- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Als er wordt gezegd dat Boekmeter 'dood' is, dan lijkt het mij relevant om te vermelden dat Boekmeter sinds het begin van z'n bestaan een relatief kleine community heeft gehad, en dat dit nog altijd zo is. Er is in dit opzicht ook geen sprake van verval in mijn ogen (en ik ben lid van het eerste uur). Het is zelfs zo dat Boekmeter weliswaar soms vaste users verliest maar er ook nieuwe actieve users voor terugkrijgt (allemaal nog steeds zeer kleinschalig, maar toch). Rondom de active gebruikers zitten ook genoeg stille stemmers en lezers van berichten. Dus ja, de site is gewoon een levend onderdeel van het meter-bestel.
Je kunt van alles en nogwat over boekmeter zeggen. Ik ben een grage lezer, ik voegde toe en ik discussieerde ook nog wel. Maar de hatelijke arrogantie die ik van de mods daar kreeg omdat ik het over dit of dat niet eens was, dat is gewoon killend.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Zeker welkom, wat mij betreft hoort dit gedrag hier niet thuis. Dat heeft niets meer met film te maken, maar gaat soms recht op persoon. Vrijheid van mening wil niet zeggen dat je hier zomaar alles kan schrijven.
Ik vind je een prima kerel, maar ik vermoed dat jij als Belg minder directheid gewend bent dan wij Nederlanders.
De schrijver was wat denigrerend over de hoofdrolspeelster, die hij dik noemde en dat hij blij was dat hij haar niet naakt hoefde te zien en dat hij de acteurs die met haar samen moesten werken en doen dat ze opgewonden van haar werden moedig vond.
Echt, als je dit al niet meer mag zeggen dan kan je de site beter sluiten. Truttigheid ten top. Als je acteert in een film weet je dat je overal op afgerekend zal worden, oa op je lichaam. Big deal. Net als dat er ook gewoon puberale positieve opmerkingen bij films worden gemaakt waar de hoofdrolspeelster juist een mooie meid is die bv slecht acteert.
Ik vind het echt een vorm van censuur als je dit gaat verwijderen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Een uur? Ik typ de meeste lange reviews in 10 of 15 minuten. Maar ik tik ze dan ook op een laptop, een mobiel is daar totaal ongeschikt voor. Althans, voor mij.
Ja, zeker wel de langere meningen. De kortere meningen wel 20 á 30 minuten. Het is dat ik er soms wat trager over doe, of ondertussen met muziek bezig ben. Dus ik denk dat de werkelijke tik tijden wel iets minder zijn dan de tijd wat er over heen gaat. Maar als ik hem echt mooi uitgebreid wil maken met meer informatie zoals links dan ben ik er altijd wel eventjes druk mee hoor
.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
De schrijver was wat denigrerend ...
Echt, als je dit al niet meer mag zeggen dan kan je de site beter sluiten. Truttigheid ten top. Als je acteert in een film weet je dat je overal op afgerekend zal worden, oa op je lichaam. Big deal. Net als dat er ook gewoon puberale positieve opmerkingen bij films worden gemaakt waar de hoofdrolspeelster juist een mooie meid is die bv slecht acteert.
Ik vind het echt een vorm van censuur als je dit gaat verwijderen.
Het is geen makkelijke materie, maar ik vind het alvast een goeie zaak dat MoMe zichzelf hier met kop en schouder boven de sociale media plaatst.
Voor alle duidelijkheid, ik heb de betreffende commentaar niet gelezen, ik ga alleen af op wat ik hier in jouw bericht zie.
Ik vind zijn (denigrerende, je zegt het zelf) mening over de hoofdrolspeelster al heel erg op het randje - wat als dat over jouw dochter geschreven wordt ?
Maar bovendien, door zijn eigen negatieve kijk over te zetten op de andere acteurs, maakt hij zijn persoonlijke mening universeel. Het gaat verder dan 'ik vind dat...', hij zegt dat het gewoon zo ís.
Terwijl er geen universeel oordeel is over wat mooi, of lelijk, of wat dan ook is.
