• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.269 votes
Profile

Het grote opmerkingen / feedback topic #2

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

Dit is vast honderd keer eerder gevraagd en ik kan het desbetreffende topic erover niet zou gauw vinden, maar waarom worden shorts buitengesloten op moviemeter? (En waar ligt de grens: 40 minuten?).

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Komt inderdaad door de speelduur. Grens ligt op 45 minuten. Zie ook: MovieMeter - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

Ah, helder. Volgt natuurlijk de hamvraag: waarom is deze begrensing ingesteld?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Omdat 45 de helft is van 90

In die Wiki staat het overigens wel fout. Er staat dat films van 45 minuten niet toevoegbaar zijn, maar films van(af) 45 minuten zijn dus juist wel toevoegbaar. Hier staat het wel correct.

Films die hier staan met een speeltijd van 45 minuten, hebben op IMDb trouwens regelmatig een paar minuutjes minder, bijvoorbeeld Vostochnaya Elegiya (1996). Maar dat kan in sommige gevallen ook te maken hebben met PAL speed-up, denk ik.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

McSavah wrote:

Maar dat kan in sommige gevallen ook met PAL speed-up hebben te maken, denk ik.

Als dat niet zo zijn, zouden ze alsnog van MM moeten, vrees ik.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Meneer Bungel wrote:

(quote)
Als dat niet zo zijn, zouden ze alsnog van MM moeten, vrees ik.

Haha, ik wilde eigenlijk al geen slapende honden wakker maken. Maar bij die Sokurov staat op IMDb wel 'Negative Format: Video (PAL)'. Dus de speelduur van 43 minuten is niet van een 35mm print.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Misschien heb ik het gemist, maar worden vermeldingen in de Tip 250 tegenwoordig niet meer weergegeven op de filmpagina?

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

McSavah wrote:

Omdat 45 de helft is van 90

In die Wiki staat het overigens wel fout. Er staat dat films van 45 minuten niet toevoegbaar zijn, maar films van(af) 45 minuten zijn dus juist wel toevoegbaar. Hier staat het wel correct.

Oké, ik begrijp inmiddels dat de begrensing op 45 minuten staat, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de achterliggende waarom?

mjk87 (moderator films)

• 14515 messages
  • 4513 votes

Ik geloof omdat dit een filmsite moest zijn waarin het woord film als zodanig werd uitgelegd naar spraakgebruik. Simpeler: wat is film en wat is geen film? En om willekeur en discussie tegen te gaan (zijn de Disney tekenfilmpjes wel of geen film? Is Un Chien Andalou het wel of niet?) is die lengte als duidelijke grens erin gezet. Maar pin mij er niet op vast.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ja, wat is de reden. Ik dacht iets met bioscoop, maar cartoons werden daar vroeger ook vertoond. De overzichtelijkheid dan?

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

De lengte tot een criterium maken om een woord te definiëren lijkt me geen goede oplossing. Dat het woord 'film' (of hier: 'movie') de associatie van het woord 'speelfilm' ('feature film') oproept van een bepaalde lengte, lijkt me een ouderwetse opvatting. IMDB sluit in die zin toch ook geen films van een korte speelduur uit? Het enige wat ze doen is films onder de 45 minuten niet toe laten tot de IMDB top 250 en andere gelijke genre- en decenniumlijsten. Die regel kan hier toch ook worden toegepast? Je kunt zelfs in positieve zin een toplijst van korte films in het leven roepen,

Stellen dat alle bewegende beelden die ooit uitgebracht en vertoond zijn films mogen heten, lijkt me eerder een opvatting die een 'medium' als film (zie het verschil met het 'woord' film) eer aan doet in zijn totaliteit en mogelijkheiden om het naar eigen invulling te mogen interpreteren, dan het een willekeur oproept. Avant-garde films worden bijvoorbeeld toch ook niet buitengesloten omdat het geen 'echte' films zijn?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Maakte ook een soort van grapje, weet niet de achterliggende reden. Misschien heeft het ook te maken met de overzichtelijkheid? Al is daar ook wel iets voor te vinden om onderscheid daarin te maken en zo. Avant-garde films worden overigens vaak indirect uitgesloten, doordat de meeste een korte lengte hebben Maar vind het soms ook wel jammer ja, enkele van mijn favoriete films zijn onder de 45 minuten.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Niet heel precies, maar één en ander staat hier wel te lezen De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)

