten en dat er dan een knop/link vermeld wordt met: "Vond jij deze recensie waardevol/goed onderbouwd?" *klik* en dat de desbetreffende gebruiker dan een geautomatiseerd bericht krijgt van: "jouw recensie is goed onderbouwd gevonden/bevonden" (iets in die trand)

Dit kan dan zowel anoniem als openbaar (het laatste liever niet) want dit kan dan ook gewoon via PM zonder gebruik te maken van de "link/knop"

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat hebben ze bij MDb ook. Stuk beter, inderdaad.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

The Oceanic Six wrote:

Zelf denk ik dat de meeste users volwassen genoeg zijn om het systeem niet te misbruiken.

Beetje naief A&L. Als je ziet wat voor droeftoeters er op dit forum rondlopen..

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Respect zou ook kunnen als knop voor een recensie!

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

schram101 wrote:

hoe verzin je het.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

schram101 wrote:

(quote)

Ik had gehoopt dat je een beetje volwassen zou worden schram, dan hoef je dat nieuwe systeem ook niet te misbruiken

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Wacht maar, ik ga lekker al jou posts disliken

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

Dk2008 wrote:

Dat hebben ze bij MDb ook. Stuk beter, inderdaad.

Stikem maakt het mij eigenlijk allemaal niet uit. Het functioneert voor mijn gevoel allemaal naar behoren. Je kan je mening kwijt, je stem kwijt, je feedback geven, in het kort omschrijven van wat je van de film vond en daarnaast jezelf een beetje onder de gemeenschap brengen bij diverse topics. Zelf ben ik niet iemand die lange recensies schrijft, maar ik heb wel respect voor degene die dat wel zo uitbundig en mooi kunnen (en vaak ook zonder spelfouten)

Captain Pervert

• 4644 messages
  • 2100 votes

Misschien al eerder geopperd, maar toch:

Rating van user reviews.

Als iemand de moeite neemt om een dikke lap tekst te schrijven, wellicht is het leuk om daar ook sterren aan te kunnen geven (of alleen een +1) ofzo.

/edit: haha, pal hierboven is iemand me voor. (utfs...)

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

De likes weglaten en de mogelijkheid bouwen om recensies op volgorde van score te sorteren. Zodat je snel de motivaties kan lezen waarom een film goed is en later waarom de film niet zo goed zou zijn.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Dk2008 wrote:

Ik doe het zelf ook niet (meer). Om bij een film met bijvoorbeeld twee pagina's berichten je mening aan te vinken..... Lijkt me toch niet zoveel werk die berichten door te lezen. Het heeft eigenlijk vooral nut bij veel pagina's berichten.

Als je graag hebt dat je recensies gelezen worden zou ik ze toch maar aanvinken. Ik ben alleen geïnteresseerd in recensies en maak louter gebruik van het recensiefilter en kan me dan ook niet herinneren dat ik buiten het forum ooit een bericht van jou ben tegengekomen. En ik ben ongetwijfeld niet de enige.

Bij de wat populairdere films voldoet het recensiefilter echter niet en is het ondoenbaar alle recensies te lezen. Ik lees in die gevallen alleen recensies van mensen van wie ik door het forum weet dat ik ze serieus kan nemen en die ik prettig vind schrijven. Dat betekent wel dat het voorkomt dat ik parels van recensies over het hoofd zie. Een systeem dat het mogelijk maakt om berichten te waarderen zou ervoor zorgen dat die recensies en andere lezenswaardige berichten toch op mijn radar verschijnen.

Het systeem zou er dan ook niet alleen voor zorgen dat ik meer geprikkeld wordt om inhoudelijke bijdragen te leveren (zie mijn bericht gisteren), maar dus ook dat ik meer berichten lees.

We kunnen vanuit onze fauteuil wel gaan speculeren hoe het het gepeupel met zo'n systeem om zal gaan, maar zolang er geen proef komt zoals Ajax&Litmanen1 voorstelt blijft dat gespeculeer waar we weinig mee opschieten. Iedereen kan zelf het beste inschatten wat het systeem voor hem of haar betekent.

Ik heb die inschatting gemaakt en kom tot de conclusie dat ik er een actievere gebruiker van zal worden.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Metalfist wrote:

Het beste systeem lijkt mij om alleen maar een like systeem te introduceren. Dislikes gaan de community niet te goed komen en wordt het uitgangspunt van de motivatie compleet weggeveegd.

Er zijn naar mijn mening twee varianten voor een like-achtig systeem die op MM nut kunnen hebben:

1. Like à la Facebook

2. "Thumbs up/down" of "+1/-1" of "Ben ik mee eens/Ben ik niet meer eens" of "Nuttig/Niet nuttig" of iets dergelijks à la YouTube en vele online winkels.

Bij optie 1 is het snel onduidelijkheid wat er precies mee bedoeld wordt (zie ook de afgelopen pagina's met reacties ):

a. Erkenning voor de gebruiker/mening, wat in sommige gevallen kan leiden tot vriendjespolitiek. Hoewel ik denk dat dit maar een klein en wellicht marginaal deel van de "likes" zal bevatten. Ik merk dat dit op Facebook wel meevalt. Op pagina's met specifieke onderwerpen (bijvoorbeeld I Fucking Love Science) wordt niet elke post blind door iedere subscriber geliked, maar lezers pikken echt wel de posts eruit die raakvlakken hebben met hun eigen interesses.

b. Erkenning voor de kwaliteit van de recensie. Dit is natuurlijk wat je zou willen nastreven, maar kan onnatuurlijk aanvoelen wanneer je de recensie goed vind, maar niet dezelfde mening hebt. Vergelijk dit met een virtuele Facebook statusupdate: "Mijn oma is overleden", "12 mensen vinden dit leuk". Waarbij de 12 mensen eigenlijk bedoelen dat ze meeleven, het klinkt echter vreemd.

Ikzelf zou de optie 2 beter vinden. Daar zit de erkenning van de 1ste optie bij ingebakken, maar is uitgebreid met een kwaliteitsfilter. Het past ook beter in het beeld van stemmen op films: in principe is stemmen ook slechts "vind ik wel/niet goed", maar met gradaties, en is het niet een "heb ik gezien" vinkje.

Er moet alleen een beslissing gemaakt worden in welk jasje deze optie gegoten wordt. "+1/-1" neigt naar kwaliteit van de recensie beoordelen. "Ben ik wel/niet mee eens" gaat meer over de inhoud/mening van de recensie.

Dit systeem is zelfs in de toekomst als (onderdeel van) een algoritme mogelijk te gebruiken om niet-geziene films aan te raden: "Gebruikers die het met je recensies eens waren bekeken ook deze films..." Alleen een like zou hiervoor niet voldoende zijn.

Met volgende 'features' dan:

Met deze punten ben ik het volledig eens!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.