Ik mis daar respect; en laat respect nu net een van de meest belangrijke woorden in het woordenboek zijn.
Imho...
tijs.k
-
- 139 messages
- 6 votes
Ik snap wel dat mensen naar andere platformen trekken als dat soort teksten al niet mogen. Brontekst niet gelezen maar als wat hier vermeld wordt inderdaad de inhoud is dan gaat het wel erg ver zo’n bericht te verwijderen, censuur ten top.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Alles wordt weer uit de context gehaald. Alvorens de recensie waren de twee gebruikers al over de schreef gegaan. Ook die berichten zijn weggehaald.
Dan zoek je je heil toch ergens anders? Volgens mij mag hier best de discussie gevoerd worden of seksistische opmerkingen thuis horen op MoMe. Naar mijn mening niet. De #metoo beweging is ten onrechte niet meer actueel...
ondertekend door Mug, geen Belg, maar een directe Nederlander. Opzouten seksisten! 
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Erg treurig dat ik het gewicht van een hoofdpersonage niet mag benoemen. Een vol figuur noemen, mag wel. Triest hoor. Het is niet alsof ik iemand een vet zwijn of ranzig dik mormel noemde. Ik benoemde enkel haar gewicht.
Eens. Sterker nog, ik gebruik het gewicht van mensen af en toe in opvoedkundig opzicht. Dan staan we niet vingerwijzend te lachen, maar benoem ik wat we zien en leg ik uit waar overvoeding en/of een verkeerd voedingspatroon toe leidt. Tevens leg ik uit dat mensen weliswaar een trage stofwisseling kunnen hebben maar dat dat niet leidt tot de excessen die je vandaag de dag op straat ziet. Vorig jaar toevallig een item op de Nederlandse televisie: een foto van een vol strand uit de jaren 70 en een uit 2019. Je weet niet wat je ziet als je deze foto's naast elkaar legt. Het is kortom een maatschappelijk probleem en dat los je niet op door af en toe fatshaming te roepen en/of berichten te verwijderen; in mijn ogen normaliseer je daarmee iets dat in feite abnormaal is.
narva77 (crew films)
-
- 12724 messages
- 6540 votes
...opvoedkundig opzicht... ...overvoeding en/of een verkeerd voedingspatroon... ...maatschappelijk probleem...
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Alles wordt weer uit de context gehaald. Alvorens de recensie waren de twee gebruikers al over de schreef gegaan. Ook die berichten zijn weggehaald.
Dan zoek je je heil toch ergens anders? Volgens mij mag hier best de discussie gevoerd worden of seksistische opmerkingen thuis horen op MoMe. Naar mijn mening niet. De #metoo beweging is ten onrechte niet meer actueel...
ondertekend door Mug, geen Belg, maar een directe Nederlander. Opzouten seksisten!
Maakt toch niet uit wat er in andere berichten stond. Het gaat erom dat zo'n recensie verwijderen een nare vorm van censuur is. Je kan zijn recensie onvriendelijk, bot of gewoon triest vinden maar welke regel rechtvaardigt verwijdering? Geen. Je mag de hoofdrolspeelster een lelijke dikkerd vinden lijkt me. Je mag een hoofdrolspeelster ook een lekker ding vinden die er vooral is om mannen naar een film te lokken. Who cares. Ik blijf erbij dat het beroepsklagers zijn. Mensen die tegenwoordig alles maar kwalijk en onvriendelijk vinden en meteen op twitter springen om te melden hoe erg iets is, waarna een bedrijf bang voor slechte publiciteit meteen mee gaat huilen. Die hele metoo beweging begon ooit nuttig om figuren als Weinstein aan te pakken, maar verzandde in een twitterbende vol jankballen die achter alles wat slechts zochten en helemaal door zijn geslagen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wat een rare vergelijking. Als jij mijn opa zou bashen zou ik je een vervelend iemand vinden die nogal offtopic bezig is, maar bij een film mag je een hoofdrolspeler gewoon beoordelen. Helemaal als een film over iets seksueels gaat zoals bij het voorbeeld van vandaag, dan is het helemaal te rechtvaardigen dat iemands uiterlijk gewoon mee telt in een verhaal.
