- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Ik vermoed dat hier ook wel meespeelt dat het om een Nederlandse actrice gaat. Wellicht zelfs een bekende van iemand van hier.
Wanneer zo'n zelfde recensie geschreven was over Rebel Wilson (om maar iemand te noemen), had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid en was de recensie ook niet verwijderd.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Wellicht moet er juist wel vaker een haan (o jee, niet in het Engels vertalen!!!) gaan kraaien!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik vermoed dat hier ook wel meespeelt dat het om een Nederlandse actrice gaat. Wellicht zelfs een bekende van iemand van hier.
Wanneer zo'n zelfde recensie geschreven was over Rebel Wilson (om maar iemand te noemen), had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid en was de recensie ook niet verwijderd.
Voila. Je punt is gemaakt en helemaal waar. Hier tellen gewoon persoonlijke gevoelens mee heb ik het gevoel. Bij mensen die het rapporteren en bij de behandelaar.
Rebel Wilson wordt al tig jaren online geshamed (kan je iets van vinden maar dat is nu het punt niet) en dat is voor niemand hier een probleem.
Als ik bij mezelf kijk: The Kissing Booth (2018)
Ik heb het hier kort geleden ook gewoon over dat de hoofdrolspeelster een lekker ding in lingerie in deze film is. Waarom mag dit wel, maar andersom niet? Het is net zo seksualiserend als zeggen dat iemand zwaar onaantrekkelijk is.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dat weet je wel. Maar om op je poging in te spelen, ik heb liever sowieso geen man bovenop me nee.
Je opmerking was dus wel degelijk seksistisch. Wellicht ook homofoob? 
Blijkbaar is het prima om zo over vrouwen te praten op door voornamelijk door mannen gelezen fora?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Je opmerking was dus wel degelijk seksistisch. Wellicht ook homofoob? 
Blijkbaar is het prima om zo over vrouwen te praten op door voornamelijk door mannen gelezen fora?
Blijkbaar heb jij wel moeite met die opmerking maar niet met de fatshaming?
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik heb het hier kort geleden ook gewoon over dat de hoofdrolspeelster een lekker ding in lingerie in deze film is. Waarom mag dit wel, maar andersom niet?
Ding?
Het zou dus eigenlijk niet mogen. Het wordt wel getolereerd. De vraag/discussie is 'tolereren we dit nog'?
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Blijkbaar heb jij wel moeite met die opmerking maar niet met de fatshaming?
Ik beperk/concentreer me nu tot seksisme. Sorry hoor.
Seam
-
- 991 messages
- 2310 votes
Ding?
Het zou dus eigenlijk niet mogen. Het wordt wel getolereerd. De vraag/discussie is 'tolereren we dit nog'?

Ik snap de meningen van de andere kant wel, maar ik moest dus zelfs het letterlijke gewicht (wat ik uiteraard schat) aanpassen in de titel... Mogen we bepalingen van gewicht ook niet meer uiten?
Interessante discussie wel, waarin ik het idee heb dat niemand hier enigszins te overtuigen is van andermans standpunten.
Ondertussen heeft hierdoor de film wel meer publiciteit gekregen dan ze ooit hadden mogen dromen haha. Als ik het nog een keer gedaan had, had ik wellicht andere bewoordingen gekozen, maar grappen maken over iemands uiterlijk in een film moet mijns inziens altijd kunnen.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
Met het zure toontje wordt het lastig om tot een serieuze discussie te komen lijkt me.
Volgens mij houdt Mug zich hier juist verre van een subjectieve toon.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Doet me allemaal een beetje denken aan een hele vermoeiende discussie na mijn recensie over Yip Man... Werd overigens niet gecensureerd.
Persoonlijk vind ik dat je over het gedrag en uiterlijk van acteurs op een website als deze mag schrijven wat je wilt, maar wat ik me wel afvraag is of je hetzelfde zou zeggen als de betreffende actrice aan de tafel tegenover je zou zitten? Indien dat niet zo is, dan is het wellicht niet handig of chique om het dan maar wel op een anomiem forum neer te pennen?
Daarnaast is de vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar je moet er wel verstandig mee omgaan. Als ik 'hand in hand kameraden' ga zingen middenin de F-Side van Ajax, dan kan ik zeuren wat ik wil over mijn vrijheid van meningsuiting, maar ik krijg wel een ros op mijn bek. Hetzelfde geldt voor uitlatingen over bepaalde godsdiensten. Tuurlijk moet dit allemaal kunnen, maar het is een gegeven dat er in onze samenleving psychopaten in allerlei vormen en maten rondlopen. En een ander gegeven is dat zij niet kunnen relativeren.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Persoonlijk vind ik dat je over het gedrag en uiterlijk van acteurs op een website als deze mag schrijven wat je wilt, maar wat ik me wel afvraag is of je hetzelfde zou zeggen als de betreffende actrice aan de tafel tegenover je zou zitten? Indien dat niet zo is, dan is het wellicht niet handig of chique om het dan maar wel op een anomiem forum neer te pennen?
