• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.164 actors
  • 9.373.532 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Onderhond wrote:

Heb je vast al een aantal recensies van mij gemist

Het grappige is dat je een stuk hierboven een bericht met Mnee begint.

mister blonde

• 12694 messages
  • 5828 votes

Phoenix wrote:

"Tsja" wil ik wel eens gebruiken. Dat woordje zegt al heel veel over de strekking van je uiteindelijke bericht.

Same here. Tja of mwah.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Fouten in de categorie "meest slechte".

Zag maar gewoon slechtste hoor.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Ik vond deze wel mooi (The Wrestler):

rocco101 wrote:

Een film je hart die je hart kan raken.

Een film die zich zonder zichzelf te laten kennen zichzelf kan zijn.

Een film die laat zien hoe een camera-man moet werken.

Een film die laat zien hoe een acteur zonder uit zijn tenen te hoeven werken (zoals vaak met Nederlandstalige films wordt gedaan)

Een film die eindelijk weer de plank slaat!

Dubieuze zinsconstructie/spelling in iedere zin.

Van Nunen

• 791 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

Dubieuze zincsonctructies/spelling in iedere zin.

Je hebt nog 12 uur om jezelf te verbeteren..

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Zo dan

Bla

• 769 messages
  • 2146 votes

In feite probeert Kappeuter het taalniveau van enkelen hier te verbeteren, iets wat blijkbaar op de basisscholen tegenwoordig niet meer lukt. Grammaticale fouten met d/t zijn te begrijpen, dit is gewoon een k*tregel in de Nederlandse taal. Maar gewelddadig en verrassend fout schrijven (wanneer je NIET dyslectisch bent!), kom op hé...

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

De bedoeling is om het zoveel mogelijk leesbaar te houden op moviemeter. En als er dan op een fout gewezen wordt hoeft dat niet per se aanvallend te zijn. Maar zo kan het toch iets verbeteren en sommige fouten zijn echt wel ongelofelijk dom.

En tenslotte wordt er enkel in dit topic al dan niet terecht gemuggezift.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Film Pegasus wrote:

En tenslotte wordt er enkel in dit topic al dan niet terecht gemuggezift.

Gemuggenzift.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Ik vind het wel erg flauw als sommige users betweterig gaan doen over een "dt" fout. Dit overkomt iedereen weleens denk ik. Mij ook natuurlijk, ik ben geen leraar Nederlands of iets dergelijks.

Het is hier toch gewoon een site waar we over films kunnen discussiëren. We doen hier geen auditie voor het Groot dictee der Nederlandse Taal.

Waarom mierenneuken om zo een klein foutje als het allemaal goed leesbaar is? Als men duidelijk begrijpt wat de persoon in kwestie wil zeggen, dan is het toch goed, of niet soms?

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Taalachterstand of luiheid?

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Mentale retardatie.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Observator wrote:

Mentale retardatie.

Weet je wel wat je zegt sukkel?

Omdat iemand af en toe een "dt" fout maakt is hij verstandelijk gehandicapt?

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Stam + t. Kan weinig misgaan, toch?

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Kerel, ik stoor me niet aan die "dt" fouten. Ik maak me er ook niet vaak schuldig aan. Ik ken ook de regels. Maar het komt altijd weleens voor dat er een foutje door de mazen van het net glipt. Vooral als je hier snel typt.

Ik stoor me aan jouw ronduit beledigende opmerking.

En het is gewoon erg vervelend als er users zijn die liggen te azen op de kleinste misstap die een user maakt, om hem/haar dan zo snel mogelijk te verbeteren.

En niet iedereen hier heeft een goede opleiding gehad op school. Sommigen hier zijn ook niet zo lang naar school geweest. En dan zijn er nog mensen met een taalachterstand.

Dus denk eens 2 keer na vooraleer je met zulke beledigende uitspraken komt.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Gelukkig heeft door de leerplicht in Nederland iedereen basisonderwijs mogen genieten. Kennis van je moedertaal lijkt me niet teveel gevraagd. Ik kan me er wel aan ergeren, hoewel ik zelden "mierenneuk om zo een klein foutje". Af en toe uit die ergernis zich in provocerende reactie, zoals hierboven, wat slechts een versterkende reactie was op Pastichio's post. Niet te bang worden van een term waar we vaak te negatieve associaties bij oproepen.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Observator wrote:

(quote)

Gemuggenzift.

Bedankt om dit met een voorbeeld toe te lichten.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Iemand moest het doen

Leviwosc

• 883 messages
  • 335 votes

stam + t

Moeilijk? Nee hoor, helemaal niet.

De regels...

1. Enkel de persoonsvorm krijgt een '-t'

2. Dit gebeurt alleen wanneer de zin in de o.t.t. staat (tegenwoordige tijd)

3. En alleen bij de 2e en 3e persoon enkelvoud. Dus nooit bij de 1e persoon enkelvoud.

4. De persoonsvorm moet dan ná het onderwerp komen.

5. Staat de persoonsvorm vóór het onderwerp, krijgt alleen nog maar de 3e persoon enkelvoud een '-t' toegevoegd.

6. Persoonsvormen in de 3e persoon enkelvoud, geschreven in de o.t.t. krijgen altijd een '-t' toegevoegd, ongeacht de plaats in de zin.