Kun je aangeven welke forumregels die user heeft overtreden dat een recensie rucksichtslos verwijderd mocht worden?
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Nee, het was een vervolg op het bashen wat op voorhand al gebeurde en terecht was verwijderd. De tegenpartij was niettemin net zo erg onlief. Dan lok je uit, trollen. Weg er mee. Bah.
Gedragsregel: We gaan fatsoenlijk met elkaar om: persoonlijke aanvallen, scheldpartijen, discriminerende opmerkingen en het doelbewust uitlokken van conflicten (trollen) zijn uit den boze.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Nee, het was een vervolg op het bashen wat op voorhand al gebeurde en terecht was verwijderd. De tegenpartij was niettemin net zo erg onlief. Dan lok je uit, trollen. Weg er mee. Bah.
Gedragsregel: We gaan fatsoenlijk met elkaar om: persoonlijke aanvallen, scheldpartijen, discriminerende opmerkingen en het doelbewust uitlokken van conflicten (trollen) zijn uit den boze.
Jij weet ook wel dat die gedragsregel gericht is op users tegen elkaar. Doe niet zo kinderachtig joh.
Als ik een hoofdrolspeelster dik vind en er iets onaardigs over wil zeggen, dan moet dat kunnen. Laten we hier nou geen Noord Korea praktijken gaan verheerlijken.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Maar bovendien, door zijn eigen negatieve kijk over te zetten op de andere acteurs, maakt hij zijn persoonlijke mening universeel. Het gaat verder dan 'ik vind dat...', hij zegt dat het gewoon zo ís.
Terwijl er geen universeel oordeel is over wat mooi, of lelijk, of wat dan ook is.
Maar dat lijkt me eigen aan een site als deze? Ik schrijf ook niet altijd ‘ik vind’ of ‘naar mijn mening’, soms zeg ik zaken stelliger. En ik acht de lezer dan slim genoeg dat die weet dat het nog altijd mijn mening is (ook al is mijn mening de juiste
).
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Jij weet ook wel dat die gedragsregel gericht is op users tegen elkaar. Doe niet zo kinderachtig joh.
Als ik een hoofdrolspeelster dik vind en er iets onaardigs over wil zeggen, dan moet dat kunnen. Laten we hier nou geen Noord Korea praktijken gaan verheerlijken.
Zucht.... door opmerkingen te maken over de actrice (waarover de twee al persoonlijk met elkaar in de clinch lagen) nogmaals in de recensie, dan is het verdorie trollen. Zielig gedoe.
Verder zou ik graag de discussie verder opvoeren mbt seksisme op de site. Daar mag intern nog wel over gesproken worden lijkt me.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Maar dat lijkt me eigen aan een site als deze? Ik schrijf ook niet altijd ‘ik vind’ of ‘naar mijn mening’, soms zeg ik zaken stelliger. En ik acht de lezer dan slim genoeg dat die weet dat het nog altijd mijn mening is (ook al is mijn mening de juiste
).
Nou dit ja. Je zit potdorie op een discussie en meningensite. Nogal logisch dat wat je tikt gewoon je eigen mening en visie is.
Volgens mij moet je heel goed als crew nadenken of je mensen de mond wilt snoeren vanwege een mening over een film, acteur of whatever wat volledig binnen de geldende gedragsregels valt. Is echt een beetje eng.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Zucht.... door opmerkingen te maken over de actrice (waarover de twee al persoonlijk met elkaar in de clinch lagen) nogmaals in de recensie, dan is het verdorie trollen. Zielig gedoe.
Verder zou ik graag de discussie verder opvoeren mbt seksisme op de site. Daar mag intern nog wel over gesproken worden lijkt me.
Dat is geen trollen als iemand gewoon achter die woorden staat.
Iemand die een actrice afstotelijk vind doet niet aan trollen. Helemaal omdat het zelfs nog eens een keilang verhaal heeft getypt vol met uitleg wat er mis is. Is even een andere categorie dan een snelle oneliner om een onprettige discussie uit te lokken.