Als dat het criterium gaat zijn dan kun je niks meer zeggen. Als ik er bij aan tafel zou zitten zou ik ook niet zeggen dat degene waardeloos acteert en beter een andere baan kan zoeken.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Met het zure toontje wordt het lastig om tot een serieuze discussie te komen lijkt me.
Kots ruikt nu eenmaal zuur. 
Verder gaat het puur om bewustwording. Opmerkingen als 'Iedereen doet het, en het is normaal', daar zit het gevaar. Als ik nu een vrouw was, was er ook anders gereageerd door mij en de wederpartij(en).
Ben wel nieuwsgierig wat de standpunten van de vrouwelijke leden zijn omtrent dit onderwerp.
Ik wil best alle vrouwonvriendelijke, fatshamende etc. opmerkingen aankaarten hoor bij de moderatoren. Experimentje?
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Veel te dik zijn is abnormaal. Als ik aan tafel zit met een zwaarlijvig persoon weiger ik principieel zijn/haar zwaarlijvigheid te normaliseren.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
"Verder gaat het puur om bewustwording".
Sorry, die zin heb ik de laatste tijd iets te vaak als eufemisme gebruikt zien worden voor 'we willen dat jij eigenlijk je bek houdt' als het gaat om Zwarte Piet / vegetarisch eten / wel of geen vaccinatie enz. Los van wat ik van de onderwerpen vind, maar 'het gaat om bewustwording' ruikt ook voor mij naar het hellend vlak wat eerder is genoemd.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik wil best nog wat meer olie op het vuur stoken voor degenen die zich op hun pik voelen getrapt.
Ik bekeek even wie er allemaal on line waren. Van de 150 leden waren er nog geen 10 vrouwelijk. Ze voelen zich wellicht niet welkom of thuis door de vrouwonvriendelijke berichten die de site rijk is?
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Het is maandagochtend en zijn momenteel hard aan het werk. Emancipatie pur sang, niet?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Discussies over het moderatie-beleid zijn ook zo oud als Moviemeter. De moderatie is hier, in vergelijking met andere fora, vrij strak. Altijd geweest en het werkt in mijn ogen prima.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Ik ben het voor alle duidelijkheid wel eens met de originele acties van de moderators. Kritiek mag geleverd worden, maar dan wel op een enigszins respectvolle manier.
Anderzijds een broertje dood aan het #toowokeforthisworld. Die mensen kunnen wat mij betreft gewoon de plas over, daar zijn ze momenteel hard aan het werk om plaats te maken voor migranten.
Kots ruikt nu eenmaal zuur.
Absoluut. Daarom dat de meeste mensen naar het toilet lopen als ze het voelen aankomen, en niet zomaar over het buffet van een ander heenkotsen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Daarom dat de meeste mensen naar het toilet lopen als ze het voelen aankomen, en niet zomaar over het buffet van een ander heenkotsen.
In casu: het buffet is van MoMe. Ik roep alleen op tot een interne discussie bij de crew w.b. berichten met een vrouwonvriendelijk karakter. Tijden veranderen nu eenmaal. En taal ook. Je eigen vrouw/vriendin noem je toch ook niet 'wijf' of 'ding'. Een afro-Amerikaan noemen we ook niet meer neger.
Je kent me langer dan vandaag, een beetje theater (jus/saus) om de boel niet in te laten slapen. En nee, daarmee start ik niet een euthanasie-discussie.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
In casu: het buffet is van MoMe. Ik roep alleen op tot een interne discussie bij de crew w.b. berichten met een vrouwonvriendelijk karakter. Tijden veranderen nu eenmaal. En taal ook. Je eigen vrouw/vriendin noem je toch ook niet 'wijf' of 'ding'. Een afro-Amerikaan noemen we ook niet meer neger.
Je kent me langer dan vandaag, een beetje theater (jus/saus) om de boel niet in te laten slapen. En nee, daarmee start ik niet een euthanasie-discussie.
Jij bent wel erg politiek correct dan. Geen vrienden-groepsapp waar eens wat ''seksistisch'' voorbij komt? Of waarin je gewoon een mooie vrouw een keer lekker ding noemt? Wat vrouwen overigens ook gewoon andersom zo bij mannen doen. Kijk voor de gein eens op instagram, bij die duizenden die alleen foto's van zichzelf plaatsen om lichamelijk te worden bewonderd.
Maar in deze hele discussie sneeuwt wel het belangrijkste nu onder. Welke regels zijn er op Moviemeter in de gedragsregels waarin staat dat je niet denigrerend over een acteur mag doen en niks gemeens mag zeggen over bv gewicht. Die regels zijn er niet, hoe hard jij ook probeert te draaien met de gedragsregels die 100 procent gericht zijn op onderlinge verhoudingen tussen users. Bij mij worden al 15 jaar lang berichten weggehaald. Soms terecht, soms heel overdreven. Maar altijd omdat het woorden over een andere user waren. Er is nog NOOIT bij mij een bericht weggehaald omdat ik iets heb gezegd wat filminhoudelijk niet door de beugel zou mogen. Die regels zijn er namelijk niet. En dan zit je als crew dus te censureren en dat is echt enorm kwalijk en zelfs een beetje eng. Dat betekent dat je mening hier over films niet meer 100 procent veilig is.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Discussies over het moderatie-beleid zijn ook zo oud als Moviemeter. De moderatie is hier, in vergelijking met andere fora, vrij strak. Altijd geweest en het werkt in mijn ogen prima.
