• 177.998 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.167 votes
Profile

Het grote opmerkingen / feedback topic #2

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Moderators en fora, of het nu MovieMeter betreft of een ander forum: deze discussie, eventueel wantrouwen en al dan niet gebrek aan communicatie wordt overal gevoerd. Ik ben 15 jaar terug jarenlang admin en mod geweest op het grootste Vlaamse sportforum. Ook daar ontaardde het regelmatig in de voetbaltopics van trollen en scheldende users. Sommigen moesten tegen zichzelf beschermd worden, anderen werden permanent geband.

Vonden wij dit fijn? Neen. Gingen wij over één nacht ijs? Neen. Werd dit in groep besproken? Ja. Werd dit gecommuniceerd? Ja, maar daarom zeker niet meer dan hier. De regels zijn duidelijk, een uitvoerige motivatie als was het een verontschuldiging of indekking waarom iemand geband is, hoeft totaal niet. Mocht ik geband worden, zou ik het ook niet fijn vinden mocht er achter mijn rug publiekelijk nog ellenlange pagina's gel*ld worden over me. Want dat creëer je dan natuurlijk wel ...

Ik ga uit van de goede bedoelingen van de mods. Wat winnen zij erbij om belangeloos zich bezig te houden met het kuisen van topics en dergelijke meer. Je neemt daar toch een bepaald engagement voor op. Ik kan best begrijpen dat je je soms afvraagt waarom je dit engagement opneemt. Vaak is zoiets ook maar tijdelijk omdat mensen nu eenmaal andere prioriteiten stellen op bepaalde momenten in hun leven.

Nu, ik ben nog nooit sadistische en wraakroepende mods tegengekomen. Ik denk ook niet dat er hier eentje rondloopt. Dus heb gewoon vertrouwen in de goede werking van MM ondanks de kleine akkefietjes en haperingetjes op de site, want dit alles staat in teken van JOU, de user op MM.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

The Oceanic Six wrote:

Dat kan het zijn, maar hoeft absoluut niet zo te zijn.

Dit dus. Hoeft niet zo te zijn, maar 99% van de tijd was het dus wel zo bij SW; wekenlang al. Dan is er gewoon overduidelijk een gedragspatroon aanwezig.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Feit is sowieso dat je nooit goed kan doen voor iedereen. Wat voor de ene te streng is, is voor de andere gewoontjes. Te veel communicatie, te weinig communicatie. Voor mij ligt de grens hier, voor de andere ligt die daar. Begin er maar aan ... en dan doe je je best, krijg je nog bagger om je heen.

Trollen en sociale normvervaging, niet eenvoudig. Sommigen provoceren bewust, anderen hebben een uitgesproken mening... Het is niet altijd makkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Bovendien leven we in een tijd die we ons pakweg 20 jaar niet konden voorstellen. MeToo, racisme, de Sint, ... Het wordt soms zo nodeloos complex gemaakt en op de spits gedreven. Alles wordt in twijfel getrokken.

Met dit alles in het achterhoofd: chapeau voor de inzet van alle mods en admins hier op dit onbeduidend forumpje voor ons (verslavend) vermaak.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Fisico wrote:

Te veel communicatie, te weinig communicatie.

Grotendeels wel met je eens, al heb ik nog maar zelden mensen horen klagen over "teveel communicatie". Hoogstens teveel "ruis".

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Fisico wrote:

Trollen en sociale normvervaging, niet eenvoudig. Sommigen provoceren bewust, anderen hebben een uitgesproken mening... Het is niet altijd makkelijk om het kaf van het koren te scheiden.

In dit geval was het niettemin ook weer niet heel moeilijk.

En voor degenen die vinden dat we zuinig moeten zijn op elke user: dat is juist een argument om paal en perk te stellen aan structureel wangedrag.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Hoezo? Ik zou ook eerder reageren in controversiële topics dan op berichten dat Tom Hanks zijn buurman van 98 een bos bloemen heeft gegeven. Daar valt namelijk niks over te melden.

En als je dan een redactie hebt die constant berichten publiceert over Trump, politiek, metoo en ga zo door, dan lok je gewoon zelf als site berichten uit.

Ik vind het echt raar dat je selectief reageren trollen noemt. Dat kan het zijn, maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Dan kom je weer uit bij censuur, want schijnbaar moeten zullen mensen schijnbaar van leden hier hun mond houden.