Daarbij blijf je maar praten over eerdere berichten. Die hebben er verder niks mee te maken. Die zijn misschien wel terecht weggehaald, geen idee. Niet gelezen. Als users elkaar onderling beledigen is het namelijk wel legitiem om als crew soms in te grijpen.
narva77 (crew films)
-
- 12724 messages
- 6540 votes
Wat een rare vergelijking. Als jij mijn opa zou bashen zou ik je een vervelend iemand vinden die nogal offtopic bezig is
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Welke persoonlijke aanval? Nogmaals, leg uit dan. Iemand kraakt een actrice op haar looks af. Big deal. Dat heb ik in de bijna 15 jaar hier al tientallen keren gelezen. De ene brengt het smaakvoller dan de andere, maar het is nooit een probleem geweest. De regels zeggen nergens dat je niet beledigd over een film en alles daarbij mag praten. Alle regels zijn hier gedragsregels over users onderling. Jullie zitten elkaar als crewleden hier gewoon nu te dekken, dat snap ik ergens nog wel. Maar feiten ontbreken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ga geen verdere details meer geven over dat bericht. Voor ons is de zaak ondertussen afgehandeld. Het originele bericht was meer dan een personage dik noemen, naar onze mening waren de regels echt wel overtreden. En dat is ook rechtstreeks duidelijk gemaakt. Omdat we het hierbij wilden afronden en het bericht uiteraard verwijderd is, kan de context niet duidelijk zijn voor anderen.
Ik hoop dat het wat duidelijk is. Berichten worden hier trouwens zelden verwijderd, maar als het nodig is doen we dat. Telkens met communicatie met de auteur.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik ga geen verdere details meer geven over dat bericht. Voor ons is de zaak ondertussen afgehandeld. Het originele bericht was meer dan een personage dik noemen, naar onze mening waren de regels echt wel overtreden. En dat is ook rechtstreeks duidelijk gemaakt. Omdat we het hierbij wilden afronden en het bericht uiteraard verwijderd is, kan de context niet duidelijk zijn voor anderen.
Ik hoop dat het wat duidelijk is. Berichten worden hier trouwens zelden verwijderd, maar als het nodig is doen we dat. Telkens met communicatie met de auteur.
Wel makkelijk dit.
Je bezit de tekst vast nog wel. Geef dan aan wat er inhoudelijk aan mankeert en welke Moviemeter-regels het rechtvaardigen om de boel te censureren.
Dit druist namelijk volledig tegen het recht op vrijheid van meningsuiting in. Dat vind ik wel een discussie waard die niet direct afgedaan hoeft te worden als wat jij nu doet. Er is nog geen crewlid geweest die duidelijk heeft kunnen maken met voorbeelden uit dat bericht wat er nu niet toegestaan is. Het komt vooral over als te snel handelen uit emotie van iemand die het heeft gerapporteerd. Als ik jou in een bericht een vervelende eikel noem (ben je overigens niet hoor) dan mag je dat terecht weghalen. Maar als ik dat van pakweg Tom Cruise vind dan wordt dit wel een ander verhaal.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Daar moet je dan wel heel duidelijk aangeven wat eronder valt, anders komt daar weer discussie over. Als je zegt dat een acteur of actrice enkel vanwege het uiterlijk een rol heeft gekregen is voor de hardliners al seksisme, laat staan iemand een compliment om iemands uiterlijk geven. Terwijl ik vermoed dat jij deze beide voorbeelden niet eronder zou laten vallen?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ben alvast blij dat ik geen eikel ben. 
Je mag van mij gerust de discussie verder open trekken, elke mening telt. Maar zoals ik al zei is het meer dan een actrice dik noemen. Maar wel om iemand persoonlijk met een duidelijke aanval over haar uiterlijk. Ik lees hier wel meer teksten waar ik persoonlijk wel wat problemen mee heb, maar die binnen de regels zijn toegelaten. Als het te ver gaat en persoonlijk, zoals hier, dan grijpen we in. Komt gelukkig zelden voor.