Ik word oud

Jij wordt oud

Hij wordt oud

Word ik oud?

Word jij oud?

Wordt hij oud?

P.s.: Iedereen maakt foutjes, zeker wanneer het allemaal wat sneller gaat. Echter een e-mail of een brief vol met fouten vind ik getuigen van disrespect. Kennelijk ben ik het dan niet waard om even wat moeite voor te doen. Uitgezonderd zijn zij met leerproblemen of een vorm van dyslexie.

perri

• 26 messages
  • 451 votes

jullie zijn allemaal te oud!

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Als we dan toch gaan heropvoeden, even een kleine heropfrissing van het gebruik van het voltooid deelwoord (want ook hiertegen worden veel fouten gemaakt):

iedereen kent de regel van 't kofschip of 't fokschaap?

Als de stam eindigt op 1 van de bovenstaande medeklinkers, dan voeg je een -t toe, in alle andere gevallen een -d.

enkele voorbeelden:

spelen > stam = speel DUS: gespeeld

straffen > stam = straf DUS: gestraft

klissen > stam = klis DUS geklist

waarderen > stam = waardeer DUS gewaardeerd

Er zijn natuurlijk ook voltooide deelwoorden die niet op -t of -d eindigen, maar op -en, en dan heb je ook nog de onregelmatige.

Voorbeelden: gelachen, geworden, gedaan, gebracht, geweest enz..maar hiertegen worden meestal geen fouten gemaakt.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Jawaddedadde wrote:

Als we dan toch gaan heropvoeden, even een kleine heropfrissing van het gebruik van het voltooid deelwoord (want ook hiertegen worden veel fouten gemaakt)

Het zijn taalfouten, maar tegelijkertijd hoort het ook bij de evolutie van de taal welke constant in beweging is.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Legan wrote:

(quote)
Het zijn taalfouten, maar tegelijkertijd hoort het ook bij de evolutie van de taal welke constant in beweging is.

Een taal verandert inderdaad (toch een levende), maar dit onder noemer van de taalevolutie plaatsen is toch wel kort door de bocht. Ik kan me niet inbeelden dat men over 150 jaar gewaardeerd met een -t gaat spellen. Dit zijn gewoon elementaire basisregels, en die veranderen maar zelden.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Jawaddedadde wrote:

Een taal verandert inderdaad (toch een levende), maar dit onder noemer van de taalevolutie plaatsen is toch wel kort door de bocht. Ik kan me niet inbeelden dat men over 150 jaar gewaardeerd met een -t gaat spellen. Dit zijn gewoon elementaire basisregels, en die veranderen maar zelden.

Ook regels veranderen en ik zie dat wel binnen 50 jaar veranderen. Gewoon alles met een 't'. En de 'n' aan het einde van de meeste woorde zie ik ook verdwijne aangezien deze nu al nauwelijks correct uitgesproke word. Ik hoop het allemaal mee te make .

• 31148 messages
  • 5448 votes

Legan wrote:

(quote)
Ook regels veranderen en ik zie dat wel binnen 50 jaar veranderen. Gewoon alles met een 't'. En de 'n' aan het einde van de meeste woorde zie ik ook verdwijne aangezien deze nu al nauwelijks correct uitgesproke word. Ik hoop het allemaal mee te make .

Dat kan ende zal er nog wel van komen. Maar zover zijnde onzeren personen nog niet. Dus hoopt ende verlangt ik toch een beetje inspanning om de Nederlandsche taal machtig ende kunnende te zijn.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Er is bij mijn weten slechts één taalfout die door praktisch iedereen van ieder niveau wordt gemaakt: de dubbele ontkenning. Deze grammaticale onnozelheid gaat vaak zelfs zo ver dat je zinnen bewust verkeerd moet formuleren, wil je ervoor zorgen dat je gesprekspartner je niet verkeerd begrijpt.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Deze grammaticale onnozelheid gaat vaak zelfs zo ver dat je zinnen bewust verkeerd moet formuleren, wil je ervoor zorgen dat je gesprekspartner je niet verkeerd begrijpt.
Ik heb er zelfs een heus jeugdtrauma aan overgehouden!

Het moet in groep twee van de lagere school geweest zijn toen "de juf" me beschuldigde van iets dat ik duidelijk niet op m'n kerfstok had.

"Dus jij hebt dat niet gedaan?!"

Hmm, wat een tricky vraag.

Na lang nadenken: "Ja."

Ik kan me de blik op haar gezicht nog goed herinneren.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

In de spreektaal is ondertussen een begrip genaamd 'de instemmende nee' erg populair, die de dubbele ontkenning zou moeten goedpraten. Nonsens tot en met, maar creatief is het wel.

aerts007

• 1324 messages
  • 54 votes

Pastichio Rocker wrote:

Taalachterstand of luiheid?

,erg.......,heel erg!

Dit is echt zinloos

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.