Moviemeter is van oorsprong een discussie-site en geen database-site zoals IMDb. Daardoor is een grens getrokken tussen wat wel en niet op de site kan, i.p.v. alles er maar op te zetten. De 45 minuten hoort daar o.a. dus ook bij.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Naar overzichtelijkheid toe ook niet verkeerd. Bij IMDb is het vaak nog graven naar wat je van een regisseur eigenlijk wil zien, omdat er een hoop TV-werk of kortfilmwerk tussenstaat. Een feature film aanvatten is toch iets anders. En een hele site vol films stoppen en daarvan maar een selectie toelaten tot toplijsten vind ik ook maar een raar idee. Mini-series op MM zijn al een hele stretch wat dat betreft.

Jimmiie

• 586 messages
  • 51 votes

Jordy wrote:

Ik zal straks even zorgen dat je op de tekst "inloggen" kunt klikken waarmee je naar eerder genoemde url gaat. Naast het popupje.

Dat is snel opgelost! Bedankt Jordy.

Riesma ook nog bedankt, goede tips!

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

Dk2008 wrote:

Moviemeter is van oorsprong een discussie-site en geen database-site zoals IMDb.

Duidelijk argument, maar ik vind het toch jammer dat bepaalde acteurs en regisseurs, zoals Buster Keaton, Norman McLaren, Peter Tscherkassky en Jan Svankmajer daardoor niet de eer krijgen die ze verdienen. Ik ben het er mee eens dat veel korte films 'filler' kunnen zijn, maar er zijn ook genoeg die een duidelijke artistieke of historische waarde bezitten, waar je goed een discussie over kan voeren.

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

P.S. Misschien is het anders een idee om een topic bij 'Overigen' te openen? Daar is tv ook ondergebracht. Of bestaat er al een apart topic?

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Opties zijn dan nog: Film >> Overige films >> Korte films of vermelding in de discussietopics van betreffende regisseurs. Of een apart topic aanmaken, zoals hier gedaan is voor: Film >> Overige films >> Un Chien Andalou (1929).

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En om toch een discussie te kunnen voeren omtrent korte films van bepaalde 'allure', is er ruimte in het forum om daarover te discussieren. Of bij een bepaalde regisseur.

Het immer wederkerende gediscuszeur over 'waarom de grens op 45 minuten' is al vaak genoeg gehouden en onderbouwd.

Er is een lengteduur grens, klaar, punt. Het enige wat de mensheid kan doen is Jordy heel lief aankijken en lobbyen voor een shortmoviemeter.nl.

Good luck!

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Want ik ben de enige persoon op de wereld die websites kan maken?

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

Ah, hartstikke bedankt! Als ik meteen had geweten van dat topic (ik heb ook niet goed gezocht), had ik nooit zo doorgevraagd over het onderwerp. Neemt niet weg dat het interessant is om discussie te voeren hoe men een medium definieert en afbakend.

Sunyata-san

• 17 messages
  • 39 votes

Jordy wrote:

Want ik ben de enige persoon op de wereld die websites kan maken?

Nee, maar wel blijkbaar wel de enige/hoofdverantwoordelijke die hier de regels bepaalt

Sanderkeuh

• 582 messages
  • 2953 votes

Weet niet goed waar ik dit anders moet vermelden, maar de eerste Pokémon film staat 2 keer op de site.

Gekijô-ban Poketto Monsutâ - Myûtsû no Gyakushû (1998) = Pokémon: The First Movie (1999)

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Die lijken mij toch niet hetzelfde.

"Pokémon: Mewtow Returns" klinkt niet erg als de "eerste" Pokémon-film.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Zou eerder denken dat het dezelfde is als deze:

Pokémon: Mewtwo Returns (2000)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

De rejections-link (afgekeurde toevoegingen) werkt niet meer, bij jullie ook niet.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Die heeft een nieuwe plek gekregen:

http://www.moviemeter.nl/film/rejections

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ok, die werkt. Misschien hier nog even veranderen Toevoegen - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Oh ja, daar staat de link ook nog. Dankjewel!

Bij deze aangepast.

Hier had ik 'm al wel verbeterd:

Afgekeurde toevoegingen - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.