Ik heb die neiging ook. Ik vind het op de een of andere manier interessant. Ik ga zelfs een stapje verder. Ik mijd de laatste tijd filmtopics. Ik ga ze uiteraard af voordat ik een film opzet, maar treed niet in discussie, en spit ze niet langer grondig door zoals ik voorheen deed. Reden: tijdens het kijken van een film begon ik 'dit heb ik al gezien, cliché, weinig origineel enz te denken.

Edit.

Al heb ik er vrede mee dat MovieMeter dat platform niet wil zijn. Echter alleen wanneer het beheer zelf het goede voorbeeld geeft en nalaat dergelijke content te plaatsen.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

starbright boy wrote:

(quote)

Daar denk ik op zulke dagen als vandaag weleens over na, ja. Zoveel wantrouwen, zoveel stank voor dank en en dat naar aanleiding van iets wat we echt bijna nooit doen. Bedankjes zijn een stuk zeldzamer helaas.

Bekend fenomeen uit de marketing: mensen geven positief nieuws veel minder vaak door dan een klacht.

Maar vooruit, bij deze dan: mijn ervaring hier is dat de crew eerlijk en consequent opereert.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Grotendeels wel met je eens, al heb ik nog maar zelden mensen horen klagen over "teveel communicatie". Hoogstens teveel "ruis".

Goh communicatie, iedereen heeft er de mond vol van, maar als je er zelf aan staat, blijkt het toch niet zo simpel te zijn

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Fisico wrote:

Goh communicatie, iedereen heeft er de mond vol van, maar als je er zelf aan staat, blijkt het toch niet zo simpel te zijn

Dat het moeilijk is daar ben ik het helemaal mee eens ... maar daarom ben je ook moderator natuurlijk. Die verantwoordelijk kan je (net als de beheerders hier trouwens) niet echt ontlopen.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

John Milton wrote:

Onder dat [url=https://www.mo dat iemand valselijk beschuldigd wordt en je daar nu al over druk maken, is toch nog helemaal niet van toepassing?

Zeg je dit ook als jij degene bent die morgen met zijn hoofd in de krant staat? Dat doe je vast niet, want ik heb andere berichten gelezen, desondanks begrijp ik deze opmerking niet. Misschien heb je jezelf wel te veel op zitten vreten door iemand die zichzelf ongenuanceerd heeft uitgelaten.

Als je vindt dat je slachtoffer bent van een misdrijf dan ga je naar de politie en dan doe je aangifte. Vervolgens volgt gedegen onderzoek, en bepaalt het om of de wederpartij wordt gedagvaard of niet.

Overigens zijn er onder invloed van de metoo-beweging al mensen valselijk beschuldigd en daarmee beschadigd. Zie de kwestie rond jelle brandt corstius, die zich voor de strafrechter moet verantwoorden voor zijn uitspraken jegens gijs van dam. Of de rel rond francesco van jole, nota bene iemand die zelf vanuit zijn kilometers hoge ivoren toren op de trommel sloeg.

Bovenstaande is logisch, aangezien metoo-beweging de rechtsstaat niet respecteert. De pers lijkt daar in mee te gaan, allicht vanwege clickbait/kijkcijfers, en ondermijnt daarmee eveneens de rechtsstaat. Het resultaat is hysterie, terwijl de politie tegelijkertijd niet in staat is gedegen onderzoek te doen omdat eventuele getuigen al zijn beïnvloed.

Overigens heb ik je stukjes gelezen. Ik vind dat je af en toe best aardige punten naar voren brengt.

narva77 (crew films)

• 12724 messages
  • 6540 votes

horizons wrote:

dion.ollie

Donald Trump levenslang verbannen uit de Amerikaanse acteursvakbond - MovieMeter.nl

Was het niet zo dat jullie die soort politieke dingen gingen vermijden in de nieuwssectie?

Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar als ik op beide links klik zijn beide artikelen nog steeds zichtbaar...?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Splinters wrote:

[Offtopic verhaal]

Blijkbaar heb je het nog steeds niet door, maar de overgrote meerderheid van de gebruikers hier zit niet te wachten op dit soort stokpaardjes gezever op deze filmsite. Misschien heeft Voetbal Inside een forum waar je je kan uitleven?

Pecore

• 923 messages
  • 1691 votes

Don't fuck with Veronica Inside!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

eRCee wrote:

(quote)

Blijkbaar heb je het nog steeds niet door, maar de overgrote meerderheid van de gebruikers hier zit niet te wachten op dit soort stokpaardjes gezever op deze filmsite.