Zeker. Is ook prima zo, zolang ze hun eigen regels maar hanteren. Overigens kan het ook geen kwaad af en toe je eigen beleid eens kritisch te analyseren hoor. Bij de nieuwe Borat film elke politieke link killen omdat je niet over politiek mag praten is best ongemakkelijk als de film nou eenmaal voor een groot deel daarom draait.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Maar dat lijkt me eigen aan een site als deze? Ik schrijf ook niet altijd ‘ik vind’ of ‘naar mijn mening’, soms zeg ik zaken stelliger. En ik acht de lezer dan slim genoeg dat die weet dat het nog altijd mijn mening is (ook al is mijn mening de juiste
).
Wanneer het gaat over een film, een personage, of een acteur goed of slecht werk levert,...: eens.
Hier lijkt het me te gaan over de mens, niet over de actrice. In dat geval: niet eens.
Imho...
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Bij deze wil ik even terugvallen op het gebruik van het woord 'tuig' bij deze commentaar.
Ik ging daarover in gesprek met Kappeuter, blijkbaar heeft het te maken met een andere, softere betekenis voor het woord 'tuig' in Nederland; in België is dat synoniem voor uitschot, krapuul - en bijgevolg heb ik hier nog steeds heel erg m'n bedenkingen bij. Je noemt een mens (die je niet kent) geen uitschot.
Imho...
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Jij bent wel erg politiek correct dan. Geen vrienden-groepsapp waar eens wat ''seksistisch'' voorbij komt? Of waarin je gewoon een mooie vrouw een keer lekker ding noemt? Wat vrouwen overigens ook gewoon andersom zo bij mannen doen. Kijk voor de gein eens op instagram, bij die duizenden die alleen foto's van zichzelf plaatsen om lichamelijk te worden bewonderd.
Euhm, MoMe is geen vrienden-groepsapp, of een groepsapp van de jongerenafdeling van FvD...
Ja, publiekelijk tracht ik meer en meer politiek correct te zijn. Rekening houden met. Zowel on line als in real life. Ik verzorg zo een Sinterklaasles op een - zo wordt het nog genoemd... - een zwarte school. Ik weet wat wel en wat niet kan, want daarover ben ik met zowel de leerkrachten, leerlingen als ouders in gesprek gegaan.
Privé zeg ik vaak echt wel voor de grap iets ergs fouts hoor.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Mug. Er zijn ook genoeg voorbeelden van vrouwelijke users die mannelijke acteurs bestempelen als 'lekker ding' enz... Dat dan ook niet meer tolereren?
Gelijke monniken, gelijke kappen mijns inziens.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik heb het hier kort geleden ook gewoon over dat de hoofdrolspeelster een lekker ding in lingerie in deze film is. Waarom mag dit wel, maar andersom niet? Het is net zo seksualiserend als zeggen dat iemand zwaar onaantrekkelijk is.
Mja, voor mij is er toch wel een verschil in positief en negatief 'op de persoon' spelen. Kijk, filminhoudelijk mag je alles zeggen, zeker ook negatief, dat staat als een paal boven water. Maar als je dan meer persoonlijke opmerkingen maakt over iemand, dan is inmiddels toch algemeen bekend dat voor de mensen wie het betreft negatieve opmerkingen op internet hard kunnen aankomen. En de hele sfeer die je ermee uitstraalt kan ook voor de bezoekers van deze site negatief overkomen (omdat de meeste acteurs en actrices hier niet zelf zullen rondneuzen, maar het zegt wel iets over de cultuur op de site).
Het is wel zo dat als het er in een recensie alleen maar over gaat hoe lekker een bepaalde acteur is, dat mag van mij ook best verwijderd worden. Maar af en toe eens een opmerking in die richting heb ik geen moeite mee en dat is ook geen maatschappelijk onderwerp volgens mij (body-shaming daarentegen wel, en heus niet alleen maar voor de kleinzerigen).
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Bij deze wil ik even terugvallen op het gebruik van het woord 'tuig' bij deze commentaar.
Ik ging daarover in gesprek met Kappeuter, blijkbaar heeft het te maken met een andere, softere betekenis voor het woord 'tuig' in Nederland; in België is dat synoniem voor uitschot, krapuul - en bijgevolg heb ik hier nog steeds heel erg m'n bedenkingen bij. Je noemt een mens (die je niet kent) geen uitschot.
Imho...
Volgens mij is tuig in Nederland ook gewoon uitschot. Ik gebruik dat woord ook richting mensen die zich fors misdragen, of ik ze nu ken of niet.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Gelijke monniken, gelijke kappen mijns inziens.
Hier al een eerste bericht om te verwijderen bij Rabia (2009)
Geen straf dit te bezichtigen, al helemaal niet door (lekker ding) Martina Garcia. Maar toch is dit vooral bedoeld voor 40+-jarige huisvrouwen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.