Net vanwege die persoonlijk aanval, geven we ook geen verdere details. Voor ons is het ondertussen opgelost. Ik wil nog een laatste keer herhalen dat het niet zomaar ging over een 'actrice dik vinden'.
narva77 (crew films)
-
- 12724 messages
- 6540 votes
Vrijheid van meningsuiting? Volgens mij gelden hier en op alle Metersites bepaalde gedragsregels en bepaalde gedragscodes. Heeft verder vrij weinig met vrijheid van meningsuiting te maken. Elke site, elk sociaal medium, mag dat zelf bepalen. Kijk naar Facebook, kijk naar Twitter, kijk naar YouTube. Daar kun je het mee eens zijn of niet, daar kun je je vraagtekens bij zetten. Maar uiteindelijk bepaald elke site en elk sociaal medium zelf wat al dan niet toelaatbaar is.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik ben alvast blij dat ik geen eikel ben. 
Je mag van mij gerust de discussie verder open trekken, elke mening telt. Maar zoals ik al zei is het meer dan een actrice dik noemen. Maar wel om iemand persoonlijk met een duidelijke aanval over haar uiterlijk. Ik lees hier wel meer teksten waar ik persoonlijk wel wat problemen mee heb, maar die binnen de regels zijn toegelaten. Als het te ver gaat en persoonlijk, zoals hier, dan grijpen we in. Komt gelukkig zelden voor.
Net vanwege die persoonlijk aanval, geven we ook geen verdere details. Voor ons is het ondertussen opgelost. Ik wil nog een laatste keer herhalen dat het niet zomaar ging over een 'actrice dik vinden'.
Ja, leg dan uit waar bij jullie wel de grens kwam te liggen dat een verwijdering terecht is. Je mag niet zeggen dat je medelijden met haar collega's had die haar moesten begeren? Wat was er dan fout?
Ik vind het te makkelijk om nu maar de boeken gesloten te houden. Het betekent namelijk dat jullie vanaf nu elke felle negatieve mening over iets of iemand uit een film zouden kunnen verwijderen. Mag ik als ik de behoefte heb actrice Rebel Wilson nog een irritante dikzak noemen die ik liever niet bovenop me heb, of is dat niet toegestaan?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Vrijheid van meningsuiting? Volgens mij gelden hier en op alle Metersites bepaalde gedragsregels en bepaalde gedragscodes. Heeft verder vrij weinig met vrijheid van meningsuiting te maken. Elke site, elk sociaal medium, mag dat zelf bepalen. Kijk naar Facebook, kijk naar Twitter, kijk naar YouTube. Daar kun je het mee eens zijn of niet, daar kun je je vraagtekens bij zetten. Maar uiteindelijk bepaald elke site en elk sociaal medium zelf wat al dan niet toelaatbaar is.
Nogmaals en daar geef je steeds geen antwoord op....kom eens met de regels waarin staat dat je je niet heel negatief of denigrerend over een acteur uit mag laten. Iedereen weet dat dit regels zijn gericht op users tegen elkaar. Zo wordt er ook al gewoon 20 jaar gemodereerd. Niet op wat er vandaag speelde.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
Lastige discussie waarin hetgeen wat je van mij (en de wet) mag zeggen nogal verschilt van mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb de recensie gelezen (die van rond een uur of 4) en hoewel ik me niet bepaald kan vinden in de toon van Seam denk ik wel dat (de moderators van) Moviemeter zich, door het wijzigen/verwijderen van de reactie op een hellend vlak bevinden.
Ik bewonder de intentie van de moderators om het forum 'netjes' te houden maar denk dat ze het voor henzelf nu niet bepaald gemakkelijker gemaakt hebben en de onduidelijkheid over wat wel en niet mag vergroot hebben.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Mag ik als ik de behoefte heb actrice Rebel Wilson nog een irritante dikzak noemen die ik liever niet bovenop me heb, of is dat niet toegestaan?
Rebel Wilson vervangen door John Candy. Wat dan?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik begrijp je punt niet zo? Ik pakte een dikke actrice als voorbeeld. Zal mij boeien of het om een man of vrouw gaat.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wat bedoel je dan met bovenop me heb?
Dat weet je wel. Maar om op je poging in te spelen, ik heb liever sowieso geen man bovenop me nee.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.