Dan zou ik dat vooral aan de beheerders van MM melden, want zij introduceren dit soort onzin op de site. Als je daar dan een comment form onderzet moet je ook niet verrast zijn dat mensen reageren en dat het na een tijdje ook op het forum opduikt.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Dat punt is al meermaals aangedragen. Terecht. Maar, gebruikers zelf hebben ook een verantwoordelijkheid om het hier leuk te houden. En kom niet aan zetten met dat 'vrijheid van meningsuiting'-gel*l. Vrijheid van meningsuiting is iets tussen de staat en de burgers van die staat. Maar als je op een feestje bent met je ouders en je tantes, dan zeg je ook andere dingen dan wanneer je onder vrienden je vijfde drankje open trekt. Je houdt je aan sociale regels, zo moeilijk is het allemaal niet.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

eRCee wrote:

Dat punt is al meermaals aangedragen. Terecht. Maar, gebruikers zelf hebben ook een verantwoordelijkheid om het hier leuk te houden. En kom niet aan zetten met dat 'vrijheid van meningsuiting'-gel*l. Vrijheid van meningsuiting is iets tussen de staat en de burgers van die staat. Maar als je op een feestje bent met je ouders en je tantes, dan zeg je ook andere dingen dan wanneer je onder vrienden je vijfde drankje open trekt. Je houdt je aan sociale regels, zo moeilijk is het allemaal niet.

Je bent het inhoudelijk gewoon oneens. Ik heb sterk het idee dat jij je hier verschuilt achter regels die het beheer zelf niet naleeft omdat je niet graag leest wat ik schrijf.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Het klopt helemaal dat ik niet graag leest wat je schrijft, goed gezien. Als ik dat soort onzin de hele dag wil lezen dan zou ik wel op andere plekken rondhangen. Ik kom hier om met andere filmkijkers liefde voor film uit te wisselen.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

eRCee wrote:

Het klopt helemaal dat ik niet graag leest wat je schrijft. Als ik dat soort onzin de hele dag wil lezen dan zou ik wel op andere plekken rondhangen. Ik kom hier om met filmliefhebbers liefde voor film uit te wisselen.

Waarom zeg je dit niet tegen mensen die zonder enig bewijs victim blaming roepen?

Iets met gelijke monniken, gelijke kappen. Je bent overigens niet verplicht te reageren of te lezen, niet?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Splinters wrote:

Waarom zeg je dit niet tegen mensen die zonder enig bewijs victim blaming roepen?

Sommige users hier weten niet van ophouden. Die komen te pas en te onpas met hun discussie-stokpaardjes op de proppen. Ook bijvoorbeeld in het 'Het grote opmeringen / feedback topic' (kun je nagaan hoe ver je dan heen bent).

Als er een documentaire over #metoo op de site staat dan heb ik er helemaal geen moeite mee als er daar, in dat topic, over dit onderwerp gediscussieerd wordt. Maar dan hoeft het onderwerp nog niet als een giftige olievlek over de hele site verspreid te worden door een paar Don Quichots.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

eRCee wrote:

(quote)

Sommige users hier weten niet van ophouden. Die komen te pas en te onpas met hun discussie-stokpaardjes op de proppen. Ook bijvoorbeeld in het 'Het grote opmeringen / feedback topic' (kun je nagaan hoe ver je dan heen bent).

Als er een documentaire over #metoo op de site staat dan heb ik er helemaal geen moeite mee als er daar, in dat topic, over dit onderwerp gediscussieerd wordt. Maar dan hoeft het onderwerp nog niet als een giftige olievlek over de hele site verspreid te worden door een paar Don Quichots.

Ver heen ben? Volgens mij voer ik een vrij normaal gesprek, en ben jij degene die zichzelf tamelijk aanmatigend uit laat.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

eRCee wrote:

Maar als je op een feestje bent met je ouders en je tantes, dan zeg je ook andere dingen dan wanneer je onder vrienden je vijfde drankje open trekt. Je houdt je aan sociale regels, zo moeilijk is het allemaal niet.

Net zoals je niet met z'n allen alcohol gaat zitten zuipen wanneer er eentje bij de AA zit. Met dat soort halfslachtige analogieën ga je niet veel verder komen, iedereen verzint wel iets wat in z'n eigen kraampje past. Ik zou trouwens aannemen dat je op MM meer onder dronken vrienden bent dan tuttige tantes ...

De beheerders zetten de regels uit wat betreft deze site, als ze over dit soort topics berichten is dat expliciet om mensen aan te trekken die daar graag op ingaan (want die blijven terugkomen en reageren, goed voor de ads). Om dan tegen die mensen te vertellen dat ze de boel verzieken vind ik eerder misplaatst.

Splinters wrote:

Je bent overigens niet verplicht te reageren of te lezen, niet?

Mensen hier maken deel uit van een community, het "je bent het niet verplicht te lezen" argument slaat nergens op. Je moet het ook gewoon eerst lezens alvorens te weten of je ergens aan stoort of niet.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Mijn standpunt is volgens mij redelijk in lijn met de afspraken en het moderatie-beleid wat Moviemeter al sinds 2005 (en langer) voert. Ik ben geen moderator, ik bepaal het beleid niet, maar ik geef wel aan wat mij stoort en ik spreek sommige mensen daar ook rechtstreeks op aan. Niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn, ik denk dat mijn standpunt legitiem is. Ik denk ook dat varen op het aantal clicks van de dag heel kortzichtig is als de sfeer van de site ondertussen mensen op langere termijn gaat afschrikken.

En om nog even terug te komen op het punt van Onderhond: misschien moet de reactiemogelijkheid onder sommige onderwerpen in de 'nieuws' sectie wel achterwege blijven. Dat Manson-bericht hoefde hier niet te staan, maar dat Ellen Page nu Elliot Page is wil ik wel lezen, echter zonder dat ik direct allerlei reactionaire en misplaatste meningen van mensen die niks met zijn leven te maken hebben door m'n strot geduwd krijg.

Onderhond wrote:

Met dat soort halfslachtige analogieën ga je niet veel verder komen, iedereen verzint wel iets wat in z'n eigen kraampje past. Ik zou trouwens aannemen dat je op MM meer onder dronken vrienden bent dan tuttige tantes ...

Daar gaat het op zich niet om. Het gaat erom dat er regels zijn over gedrag hier op de site en dat die regels ook mogen worden afgedwongen (door de crew) zonder dat daarmee de vrijheid van meningsuiting in het geding is.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

eRCee

Je hebt het over misplaatste meningen. Wat is er misplaatst aan mijn stukje?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Misplaatst slaat op de opmerkingen die destijds bij het nieuwsbericht over Elliot Page werden gedumpt, ik meen dat jij daar niet tussen zat.

In letterlijke zin vind ik het zeker 'misplaatst', in de zin van op de verkeerde plek geplaatst, om hier in dit topic opnieuw over victim blaming en #metoo te willen gaan discussiëren.

Verder ga ik nu van de nuttige kou genieten, dus ciao.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik ga ook de kou in, misschien kom ik er later nog even op terug splinters, al heb ik in principe al vrij gedetailleerd gezegd hoe ik erover denk en dan ga ik in herhaling vallen.

En eRCee heeft ook wel een punt dat dit misschien niet de plek is voor die discussie, al kwam het uit zichzelf voort uit de gebeurtenissen van gisteren.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

eRCee wrote:

Ik denk ook dat varen op het aantal clicks van de dag heel kortzichtig is als de sfeer van de site ondertussen mensen op langere termijn gaat afschrikken.

Ga je mij niet horen tegenspreken. Maar de richting waar de beheerders uitwillen is redelijk duidelijk denk ik, daarom dat ik het afgelopen jaar toch ook wat minder actief ben. Ik denk dat het komende redesign daar ook nog wat extra klaarheid over zal schenken.

eRCee wrote:

maar dat Ellen Page nu Elliot Page is wil ik wel lezen zonder dat ik direct allerlei reactionaire en misplaatste meningen van mensen die niks met zijn leven te maken hebben door m'n strot geduwd krijg.

Ik hoef Ellen Page's persoonlijke onzin ook niet te lezen. Al laat ze zich morgen ombouwen tot kat. Punt is gewoon dat als je dat soort boegbeeld-verhalen anno 2021 neerpent en op je homepage in de kijker zet, dat weet je wat je kan verwachten.

Kijk, als de eigenaars van een bruine kroeg er op een bepaald moment een discotheek van maken, dan krijg je na een tijd een dansende meute op een dansvloer die een goed gesprek onmogelijk maakt. Maar het is ook wat gek om tegen die mensen te gaan zeggen dat ze minder lawaai moeten maken

eRCee wrote:

Daar gaat het op zich niet om. Het gaat erom dat er regels zijn over gedrag hier op de site en dat die regels ook mogen worden afgedwongen (door de crew) zonder dat daarmee de vrijheid van meningsuiting in het geding is.

Maar user Star Wars is geband vanwege meermaals persoonlijke aanvallen, niet vanwege de knee-jerk reacties op de nieuwsberichten (als ik het goed begrepen heb). Dus het lijkt mij dat je klaagt over gedrag wat perfect toegestaan is volgens de moderatie, maar waar jij je persoonlijk aan stoort. Ik ook trouwens, maar dat doet nu eenmaal weinig ter zake

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Splinters wrote:

Mensen hier maken deel uit van een community, het "je bent het niet verplicht te lezen" argument slaat nergens op. Je moet het ook gewoon eerst lezens alvorens te weten of je ergens aan stoort of niet.

Nou ja, ik weet al vrij snel welk type bericht ik kan verwachten bij welke user. Dan kun je jezelf bljjven storen, of je gebruikt je scrollknop.

Verder eens. De richting en motieven van het beheer zijn duidelijk. In die zin lijkt eRCee zelf een beetje reactionair bezig.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Splinters wrote:

Nou ja, ik weet al vrij snel welk bericht ik kan verwachten bij welke user.

Net zoals je al vrij makkelijk de inhoud van een nieuwsbericht kan inschatten op basis van de titel. Hoef je ook niet op te klikken om dan steeds weer met hetzelfde, weinig empatische geklaag op te reageren.

Maar blijkbaar is dat toch allemaal niet zo heel eenvoudig.

Verder zijn de nieuwe beheerders ook weer niet geweldig open over de veranderingen op deze site, dus als de oude garde hun plekje zienderogen ziet verloederen is het ook niet zo heel gek dat ze van zich laten horen.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Net zoals je al vrij makkelijk de inhoud van een nieuwsbericht kan inschatten op basis van de titel. Hoef je ook niet op te klikken om dan steeds weer met hetzelfde, weinig empatische geklaag op te reageren.

Maar blijkbaar is dat toch allemaal niet zo heel eenvoudig.

Verder zijn de nieuwe beheerders ook weer niet geweldig open over de veranderingen op deze site, dus als de oude garde hun plekje zienderogen ziet verloederen is het ook niet zo heel gek dat ze van zich laten horen.

Vind ik makkelijk gezegd als je zelf het lijdend voorwerp niet bent. Staat je baan, bedrijf, of zelfs je vrijheid op het spel dan piep je wel anders.

Voor de goede orde: er is niemand die de gang van zaken rond een zaak als die van harvey weinstein in twijfel trekt. Die zaak is gedegen onderzocht.

Daar staat tegenover dat meer dan eens smadelijke artikelen verschijnen die in een goed functionerende rechtsstaat geen plaats zouden moeten hebben.

Dan moet je naar mijn mening ook niet zeuren dat mensen die wel onrecht ruiken maar zich niet goed kunnen verwoorden zichzelf ongenuanceerd uitspreken op het internet.

Al mag duidelijk zijn dat dergelijk publiek voorheen fors minder aanwezig was op moviemeter. Maar goed, zoals je zelf al aangeeft is dat een redactionele afweging.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Splinters wrote:

Daar staat tegenover dat meer dan eens smadelijke artikelen verschijnen die in een goed functionerende rechtsstaat geen plaats zouden moeten hebben.

Artikels én reacties. Het zou mensen sieren wat minder alwetend te willen overkomen en netjes te zwijgen over zaken waar ze zelf het fijne niet van weten. Maar ook dat is eerder utopisch denk ik.

Splinters wrote:

Vind ik makkelijk gezegd als je zelf het lijdend voorwerp niet bent.

Dan moeten Manson en Page zelf maar komen reageren, verder is er hier nietmand lijdend voorwerp.

Ik heb ook een broertje dood aan het type artikels dat nu in opspraak komt, maar evenzeer aan het eeuwige gekibbel tussen dezelfde twee kampen die er steevast mee gepaard gaan. Het is ook niet zo dat er na de duizendste herhaling van dezelfde discussie veel nieuwe inzichten te rapen vallen. En ja, er is voor beiden wat te zeggen, maar als iedereen gewoon lekker doorgaat waar ze mee bezig zijn zonder kritisch naar zichzelf te kijken dan komen we geen stap verder.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.